Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 20:44
Goedenavond allemaal.

Wie heeft er ervaring met het volgende:

Ik zit met een oprijlaan van +/- 350 meter met aan de straat kant een hek.
Er zit een oude video intercom zodat je in het huis kan zien wie er aan de 'deur / hek' staat.

Deze is nu overleden. Reserve onderdelen zijn er niet.

We hebben weinig opties qua systeem. Er loopt 230v en een 4 aderige kabel van het intercom systeem naar het hek.

De wens is om een Ring Deurbel te monteren. Echter heb ik daar natuurlijk geen degelijke Wi-Fi verbinding.
Het is ook niet mogelijk om netwerk naar het hek aan te leggen (350 meter is te veel voor een degelijke verbinding). Powerline adapters hebben we al geprobeerd. Zonder succes.
Een glasvezelkabel ingraven kan... maar is wel best duur.

Nu was mijn idee om een straalzender te plaatsen. Een device aan het huis en 1 bij het hek. Ik heb een perfecte Line of Sight.

Ik heb goede ervaringen met een oude Engenius EHN500 set. Deze staat bij mijn oude werk al 8 jaar in weer en wind op het dak van 2 bedrijfspanden en werkt nog steeds goed.
De EHN500 is niet meer te krijgen. De opvolger / een vergelijkbare is de ENS500-ACv2.

De bedoeling is dus zender aan het Huis ---300m--- zender aan het Hek.
Het zou fijn zijn als de zender aan het hek ook direct als wifi zender voor de Ring deurbel kan fungeren (WDS - AP???). Dan scheelt dat weer gedoe met een extra wifi zender.

Wie heeft er ervaring met boven genoemde situatie / ENS500 set of iets vergelijkbaars??

Met vriendelijke groet,

Remko

[ Voor 4% gewijzigd door I-Lynx op 15-06-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
https://www.centralpoint....art-dn-82040-num-4454639/

dit geen idee ?

[ Voor 52% gewijzigd door ijske op 15-06-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Loopt er geen coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
de 4 aderige kabel is gewoon 4x1mm kabel.. geen RJ11 o.i.d.

Er loopt helaas geen coax. Anders was een Moca nog wel een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 15:26

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zou zeggen doe eens wat onderzoek naar 'Ubiquiti' die hebben erg leuk spul om dit soort dingen op te lossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
I-Lynx schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:15:
[...]

de 4 aderige kabel is gewoon 4x1mm kabel.. geen RJ11 o.i.d.
dus ....wat scotchlocks erop , overgaan naar klassieke utp en rj11 erop ...
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/C180/SCOTCHLOKUR2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:35
https://www.ui.com/airmax/isostation-ac/

wij gebruiken deze om draadloze verbindingen temaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Perkouw schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:17:
Ik zou zeggen doe eens wat onderzoek naar 'Ubiquiti' die hebben erg leuk spul om dit soort dingen op te lossen. :)
Bekend met hun producten.
Helaas is hun site erg onduidelijk. Als ik bij de specs van 1 product kijk dan zie ik de specs van de hele range... Zo weet ik nog niet of het product WDS-AP ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 19:22
Nanostation m5 loco setje,

Of een nanobeam ac setje

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

ijske schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:18:
[...]

dus ....wat scotchlocks erop , overgaan naar klassieke utp en rj11 erop ...
[Afbeelding]
En dan? Wat hoop jij daar mee te winnen? Wat voor dataverbinding denk jij daar over te realiseren? De enige vorm van communicatie die ik zie werken op zoiets is iets als RS485 waar TS helemaal niets aan heeft. Een eenvoudige 4 aderige kabel is niet geschikt om hoogfrequente signalen op te zetten. Van die signalen blijft alleen maar ruis over aan de andere kant. Ja, met een goede CAT6 kabel kan je vlot over de 100m gaan, maar met wat TS heeft? En dan nog zo een doorverbindingen erop? Ik wil het je zien doen.

Vandaar dat je ofwel kiest voor glasvezel op lange afstand, danwel draadloos waarbij glasvezel het betrouwbaarste is maar door de graafwerken die nodig zijn de kost snel opdrijven. Draadloos, met een directe line of sight mag geen enkel probleem zijn en aangezien er spanning is op beide plaatsen is het met de juiste apparatuur zo geregeld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:55:
Wat voor dataverbinding denk jij daar over te realiseren?
Dat setje waar @ijske naar linkt is een brug van twee VDSL modems. Hoewel twisted bekabeling waarschijnlijk beter is heb je kans dat je over zo'n relatief korte afstand nog wel een redelijke snelheid haalt.

Afbeeldingslocatie: https://shop.allnet.de/media/image/9a/64/59/102395_5jhgXXr4QkiRj6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
I-Lynx schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Bekend met hun producten.
Helaas is hun site erg onduidelijk. Als ik bij de specs van 1 product kijk dan zie ik de specs van de hele range... Zo weet ik nog niet of het product WDS-AP ondersteunt.
Ubiquiti heeft een online planner waar je op een kaartje kunt kijken of hun producten het halen over die afstand.
https://link.ui.com/#

Let wel op dat plaatsen en inregelen van die dingen enige kundigheid vereist.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ethernet based wordt sowieso een dure oplossing. Zijn er geen andere video intercom oplossingen mogelijk? Dat de huidige geen reserveonderdelen meer heeft snap ik, maar een dergelijk systeem kost een paar honderd euro volgens mij. De hele shizzle op wifi zetten kost je dat ook zeker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:54
Een geheel andere oplossing zonder zelf te hoeven prutsen met straalverbindingen of oude bekabeling
is gebruik maken van het mobiele netwerk.

Dan krijg je bv. zoiets:

https://www.bol.com/nl/p/...l-h-265/9200000107693155/

Niet goedkoop, maar wel gemakkelijk te installeren lijkt me.

In China kan je vast wel goedkopere alternatieven vinden.

En ach, als je een oprijlaan van 350 meter hebt, is dit misschien ook wel betaalbaar ;-)

Edit: Het kan inderdaad een stuk goedkoper, bv:

https://www.globalsources...168358790p.htm#1168358790

[ Voor 12% gewijzigd door ReneK op 16-06-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
I-Lynx schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:29:

Een glasvezelkabel ingraven kan... maar is wel best duur.
Wat is best wel duur? De glasvezel zelf kost niet zo heel veel, en het zal vooral in de graafwerkzaamheden zitten. Maar als dat eenmaal gedaan is dan heb je een vaste verbinding die in principe altijd werkt en geen lelijke toeter aan je huis en ingang van de oprit.
SFP's kosten ook niet gek veel meer. je zal alleen een kleine switch of mediaconverter bij je deurbel kwijt moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je kunt het probleem ook bij de bron aanpakken: hek open zetten en de deurbel plaatsen op de logische plek: naast de deur ;) (of verhuizen)

Ubiquity maakt mooi spul:

voor een kleinere footprint lijkt de Nanobeam ok te zijn:
https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Nanobeam AC van Ubiquity werkt prima.
Als het volledig clear line of sight is (dus geen bomen ofzo er tussen) dan werkt dat (meer) dan prima.

Eventueel zou je ook nog met de kleinere nano stations kunnen, wellicht wat makkelijker weg te werken.
https://www.ui.com/airmax/nanostation-ac/
Deze heeft ook POE uit waar je wellicht een POE deurbel of eventueel camera op kan aansluiten/doorlussen.

Mochten er wel bomen/bosjes tussen staan zou je een op 2,4Ghz verbinding kunnen gebruiken, maar doe dit niet in een wijk waar als 100 andere 2,4 Ghz netwerken zitten van buren etc.

In het verleden zelf ook veel p2p verbindingen gemaakt op campings met de ENH-500, zeer stabiel maar niet bijzonder snel. Onlangs ook aantal keer een p2p gemaakt met Unifi en tot op heden ook rock solid.

Daarnaast heeft TP-Link ook een goedkoop p2p setje
https://www.wifishop.nl/t...to-point-bundel/pid=59391

[ Voor 15% gewijzigd door NL_Scratch op 16-06-2020 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:54
Firestorm schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:04:
Je kunt het probleem ook bij de bron aanpakken: hek open zetten en de deurbel plaatsen op de logische plek: naast de deur ;) (of verhuizen)
En als je het hek per se dicht wilt laten, kan je ook een Spot robot van Boston Dynamics aanschaffen die
iedere keer als er aangebeld wordt die 350 meter naar het hek loopt om het bezoek te filmen.

YouTube: Boston Dynamics Spot hands-on: new dog, new tricks

Kost wat, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:23
Hier ook goede ervaringen met Nanobeam AC. Overbrugde afstand is ongeveer 130 meter. Redelijk goede line of sight, zitten misschien wel een paar boomtopjes tussen, maar het gaat over de meeste heen. Wordt gebruikt om de 4 camera's op plek A te streamen naar de NAS op plek B. Gaat echt meer dan prima. Heel af en toe valt ie een keertje uit, 1x per maand ofzo, maar daar lig ik niet wakker van.

Voor iets simpels als een video-intercom zou in theorie een powerline adapter voldoende moeten zijn, maar ik heb geen idee wat de maximale afstand is. Op het internet wordt gesproken over iets van 200-300m, maar er schijnt dus geen officiële documentatie over te zijn. Of 350+ (ik gok eerder 400m lengte kabel, omdat ie vast niet recht ligt) werkt zou ik dus niet weten.

Ik zou bij LOS alsnog gewoon voor iets van een Nanobeam gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hennie-M schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Wat is best wel duur? De glasvezel zelf kost niet zo heel veel, en het zal vooral in de graafwerkzaamheden zitten. Maar als dat eenmaal gedaan is dan heb je een vaste verbinding die in principe altijd werkt en geen lelijke toeter aan je huis en ingang van de oprit.
SFP's kosten ook niet gek veel meer. je zal alleen een kleine switch of mediaconverter bij je deurbel kwijt moeten.
Ook wel benieuwd naar de kosten. Desnoods een Minigraver huren en zelf doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:45
evilution schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Ook wel benieuwd naar de kosten. Desnoods een Minigraver huren en zelf doen.
er zal ook iets van een (mantel)buis moeten komen te liggen. Dat zal ook niet goedkoop zijn denk ik.
Glaszevel zelf kost idd niet zoveel (tenzij je ook de connectors moet laten monteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SniperGuy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:02:
[...]

er zal ook iets van een (mantel)buis moeten komen te liggen. Dat zal ook niet goedkoop zijn denk ik.
Glaszevel zelf kost idd niet zoveel (tenzij je ook de connectors moet laten monteren)
350 m HDPE gaat wel in de papieren lopen inderdaad. Maar er is ook grondkabel voor glas.

Edit. 350 m HDPE moet wel lukken onder de 400 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 16-06-2020 15:19 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 11:56

doc

Denk dat back tot back met 2 ADSL/VDSL modems het makkelijkst is, op die afstand is 100mbit prima haalbaar. Zyxels zijn her wel goed in, gebruiken wij op evenementen vaak en kan je voor een prikkie kopen op marktplaats. Werkt het niet is er nog geen geld weg.

https://kb.zyxel.com/KB/s...articleOid=010063&lang=EN

En anders zo een setje, werkt prima op die afstand: https://www.wifishop.nl/u...9dbi-en-antenne/pid=53304

(maar minder fraai dan twee verstopte modems)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Ik denk dat powerline wellicht nog een kijkje waard is. Als er geen aftakkingen aan de kabel zitten.
Ding ding zegt bijvoorbeeld 400 meter te doen. (deze is wel 3 fase)
pricewatch: Devolo dLAN pro 1200 DINrail
Als je ze kan vinden met lagere modulatiefrequentie neemt dit misschien nog toe.

Dat combineer je met een goed netfilter (van schaffner o.i.d.) op de voeding, zodat het niet je huis in gaat en honderden reflecties maakt. Dan denk ik dat je best wel kans maakt om dit te laten werken.
https://www.conrad.nl/p/s...m-x-293-mm-1-stuks-398716 (<voorbeeld, vele varianten te krijgen)
Kun je alleen niet meer je grasmaaier/heggenschaar aansluiten bij je hek.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 16-06-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo'n ring deurbel heeft in principe alleen internet nodig neem ik aan, geen verbinding met apparaten in je LAN? En verbruikt alleen data als er daadwerkelijk wordt aangebeld?

Kan je niet gewoon een simpel 4G MiFi ding inbouwen bij de deurbel? Hoef je geen netwerk meer naar dat punt te brengen. Alleen wat kosten aan een eenvoudig data abo / prepaid sim of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:45
evilution schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:15:
[...]

350 m HDPE gaat wel in de papieren lopen inderdaad. Maar er is ook grondkabel voor glas.

Edit. 350 m HDPE moet wel lukken onder de 400 euro.
HDPE wordt door de grote glasvezelboeren volgens mij niet gebruikt. Die gebruiken iets wat lijkt op tyleenslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:55:
[...]

En dan? Wat hoop jij daar mee te winnen? Wat voor dataverbinding denk jij daar over te realiseren? De enige vorm van communicatie die ik zie werken op zoiets is iets als RS485 waar TS helemaal niets aan heeft. Een eenvoudige 4 aderige kabel is niet geschikt om hoogfrequente signalen op te zetten. Van die signalen blijft alleen maar ruis over aan de andere kant. Ja, met een goede CAT6 kabel kan je vlot over de 100m gaan, maar met wat TS heeft? En dan nog zo een doorverbindingen erop? Ik wil het je zien doen.

Vandaar dat je ofwel kiest voor glasvezel op lange afstand, danwel draadloos waarbij glasvezel het betrouwbaarste is maar door de graafwerken die nodig zijn de kost snel opdrijven. Draadloos, met een directe line of sight mag geen enkel probleem zijn en aangezien er spanning is op beide plaatsen is het met de juiste apparatuur zo geregeld.
volgens de specs kan het VDSL tussen 2 punten opzetten, tot 3km afstand , op standaard telefoondraad (dus ze spreken niet van twisted pair), en 40mbps...

dus het idee van dit voor te stellen is niet slecht, praktisch heb ik inderdaad geen ervaring met het gebruiken van zo'n setjes, dus daarvoor hoef je me niet af te snauwen :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SniperGuy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:23:
[...]

HDPE wordt door de grote glasvezelboeren volgens mij niet gebruikt. Die gebruiken iets wat lijkt op tyleenslang.
Dat ben ik zelf nog nooit tegen gekomen en ik ben vanwege mijn werk bij veel kabelwerk betrokken, ik zie eigenlijk alleen HDPE voor glas. Ik weet niet of tyleen een goedkoper alternatief is voor TS.

Maar ik verbaas me ook wel een beetje dat iemand blijkbaar een huis bewoont met 350 meter oprijlaan en het maken van een fatsoenlijk kabeltracé vanuit kostenoogpunt bezwaarlijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Allen super bedankt voor de reacties.

Die Ring deurbel is (helaas) al gekocht. Men wil het dus met die Ring doen.
Over een lange oprijlaan en een grote bankrekening valt wel mee. Het huis ligt midden tussen de kassen. De oprijlaan is gewoon nodig om bij het huis te komen :-)

Qua VDSL oplossing kan ik inderdaad nog wel even kijken. Opzicht geen verkeerd idee.
Al moet ik wel even kijken dat 2 van de 4 aders gebruikt wordt om het hek, dmv een simpele druk knop, te openen. Ik weet niet wat dat voor negatieve invloed heeft op het VDSL signaal.

Maar opzicht is het geen slecht idee. Een simpel wi-fi AP'tje bij het hek voor de Ring is genoeg.

Het idee met de staalverbinding kwam vooral voort uit mijn ervaring met de EHN500.
De Ring heeft alleen wi-fi. Dus welke oplossing ik ook kies, ik moet bij het hek een wifi AP hebben.

Vandaar ook wederom mijn ervaring met de EHN500. Ik weet dat je, in dit geval de Ring, via wifi direct kan verbinden met AP1, die dan weer een P2P verbinding heeft met AP2.
Ik weet niet of die Unifi of TP-Link setjes dat kunnen.

Nu is Engenius wel de duurste optie dus vandaar de vraag of er andere oplossingen zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 11:56

doc

https://www.wifishop.nl/u...nt-to-point-set/pid=60242 deze is nog iets voordeliger trouwens dan het nanobeam setje wat ik eerst noemde en qua specs nagenoeg gelijk

Volgens mij kunnen de nano/litebeam's niet zowel een straal link opzetten als lokaal een ap zijn, dus dan moet je daar ook weer een lose voor neerzetten.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag eens bij een bedrijf voor intercom systemen er zijn echt goede oplossingen voor. Een ring deurbel en wifi etc buiten bij een hek wordt naar mijn mening erg kwetsbaar. Zou ik niet doen, zou een offerte vragen bij een kleine installateur/ beveiligingsbedrijf.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Ring heb je al gekocht maar zou ik in jou situatie ook niet doen.
Via Advitronics of Comelit zijn er mooie oplossingen te koop, die laatste ook met video over telefoondraad bijvoorbeeld.
De ENH500 zou moeten voldoen en kan ook direct WIFI uitzenden., lees de handleiding maar op https://data.kommago.nl/f...manual_nl-handleiding.pdf

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1