Op zoek naar wat advies voor een nieuwe PC!
Momenteel is onderstaande in gebruik;
Momenteel wat meer thuis aan het werk en dan is 16GB te krap. Gelukkig goedkoop 32GB RAM kunnen kopen. Helaas niet nagedacht over wat mijn huidige moederbord ondersteund want die is nog DDR3.
Deze liggen dus ongebruikt klaar.
Door het langdurig thuiswerken is multi-monitor support binnen VM’s belangrijk geworden. Hierdoor ben ik overgegaan van Hyper-V naar vmWare Workstation. Dit heeft alleen de performance geen goed gedaan waardoor de CPU het toch regelmatig heel druk heeft. Dus als we dan toch wat moeten veranderen dan gelijk maar alles.
In eerste instantie alleen naar intel gekeken, bij het virtualiseren maakte ik vaak gebruik van nesting. Dit lijkt momenteel een Intel only functie te zijn. Hiervoor gekozen voor i7 aangezien i9 het budget te boven gaat.
Of adviseren jullie toch de i9?
Na werk tijd moet de pc ook geschikt zijn voor een spelletje.
Dit is voornamelijk COD,GTA en CIV.
En mogelijk binnenkort ook SIM racing. Zou leuk zijn als ik de games op 4k kan draaien ipv op 1080.
Momenteel een recente 4k monitor op DP aangesloten met daarnaast een 1080p monitor op VGA.
Ook nog een oudere 1600p monitor op DVI DUAL LINK (DVI maar met extra pin’s in het midden) aangesloten. Deze monitor is heel kieskeurig over zijn aansturing dus wil deze weer direct op DVI aansluiten zonder verloopjes.
Vandaar een Geforce met DVI poort. Mogelijk zou ik ook de oude GTX 960 kunnen blijven gebruiken voor dat scherm. Dan zijn er een stuk meer kaarten mogelijk.
Moederbord keuze is heel lastig geweest en twijfel nog over de huidige keuze.
Wi-Fi blijft waarschijnlijk ongebruikt maar bluetooth is een fijne functie die ik nu wel mis.
RGB toeters en bellen zijn ook overbodig. Veel USB poorten achter is wel een must. (2x toetsenbord, 1x muis, 1x XBOX adapter en USB HDD) 5 dus nu al aangesloten en waarschijnijk binnenkort ook nog een stuurtje + pedalen. Eventueel indien de wifi op het moederbord vervalt ook een BT dongle.
Momenteel geen USB-C aan de voorkant van de kast. Dat is een groot gemis dus overweeg de nieuwere versie van mijn huidige case te kopen die wel USB-C heeft aan de voorkant.
Voeding gewoon een willekeurige uit iemand anders zijn lijstje gepakt. Modulair is het belangrijkste.
4 Stuks SSD’s neem ik mee uit mijn huidige build.
Met onderstaande nieuwe spullen (m.u.v. het geheugen dat is er al)
Tl;dr
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Virtualisatie (Hyper-V/vmWare) en Gaming
Wat mag het systeem gaan kosten?
Eigenlijk rond de 1000 euro, helaas was al snel duidelijk dat hiermee de doelen niet werden behaald en is deze dus verhoogd naar 1500 euro (excl. Licenties, verzend kosten etc.)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD’s gaan over naar het nieuwe systeem. Ook de monitoren blijven voorlopig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stevige CPU en voldoende memory voor de Virtuele machines.
Goede videokaart voor de games. Redelijk still kast is wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Al jaren op intel voor de CPU. Verwacht daar te moeten blijven voor de nested virtualisatie.
Videokaarten eigelijk alleen bekend met Geforce, en las dat AMD/Ati nogal last had van brakke drivers.
Ga je overklokken?
Ga waarschijnlijk niet overklokken, denk vaak van wel maar is nog geen enkele keer van gekomen.
Stabiliteit is veel belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Hebben jullie op/aanmerkingen? Verbeteringen? Of ben ik nog wat vergeten?
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Momenteel is onderstaande in gebruik;
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7 4770 @3.4 Ghz | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 | € 72,50 | € 72,50 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR16LS11K2/8 | € 42,68 | € 42,68 |
1 | Solid state drives | Corsair Force 3 SSD 240GB | € 0,- | € 0,- |
2 | Solid state drives | Corsair Force GS 240GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 115,18 |
Momenteel wat meer thuis aan het werk en dan is 16GB te krap. Gelukkig goedkoop 32GB RAM kunnen kopen. Helaas niet nagedacht over wat mijn huidige moederbord ondersteund want die is nog DDR3.
Deze liggen dus ongebruikt klaar.
Door het langdurig thuiswerken is multi-monitor support binnen VM’s belangrijk geworden. Hierdoor ben ik overgegaan van Hyper-V naar vmWare Workstation. Dit heeft alleen de performance geen goed gedaan waardoor de CPU het toch regelmatig heel druk heeft. Dus als we dan toch wat moeten veranderen dan gelijk maar alles.
In eerste instantie alleen naar intel gekeken, bij het virtualiseren maakte ik vaak gebruik van nesting. Dit lijkt momenteel een Intel only functie te zijn. Hiervoor gekozen voor i7 aangezien i9 het budget te boven gaat.
Of adviseren jullie toch de i9?
Na werk tijd moet de pc ook geschikt zijn voor een spelletje.
Dit is voornamelijk COD,GTA en CIV.
En mogelijk binnenkort ook SIM racing. Zou leuk zijn als ik de games op 4k kan draaien ipv op 1080.
Momenteel een recente 4k monitor op DP aangesloten met daarnaast een 1080p monitor op VGA.
Ook nog een oudere 1600p monitor op DVI DUAL LINK (DVI maar met extra pin’s in het midden) aangesloten. Deze monitor is heel kieskeurig over zijn aansturing dus wil deze weer direct op DVI aansluiten zonder verloopjes.
Vandaar een Geforce met DVI poort. Mogelijk zou ik ook de oude GTX 960 kunnen blijven gebruiken voor dat scherm. Dan zijn er een stuk meer kaarten mogelijk.
Moederbord keuze is heel lastig geweest en twijfel nog over de huidige keuze.
Wi-Fi blijft waarschijnlijk ongebruikt maar bluetooth is een fijne functie die ik nu wel mis.
RGB toeters en bellen zijn ook overbodig. Veel USB poorten achter is wel een must. (2x toetsenbord, 1x muis, 1x XBOX adapter en USB HDD) 5 dus nu al aangesloten en waarschijnijk binnenkort ook nog een stuurtje + pedalen. Eventueel indien de wifi op het moederbord vervalt ook een BT dongle.
Momenteel geen USB-C aan de voorkant van de kast. Dat is een groot gemis dus overweeg de nieuwere versie van mijn huidige case te kopen die wel USB-C heeft aan de voorkant.
Voeding gewoon een willekeurige uit iemand anders zijn lijstje gepakt. Modulair is het belangrijkste.
4 Stuks SSD’s neem ik mee uit mijn huidige build.
Met onderstaande nieuwe spullen (m.u.v. het geheugen dat is er al)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-10700K Boxed | € 399,- | € 399,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix Z490-E Gaming | € 304,03 | € 304,03 |
1 | Videokaarten | Asus Dual GeForce RTX 2070 EVO V2 OC Edition | € 485,71 | € 485,71 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart | € 128,01 | € 128,01 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D240FSE | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 114,90 | € 114,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.541,55 |
Tl;dr
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Virtualisatie (Hyper-V/vmWare) en Gaming
Wat mag het systeem gaan kosten?
Eigenlijk rond de 1000 euro, helaas was al snel duidelijk dat hiermee de doelen niet werden behaald en is deze dus verhoogd naar 1500 euro (excl. Licenties, verzend kosten etc.)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD’s gaan over naar het nieuwe systeem. Ook de monitoren blijven voorlopig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stevige CPU en voldoende memory voor de Virtuele machines.
Goede videokaart voor de games. Redelijk still kast is wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Al jaren op intel voor de CPU. Verwacht daar te moeten blijven voor de nested virtualisatie.
Videokaarten eigelijk alleen bekend met Geforce, en las dat AMD/Ati nogal last had van brakke drivers.
Ga je overklokken?
Ga waarschijnlijk niet overklokken, denk vaak van wel maar is nog geen enkele keer van gekomen.
Stabiliteit is veel belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Hebben jullie op/aanmerkingen? Verbeteringen? Of ben ik nog wat vergeten?
Of zie ik nog iets over het hoofd?