Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 07:31
Mijn vraag
Mijn iPhone verbruikt data, terwijl deze op wifi zit. Hoe kan dit?
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • IOS 13
  • IPhone SE eerste editie
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Wifi assistent uitgezet
  • Enkel noodzakelijke apps toegang tot mobiele data gegeven (bv whatsapp)
  • Locatievoorziening uitgezet.
Voor de zekerheid: de telefoon heeft (zo ver ik kan zien) constante verbinding met wifi, het bereik is ook prima. Opvallend is dat het op vaste tijden is en slechts enkele MB's, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7php4-MErBfPmiaWnw0c5wJH_OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Suskej49HefQs77Q7cjQB8g.png?f=fotoalbum_large

Laurens-Jan Merkx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:43
Volgens mij houdt je iPhone in standby de Wifi niet ingeschakeld. Dan kan dus soms de mobiele dataverbinding gebruikt worden voor bijvoorbeeld push-meldingen. Als je echt geen mobiele dataverbinding wilt gebruiken als je in wifi-gebied bent, kun je het beste de mobiele data echt uitzetten.

Als je het vervelend vindt om dat steeds met de hand te doen, kun je volgens mij een Shortcut instellen dat dit automatisch gebeurd op basis van een trigger (bijvoorbeeld op basis van tijd of locatie). Ik zie dat je ook een trigger op basis van verbinding met een specifiek Wifi-netwerk kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mobiele data uit, bellen via 4G ?. verder lijkt het geen MB's verbruik maar centen wat je moet betalen. welke data daarbij hoort laat je niet zien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
Hackus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:42:
Mobiele data uit, bellen via 4G ?. verder lijkt het geen MB's verbruik maar centen wat je moet betalen. welke data daarbij hoort laat je niet zien.
Natuurlijk kan ik mobiele data uitzetten, maar dat lijkt mij toch niet de oplossing? Iets moet mobiele data gebruiken, terwijl er WiFi beschikbaar is. Dat wil ik graag weten (en uitschakelen). De bedoeling van mij (en zo lijkt het mij ook te werken): WiFi altijd gebruiken indien beschikbaar, anders mobiele data.

Ja ik betaal centen voor 0,1-0,3 MB data. Helaas laat het niet zien welke data het is, anders had ik het niet hoeven vragen 😉

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Instelingen - mobiel netwerk - scroll omlaag om data af te lezen.
Per app zie je verbruik. Helemaal onderaan kun je evt dagelijks. - stel gegevens opnieuw in- kiezen zodat alles weer op 0 komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
Hackus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:37:
Instelingen - mobiel netwerk - scroll omlaag om data af te lezen.
Per app zie je verbruik. Helemaal onderaan kun je evt dagelijks. - stel gegevens opnieuw in- kiezen zodat alles weer op 0 komt.
Klopt, die heb ik ook al bekeken en apps uitgezet. Helaas geeft het niet aan WANNEER deze wordt gebruikt. Ik zou hooguit hem om 0:00u moeten resetten en dan bekijken.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat als er WiFi beschikbaar is, er toch mobiele data wordt verstookt. Stel je zou een abo of prepaid ZONDER mobiel internet hebben, dan werkt het toch ook?

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
jorikc schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:33:
Volgens mij houdt je iPhone in standby de Wifi niet ingeschakeld. Dan kan dus soms de mobiele dataverbinding gebruikt worden voor bijvoorbeeld push-meldingen. Als je echt geen mobiele dataverbinding wilt gebruiken als je in wifi-gebied bent, kun je het beste de mobiele data echt uitzetten.

Als je het vervelend vindt om dat steeds met de hand te doen, kun je volgens mij een Shortcut instellen dat dit automatisch gebeurd op basis van een trigger (bijvoorbeeld op basis van tijd of locatie). Ik zie dat je ook een trigger op basis van verbinding met een specifiek Wifi-netwerk kunt instellen.
Dat is een goede, mijns inziens wel een "dirty" hack cq niet de oplossing. Maar het gaat wel helpen ;)

edit: helaas lees ik niet op basis van wifi je altijd moet bevestigen. Deze kan je niet automatisch laten doen. (zie https://support.apple.com...hortcuts/apd602971e63/ios)

[ Voor 10% gewijzigd door ljsquare op 15-06-2020 19:54 ]

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:43
Volgens mij is er ook zoiets als "wifi ondersteuning" waarbij hij soms wat 4g gebruikt als je wifi weg valt oid.

Edit:
Wat DR!5EQ zegt dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Torac op 15-06-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dit heet wifi-assistentie en is aanwezig sinds iOS 9. Je kunt het uitschakelen. Dit kan via Instellingen - Mobiel Netwerk. Als al je apps zijn geladen en hun verbruik, kun je daaronder de optie 'Wifi-assistentie' vinden. Als je deze uitschakelt is je probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
DR!5EQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:58:
Dit heet wifi-assistentie en is aanwezig sinds iOS 9. Je kunt het uitschakelen. Dit kan via Instellingen - Mobiel Netwerk. Als al je apps zijn geladen en hun verbruik, kun je daaronder de optie 'Wifi-assistentie' vinden. Als je deze uitschakelt is je probleem opgelost.
Als het goed is staat in mijn topic starter:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wifi assistent uitgezet
:P

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 10:40
Zijn het niet gewoon kosten voor mobiel internet sessies, veel providers ronden de kosten hiervoor naar boven of met een minimum (net zoals bij bellen)? Dat zijn dus dan momenten dat er een nieuwe sessie is gestart door je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
Lex_brugman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:12:
Zijn het niet gewoon kosten voor mobiel internet sessies, veel providers ronden de kosten hiervoor naar boven of met een minimum (net zoals bij bellen)? Dat zijn dus dan momenten dat er een nieuwe sessie is gestart door je telefoon.
Daar dacht ik ook aan, maar dat is volgende de provider (Simyo) niet zo.
Daarnaast is het ook wisselend aantal MB's, tussen de 0.1 en 1.5 MB. Wel opvallend op vaste tijdstippen.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafl
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb hetzelfde probleem aan de hand op de Iphone van mijn vrouw.
Vandaag ben ik op een forbes artikel "A Mystery Data Consumption Problem Is Worrying iPhone Owners" uitgekomen waar men het probleem toelicht.

Echter er is geen oplossing dan te wachten voor IOS 14 aangezien de kans klein lijkt dat er een bug fix komt in 13.

https://www.forbes.com/si...x-xr-update/#232c7c39485e

Verder nog dit artikel op mns.com
https://www.msn.com/en-gb...-fix-in-sight/ar-BB11lTII

[ Voor 37% gewijzigd door rafl op 15-09-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36
ljsquare schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Natuurlijk kan ik mobiele data uitzetten, maar dat lijkt mij toch niet de oplossing?
Waarom is dat niet de oplossing? Misschien begrijp ik het verkeerd: maar je lijkt te willen voorkomen dat je telefoon mobiele data gebruikt, dan is het toch juist wel de oplossing?

Zoals al eerder genoemd, een iPhone heeft (in standby, met het scherm uit) nooit continu de WiFi verbinding aan. Dat vreet veel te veel stroom. Push notificaties die binnen komen als het scherm (en de WiFi) uit staan kunnen dus heel goed wel mobiele data verbruiken.

Volgens mij heb je twee opties: mobiele data helemaal uitzetten, of alle mogelijke push notificaties uitzetten.
Pagina: 1