Excel, 2 bestanden controleren op identieke gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhietbrink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-06 08:05
Hallo,

Ik doe een controle op 2 gegevens bestanden, een leverancierslijst en medewerkerslijst, waarin duidelijk moet worden of medewerkers ook leveranciers zijn.

Nu heb ik bedacht dat deze check op adres, bankrekeningnummer en telefoonnummer kan. Echter kom ik er niet uit welke formule ik hiervoor moet gebruiken, mijn vermoeden is dat dit een combinatie is van de ALS functie met VERTICAAL ZOEKEN. Maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Ik wil dat er bij een match aan wordt gegeven welke leverancier hetzelfde gegeven heeft als de medewerker.

Weet iemand hier of dat mogelijk is en zo ja hoe ik dit vorm kan geven?

Ik gebruik Excel versie 2016

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je misschien iets meer toelichting geven hoe beide tabellen er uit zien? En welke formules je al geprobeerd had en op welke manier en wat daar niet aan werkte?

Probeer eerst eens op één attribuut te checken. En bouw het van daaruit verder uit.

Mocht de leveranciernaam links van de adresgegevens en dergelijke staan dan zul je moeten kijken naar een combinatie van INDEX en MATCH (of ja, de Nederlandse equivalenten daarvan dan, weet zo even niet welke dat zijn). VERTICAAL_ZOEKEN kan geen resultaat teruggeven dat links van de te matchen kolom staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2020 15:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:15
Als je de functie verticaal zoeken gebruikt op het bankrekening nummer van de medewerker en je hebt een match. Dan weet je dat Medewerker = Leverancier.

Dan ben je er toch al? Eventueel daarna orgen dat als verticaal zoeken iets teruggeeft dat je daar dan iets mee doet. Let erop... NL50RABO0123456789 is hetzelfde als NL50RABO 0123 456 789 maar geeft geen match met de lookup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:29
Los van welke formule je kunt gebruiken, zou ik niet 100% vertrouwen op adres, bankrekeningnummer en telefoonnummer.

Een adres wordt niet altijd hetzelfde geschreven (bijvoorbeeld "burg de witstraat" vs "burgemeester de wit straat"), een banknummer wordt soms met een spatie per 4 karakters, soms zonder geschreven, en de ene persoon zet +31 voor het telefoonnummer, en de andere niet.
Banknummer zou nog de beste zijn, als je daar eerst de spaties uithaalt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 12:03
Wat alle voorgangers zeggen.

VLOOKUP is al genoeg. Krijg je een resultaat terug, dan is het een mogelijke dubbeling, krijg je een foutmelding #N/B dan vindt ie em niet en is het misschien een dubbele.

Ik zou dan eerst op naam doen. Alle dubbele er uit mieteren en op de lijst die overblijft hetzelfde op adres (combi postcode huisnummer is waarschijnlijk beter dan met straatnaam). Weer alle dubbele er uit mieteren en op bankrekening en zo verder. Ja het kost wat handmatig werk, maar dit ga je toch niet wekelijks doen.

Overigens als alles in één lijst staat kun je ook iedere kolom conditional formatting geven: Highlight duplicate values. En dan met de hand blijven verwijderen totdat je geen gekleurde cellen meer overhoudt. Vooraf de opmaak uniformeren (dan bedoel ik zo min mogelijk spaties, streepjes, leestekens e.d.) helpt in beide methodes!

Hier zou een handtekening kunnen staan.