55" HDR tv voor 800-1200 euro voor gaming/Netflix

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Al bijna 10 jaar heb ik een 1080p 32" budget Samsung tv staan. Vooral door corona, overweeg ik sterk om te upgraden naar een nieuwere televisie in middenklasse of hogere segment.

Ik heb geen gigantische haast, dus er een goede reden zijn om even te wachten dan ben ik daartoe bereid.

Ik zoek een?
Een grotere televisie met goede beeldkwaliteit waar ik toch wel minimaal een jaar of 6 mee kan doen. Met voorkeur veel langer. Mijn eisen zijn:
- Kwalitatief mooi beeld.
- Rond de 55". Iets groter of kleiner mag.
- 4K
- HDR
- HDMI 2.1 (ik moet eerlijk zeggen dat ik hier weinig verstand van heb, maar ik lees dat het future-proof is voor next-gen consoles).
- Prima geschikt voor gamen (minimale input lag)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Met voorkeur geef ik rond de 750-800 euro uit maximaal. Echter overweeg ik sterk een OLED scherm, waardoor ik ook wel bereid ben m'n budget te verhogen tot zo'n 1200 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om...
Ik verwacht ongeveer een 50/50 verdeling tussen films/series en games spelen. Al met al staat de televisie hier wel regelmatig een paar uur per dag aan.

Ik wil hem dus aansluiten op de Playstation 4 en in de nabije toekomst op de Playstation 5. Daarnaast heb ik al twee Edifier speakers staan voor geluid, dus het geluid uit de tv zelf zijn niet zo belangrijk voor mij.

Een ingebouwde Netflix app zou ik handig vinden, maar voor de rest boeien smart functies me niet (al gok ik dat de meeste tv's in deze price range dat wel hebben ingebouwd).

Wat heb je zelf al gevonden?
LG C9
LG B9
Samsung 55Q70R
Sony kd5xe8505
De TCL-6 series heb ik ook goede dingen over gehoord (volgens mij zijn deze niet verkrijgbaar in Europa?)
Het merk boeit me egenlijk niet. Ik wil gewoon de beste tv voor het geld.
Misschien belangrijk om te vermelden: ik woon in een appartement met zeer veel licht, met name overdag. Nu staat de tv wel vooral aan als het donker is, maar in de zomer zal het toch wel betekenen dat het een groot deel van de avond ook licht is in de woonkamer.

Ik ben een paar dagen geleden zeer enthousiast geworden over de LG OLED tv's. M'n gevoel neigt vooral naar de B9. De enige twee dat ik twijfel is 1) het bestaande risico van burn-ins bij langdurig gebruik met OLED en 2) is de meerwaarde wel genoeg in een vrij licht huis 3) het is en blijft vrij veel geld. Voor minder heb je ook al fantastische tv's.

Er zijn dus ook een hoop andere goede televisies op de markt. Ik zou graag wat advies willen voor mijn situatie. Als er top tv's zijn voor 600 euro, zonder allerlei foefjes dan sta ik daar ook best open voor.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Beide LG's uit jouw OP zijn de enige tv's met HDMI 2.1 binnen jouw budget, de nieuwe generatie game consoles gaan het moeilijk krijgen om 4K @120Hz full bandwidth te kunnen draaien. Wellicht dat dit met bijv. een PS5 Pro wel haalbaar zal zijn, met een HDMI 2.1 tv ben je dus inderdaad wat meer future-proof.

Voor een goede HDR weergave bij een LCD tv dien je te kijken naar een VA paneel met Full Array Local Dimming. De Sony 55XE8505 valt hierdoor af, de Samsung Q80/ Q85 zijn een betere keus i.p.v. de Q70. Naast de genoemde Samsung modellen is de Sony XG9505 ook een goede keus, Samsung biedt wat meer gaming features zoals VRR echter is de implementatie van Samsung zijn Game Mode matig vergeleken met die van de Sony XG9505.

Een lichte omgeving is niet zo'n probleem voor de huidige generatie OLED tv's, ze hebben wel wat meer last van weerspiegelingen vergeleken met de Samsung Q80/ Q85 en Sony XG9505. Je moet wel oppassen voor directe zonlicht op een OLED tv, aangezien je hierdoor permanente vlekken kunt krijgen.

Qua low-budget tv zou je naar de Samsung 55RU8000 kunnen kijken echter kan deze tv geen fatsoenlijke HDR weergeven.

Hou er verder rekening mee dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund, de meeste HDR titels worden in Dolby Vision uitgebracht.

Persoonlijk zou ik voor de LG 55C9 kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Freshouttheoven op 15-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:49

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je zet in je lijstje twee van de beste televisies ter wereld en twee middelmatige LCD-televisies. De Samsung Q70R is met zijn 48 FALD-zones totaal geen partij voor de OLED's en de Sony XG 9005 is met 60 zones amper beter.

Kortom, het is vooral een kwestie of je het geld over hebt voor een betere televisie. Dat zul je voor jezelf moeten beslissen.

Wat betreft B9 versus C9: Het verschil in kijkervaring daartussen is minstens 10 maal kleiner dan het verschil tussen de twee LCD's die je noemt en de OLED's. Het zijn beide knalgoede televisies en de C9 heeft dankzij zijn Alpha9-processor iets betere beeldverwerking dan de Alpha7 van de B9. Het verschil is er, maar is vrij subtiel, beide televisies zetten een heel mooi plaatje op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zie overigens dat je link voor de Sony wijst naar een pagina over de XG 9005, maar je noemt de XE8505. De XE8505 is nog erger, die heeft randbelichting en dus helemaal geen FALD-zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Ten eerste, bedankt voor de reacties!

Overigens kwam ik ook nog de Samsung 55Q85R tegen, die goede reviews krijgt en in dezelfde price-range zit. Ik heb echter wel het gevoel dat de LG B9 dat een veel betere investering is voor het geld.

Ik heb dus een aantal ramen met relatief veel licht, al komt er overdag geen direct zonlicht binnen. Ik heb het idee dat ik met de juiste kijkhoek en positnering wel redelijk om de reflecties heen kan werken, al vind ik het wel spannend en lastig inschatten. Hierbij een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHNFu9-EyWae9DsFSDFWxVbYtbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bx5rG4sLWVh1R2EmKx3dYO4B.jpg?f=fotoalbum_large

De foto is dus wel schuin gemaakt. Als ik er recht voor zit zie ik de ramen (bijna) niet.

Momenteel heb ik de Samsung LE32C530. Het is LCD, maar natuurlijk wel zwaar verouderd inmiddels. Ik kan best wel leven met wat mini reflecties, kan ik met de B9/C9 alsnog wel meer reflecties verwachten dan deze oude Samsung? (ik neem aan dat nieuwere tv's wel helderder zijn, wat enigszins compenseert?)
Freshouttheoven schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:18:
Beide LG's uit jouw OP zijn de enige tv's met HDMI 2.1 binnen jouw budget, de nieuwe generatie game consoles gaan het moeilijk krijgen om 4K @120Hz full bandwidth te kunnen draaien. Wellicht dat dit met bijv. een PS5 Pro wel haalbaar zal zijn, met een HDMI 2.1 tv ben je dus inderdaad wat meer future-proof.

Voor een goede HDR weergave bij een LCD tv dien je te kijken naar een VA paneel met Full Array Local Dimming. De Sony 55XE8505 valt hierdoor af, de Samsung Q80/ Q85 zijn een betere keus i.p.v. de Q70. Naast de genoemde Samsung modellen is de Sony XG9505 ook een goede keus, Samsung biedt wat meer gaming features zoals VRR echter is de implementatie van Samsung zijn Game Mode matig vergeleken met die van de Sony XG9505.

Een lichte omgeving is niet zo'n probleem voor de huidige generatie OLED tv's, ze hebben wel wat meer last van weerspiegelingen vergeleken met de Samsung Q80/ Q85 en Sony XG9505. Je moet wel oppassen voor directe zonlicht op een OLED tv, aangezien je hierdoor permanente vlekken kunt krijgen.

Qua low-budget tv zou je naar de Samsung 55RU8000 kunnen kijken echter kan deze tv geen fatsoenlijke HDR weergeven.

Hou er verder rekening mee dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund, de meeste HDR titels worden in Dolby Vision uitgebracht.

Persoonlijk zou ik voor de LG 55C9 kiezen.
Ik begrijp je punt. Denk je dat het zonde is om me daarom zo te focussen op de HDMI 2.1, omdat het in realiteit (waarschijnlijk) niet of amper bereikt gaat worden?

De Sony XG9505 ga ik even rustig bekijken.

Zonlicht is trouwens geen probleem. Er schijnt overdag geen zon bij mij naar binnen, al heb ik wel aardig wat reflecties van ramen. Met de juiste kijkhoek en juiste positionering lijkt de reflectie van het raam mee te vallen. Sowieso staat de tv vooral ’s avonds aan (natuurlijk is het in de zomer wel tot laat licht). Dit is een foto die ik snel heb gemaakt.

Donkere gordijnen zitten er waarschijnlijk niet in, omdat m’n vriendin dat afschuwelijk vind. Ik heb daar natuurlijk wel rekening mee te houden.
dmantione schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:20:
Je zet in je lijstje twee van de beste televisies ter wereld en twee middelmatige LCD-televisies. De Samsung Q70R is met zijn 48 FALD-zones totaal geen partij voor de OLED's en de Sony XG 9005 is met 60 zones amper beter.

Kortom, het is vooral een kwestie of je het geld over hebt voor een betere televisie. Dat zul je voor jezelf moeten beslissen.

Wat betreft B9 versus C9: Het verschil in kijkervaring daartussen is minstens 10 maal kleiner dan het verschil tussen de twee LCD's die je noemt en de OLED's. Het zijn beide knalgoede televisies en de C9 heeft dankzij zijn Alpha9-processor iets betere beeldverwerking dan de Alpha7 van de B9. Het verschil is er, maar is vrij subtiel, beide televisies zetten een heel mooi plaatje op het scherm.
Interessant en goed om te weten, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou zeggen dat de reflecties van de B9/C9 in dezelfde orde van grootte zijn als die op je foto, echter dat, omdat het scherm veel feller schijnt, je er minder last van gaat hebben dan op je huidige televisie. Omdat je er nu geen last van hebt, zal het op een B9/C9 zeker niet storend zijn.

De Samsung Q85R verdubbelt het aantal FALD-zones naar 96, een stap in de goede richting, maar het is pas de Q90R die met 480 zones de zwartprestaties van de televisie flink verbetert en zich enigszins kan meten met de OLED's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
dmantione schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:32:
Ik zou zeggen dat de reflecties van de B9/C9 in dezelfde orde van grootte zijn als die op je foto, echter dat, omdat het scherm veel feller schijnt, je er minder last van gaat hebben dan op je huidige televisie. Omdat je er nu geen last van hebt, zal het op een B9/C9 zeker niet storend zijn.

De Samsung Q85R verdubbelt het aantal FALD-zones naar 96, een stap in de goede richting, maar het is pas de Q90R die met 480 zones de zwartprestaties van de televisie flink verbetert en zich enigszins kan meten met de OLED's.
Nogmaals dank voor je reactie! Heel fijn om deze extra informatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Zoals dmantione al aangeeft hoef je je geen zorgen te maken qua reflecties, deze zullen minder zichtbaar zijn dan op jouw huidige tv. Daarnaast is de maximale helderheid op een 2019 model OLED tv ook hoger dan op een LCD tv van 10 jaar geleden.

Verder wordt er met de hoeveelheid FALD-zones gestrooid door dmantione zonder in acht te nemen dat de FALD algoritme ook een belangrijke onderdeel is. Samsung kiest voor een agressieve algoritme hierdoor heb je diepere zwartwaardes en minder blooming echter gaan er o.a. (schaduw)details verloren. Daarnaast kiest Samsung ook voor een meer popping/ minder natuurlijke HDR weergave. Dit zijn punten om ook rekening mee te houden wanneer je voor een LCD tv zou kiezen, dit zal vooral voor de kritische kijker van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het één is natuurlijk een gevolg van het ander: Als de ene pixel fel wit moet zijn en de andere diep zwart, hoe fel laat je het lampje dan branden? Wat de TV ook doet, hoe geavanceerd het algoritme ook is, het is en blijft een compromis tussen of het zwart, of het wit opofferen. Als je meer FALD-zones hebt, hoeven minder compromissen gesloten worden, en doet het steeds minder ter zake hoe geavanceerd het algoritme is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Op een Franse review site doen ze ook testen qua reflectie en geven er de laatste tijd netjes een vergelijkingstabel bij. Hieruit blijkt, net zoals ze bij Flatpanels ook al jaren zeggen, dat OLED's gewoon bij de betere horen op dat vlak. Uitgezonderd de Samsung's met Moth Eye filter is er niks wat het beter doet. Sony LCD's met dat Wide Angle filter oid lijken dan iig nog vergelijkbaar (dus even nakijken of de 55" XG9505 dat wel heeft, de grotere maten wel).

'Mesure de la réflectance exprimée en pourcentage par rapport à un miroir '
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9oT6_uRsSFygTtRjVLbp9jvUHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VLGw1tOqO1rqAZDBReqYbSI6.jpg?f=user_large

https://www.lesnumeriques.com/tv-televiseur.html

[ Voor 42% gewijzigd door apis29 op 17-06-2020 22:02 ]

Pagina: 1