Advies nieuwe CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
De huidige CV ketel (Bluesense 4) is aan vervanging toe. We hadden al een tijdje last van een langzame druk val. In ongeveer 2 maanden tijd zakte hij van 2.3bar naar ongeveer 1bar en ik had het expansievat al vervangen. Er zat ook al wat roest aan de onderkant van de ketel en dat lijkt meer te worden. Ik ben geen expert, maar ik denk dat de ketel de oorzaak van het drukverlies is.

De waterleidingen zijn 15mm en de ketel staat op de 1e verdieping (totaal 2 verdiepingen), verders gebruiken we een regendouche die een vereiste heeft van minimaal 7liter en ideaal 12liter per minuut.

Ik zat zelf eerst te denken aan een Intergas Xtreme 36 gebaseerd op reviews, maar dat is wellicht overkill in mijn situatie en ook erg prijzig (zo'n 80% meer dan onderstaande), echter schijnt dit wel één van de betere merken te zijn?

De ATAG i36EC is mijn 2e keus

Edit: 3e keus is een Remeha Tzerra Ace 39c (Tzerra M vervallen ivm oude variant)

Zoals gezegd ben ik een leek als het komt op CV installaties en zoals de meeste hier de beste bang for the buck zonder in te leveren op kwaliteit.

Ik hoor graag wat het advies is!

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 15-06-2020 22:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb die Remeha Tzerra M 28c hangen en ben daar dik tevreden over d:)b

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Ik neem aan dat je hem niet ergens op internet ga bestellen en dan zelf ophangen. Bel een loodgieter en laat je adviseren. Als je weet dat je regendouche 12l/min vraagt kan je in de technische gegevens van de ketel wel vinden of die dat kan.

Over het algemeen zijn er geen slechte ketels meer, maar hij moet natuurlijk goed afstemmen op je huis, en daar hoort niet alleen je tapwater bij, heb je vloerverwarming of radiatoren, wat is de oppervlakte en dus je cv warmtevraag.

Kortom, laat een installateur langs komen of je goed te adviseren en dan krijg je ook meteen een offerte voor een ketel die past hij je huis incl montage.

Dan vraag je er kog twee aan dan dan kan je mooi vergelijken. Pas daarna keer je hier weer terug om eventueel gebruikerservaringen te vragen van de aangeboden ketels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet wel dat als je een loodgieter belt dat je dan gewoon het merk in je maag gespietst krijgt dat zij toevallig verkopen, en dan ‘toevallig’ ook de zwaarste in de serie. Als ik ergens verkopers niet van vertrouw dan zijn het de verkopers van CV ketels.

No offense naar eventuele installateurs hier, maar de meeste doen volgens mij maar wat. CW5 doet het altijd wel (ook al heb je al teveel aan een CW3) CV temperatuur op 80 graden want dan is het lekker snel warm. Comfortstand altijd aan ook al ben je nooit thuis :+

Nee ik zou lekker zelf uitzoeken wat je wilt en nodig hebt.

Mijn pa heeft overigens die Intergas Extreem 36 en die bevalt prima. Genomen vanwege de uitstekende modulatie en in tegenstelling tot veel andere ketels kan de 36 (de zwaarste) net zo ver terug moduleren als de ‘zwakste’ in de serie. Al had mijn pa die echt niet nodig maar goed je moet wat met je centen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:45
Hier een Intergas HRE en die bevalt me goed. Wij hadden echter niet echt een ander keuze ivm Brink hetelucht verwarming.
De 3 monteurs (dus niet de verkoper) die tot nu toe langsgeweest zijn voor jaarlijks onderhoud zijn allemaal positief over Intergas.
Hun reactie is dat door de simpele techniek tov bijv Remeha etc kan er minder kapot. Hij is voor hun makkelijk te onderhouden en de onderhoudskits die na een paar jaar nodig is (vervangen van pakkingen en bepaalde sensoren) zijn stukken goedkoper (was geloof ik 75 euro tov 120 tot 180 euro of meer bij andere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:43

IkWilbert

Het is mij!

Togi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:40:
Hier een Intergas HRE en die bevalt me goed. Wij hadden echter niet echt een ander keuze ivm Brink hetelucht verwarming.
De 3 monteurs (dus niet de verkoper) die tot nu toe langsgeweest zijn voor jaarlijks onderhoud zijn allemaal positief over Intergas.
Hun reactie is dat door de simpele techniek tov bijv Remeha etc kan er minder kapot. Hij is voor hun makkelijk te onderhouden en de onderhoudskits die na een paar jaar nodig is (vervangen van pakkingen en bepaalde sensoren) zijn stukken goedkoper (was geloof ik 75 euro tov 120 tot 180 euro of meer bij andere)
Dit zelfde verhaal hoor ik ook van de monteur die bij het onderhoud doet. Op dit moment hebben we een Remeha Quinta 28c uit 2008. Toevallig bij de laatste controle even gesproken over andere ketels en hij gaf aan groot fan te zijn van Intergas.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
IkWilbert schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:47:
[...]

Dit zelfde verhaal hoor ik ook van de monteur die bij het onderhoud doet. Op dit moment hebben we een Remeha Quinta 28c uit 2008. Toevallig bij de laatste controle even gesproken over andere ketels en hij gaf aan groot fan te zijn van Intergas.
Ik kan bovenstaande ook onderschrijven. De monteur die ik sprak gaf ook aan dat Intergas nooit problemen geeft.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Hier ook nu 3 jaar een Intergas hr eco 30/36 en bevalt super goed .
Ook veel instellingen die aan te passen zijn en altijd snel warm water op eco stand.
Ik heb er wel een magneet filter tussen zitten omdat ik oude leidingen heb.
Weet even de juiste benaming niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28
Hier ook Intergas HRE CW5. Prima ketel! Hiervoor Nefit en daar zijn wel 6 nieuwe klepmotoren ingegaan. Intergas is veel simpeler van opzet. Ik zeg doen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:12

EiT

Monteur die hier de WP installeerde (Na oplevering nieuwbouw huis) zij het zelfde. Hij was positief dat ze vanuit de bouw een Intergas hadden opgehangen. Kon minder kappot en goedkoper in onderhoud.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Thanks mannen. Ik zal is gaan kijken voor intergas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vooropgesteld dat de bekende merken allemaal niet slecht zijn en tegelijkertijd elk bekend merk wel ergens een serie heeft met problemen...

Intergas is de goedkopere reeks. Wordt daarom veel gebruikt in projectbouw etc. Nefit en remeha zijn wat luxer.
Zoek anders even in het duurzame subforum. Daar is een compleet draadje over nieuwe cv ketels. Pas wel op, daar is Intergas minder populair en de kans dus groot dat je advies krijgt voor remeha.

Voor wat het waard is (en geeft in ieder geval aan dat ook elke cv monteur alleen zijn eigen winkel aan prijst) : mijn cv monteur wil het liefst alleen remeha doen en heeft ten tijde van mijn cv vervanging intwrgas enorm afgeraden, juist vanwege de onderhoudbaarheid...

Edit: heb dus zelf al 3 jaar zonder problemen een remeha Calenta..

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 17-06-2020 08:05 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

prein2 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:04:
mijn cv monteur wil het liefst alleen remeha doen en heeft ten tijde van mijn cv vervanging intwrgas enorm afgeraden, juist vanwege de onderhoudbaarheid..
Kon die ook onderbouwen waarom? Anders is zo’n monteur wat mij betreft direct de geloofwaardigheid kwijt: hoe kan iets simpelers minder goed te onderhouden zijn dan iets complexers? :D

Of bedoelde die stiekem dat hij er minder ervaring mee heeft en dus langer bezig is? Dan komen we dus weer terug op het eerdere punt wat zo typisch is voor CV monteurs: eigen merkje aanprijzen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

precies mijn punt @Glashelder !
Ik heb m er niet om gevraagd, wilde zelf graag een remeha. Omdat deze meer water gaf, wegens de isense thermostaat en omdat ik graag al het regelgedrag zelf inzie (middels OTGW). Het regelgedrag van de remeha is gewoon heel erg mooi, daar is de remeha gewoon erg sterk in en is een stuk mooier dan de intergas. Toegegeven: daar merk je als gebruiker weinig van .. Maar de tweaker in mij vind dit mooi. En dat beetje euros extra investering vond ik niet zo interessant.

edit: die intergas extreme heb ik toen ook naar zitten kijken. maar durfde het niet aan omdat hij toen pas net nieuw was, zelfs nog slecht leverbaar en dus nog geen enkele ervaring mee.

[ Voor 26% gewijzigd door prein2 op 17-06-2020 09:04 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:48

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb hier een Remeha Tzerra ace 28C CW4 liggen (wordt vandaag geïnstalleerd). Kwam goed uit de tests, kan ook op een "laag pitje" branden (minimale vermogen kan flink verschillen. Zat ook te kijken naar een Nefit maar die ondersteunen niet standaard OpenTherm dus daarom voor deze ketel gegaan :)

En oh wat heerlijk is denk de helft qua volume (l*b*h) dan mn oude Nefit HRC 23VT ketel :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:39
Wij hebben paar maanden terug Intergas CW36/30 CW5 geïnstalleerd. Model gekozen op aanraden van een kennis die zich tegenwoordig bezig houdt met het installeren van ketels.

Hij gaf aan dat CW4 in principe voldoende was voor ons appartement (2 verdiepingen), maar mochten we ooit een bad of regendouche willen installeren, dan was de CW5 aan te raden. Verschil in prijs was ook minimaal (€850 voor CW4, €960 CW5 als ik me niet vergis).

Super tevreden mee, heb er alleen spijt van dat ik de oude ketel niet eerder heb vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 19:40

hbsJR

All rounder

Paar maanden geleden wilde ik een nieuwe ketel. Mijn broer is chef monteur en is positief over Remeha, dus ik ging fanatiek op zoek naar Remeha. Enige probleem is dat ik geen monteurs in de omgeving kon vinden die enorm enthousiast waren over Remeha. Vooral uitdagingen met afwikkeling van garantie en ze waren er niet happig op dat ik zo'n ketel wilde installeren.

Ik heb een huis van 350 m3 en uiteindelijk ben ik voor een Vaillant Ecotec PLUS 25-30 CW4 gegaan. Met een nieuwe HR dakdoorvoer en een Honeywell t6 was ik 1833,- euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:54
Glashelder schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Kon die ook onderbouwen waarom? Anders is zo’n monteur wat mij betreft direct de geloofwaardigheid kwijt: hoe kan iets simpelers minder goed te onderhouden zijn dan iets complexers? :D

Of bedoelde die stiekem dat hij er minder ervaring mee heeft en dus langer bezig is? Dan komen we dus weer terug op het eerdere punt wat zo typisch is voor CV monteurs: eigen merkje aanprijzen.
De reden is:
Ze verkopen het liefst een merk, die onderdelen hebben ze dan ook op voorraad liggen.

Zelf heb ik een ATAG.
NOOIT MEER! wat een rotding.
Deze ook bij een loodgieter besteld omdat hij blijkbaar goed uit de test kwam. Hij had ze niet maar wel besteld voor me.
Bij de jaarlijkse sensorstoring moeten ze langskomen uitvogelen welke sensor nou weer stuk is.
Bestellen en 3 dagen later weer langs komen.
Kost me 2 vrije ochtenden en 4 dagen koud douchen.

Bij mijn volgende doe ik gewoon wat hij mij aanraad, en waar hij de onderdelen van heeft. Als zo'n man er 200 in je buurt heeft hangen heeft hij gewoon de onderdelen op voorraad.

Zou zelfs een agpo nog overwegen als ze daar gewoon dezelfde dag nog onderdelen voor kunnen leveren.

Na koud douchen stel je je prioriteiten wel bij ;)

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 17-06-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:37

_Apache_

For life.

Hier een intergas samen met een zonneboiler. Ook een tevreden monteur gehad een paar maanden geleden.
De CV is eigenlijk 'te groot' voor ons. Het is een Intergas HRE 24/28. We hebben maar 1 grote radiator open, en ander half open (beide woonkamer).

Vooral nu hij met de zonneboiler al snel warm water krijgt zijn zijn cycli eigenlijk net te kort om echt goed warm te worden.
Maar na controle bleek dat de CV e rzelf niet zoveel moeite mee heeft. Vorige bewoner had de CV al moet onderhouden, dus ipv jaarlijks had ie nu 4j geen onderhoud gehad. Anders dan wat versleten pakkingen niets aan de hand.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
prein2 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:53:
precies mijn punt @Glashelder !
Ik heb m er niet om gevraagd, wilde zelf graag een remeha. Omdat deze meer water gaf, wegens de isense thermostaat en omdat ik graag al het regelgedrag zelf inzie (middels OTGW). Het regelgedrag van de remeha is gewoon heel erg mooi, daar is de remeha gewoon erg sterk in en is een stuk mooier dan de intergas. Toegegeven: daar merk je als gebruiker weinig van .. Maar de tweaker in mij vind dit mooi. En dat beetje euros extra investering vond ik niet zo interessant.

edit: die intergas extreme heb ik toen ook naar zitten kijken. maar durfde het niet aan omdat hij toen pas net nieuw was, zelfs nog slecht leverbaar en dus nog geen enkele ervaring mee.
Hoe bevalt die thermostaat? Kan je hiermee ook zones aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ferio Waarom geen elektrische Cv-ketel (evt icm zonneboiler)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Thermostaat bevalt prima. Hij heeft een hele mooie regelstrategie. aan de gebruikerskant is het simpelweg een thermostaat met een programmafunctie.

Nu vraag je het wel aan de verkeerde over zones:
zones aanmaken is voor je CV systeem zeer inefficient. Wat je namelijk gaat krijgen is dat je woonkamer, badkamer, slaapkamer een aparte zone is. Stel nu dat de woonkamer (inmiddels) op temperatuur is, slaapkamer staat uit en dus enkel de badkamer wil je warmer. Dat is een redelijk normale use-case.

De enige zone die openstaat is dan je badkamer, met een superkleine badkamerradiator van in een supergunstig geval 1000 Watt afgiftevermogen. Je ketel levert minimaal 5kW (afhankelijk van model, maar in ieder geval lang geen 1000W) waardoor je systeem gaat pendelen. dat betekent: 3 min. aan, 3 min uit. Dit is slecht want:
- veel branderstarts en dus sneller onderhoud nodig
- meer gasverbruik want een ketel verbruikt meer gas tijdens een start (een intergas voorop, die stuurt zijn modulatie tijdens een start naar 100%)

Persoonlijk vind ik dit verschrikkelijk en is mijn conclusie dus dat een CV ketel helemaal niet geschikt is voor zoneregeling. Het gaat heus wel werken, en sterker nog, waarschijnlijk merk je er niets van dat het allemaal veel minder efficient is. Het gaat gewoon enorm tegen mijn gevoel in.

Daarom heb ik simpelweg 1 zone, de huiskamer. De badkamer doet altijd mee. de studeerkamer is behoorlijk overgedimensioneerd dus als ik daar kom en de boel aanzet, dan is dat snel warm. Overigens heb ik hier wel een klep zitten, dus 'de boel aanzetten' kan met de app, maar stuurt dus de ketel niet actief aan. Ik accepteer dat het misschien een graadje te koud is ergens, maar dat komt dus omdat duurzaamheid voor mij belangrijker is dan een zonesysteem dat voor mij enkel zin zou hebben op de badkamer.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Hackus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:43:
@Ferio Waarom geen elektrische Cv-ketel (evt icm zonneboiler)
mooie term.. wat bedoel je met een elektrische cv ketel...
Als je dit bedoelt:
https://elektrischeboiler...yKw9CbsjLAFBoCt1EQAvD_BwE

Nooit doen. De kosten voor verwarmen zijn 2x zo hoog als bij gebruik van gas. als je dan bekijkt dat je rekening voor zo'n 75% uit gas bestaat kun je dus over de duim zeggen dat je maandbedrag voor gas en licht minimaal 50% hoger gaat worden.

bedoel je een warmtepomp?
Dat kan een hele goede optie zijn. Als je afgiftesysteem geschikt is, dan zijn de kosten voor verwarmen ongeveer 50-75% van het gebruik van gas. als je afgiftesysteem niet geschikt is, dan zijn de kosten net zo hoog of hoger en kom je vanzelf bij kassa uit omdat je je installateur verwijt dat je systeem niet werkt 8)7

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Intergas is de goedkopere reeks. Wordt daarom veel gebruikt in projectbouw etc. Nefit en remeha zijn wat luxer.
Zoek anders even in het duurzame subforum. Daar is een compleet draadje over nieuwe cv ketels. Pas wel op, daar is Intergas minder populair en de kans dus groot dat je advies krijgt voor remeha.
Intergas is de goedkopere reeks?

Net als de andere fabrikanten maakt Intergas meerdere lijnen. Voor verschillende budgetten.
De intergas Xtreme lijn zijn mooie ketels, die ook xtreem ver terug kunnen schalen in output bijvoorbeeld.
Wel wat duurder.

Dat gezegd hebbende; ik heb nog geen monteur over de deur gehad die Intergas niet prettig vond in onderhoud en levensduur. Als je de opbouw van die ketels ziet is het ook zo simpel als wat. Erg nette layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Intergas is de goedkopere reeks?

Net als de andere fabrikanten maakt Intergas meerdere lijnen. Voor verschillende budgetten.
De intergas Xtreme lijn zijn mooie ketels, die ook xtreem ver terug kunnen schalen in output bijvoorbeeld.
Wel wat duurder.

Dat gezegd hebbende; ik heb nog geen monteur over de deur gehad die Intergas niet prettig vond in onderhoud en levensduur. Als je de opbouw van die ketels ziet is het ook zo simpel als wat. Erg nette layout.
zoals ik al zei: intergas Xtreme is een interessante ketel ... heb m zelf niet omdat hij ten tijde van mijn eigen vervanging net een paar maanden op de markt was en nog geen enkele ervaring mee (plus nog slechte beschikbaarheid en feit dat ik zelf toch een remeha wilde)

nogmaals: er zijn geen slechte ketels meer van de grote merken

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
prein2 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:48:

Nu vraag je het wel aan de verkeerde over zones:
zones aanmaken is voor je CV systeem zeer inefficient. Wat je namelijk gaat krijgen is dat je woonkamer, badkamer, slaapkamer een aparte zone is. Stel nu dat de woonkamer (inmiddels) op temperatuur is, slaapkamer staat uit en dus enkel de badkamer wil je warmer. Dat is een redelijk normale use-case.
Wij hebben twee zones momenteel.

Begane grond ligt er vloerverwarming. Dit is een woonkeuken, gang, 2 kamers en wc en is 1 zone.

Op de eerste hebben we dan een woonkamer met 2 kleinere kamers en een bijkeuken. Op 2e de slaap en badkamers die ook weer samen 1 zone vormen.

Vandaar de vraag. Elke kamer apart zo ik ook niet doen.. Vanwege wat je al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Ferio daar heb ik wat minder verstand van. Dat wil zeggen geen kennis van alle verschillende opties bij de ketels. Een mogelijke optie:

Wat kan (bij Remeha) is dit oplossen met een C-mix module. Dan plaats je in beide zones een thermostaat, sluit die aan op de cmix en de cmix op de ketel. Dan heb je het beide via opentherm. Of het overkill is of niet laat ik aan jezelf.

Hoe heb je het nu aangesloten zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 17-06-2020 14:19 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Intergas Xtreme of een andere ketel die ver terug kan moduleren is wel handig als je zones wilt gaan toepassen. Je halveert ineens je afgifte, en een gemiddelde CV ketel is al zwaar over gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Hey Togi! Ik kom per toeval jouw reactie tegen en ik zit met hetzelfde probleem...

Wij hebben ook een Brink Hetelucht verwarming in ons huis wat dateert van de oplevering in 1985. Kun je mij in korte lijnen vertellen of dit de oplossing om die enorme Brink ketel en aparte geiser voor warm water weg te doen en wat bij jou de kosten ongeveer waren?

Heb ook bij diverse installateurs offertes opgevraagd om het systeem om te zetten naar een reguliere CV echter krijg niet of nauwelijks antwoord...

Hoop dat je me verder kunt helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luitwieler
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 20:44
relst89 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:30:
[...]

Hey Togi! Ik kom per toeval jouw reactie tegen en ik zit met hetzelfde probleem...

Wij hebben ook een Brink Hetelucht verwarming in ons huis wat dateert van de oplevering in 1985. Kun je mij in korte lijnen vertellen of dit de oplossing om die enorme Brink ketel en aparte geiser voor warm water weg te doen en wat bij jou de kosten ongeveer waren?

Heb ook bij diverse installateurs offertes opgevraagd om het systeem om te zetten naar een reguliere CV echter krijg niet of nauwelijks antwoord...

Hoop dat je me verder kunt helpen :)
Hi!
Binnenkort wordt mijn hete lucht verwarming en geiser ook vervangen. Bij mij wordt het volgende geïnstalleerd:
- Intergas HRE CW5
- Brink Elan 10 2.0

De renovent WTW blijft hangen en wordt niet vervangen.

De totale kosten: 4500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:45
Hier heb ik een Brink unit (uit 86) die indirect gestookt is dmv de CV. Dus de leiding die normaal door het huis de radiatoren bedient loopt nu de warmtewisselaar in.
Toen een jaar of 5 terug de CV moest worden vervangen gaf de installateur aan dat de nieuwe Brink units beter kunnen moduleren en op lagere toeren kunnen draaien. Dus als je kamer temperatuur de ingestelde temp heeft bereikt gaat hij terug in toeren en blijft zag draaien (ipv eens in de zoveel tijd aan te slaan)
Echter de enige CV systemen die hier geschikt voor waren was toen de Intergas en Daalderop (boilertype.). Aangezien de Brinks unit op dat moment 30 jaar oud was besloten voor de Intergas (HRE Kompakt) te gaan mocht ik later de Brinks moeten vervangen. Gelukkig draait ie nog lekker door :*)
Mijn ouders (zelfde huis 2 straten verderop) hebben verleden jaar zowel de hetelucht unit als de CV en mechanische ventilatie laten vervangen. Zij hebben nu een nieuwe Brink unit icm volgens mij Remeha (weet het niet zeker maar iig geen intergas). Dus andere merken kunnen tegenwoordig ook gecombineerd worden.
Ik moet toe geven het is wel een vooruit gang. De unit is veel stiller en de temperatuur veel constanter.
Onderhoud en installatie is bij (zowel bij mij als bij hun) gedaan door Gasservice Vianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Meerprijs CW5 kun je natuurlijk ook richting douche WTW doen en dat combineren met een gewone CW4 ketel. Zodra de WTW is opgewarmd heb je dan uiteindelijk meer dan CW5.
Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:52:
Ik neem aan dat je hem niet ergens op internet ga bestellen en dan zelf ophangen.
[...]
Waarom niet? Als je dat gewoon goed kunt... gewoon zelf doen.

Meeste problemen komen van prutsende installateurs.

Als je het niet kunt.. niet doen inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-06-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Heeft jouw gemeente al een warmteplan voor jullie wijk gemaakt? Stel dat zo'n plan er al is en er wordt tussen 5 en 10 jaar een warmtenet aangelegd, dan kun je misschien een lease-constructie overwegen. Dan gaat de ketel naar een andere klant als jij 'm niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
feddeb schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:00:
Heeft jouw gemeente al een warmteplan voor jullie wijk gemaakt? Stel dat zo'n plan er al is en er wordt tussen 5 en 10 jaar een warmtenet aangelegd, dan kun je misschien een lease-constructie overwegen. Dan gaat de ketel naar een andere klant als jij 'm niet meer nodig hebt.
De meeste lease contracten moet je dan gewoon afkopen tegen de restwaarde van de ketel. Daar schiet je dan ook niks mee op. Ik zit hier met hetzelfde dilemma maar de gemeente geeft maar geen antwoord op het plan wanneer en hoe van het gas af te gaan :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:29:
Meerprijs CW5 kun je natuurlijk ook richting douche WTW doen en dat combineren met een gewone CW4 ketel. Zodra de WTW is opgewarmd heb je dan uiteindelijk meer dan CW5.

[...]

Omdat hij zelf zegt een leek te zijn op dit gebied, daarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:17:
[...]

De reden is:
Ze verkopen het liefst een merk, die onderdelen hebben ze dan ook op voorraad liggen.
Dit precies, ik ben zzp-er, wil je een cv ketel adviseer ik een Nefit.
Wil je wat anders? Kan ook, ik neem die dan liever niet in onderhoud.
Als je van elke ketel een servicekoffer moet bijhouden/meenemen wordt een te dure grap.
Ik laat de keuze dan bij de klant of ze het onderhoud bij mij of een ander willen doen, ik zeg er altijd bij dat ik daar geen onderdelen van op voorraad hou en bij storingen afhankelijk ben van mijn groothandel. (buiten het stookseizoen is er geen piketdienst bij de groothandel in het weekend)
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:29:

[...]

Niet gewoon zelf doen, tenzij je gecertificeerd bent.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02
Mattie112 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:56:
Ik heb hier een Remeha Tzerra ace 28C CW4 liggen (wordt vandaag geïnstalleerd). Kwam goed uit de tests, kan ook op een "laag pitje" branden
Ik lees 6.1 KW, terwijl bij Intergas zelfs de 36 KW Xtreme weet terug te moduleren tot 3,6. Is toch wel een fors verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
edsandje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Niet gewoon zelf doen, tenzij je gecertificeerd bent.
Zolang veel van zulke certificaten los lijken te staan van het daadwerkelijk goed doen, zal me dat aan m'n reet roesten.

Met die airco's ook; certificaat nodig. Dus de manager die de hele dag op kantoor zit heeft dat papiertje en zijn 10 werknemers die dat niet hebben stellen de ganse dag airco's in bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zie velen hier melden dat hun [insert ketel] zo goed bevalt. Maar waarom dan? Omdat het aanslaat als je warm water vraagt? Dan was ik ook tevreden over de zo verguisde Agpo Ferroli 225c die hier hing en een paar maanden geleden is vervangen.

Gekoppeld aan een zonneboiler met 90 l voorraadvat en 2 m2 collector plus de aangepaste instellingen van de ketel, kwam ik uit op ~650 m3 per jaar voor een tussenwoning met 2 volwassenen en 2 kinderen (14+11).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb zelf de ATAG i36EC hier hangen. Stil en heel klein apparaat. Gebruik het in combinatie met een Nest Learning Thermostaat.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Inmiddels enkele bedrijven laten langskomen en elke verteld weer zijn eigen verhaaltje over hoe het nu moet worden aangelegd. Prijzen zijn wel ongeveer hetzelfde. Gemiddeld €1800 incl rookafvoer naar het dak voor de Xtreme36.

Voorkeuren 50/50 tussen Intergas of Remeha. Ohja en de twist thermostaat van Remeha schijnt helemaal top te zijn. De één raadt een vuilafscheider aan, terwijl de ander het compleet onzin vindt.

Één loodgieter zei een goedkopere Remeha nemen ivm de RVS warmtewisselaar en dat aluminium na 6 jjaar al kapot kon zijn. Een andere loodgieter zei het volgende over de xtreme36;

"Ik heb gekozen voor de intergas HR eco 36 i.p.v de xtreme dit vanwege het feit de het rookgas kanaal geheel vervangen dient te worden omdat de tweede wisselaar in de xtreme rvs slangen bevat het water wat uit de rookgassen komt stroomt hier langs en bevat lichte deeltjes van de aluminium rookgasbuis wat op de duur helemaal opgaat klonteren en vast zitten in de tweede wisselaar, je moet dan denken aan 6,7 jaar dat er al problemen zich gaan voordoen en deze vrij prijzig zijn"

Iemand die hier wellicht ervaring of bekend mee is?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferio op 22-06-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:16
Ik heb in 2006 in een oud huis een defecte Vaillant ketel vervangen door een Intergas 36/30 ketel. Tot de verkoop van het huis in 2016 altijd prima gefunctioneerd, enkel het reguliere onderhoud elke jaar.
In 2016 een nieuwbouwhuis gekocht, daar werd vanuit de bouw een Intergas HReco 36 opgehangen. Ook een fijne ketel, lekker stil en snel warm water, uiteraard nog geen defecten.
Nu heb ik vorig jaar alweer een ander huis gekocht, hierin hangt een Nefit Smartline uit 2004. Sind kort springt hij steeds in storing, storing op ventilator. Aangezien dit een vrij prijzige reparatie is, en gezien de ketel al 16 jaar oud is, regelmatig vreemde geluiden voortbrengt en eigenlijk op een verkeerde plaats hangt, laat ik hem maar gelijk vervangen. Een vriend van mij is cv installateur en het bedrijf waar hij voor werkt is Nefit dealer. Desondanks raadde hij mij wederom een Intergas ketel aan, veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan, en blijken heel betrouwbaar. Hij zei bij hem zelf thuis ook een Intergas Xtreme 36 opgehangen te hebben en raadde mij ook dit model aan. Heb dan dit model ook besteld.

Overigens, inderdaad is CW5 fijn als je een regendouche hebt of meerdere warmwaterverbruikers tegelijk aan hebt staan. Je moet echter ook rekening houden met het leidingwerk in huis. In het oude huis van mijn zwager uit begin vorige eeuw zitten vreemd genoeg hele stukken 12mm buis. Hierdoor zal nooit voldoende warm water komen voor een regendouche, ook al heb je een CW5 ketel hangen.
Ferio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:43:
Één loodgieter zei een goedkopere Remeha nemen ivm de RVS warmtewisselaar en dat aluminium na 6 jaar al kapot kon zijn. Een andere loodgieter zei het volgende over de xtreme36;

"Ik heb gekozen voor de intergas HR eco 36 i.p.v de xtreme dit vanwege het feit de het rookgas kanaal geheel vervangen dient te worden omdat de tweede wisselaar in de xtreme rvs slangen bevat het water wat uit de rookgassen komt stroomt hier langs en bevat lichte deeltjes van de aluminium rookgasbuis wat op de duur helemaal opgaat klonteren en vast zitten in de tweede wisselaar, je moet dan denken aan 6,7 jaar dat er al problemen zich gaan voordoen en deze vrij prijzig zijn"
Intergas geeft 15 jaar garantie op de warmtewisselaar, dus lijkt mij stug dat ze na 6 jaar al kapot gaan, dat zou een duur geintje zijn voor Intergas. Mijn eerste Intergas 36/30 heb ik tot aan verkoop van huis ruim 10 jaar in bedrijf gehad zonder ook maar één keer storing, en zag er van binnen nog vrijwel als nieuw uit.
Bij de vervanging van een cv ketel is het vaak sowieso verstandig om de rookgasafvoer te vervangen. Kost bij vervangen cv minder dan als je het apart moet doen. De rookgasafvoer moet eigenlijk ongeveer iedere 15 jaar vevangen worden. Tijdens het condensatieproces in de cv-ketel komt er zuur vrij. Dit zuur tast de rookgasafvoer (in geval van aluminium) aan en kan bij niet tijdige vervanging zorgen voor beschadiging of gaten in de rookgas-afvoerleiding. Dit kan leiden tot het vrijkomen van rookgassen in de woning (en dus o.a. koolstofmonoxide vergiftiging).
Voor wat betreft het verstoppen van de tweede wisselaar na een jaar of 6, 7 vind ik knap dat die installateur dat nu al weet. Dit type ketel is pas sinds 2017 op de markt, dus hoe kan hij dat al weten? Is hij in het bezit van een glazen bol? Vermoed dat hij iets uit z'n duim zuigt om z'n "eigen" merk te promoten.

Edit: Heb de installatievoorschriften van de Xtreme 36 nog eens nagelezen. Daarin staat dat er bij deze ketel een RVS of kunststof rookgasafvoer gebruikt dient te worden, dus in dat geval kan de aluminium pijp helemaal niet oplossen en de wisselaar verstoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Powder Toastman op 30-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
Powder Toastman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:49:
Ik heb in 2006 in een oud huis een defecte Vaillant ketel vervangen door een Intergas 36/30 ketel. Tot de verkoop van het huis in 2016 altijd prima gefunctioneerd, enkel het reguliere onderhoud elke jaar.
In 2016 een nieuwbouwhuis gekocht, daar werd vanuit de bouw een Intergas HReco 36 opgehangen. Ook een fijne ketel, lekker stil en snel warm water, uiteraard nog geen defecten.
Nu heb ik vorig jaar alweer een ander huis gekocht, hierin hangt een Nefit Smartline uit 2004. Sind kort springt hij steeds in storing, storing op ventilator. Aangezien dit een vrij prijzige reparatie is, en gezien de ketel al 16 jaar oud is, regelmatig vreemde geluiden voortbrengt en eigenlijk op een verkeerde plaats hangt, laat ik hem maar gelijk vervangen. Een vriend van mij is cv installateur en het bedrijf waar hij voor werkt is Nefit dealer. Desondanks raadde hij mij wederom een Intergas ketel aan, veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan, en blijken heel betrouwbaar. Hij zei bij hem zelf thuis ook een Intergas Xtreme 36 opgehangen te hebben en raadde mij ook dit model aan. Heb dan dit model ook besteld.

Overigens, inderdaad is CW5 fijn als je een regendouche hebt of meerdere warmwaterverbruikers tegelijk aan hebt staan. Je moet echter ook rekening houden met het leidingwerk in huis. In het oude huis van mijn zwager uit begin vorige eeuw zitten vreemd genoeg hele stukken 12mm buis. Hierdoor zal nooit voldoende warm water komen voor een regendouche, ook al heb je een CW5 ketel hangen.

[...]

Intergas geeft 15 jaar garantie op de warmtewisselaar, dus lijkt mij stug dat ze na 6 jaar al kapot gaan, dat zou een duur geintje zijn voor Intergas. Mijn eerste Intergas 36/30 heb ik tot aan verkoop van huis ruim 10 jaar in bedrijf gehad zonder ook maar één keer storing, en zag er van binnen nog vrijwel als nieuw uit.
Bij de vervanging van een cv ketel is het vaak sowieso verstandig om de rookgasafvoer te vervangen. Kost bij vervangen cv minder dan als je het apart moet doen. De rookgasafvoer moet eigenlijk ongeveer iedere 15 jaar vevangen worden. Tijdens het condensatieproces in de cv-ketel komt er zuur vrij. Dit zuur tast de rookgasafvoer aan en kan bij niet tijdige vervanging zorgen voor beschadiging of gaten in de rookgas-afvoerleiding. Dit kan leiden tot het vrijkomen van rookgassen in de woning (en dus o.a. koolstofmonoxide vergiftiging).
toon volledige bericht
Ik heb inmiddels wel wat reviews kunnen lezen over de xtreme36 en dat inderdaad de warmtewisselaar helemaal vast zat bij enkele. Veelal bij elke installateur werd de Xtreme36 afgeraden en een Intergas HRE of Remeha Tzerra Ace 39c aangeraden. Mede omdat het het de meerprijs niet waard is volgens hen.

De eerdere modellen van Remeha scheen je dus het binnenwerk (bijna) in zijn geheel te moeten vervangen wat een dure grap was en dat hebben ze dus met de recente ace 39c aangepast , waardoor hij veel goedkoper is in onderhoud. Ik heb de Intergas HRE en Ace 39c naast elkaar gehouden en de Ace kwam eruit als winnaar voor mij, het biedt net wat meer.

Keuze voor mij is dus de Remeha Tzerra Ace 39c.

Ik denk dat je met beide eigenlijk gewoon niet fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:16
Ferio schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:21:
[...]

Ik heb inmiddels wel wat reviews kunnen lezen over de xtreme36 en dat inderdaad de warmtewisselaar helemaal vast zat bij enkele...
Mag ik vragen waar je deze reviews gevonden hebt? Ben aan het googelen geweest, maar kan niets vinden over vastzittende warmtewisselaars? Ben wel benieuwd, aangezien ik mijn bestelling nu nog kan aanpassen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
Ferio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:43:

Iemand die hier wellicht ervaring of bekend mee is?
Ik heb vorig jaar een Intergas HReco 24 gekocht (en zelf geinstalleerd, maar dat terzijde).
Zoals veel anderen al aangeven denk ik ook dat er weinig verschil zal zitten tussen de bekende merken.
Een klein voordeeltje van Intergas vond ik dat op hun website ook alle technische informatie (installatiehandleidingen) etc heel makkelijk te vinden is.

En dan kom je meteen op jouw vraag: als je in de installatiehandleidingen van de Xtreme en de HReco lijn kijkt, dan zie je dat de gestelde eisen aan de rookgasafvoer precies gelijk zijn. Logisch ook, want een roestende rookgasafvoer, met metaaldeeltjes die loslaten en terug je ketel in vallen is nooit een goed idee.

Kortom: als die installateur op je huidige rookgasafvoer een HREco wil installeren, dan zou hij ook een Xtreme moeten willen installeren. Of (en dat lijkt me waarschijnlijker) hij houdt zich niet aan de door Intergas gestelde norm.

Hij heeft natuurlijk wel gelijk dat de Xtreme een tweede warmtewisselaar heeft, dus misschien sneller problemen. Daarom moet je de warmtewisselaar natuurlijk ook van tijd tot tijd laten schoonmaken. Maar ook als je een HREco koopt zou ik niet de bestaande aluminium afvoer laten zitten. Ik had ook zo'n pijp, en daar kwam elk jaar een aardige hoeveelheid aluminiumoxide naar beneden vallen, de (vorige) ketel in. Nu dus vervangen door plastic.

[ Voor 3% gewijzigd door dj1982 op 30-06-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
dj1982 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Hij heeft natuurlijk wel gelijk dat de Xtreme een tweede warmtewisselaar heeft, dus misschien sneller problemen. Daarom moet je de warmtewisselaar natuurlijk ook van tijd tot tijd laten schoonmaken. Maar ook als je een HREco koopt zou ik niet de bestaande aluminium afvoer laten zitten. Ik had ook zo'n pijp, en daar kwam elk jaar een aardige hoeveelheid aluminiumoxide naar beneden vallen, de (vorige) ketel in. Nu dus vervangen door plastic.
Ik denk idd door bovenstaande dat de wisselaar vast zat.. in de reviews stond niet wat ze eraan hadden hangen. Ik heb bijna 300 bespaard met een andere ketel, dus heb daar maar een evohome van gekocht. :)
Powder Toastman schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Mag ik vragen waar je deze reviews gevonden hebt? Ben aan het googelen geweest, maar kan niets vinden over vastzittende warmtewisselaars? Ben wel benieuwd, aangezien ik mijn bestelling nu nog kan aanpassen. Alvast bedankt!
Zie bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02
Had al eerder gepost, maar een van de mooie dingen van de Intergas lijkt mij dat hij lekker ver terug moduleert, dus minder pendelt bij LTV. En hoog rendement op tapwater, of hebben de andere dat ook?

De Tzerra Ace heeft een minimum van 7,7 KW. Ruim 2x zoveel als de Intergas. Bij mij zou die pendelen bij het leven.

Hoeveel het in de praktijk echt uitmaakt weet ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 30-06-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vooropgesteld dat de bekende merken allemaal niet slecht zijn en tegelijkertijd elk bekend merk wel ergens een serie heeft met problemen...

Voor wat het waard is (en geeft in ieder geval aan dat ook elke cv monteur alleen zijn eigen winkel aan prijst) : mijn cv monteur wil het liefst alleen remeha doen en heeft ten tijde van mijn cv vervanging intwrgas enorm afgeraden, juist vanwege de onderhoudbaarheid...

Edit: heb dus zelf al 3 jaar zonder problemen een remeha Calenta..
Intergas levert allang niet meer de goedkope flutketels waar ze de naam "liever een winterjas dan een intergas" aan hebben te danken. De HRE en HRE-A zijn de goedkopere lijn projectketels, de HREco en Xtreme zijn duurder. HRE had in het begin wat kinderziektes (gasblok dat blijft verlopen, ontsteekkabel die doorslaat), maar zijn betrouwbaar zodra je na de eerste storing de betreffende onderdelen wisselt.

Overigens hebben Remeha en Nefit tegenwoordig ook goedkope projectketels.

Onderhoud aan een Intergas is simpel maar je moet even weten waar je op moet letten. Remeha is nog net wat simpeler vanwege de A/B/C beurten, het tonen daarvan op de thermostaat en de bijbehorende onderhoudssets.

Projectketels zijn niet per definitie slecht overigens, zolang ze maar niet van Ferolli zijn. Een aantal servicebedrijven vragen ook toeslag voor die ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik zou zelf ook voor een Intergas gaan. Die leveren goede kwaliteit, bewoners zijn er zo goed als allemaal erg tevreden mee. Kom dagelijks bij bewoners over de vloer en die klagen zelden.

Tevens is de gemiddelde Intergas ook erg zuinig. Wanneer ik de kwaliteitsverklaring van hen gebruik, dan schiet het energie-label flink omlaag. Hoe lager, hoe beter ;)

Kan mij dus aansluiten bij de meeste mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
+1 voor Intergas (de Xtreme variant). De nieuwe Remeha -Ace modellen schijnen er qua bouwkwaliteit erg op achteruit gegaan te zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Zaphara op 30-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
beetje randje offtopic, maar aangezien hier aardig wat mensen zijn met ervaring met een intergas xtreme wil ik mijn vraag hier toch even droppen (in het kader dat dit de keuze voor de topic starter ook kan beinvloeden).

Intergas xtreme gebruikt geen 3wegklep of 2e pomp.
Wij hebben in ons huis op de begane grond vloerverwarming als bijverwarming. Er bevind zit dus een extra pomp in het systeem die op een vv verdeler zit aangesloten.
Volgens mij noemen ze dat hydrolisch neutraal, maar ik weet t niet zeker.

Nu geeft intergas aan dat er bij een niet hydrolisch neutrale vv pomp een extra 2-weg klep geplaatst dient te worden.

Is er iemand met een vergelijkbare situatie, en is deze klep in mijn situatie echt nodig? (het is nogal een prijzig dingetje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@darklord007 Als je verdeler hydraulisch neutraal is heeft je ketel geen last van de pomp en hoef je geen klep te plaatsen.

Zitten aanvoer en retour beide op dezelfde balk van de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:02:
@darklord007 Als je verdeler hydraulisch neutraal is heeft je ketel geen last van de pomp en hoef je geen klep te plaatsen.

Zitten aanvoer en retour beide op dezelfde balk van de verdeler?
onder de trap zitten 2 verdelers (supply/return) met een bypass ertussen (ivm thermostaatkranen op de benedenverdieping).
Hiervan zijn de supply en return afgetakt naar deze verdeler:
link

Ik lees ook wel eens iets over een terugslagklep (goedkoper alternatief), maar weet niet of dat iets is wat noodzakelijk/aan te raden zou zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij Warmteservice niet veel info over dat ding, maar als ik 'm op google gooi kom ik bij een handelsonderneming uit:
"Hydraulisch neutraal Nee"

Reden waarom je bij Intergas geen stroming door de warmtewisselaar mag hebben tijdens tapwatetbedrijf is omdat je ketel dan zowel je tapwater als je CV tegelijk verwarmt en dan niet de gewenste temperatuur haalt. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar als de doorstroming te hoog is dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:16:
Bij Warmteservice niet veel info over dat ding, maar als ik 'm op google gooi kom ik bij een handelsonderneming uit:
"Hydraulisch neutraal Nee"

Reden waarom je bij Intergas geen stroming door de warmtewisselaar mag hebben tijdens tapwatetbedrijf is omdat je ketel dan zowel je tapwater als je CV tegelijk verwarmt en dan niet de gewenste temperatuur haalt. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar als de doorstroming te hoog is dus wel.
Denk dat we maar gewoon wat ruimte over houden om hem eventueel later te plaatsen.

Dan heb je ook nog een terugslagklep optie, ook niet geheel duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 22:23

Chop2000

Vroem

Intergas HReco36 hier.. aangeschaft op aanraden van de cv monteur bij het onderhoud bij mn ouders uitvoerde. Volgens hem een ketel welke het minste problemen gaf t.o.v. van de overige merken en door het ontbreken van een 3 weg klep welke toch wel een stuk wil gaan.

Wat zwaardere uitvoering gepakt (cw5) ivm regendouche. geen moment spijt gehad! top ding

[ Voor 29% gewijzigd door Chop2000 op 12-07-2020 23:13 ]

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:46
Is er nu ook een groot verschil in verbruik met een Intergas Xtreme? (in mijn geval een CW4)
Als ik het prijsverschil bekijk dan scheelt het +-300 euro.
Zou ik dat met de stookkosten terug verdienen of is een Intergas HRE ketel al zo zuinig dat je dit nauwelijks merkt? Een HReco zal ook nog een optie zijn maar dit scheelt iets van 130 euro.

De woning bij ons komt uit 86 en boven heb ik nog aan 1 zijde enkel glas. (Wil hier ook nog andere ruiten inzetten maar is momenteel ook een budgetkwestie vanwege ander onderhoud wat ik nog moet doen)
Als er nauwelijks verschil is in stookkosten dan vind ik de meerprijs het niet waard.
Als het duidelijk bespaard dan zou ik de meerprijs wel weer acceptabel vinden.
Ik weet dat de Xtreme een stuk verder kan terug moduleren.

Het is ook de vraag wat er in de toekomst gaat gebeuren omdat ze steeds meer mensen van het gas af willen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door thespeed op 24-07-2020 14:57 ]

Pagina: 1