Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikesem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-07-2020
Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje.

Ik heb op dit moment de de Ubuntu server 20.04 lts en de linux mint 19.3 tricia
Ik heb een website in de ubuntu server gemaakt in html alleen wil ik ook de website kunnen bewerken in de linux mint. ik heb daarvoor een FTP server geconfigureerd. Op internet heb ik gelezen dat mensen het doen via Filezilla.
Zou iemand mij kunnen vertellen in welke richting ik het best kan zoeken.

ik maak dit omdat ik me graag wil voorbereiden aangezien ik volgend jaar ga beginnen met een ICT opleiding?

Beste antwoord (via mikesem op 15-06-2020 17:36)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Allereerst: dump FTP en vergeet het of zet het onderaan je optielijst. FTP is een antiek protocol. Ja het wordt breed ondersteunt, maar heeft zo zijn nukken en is plaintext (wachtwoorden in the clear!). In mijn visie enkel nog inzetbaar voor wanneer anonieme leestoegang gewenst is of in geval van geen andere optie zoals legacy omgeving die enkel FTP doet om reden <xyz>.

Je gebruikt twee Linux machines, dat maakt het makkelijk: kies voor SSH.
SSH is standaard aanwezig, staat vaak standaard al aan, maakt gebruik van je reeds aanwezige login-account, is secure en flexibel in het gebruik.
Je kunt SSH gebruiken voor remote management (remote login), je kunt er files over heen en weer gooien middels scp en het kan ook wat jij wilt namelijk het kan ingezet worden als FTP vervanger omdat het als SFTP server dienst kan doen.

De FileZilla client ondersteunt ook SFTP mocht je een GUI op de client side willen gebruiken. Daar hoef je dan anders dan de keuze voor FTP veranderen in SFTP en mogelijk de logingegevens niets te veranderen.

Op de server kant moet je poort 22 open zetten het IP adres waar je vandaan gaat komen of voor heel buitenwereld, en ervoor zorgen dat de OpenSSH daemon actief is.

Als extra kan ik je wel aanraden om te controleren dat inloggen als root niet mogelijk is (PermitRootLogin no) en je even in te lezen in wat SSH keys zijn. Met dat laatste zou je dan password authentication uit kunnen zetten wat het geheel nog een slag veiliger maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 15-06-2020 17:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:27
Met welk deel heb je exact hulp nodig? Wat lukt er nu niet?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikesem
ik heb filezilla geïnstalleerd op de linux mint alleen weet ik op dit moment niet waar ik moet gaan beginnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Allereerst: dump FTP en vergeet het of zet het onderaan je optielijst. FTP is een antiek protocol. Ja het wordt breed ondersteunt, maar heeft zo zijn nukken en is plaintext (wachtwoorden in the clear!). In mijn visie enkel nog inzetbaar voor wanneer anonieme leestoegang gewenst is of in geval van geen andere optie zoals legacy omgeving die enkel FTP doet om reden <xyz>.

Je gebruikt twee Linux machines, dat maakt het makkelijk: kies voor SSH.
SSH is standaard aanwezig, staat vaak standaard al aan, maakt gebruik van je reeds aanwezige login-account, is secure en flexibel in het gebruik.
Je kunt SSH gebruiken voor remote management (remote login), je kunt er files over heen en weer gooien middels scp en het kan ook wat jij wilt namelijk het kan ingezet worden als FTP vervanger omdat het als SFTP server dienst kan doen.

De FileZilla client ondersteunt ook SFTP mocht je een GUI op de client side willen gebruiken. Daar hoef je dan anders dan de keuze voor FTP veranderen in SFTP en mogelijk de logingegevens niets te veranderen.

Op de server kant moet je poort 22 open zetten het IP adres waar je vandaan gaat komen of voor heel buitenwereld, en ervoor zorgen dat de OpenSSH daemon actief is.

Als extra kan ik je wel aanraden om te controleren dat inloggen als root niet mogelijk is (PermitRootLogin no) en je even in te lezen in wat SSH keys zijn. Met dat laatste zou je dan password authentication uit kunnen zetten wat het geheel nog een slag veiliger maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 15-06-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikesem
dankje wel
U heeft me enorm geholpen!

ik heb nog een vervolg vraag ik heb deze filmpje gevonden hoe je nou een SFTP server moet opzetten alleen wordt er gebruik gemaakt van de ubuntu 10 is dit wel mogelijk om dit toe te passen voor de ubuntu 20.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
mikesem schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:23:
dankje wel

ik heb nog een vervolg vraag ik heb deze filmpje gevonden hoe je nou een SFTP server moet opzetten alleen wordt er gebruik gemaakt van de ubuntu 10 is dit wel mogelijk om dit toe te passen voor de ubuntu 20.04.
SFTP loopt over SSH

Dus het enige wat je hoeft te doen is een SSH server te installeren op de bak die je wilt benaderen van afstand.
Op de bak waar je vanaf wilt werken installeer je Filezilla.

SSH server opzetten is behoorlijk gemakkelijk.
Terminal "sudo apt install openssh-server"

Indien je de firewall hebt aanstaan
dit er nog even achteraan gooien "sudo ufw allow ssh"

[ Voor 14% gewijzigd door osmosis op 15-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

mikesem schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:23:
dankje wel

Graag gedaan.
SFTP staat bij OpenSSH standaard aan, daar hoef je vrijwel niets voor te doen dus, die krijg je cadeau.
Enige wat je moet doen is zorgen dat de OpenSSH daemon aan staat (systemctl enabled --now ssh.service) en te zorgen dat poort 22 bereikbaar is van buiten.
Dan kun je inloggen met je normale gebruikersaccount en wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikesem
Het is gelukt

[ Voor 99% gewijzigd door mikesem op 15-06-2020 22:25 ]

Pagina: 1