Ik moet zeggen dat ik er toch naar neig dat dit geen opzettelijke oplichting is. Redenen waarom ik dit gevoel heb;
- Het is slechts 1 losse advertentie van 20 euro, daar bewust het risico van nepgoederen/oplichting voor nemen lijkt me niet rendabel of voor de hand liggen
- De verkoper bood de mogelijkheid de goederen op te halen, iemand die bewust nepgoederen verkoopt zal dit nooit doen omdat die dan het risico van boze verkopers aan zijn huisdeur krijgt.
- De originele advertentie bevat de foto van de 'nepdoos', daarmee licht bewuste oplichting niet voor de hand - de verkoper lijkt niet beter te weten. Hoezo zou je anders een 'echt' artikel presenteren met een 'nepfoto'.
- Op basis van de verpakking is het mij (en blijkbaar ook de TS aangezien hij het ging ophalen) niet gelijk duidelijk dat dit een nep chromecast is. Hoezo zou de verkoper dit dan wel moeten weten?
- Tot slot reageert de verkoper wel netjes (een oplichter reageert vaak niet) en refereert de TS er in zijn reactie van 13:33 aan als 'ze'. Niet om nu heel generaliserend te zijn maar vrouwen hebben over het algemeen toch net wat minder affiniteit met technologie dan de tweakers hier.
Mijn gok is dat iemand dit ontwetend in China heeft besteld, het in de TV heeft geplugt en dat het niet bleek te werken (zoals verwacht) -> marktplaats. Natuurlijk zou het alsnog bewuste oplichting kunnen zijn maar ik vind het opvallend (en onwenselijk) dat veel mensen in dit topic dit klakkeloos aannemen zonder echt goede onderbouwing. Zware maatregelen zoals op hoge poten de verkoper bezoeken of dreigen met een rechtszaak lijken mij niet passend zolang niet duidelijk is of er wel echt sprake is van oplichting. (even los van het bedrag waar het om gaat).
Wat ik persoonlijk zou doen is de verkoper een bericht sturen dat je hebt geconstateerd dat het product nep is (eventueel met een foto van het product zelf, of een vergelijking met een 'echte' chromecast verpakking) en dat je vraagt om opheldering. Met de mededeling dat als je geen reactie krijgt dat je aangifte doet van mogelijke oplichting bij Marktplaats en bij de Politie. Als verkoper te goeder trouw is zul je aan de reactie vermoedelijk wel merken of ze het wist of niet. Krijg je een reactie die argwaan wekt doe je aangifte van mogelijke oplichting, zo blijf je bij de feiten. De 20 euro is dan leergeld dat je volgende keer een product nog beter inspecteert tijdens het afhalen. (geen kritiek overigens, soms maakt men gewoon fouten of is men onoplettend/te goeder trouw).
De standaardprijs van 9,95 + 9,95 voor standard Ali Express shipping komt anders best in de buurt van de 20 euro van de advertentie.