Shop reviews met te veel Newbies (zonder verdere activiteit)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:52
Bij Shops met het hoogst aantal reviews zijn vrijwel alle reviews afkomstig van eenmalige accounts (meer dan 90%). Statisch gezien totaal andere verhoudingen dan de overige shops.

Voorbeeld shop, maar zie ook de overige shops.

Eenmalige accounts bepalen nu de review score
Reviews vertegenwoordigen niet de tweakers community en de bekende kwaliteit (artikelen en forum).
Ik ben vast niet de enige die er ten onrechte vanuit ging dat reviews afkomstig waren van mede tweakers.

Overige shops worden zwaar benadeeld
Shops die hier niet aan mee doen, worden zwaar benadeeld momenteel.
Enerzijds omdat vooral mensen met negatieve ervaring gaan reviewen, anderzijds omdat "mee spelende" shops meer reviews krijg en een hogere score ontvangen.

Voorgestelde oplossing
- Review gemiddelde bepalen op basis van tweakers die het afgelopen jaar actief zijn geweest (dus een minimaal aantal karma punten hebben gehaald).
- Reviews van Tweakers die na een eerste review actief blijven, worden dan automatisch meegewogen als ze voldoende karma hebben opgebouwd.

Alternatief:
Een filter om alleen review waarden te zien van actieve Tweakers (voor shops, producten en diensten.
Eigenlijk vergelijkbaar met de weergave opties in reacties op basis van like scores.

[ Voor 142% gewijzigd door 2green op 17-06-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@2green Inderdaad een doorn in het oog en ook totaal niet geloofwaardig dat mensen speciaal een Tweakers account aanmaken om enkel een shop review achter te laten.

Wat mij betreft pas shop reviews "Unlocken" als je ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de community.

Of terwijl een "X" karma voortkomend uit deelname aan forums, reacties, productreviews etc.

Hier nog een voorbeeld van zo'n winkel

https://tweakers.net/shopreview/7213/directsale/shopreviews/

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 16-06-2020 11:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Ik heb ooit ook wat dingen geroepen hierover, en mogelijke manieren om het te ontmoedigen. Dat was in Webshop voegt nep review toe . @Mooijekind heeft toen wel aangegeven dat ze die suggesties zouden meenemen maar ook benadrukt dat er geen garantie is dat er op dit vlak wat mee gebeurt.

Mijn ideetjes van destijds zitten wel redelijk op de lijn die @2green ook voorstelt. Altijd leuk om medestanders te treffen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 13:08

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Laat ik dit even naar het juiste subforum schoppen. :)

Geachte Redactie => Pricewatch

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Volledig akkoord dat dit een zeer waardevolle toevoeging zou zijn. Meer nog zelfs: het zou fijn zijn moest er op het shopoverzicht een veld zijn waar je de verhouding, of de gemiddelde karma van de reviewers kan zien.

Ik gebruik de Pricewatch bijna elke keer ik iets koop, en maak ook zeer veel gebruik van de reviews van zowel de artikelen als de shops. Een indicatie over hoe betrouwbaar een shop is (los van de review-score) is zeer welkom.

edit: heb net even de link uit de TS bekeken en zie dat de karma van het account sowieso al wordt weergegeven. Hiervoor een extra filter maken lijkt me dus een kleine moeite.

Je ziet ook dat bij bijna elke review staat dat ze beloond worden voor de goeie review. Dat haalt meteen ook de waarde van de review weg in mijn ogen... De review waarbij staat "uit eigen beweging" komen ook van newbie accounts, dus in mijn ogen lijkt dat gelogen, of perongeluk het verkeerde aangeduid.

[ Voor 35% gewijzigd door Opifex op 16-06-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

En als we het dan toch over shop reviews hebben, voeg deze rubriek dan aub ook toe onder "Reviews" het is altijd zo omslachtig om de shop review sectie te vinden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:36
Ik heb in het verleden wel eens gezien dat een winkel een 'actie' had waarbij je ofwel korting ofwel een gratis 'extra cadeautje' kreeg als je bij aanschaf van het artikel aangaf dat je een review (van de shop in dit geval) had gepost. Die review mocht op diverse websites zijn, en tweakers.net werd expliciet vermeld als 1 van de mogelijkheden.

Dit vind ik een waardeloze reclame compagne omdat het onechte/niet kloppende reviews in de hand werkt. Wat mij betreft zou tweakers.net de mogelijkheid van het schrijven van een review de eerste x maanden (x=2 of 6 ofzo) na het aanmaken van een gebruikers account gewoon moeten blokkeren.

De review van iemand die hier na maanden nog actief deelneemt is voor mij veel meer waard qua inhoud dan mensen die eenmalig voor het karretje van een winkel zijn gespannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:52
Greatsword schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:57:
@2green Inderdaad een doorn in het oog en ook totaal niet geloofwaardig dat mensen speciaal een Tweakers account aanmaken om enkel een shop review achter te laten.

Wat mij betreft pas shop reviews "Unlocken" als je ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de community.

Of terwijl een "X" karma voortkomend uit deelname aan forums, reacties, productreviews etc.

Hier nog een voorbeeld van zo'n winkel

https://tweakers.net/shopreview/7213/directsale/shopreviews/
Wat je voorstelde was is wat ik bedoelde inderdaad, Heb mijn uitleg iets verduidelijkt zojuist.
Carpento schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:18:
Ik heb ooit ook wat dingen geroepen hierover, en mogelijke manieren om het te ontmoedigen. Dat was in Webshop voegt nep review toe . @Mooijekind heeft toen wel aangegeven dat ze die suggesties zouden meenemen maar ook benadrukt dat er geen garantie is dat er op dit vlak wat mee gebeurt.

Mijn ideetjes van destijds zitten wel redelijk op de lijn die @2green ook voorstelt. Altijd leuk om medestanders te treffen :P
Jammer dat ze er toen niets mee deden. Er speelt natuurlijk ook een commercieel belang, het is ook belangrijk dat Tweakers daar rekening mee houd. Tegelijkertijd worden de overige shops nu gedwongen om "mee te spelen", lijkt me ook slecht.
Opifex schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:23:
Volledig akkoord dat dit een zeer waardevolle toevoeging zou zijn. Meer nog zelfs: het zou fijn zijn moest er op het shopoverzicht een veld zijn waar je de verhouding, of de gemiddelde karma van de reviewers kan zien.

Ik gebruik de Pricewatch bijna elke keer ik iets koop, en maak ook zeer veel gebruik van de reviews van zowel de artikelen als de shops. Een indicatie over hoe betrouwbaar een shop is (los van de review-score) is zeer welkom.

edit: heb net even de link uit de TS bekeken en zie dat de karma van het account sowieso al wordt weergegeven. Hiervoor een extra filter maken lijkt me dus een kleine moeite.

Je ziet ook dat bij bijna elke review staat dat ze beloond worden voor de goeie review. Dat haalt meteen ook de waarde van de review weg in mijn ogen... De review waarbij staat "uit eigen beweging" komen ook van newbie accounts, dus in mijn ogen lijkt dat gelogen, of perongeluk het verkeerde aangeduid.
Je gemiddelde karma bij een review scores weergeven is een sterk idee inderdaad, ook eenvoudig te realiseren lijkt mij. Neem hem onder benoeming van jouw nick ook even op.

Edit: besefte net te laat dat een gemiddelde niet zoveel gaat zeggen, omdat er mensen zijn met heel veel karma en mensen zijn met heel weinig. Hierdoor is een trouwe tweaker met epic karma goed voor 1000 nep reviews, wat precies het probleem is dat ik wilde voorkomen.
Greatsword schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:00:
En als we het dan toch over shop reviews hebben, voeg deze rubriek dan aub ook toe onder "Reviews" het is altijd zo omslachtig om de shop review sectie te vinden.
Vooral dit vond ik opvallend, had gewoon google nodig om de sectie op tweakers te vinden om een shopreview aan te maken. Dat zegt wel veel over hoe gemotiveerd die newbies zijn trouwens ;)
AzertyNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:23:
Ik heb in het verleden wel eens gezien dat een winkel een 'actie' had waarbij je ofwel korting ofwel een gratis 'extra cadeautje' kreeg als je bij aanschaf van het artikel aangaf dat je een review (van de shop in dit geval) had gepost. Die review mocht op diverse websites zijn, en tweakers.net werd expliciet vermeld als 1 van de mogelijkheden.

Dit vind ik een waardeloze reclame compagne omdat het onechte/niet kloppende reviews in de hand werkt. Wat mij betreft zou tweakers.net de mogelijkheid van het schrijven van een review de eerste x maanden (x=2 of 6 ofzo) na het aanmaken van een gebruikers account gewoon moeten blokkeren.

De review van iemand die hier na maanden nog actief deelneemt is voor mij veel meer waard qua inhoud dan mensen die eenmalig voor het karretje van een winkel zijn gespannen.
Precies zoals jij het zegt.

Zelf heb... had ik bijzonder veel vertrouwen in deze reviews omdat ze afkomstig waren van tweakers. Echter zeggen reviews mij nu niets meer zonder dat ik de karma score heb bekeken.

Helaas kan ik zo geen gemiddelde van een product of shop bepalen, omdat het ondoenlijk is alle reviewers te doorlopen om dan iedereen met karma 1000 of hoger in het afgelopen jaar eruit te halen .

Review gemiddelden bestaan voor mij niet meer totdat dit gewijzigd is.

[ Voor 4% gewijzigd door 2green op 17-06-2020 14:14 ]

Pagina: 1