Afstellen Nexus versnellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:54

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Vanochtend lag de ketting van de kinderfiets van ons zoontje er af. Goed, tijd voor wat onderhoud. Zadel goed vastgezet, gelijk iets hoger, stuur wat hoger gezet, ketting gespannen. Nu loop ik tegen 1 ding aan wat ik niet direct voor elkaar krijg:

Het goed afstellen van de versnellingen. Op dit moment is te merken dat in de eerste en tweede versnelling deze af en toe de volgende versnelling lijkt te willen pakken.

Het betreft een Shimano Nexus 3-versnellingen-naaf op een 20" kinderfiets. Deze dient in de tweede versnelling afgesteld te worden middels een geel streepje in de versnellingsbox welke binnen de twee afstel-lijntjes dient te staan. Dit gebeurt door middel van het verstellen van de schroef bij de kabel bij deze box. Het probleem waar ik tegenaan loop, is dat het gele streepje niet tussen de lijntjes komt, maar tegen/op het lijntje blijft staan welke het dichtst bij het wiel zit. Wanneer ik de stelschroef gebruik en deze volledig uit draai, zie ik het streepje richting wiel gaan. Draai ik de andere kant op, komt hij netjes terug, tot hij op een gegeven moment niet meer verder komt (en dus nog niet binnen de lijntjes valt). Ik heb met de stelschroef dan nog ongeveer een centimeter over, ruimte zat. Toch krijg ik hem niet goed afgesteld.
Ik heb de pin eruit gehad, deze lijkt recht te zijn. Tevens deze bij terugplaatsen weer ingevet, maar dit maakt helaas geen verschil. De kabel maakt geen rare knikken en loopt gewoon soepel, zit netjes in de houders etc. Ook heb ik de bouten nog iets strakker aangedraaid in de hoop dat dit het laatste stukje extra zou geven, maar geen verbetering. Het is puur het laatste stukje afstelling waarbij er wel gedraaid kan worden aan de stelschroef maar er niets lijkt te gebeuren.

Helaas is de fietsenmaker vandaag dicht, en morgen is de fiets weer nodig (eigenlijk vandaag al, maar goed, het is niet anders). Iemand die mij hiermee op weg kan helpen? Ik heb reeds enkele filmpjes op YouTube gekeken omtrent afstellen van deze versnellingen, maar die gaan niet in op dit probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 15-06-2020 12:54 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:54

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Goed, vanavond nogmaals bezig geweest met de fiets. Heb toch niet helemaal opgelet vanmorgen. Het bleek dat de kabel rond de andere kant van de koplamp zat, waardoor deze toch op spanning zat. Daarnaast blijkt de buitenkabel op die plekken ook uitgedroogd/gebroken. Toen ik vervolgens eens goed aan de kabel trok leek er toch iets niet goed te zitten, want nu schoot de gele streep de andere kant op (naar buiten). Inmiddels heb ik hem goed af kunnen stellen, en lijkt het probleem opgelost. Ik hou de kabel even in de gaten of deze vervangen moet worden, ga er vanuit dat het beter is deze binnenkort eens te vervangen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:22
Kabels rekken op den duur op, rafelen iets uit, kunnen viezigheid of roestig worden.... En inderdaad: ook slecht lopen doordat de buitenkabel een knik heeft die geen vrij spel geeft aan de binnenkabel.

Mijn fietsenmaker liet altijd een drupje olie in de buitenkabel lopen om de levensduur te verlengen.

Overigens mijn complimenten dat een ouder zich bekommerd om de fiets van zijn kroost. Ik heb 20 jaar Welpen/Scouts gedraaid en kampen... Daar kwam wel eens fietsgebruik bij kijken. We schrokken ons altijd rot over de slechte staat van onderhoud van de fiets waar ouders hun kinderen mee het verkeer insturen. Wij hebben meerdere malen op kamp fietsen laten repareren bij een fietsenmaker, op kosten van de ouders, omdat de minimale veiligheid niet gewaarborgd was. En dan praat ik niet over een missende bel (als je met 20 kids fiets val je al genoeg op), maar problemen met de stuurinrichting, de remmen, aanlopende spatborden (leuk als je 25 km moet fietsen), opgesleten banden en duct-tape/touw reparaties.