Ryzen 7 3700x (hoge) temperatuur? Hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.342 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZorr
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-02-2021
Hey goedemiddag Tweakers,
Ik heb voor het eerst een AMD cpu aangeschaft.
Na alles correct te hebben geïnstalleerd kreeg ik door dat de processor erg heet werd zonder enige lading.

De processor is 2 dagen oud en wordt gebruikt met de wraith prism koeler + stock koelpasta.

De idle temperaturen gaan van 49 tot 60 graden.
De load temperatuur is consistent met 75 a 80 graden.

Kan dit kloppen, horen deze temps en kan dit kwaad voor de processor?

3700x
16gb ddr4
Asus rog x570-f
Rtx 2070
650watt voeding

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Koeler al eens opnieuw gemonteerd?

Maak ook eens een scherpe foto van hoe je de koeler hebt gemonteerd. Misschien klopt het toch niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik zit gelijk ook te denken hoe je airflow in je kast is, draaien die Fans goed, kan er lucht inkomen, draaien de fans wel de juiste richting, of blazen ze alleen naar binnen, of zoals ik wel eens gezien heb ze zo slecht geplaatst zijn lucht niet eens aankomt en meteen weer naar buiten word geblazen nog voor het bij het bord langskomt.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
Als je her en der wat zoekt en leest dan kom je tegen dat de temperaturen normaal zijn voor de combinatie processor+koeler die je hebt.

productreview: AMD Ryzen 7 3700X Boxed review door daellat

https://community.amd.com/thread/241220

https://www.reddit.com/r/...temperatures_and_voltage/

https://linustechtips.com...-ryzen-3700x-temperature/

[ Voor 61% gewijzigd door Galaxis op 15-06-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 15:35
MrZorr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:23:
Na alles correct te hebben geïnstalleerd kreeg ik door dat de processor erg heet werd zonder enige lading.

De processor is 2 dagen oud en wordt gebruikt met de wraith prism koeler + stock koelpasta.

3700x
16gb ddr4
Asus rog x570-f
Rtx 2070
650watt voeding
Paar vragen, voor de zekerheid...

1. Er zat geen beschermplastic meer op je koeler die je er niet afgehaald hebt?

2. Met wat meet je de 'load' temperatuur? Benchmarks?

3. Om te kijken of je 3700x naar behoren presteert zou je best eens een paar Cinebench R20 runs doen en dan hier de scores posten samen met je max temperature under load. Heel goed programma hiervoor is HWINFO.

Wat heb jij ingesteld in de bios? Alles gewoon auto of heb je de voltages of PBO aangepast?
Graag wat meer info zodat we kunnen helpen.

Een 75-80°C bij een full load is niet uitzonderlijk, aangezien deze altijd zal boosten naar een max performance tot aan een thermal limit bij AMD.
Vraag is meer hoe hoog deze boost, want daar kan je zien of je koeling in orde is.
Vandaar de vraag voor je resultaten op Cinebench R20...

EDIT: Eenmaal we hierover meer weten en je koeling in orde is kan ik je wel helpen met eventueel de 3700x te undervolten. Iets wat zeer common is bij de 3700x en waardoor je de temperaturen zeker beter kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Infernoken op 15-06-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 11:13
Misschien ook voor jou intressant? Mijn temps waren namelijk vergelijkbaar met die van jou. 85 graden in Warzone en idle nooit onder de 50. Misschien dat aandraaien van je koeler al wat doet, dat mag best strak blijkbaar. Hoe je kast en airflow is weten we natuurlijk niet, maar daar is dus ook echt veel te winnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu5w87_b4wqvDSDEkL0w4QwHhCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYtEkKuYIbyHIpGzfD4t0yud.jpg?f=user_large
Nadat ik mijn coolermasterliquid 240 omgedraaid heb zoals op de foto hieronder zijn mijn temps echt een heel stuk lager. Ik heb tegelijkertijd ook het cpu block wat strakker aangedraaid. Ik was tijdens assembleren bang dat ik al snel teveel druk op de cpu zou uitoefenen. Maar nu weet ik dus niet waar die enorme sprong in temps voornamelijk door komt, ik ging ervanuit door het aandraaien. Maar ook de M2 draait 15 graden koeler, dus misschien toch gewoon intake en wat airflow? Kan dat zoveel verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrZorr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:23:

3700x
16gb ddr4
Asus rog x570-f
Rtx 2070
650watt voeding
Ja, dat kan kloppen, en nee dat kan geen kwaad. Je hebt ook de stock koeler en geen aftermarket koeler.
Verder is je OP erg mager. je geeft niet eens aan welke kast je gebruikt en of je zorgt voor goede airflow
@rcthans top ook intake maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Infernoken schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Paar vragen, voor de zekerheid...

1. Er zat geen beschermplastic meer op je koeler die je er niet afgehaald hebt?

2. Met wat meet je de 'load' temperatuur? Benchmarks?

3. Om te kijken of je 3700x naar behoren presteert zou je best eens een paar Cinebench R20 runs doen en dan hier de scores posten samen met je max temperature under load. Heel goed programma hiervoor is HWINFO.

Wat heb jij ingesteld in de bios? Alles gewoon auto of heb je de voltages of PBO aangepast?
Graag wat meer info zodat we kunnen helpen.

Een 75-80°C bij een full load is niet uitzonderlijk, aangezien deze altijd zal boosten naar een max performance tot aan een thermal limit bij AMD.
Vraag is meer hoe hoog deze boost, want daar kan je zien of je koeling in orde is.
Vandaar de vraag voor je resultaten op Cinebench R20...

EDIT: Eenmaal we hierover meer weten en je koeling in orde is kan ik je wel helpen met eventueel de 3700x te undervolten. Iets wat zeer common is bij de 3700x en waardoor je de temperaturen zeker beter kan krijgen.
Ik zou over undervolten meer willen weten. Ik heb bijna dezelfde opstel als MrZorr

Asus ROG STRIX X570-F GAMING moederbord.
Seagate Barracuda ST4000DM000 een 4 TB (een oudere schijf) (is een CMR schijf)
Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 NVMe
Samsung 970 EVO 1000GB M.2 NVMe
Samsung SSD sata 860 EVO 500 gig
Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600
Ryzen 7 3700X
ASUS Optical BluRay Writer BW-16D1
Power color rx 5700xt red devil GPU
Phanteks Enthoo Luxe kast

Ik heb mijn pc laten bouwen en de persoon die dat heeft gedaan , heeft via Ryzen master wat ingesteld en undervolt. In profile 1 staat geen aanpassing, en profile 2 ook niet. Alleen in het gedeelte creator mode Maar deze profile kan ik niet exporteren. Want als ik wil exporteren kan ik alleen profile 1 en 2 selecteren. Als ik mijn windows opnieuw moet installeren is het fijn, om de juiste settings weer te importeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bxfX1KTf_Wz4POFg02j9JxgWps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfSxptSDfNK8wfcCD9NoSI1a.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: heb profiel 1 kunnen bewerken en op handmatig gezet en de undervolt in kunnen typen. En opslaan en exporteren.

Is het niet beter om het in de bios de undervolt uit te voeren? Ik had met mijn vorige PC Intel i7 het via bios kunnen aanpassen. Maar dan had ik vaste clock. Met de amd is het anders.

[ Voor 28% gewijzigd door Snake_Eye op 01-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:17
Asus moederbord zie ik, heb je in de BIOS "Performance Enhancer" op auto of default?

Default zorgde in mijn geval in ieder geval voor wat lagere temperaturen in idle (ongeveer 5 graden lager)

[ Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 30-06-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-05 18:46
Maar een betere koeler is ook te adviseren. Daarmee adresseer je 2 punten.

Minder geluid en betere prestaties.

Ik gebruik zelf een Scythe Mugen pcgh 5 voor mijn 3700x in een Fractal Meshify C met 2 140mm front en en 1 120mm back fan en alles van voor naar achter qua flow.

Deze combi is super stil en onder de zwaarste benchmarks die ik kan vinden gaan we slechts heel langzaam naar de 72 graden max.

Games als battlefield V op 4k op ultra na een paar uurtjes zo rond de 63 a 65 graden.

Idle rond de 32 a 33 graden. Als het heel warm is een paar graadjes meer.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 30-06-2020 22:54 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:17
mash_man02 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:53:

Idle rond de 32 a 33 graden. Als het heel warm is een paar graadjes meer.
Dat krijg ik dus niet voor elkaar, zelfs niet met een andere koeler (bij mij is idle all over the place)

Maar de load temperaturen die jij noemt komen vrijwel overheen, in mijn geval zijn ze iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Mizgala28 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 01:57:
[...]

Dat krijg ik dus niet voor elkaar, zelfs niet met een andere koeler (bij mij is idle all over the place)

Maar de load temperaturen die jij noemt komen vrijwel overheen, in mijn geval zijn ze iets lager.
De idle temperaturen zeggen juist het minste maar daar blijkt meestal wel uit hoe je silicon lottery verlopen is.

Wat dat aangaat kun je van wat ik begrepen heb juist wel weet beter voor een 3800X kiezen. Dat is de hoogst gespecificeerde single chiplet processor in het gamma, daar gaan de beste bins naar toe.

Verder heb ik mijn fan profiles op de CPU koeler best pittig staan,maar dat is juist niet zo erg als je een nagenoeg onhoorbare koeler gebruikt. Bij de koeler die ik gebruik is het al onmogelijk om 40dB geluidsdruk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
mash_man02 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 06:36:
[...]

De idle temperaturen zeggen juist het minste maar daar blijkt meestal wel uit hoe je silicon lottery verlopen is.

Wat dat aangaat kun je van wat ik begrepen heb juist wel weet beter voor een 3800X kiezen. Dat is de hoogst gespecificeerde single chiplet processor in het gamma, daar gaan de beste bins naar toe.

Verder heb ik mijn fan profiles op de CPU koeler best pittig staan,maar dat is juist niet zo erg als je een nagenoeg onhoorbare koeler gebruikt. Bij de koeler die ik gebruik is het al onmogelijk om 40dB geluidsdruk te halen.
Met mijn instelling is de idle 35/40 graden rond deze periode. En load temp algemeen 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:15:
[...]
Met mijn instelling is de idle 35/40 graden rond deze periode. En load temp algemeen 60.
Helemaal niets mis mee,.controlleer met name je stabiliteit en je performance daar deze 2 als eerste problemen zullen gaan leveren.

Maar vraag je even goed af wat je doel met het undervolten nu precies is gezien je temps prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
mash_man02 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Helemaal niets mis mee,.controlleer met name je stabiliteit en je performance daar deze 2 als eerste problemen zullen gaan leveren.

Maar vraag je even goed af wat je doel met het undervolten nu precies is gezien je temps prima zijn.
(stock voltage is 1.21875 volt) werd het een stuk warmer. Nu deze temps door undervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:44:
[...]

(stock voltage is 1.21875 volt) werd het een stuk warmer. Nu deze temps door undervolten.
Check dan of je prestaties met CB20 naar verwachting zijn, als je te veel undervolt worden de prestaties lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maddie2011
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02-2021
Wel grappig dat je een zielig verhaal ophangt over dat je geen geld hebt en of iemand je een laptop wilt doneren. Zie V&A gevraagd: Laptop of Desktop gezocht voor een jonge hobbyist. (Regio: Utre...

Overigens nog grappiger dat je in je advertentie zegt dat je niet aan zielige verhaaltjes doet, maar toch een zielig verhaal ophangt.

Wat uber grappig is, dat je gewoon een dikke pc hebt die ruim boven de 1000 euro uitkomt. Misschien je pc verkopen zodat je aan je eigen advertentie kan voldoen?

EDIT: snel de ad op vervallen gezet. Savage! d:)b oOo

[ Voor 4% gewijzigd door Maddie2011 op 11-02-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Snel"? Dit is een topic van 8 maanden terug 8)7

Graag oude }:O }:O }:O in de sloot laten.

Post sowieso on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet. Jouw post is geen van allen. Dicht :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.