Garage heeft schade gereden met auto, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:07
Ik weet niet zeker of dit het juiste sub-forum is, maar het leek mij hier het meest te passen.

Afgelopen week mijn auto naar een (BOVAG) garage gebracht met een rammel aan de voortrein. Men heeft daarop een proefrit gemaakt om het probleem te lokaliseren en daarbij helaas flinke schade gereden met mijn wagen.

De auto is geraakt op linksvoor:
  • De ophanging staat scheef
  • Het voorscherm is ingedeukt
  • Motorkap ontzet
  • Wiel mogelijk niet meer recht
  • Koplamp gebroken (xenon)
En dat zijn alleen nog maar de zichtbare schades.

De vraag staat nu bij de hersteller of de aandrijving/automaat een klap hebben gehad en nog O.K. zijn.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik verwacht namelijk wel een daling in waarde van het voertuig omdat het nu een schadeauto is. En iemand wellicht ervaring met een vergelijkbare situatie?

En hoe ga je om met mogelijke interne schade, die pas over een tijd aan het licht komt?

Note: tot nu toe wordt ik keurig geholpen (kosteloos leenauto, is naar schade herstelbedrijf gebracht voor herstel), dus zeker vertrouwen in een goede afloop.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat is nu concreet je vraag? Wat bedoel je met wat zouden wij doen?

In principe is het niet anders als dat je zelf schade rijd met je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

En je hebt vast algemene voorwaarden van de bovag geaccepteerd waarin staat wat in deze situatie de aansprakelijkheid is.

Ik heb niet het juiste blad weten te openen, maar die vind je hier https://www.bovag.nl/garantie

Verder is het op zijn minst vervelend voor je, maar dit soort dingen gebeuren helaas. Wat zegt je eigen verzekeraar?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
link_mario schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:17:
[i]

Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik verwacht namelijk wel een daling in waarde van het voertuig omdat het nu een schadeauto is. En iemand wellicht ervaring met een vergelijkbare situatie?
Er staat in principe nergens geregistreerd bij de RDW dat het een schadeauto is (alleen de verzekering weet dit),dus daar hoef je je niet druk over te maken. Er is in NL ook geen verplichting om dat te melden bij eventuele verkoop. Een daling in waarde hoef je dus niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:04
Inderdaad vervelend, ik begrijp de zorgen om de waardedaling al hoeft dit in de praktijk geen probleem te zijn. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en het is goed te horen dat er geen gewonden zijn gevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Zolang de schade niet gerepareerd wordt met een houtje-touwtje oplossing door Beun de Haas, zie ik niet in waarom er een waardedaling zou zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

@Stimpy68 Dat het niet hoeft klopt misschien, maar zijn mensen echt zo zielig om een paar centen extra te mogen vangen? En de koper mogelijk met meer problemen op te schepen dan hij/zij redelijkerwijs mag verwachten?

@Standeman Dus als jij kan kiezen tussen 2 auto's waarvan de ene grote schade heeft gehad en het frame weer recht gemaakt is, en de andere nooit zulke schade heeft gehad dan maakt het je niet uit?

[ Voor 49% gewijzigd door watercoolertje op 15-06-2020 10:29 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 20:40

Standeman

Prutser 1e klasse

@watercoolertje Indien het professioneel hersteld is, maakt het mij inderdaad geen fluit uit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

watercoolertje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:27:
@Stimpy68 Dat het niet hoeft klopt misschien, maar zijn mensen echt zo zielig om een paar centen extra te mogen vangen? En de koper mogelijk met meer problemen op te schepen dan hij/zij redelijkerwijs mag verwachten?

@Standeman Dus als jij kan kiezen tussen 2 auto's waarvan de ene grote schade heeft gehad en het frame weer recht gemaakt is, en de andere nooit zulke schade heeft gehad dan maakt het je niet uit?
En hoe ga jij daar achter komen? Als de boel netjes gerepareerd is, zie je het niet (en ook al was het niet netjes gerepareerd, ik denk dat 95% van de mensen het dan nog niet zou zien)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Yucon

*broem*

grote schade heeft gehad en het frame weer recht gemaakt is,
Dat is hier niet het geval. Ik haal het althans niet uit de OP, en volgens mij is het tegenwoordig ook helemaal niet meer zo gebruikelijk om kromme auto's weer recht te trekken. Is dat niet bijna standaard richting export?

Er is een groot verschil tussen een kromme veerpoot en een krom chassis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgende koper kan daar alleen achterkomen via check. oa garage gaat dit wel ‘onderzoeken’. Maar je verteld niet een om welke auto het gaat en of het nu niet total los is.( schade hoger dan de waarde) @link_mario
Verder mag je ervan uit gaan dat je auto netjes hersteld gaat worden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Aangezien je vertrouwen hebt in een goede afloop, gewoon afwachten. Schade rijden kan iedereen overkomen. En als het eenmaal goed hersteld is, moet je je ook niet te veel zorgen maken over de toekomst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Waarom zou je meer problemen verwachten als de auto goed gemaakt is? Als ik TS lees gaat het hier waarschijnlijk om onderdelen die vervangen kunnen worden waarna de auto weer net zo goed is als voorheen.
Als jij kunt kiezen tussen een auto waarbij een gedeelte van de onderdelen is vervangen door gloednieuwe onderdelen zie ik daar best wel voordelen in. Het gaat dus ook echt om de daadwerkelijke schade en hoe het wordt gerepareerd. Afhankelijk van de schade en de reparatie kan het eindresultaat beter zijn dan wat je had of juist minder.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
Echt? Als ik schade zou vermoeden waarbij de ophanging ontzet is geweest, zou ik de auto laten staan. Normaal weet je al niet wat je tweedehands koopt, nu neem je een extra gok. Dus ik zou er zeker minder voor over hebben. Ik ken ook niemand die hetzelfde geld over zou hebben voor een ex-schade auto, eigenlijk.

Misschien is het alleen emotie, maar emotie is een belangrijk aspect bij de aankoop van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Erg vervelend voor je! Fijn dat ze nu je goed helpen.

Wat voor auto heb je en wat ben je van plan om hiermee te doen in de toekomst?
Dit zijn namelijk de belangrijkste vragen om te bepalen of het erg is dat je nu een schadeauto heb.
Want heb klopt inderdaad dat je bij bepaalde auto's een forse waardedaling kan hebben.
Maar dan hebben we het vooral over dure exclusieve auto's, niet bij een normale VW Golf van 10 jaar oud.
En anders door je verzekeraar een expert laten bepalen wat de waardeverlies is bij jou auto zonder schade en met repareerde schade.
Je bent nu nu wel af van je steenslag :P

ps; zolang het enkel schade is aan zaken die gemakkelijk te vervangen zijn, zou ik mij geen zorgen maken. Zodra het dragende niet vervangbare delen betreft zou ik mij meer zorgen maken.
Maar wat je beschrijft is volgens mij prima te repareren zonder blijvende problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 15-06-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Ik weet niet zeker of dit het juiste sub-forum is, maar het leek mij hier het meest te passen.

Afgelopen week mijn auto naar een (BOVAG) garage gebracht met een rammel aan de voortrein. Men heeft daarop een proefrit gemaakt om het probleem te lokaliseren en daarbij helaas flinke schade gereden met mijn wagen.

• Motorkap ontzet

De vraag staat nu bij de hersteller of de aandrijving/automaat een klap hebben gehad en nog O.K. zijn.

En hoe ga je om met mogelijke interne schade, die pas over een tijd aan het licht komt?

Note: tot nu toe wordt ik keurig geholpen (kosteloos leenauto, is naar schade herstelbedrijf gebracht voor herstel), dus zeker vertrouwen in een goede afloop.
toon volledige bericht
Afwachten wat de schadehersteller ervan vindt. Of dat ding is total-loss vanwege de kosten, of dat ding wordt gewoon gerepareerd met garantie.

Wees blij dat die auto naar een schadehersteller gaat ipv zelf knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 14:04
Stimpy68 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Er staat in principe nergens geregistreerd bij de RDW dat het een schadeauto is (alleen de verzekering weet dit)
En dan nog niet. Aangezien de garage dit moet gaan betalen gaat dit waarschijnlijk niet via de verzekering. De premie van garage verzekeringen gaat dusdanig snel omhoog als je zoiets gaat claimen dat dat meestal uit eigen zak betaald wordt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
Als je een auto in gaat ruilen bij een dealer en zij komen er op een of andere manier achter dat hij schade heeft gehad, gaat dat ook echt wel in de onderhandeling meegenomen worden. Die laten dat geld niet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

En als je er niets aan kunt zien, dan zwijg je er ook gewoon over. Toen ik mijn vorige wagen heb laten overnemen, heb ik niet gemeld dat er 2 nieuwe deuren instaken nadat ik er mee tegen een betonblok was gereden. Deuren zijn vervangen door nieuwe exemplaren, alles is goed uitgespoten bij het herstellen. Niets meer van te zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

SlaadjeBla schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:37:
Als je een auto in gaat ruilen bij een dealer en zij komen er op een of andere manier achter dat hij schade heeft gehad, gaat dat ook echt wel in de onderhandeling meegenomen worden. Die laten dat geld niet liggen.
Dan ga je naar een andere dealer/handelaar, of verkoop je 'm particulier.
Blokker_1999 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:46:
En als je er niets aan kunt zien, dan zwijg je er ook gewoon over. Toen ik mijn vorige wagen heb laten overnemen, heb ik niet gemeld dat er 2 nieuwe deuren instaken nadat ik er mee tegen een betonblok was gereden. Deuren zijn vervangen door nieuwe exemplaren, alles is goed uitgespoten bij het herstellen. Niets meer van te zien.
Idd. In mijn studententijd had ik een Daihatsu Cuore, daar had ik achterop een andere auto mee gezeten. Bumper, koplamp, motorkap, zijscherm en nog wat klein spul stuk/krom. De boel met onderdelen van de sloop gerepareerd en weer netjes rechtgebogen (voornamelijk niet spannend blikwerk), en gewoon zonder melding verkocht.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
meldt het in ieder geval bij je rechtsbijstandsverzekering, als je die tenminste hebt.
als er sprake zou kunnen zijn van waardevermindering kunnen zij je helpen dat op de juiste manier te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06

Dan nog is het een kwestie van: weet jij dat die auto die schade heeft gehad? Dat is het hele probleem, het word niet geregisteerd. Zelf zou ik wel willen dat bepaalde schades geregisteerd worden, blikschade hoeft niet wat mij betreft. Maar structurele/mechanische schade zou ik wel willen weten.

Als ik een 2e hands auto ga bekijken dan neem ik mijn lakdikte meter mee, zo wist ik een dealer te vertellen dat de auto blikschade had gehad, confronteerde hem, ja rechtsachter zei hij... ja en de hele linkerkant is overgespoten... Dat wist hij dus niet :X (ook was e.e.a. te zien zonder lakdiktemeter)

En als de blikschade gewoon goed gemaakt is dan zie je het niet en heb ik er geen problemen mee.

9 van 10 mensen zien het niet eens, heb als hobby en bijbaantje de nodige auto's gedetailed en dan kijk je anders naar de lak bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 21:51
Soms kan je toch wel zien dat hij schade heeft gehad.... Minimaal kleurverschil, andere lakstructuur dan de omliggende panelen, de gaps tussen de panelen die niet gelijk zijn, lakdikte is ook anders...

Als de partij waar je hem inruilt of aan verkoopt een vermoeden heeft kijken ze heel goed of pakken ze er een lakdiktemeter bij, dan weet je binnen een paar seconden of die overgespoten is.

Afhankelijk van de auto kan je inderdaad een waardedaling hebben bij inruil, deze moet dan ook vergoed worden, schijnen wel wat zaken te zijn geweest.

Zoals hierboven wordt aangegeven:

Als je wat kritischer bent op de lak, zoals een detailer let je daar heel erg op.

9 op de 10 ziet het niet.... Maar toch, als de garage bij inruil ziet dat hij schade heeft gehad zal hij het niet laten om het in de onderhandeling mee te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Joker op 15-06-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:16

• Motorkap ontzet

toon volledige bericht
Wat zouden wij doen? Zegt de term verzekering jou iets?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02
Met een beetje mazzel is de rammel er nu ook uit en heb je daar bij een gratis gespoten voorbumper. Buiten dat theoretische gedoe met waardedaling kom je er eigenlijk alleen maar beter uit. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Als je 'm later weer door wilt verkopen dan weet jij nu dat ie schade gehad heeft.
Als de koper er om vraagt ben je verplicht dit te melden. Dat kan de verkoopprijs zeker doen zakken.
Dus ik zou zeker iets van waardevermindering claimen. Er zijn vast tabellen oid voor om de hoogte te bepalen, of check je verzekering/rechtsbijstand.

Daarnaast is het wel een vereiste dat ie professioneel gemaakt wordt (dus alle panelen goed sluiten, geen kleurverschil, goed uitgelijnd e.d.). Ik zou 'm bij het ophalen ook even op de brug willen hebben en eronder checken hoe het er uit ziet (hoe zien het subframe en draagarmen eruit bijv.).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Webgnome schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Wat zouden wij doen? Zegt de term verzekering jou iets?
Zeg dan niks... :/

Ik zou in ieder geval een onafhankelijke keuring aanvragen na reparatie op kosten van de garage, anders wordt het mij iets teveel de slager en zijn eigen vlees.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Mr.Joker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:50:
Afhankelijk van de auto kan je inderdaad een waardedaling hebben bij inruil, deze moet dan ook vergoed worden, schijnen wel wat zaken te zijn geweest.
Wat jij hier stelt is misschien van toepassing op een enkele zeer unieke uitzondering, zoals schade aan een perfect gerestaureerde en aanvankelijk schadevrije oldtimer waarvan er maar een handvol op de wereld is, of een zeer exclusieve auto waarvoor geen vervangende onderdelen beschikbaar zijn. In dergelijke zaken gaat het ook om onomstotelijk aantoonbare waardedalingen van op zijn minst tienduizenden euro’s.

Dat is hier allemaal niet van toepassing. We weten allemaal dat een auto er niet op vooruit gaat als hij schade heeft, zelfs als die netjes gerepareerd wordt. Als je schade hebt, wordt de schade hersteld en dat is het dan. Je krijgt geen vergoeding voor een eventuele waardedaling van de auto of voor deuken in je gemoedstoestand. Dit is nu eenmaal de afspraak die alle verzekeraars hanteren, of je het nu leuk vindt of niet. Dit is ook welbewust gedaan, omdat er anders een perverse prikkel in het systeem zou ontstaan - je zou er dan in potentie beter van kunnen worden als je wordt aangereden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:14

mark-k

AKA markkNL

Tomatoman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Wat jij hier stelt is misschien van toepassing op een enkele zeer unieke uitzondering, zoals schade aan een perfect gerestaureerde en aanvankelijk schadevrije oldtimer waarvan er maar een handvol op de wereld is, of een zeer exclusieve auto waarvoor geen vervangende onderdelen beschikbaar zijn. In dergelijke zaken gaat het ook om onomstotelijk aantoonbare waardedalingen van op zijn minst tienduizenden euro’s.

Dat is hier allemaal niet van toepassing. We weten allemaal dat een auto er niet op vooruit gaat als hij schade heeft, zelfs als die netjes gerepareerd wordt. Als je schade hebt, wordt de schade hersteld en dat is het dan. Je krijgt geen vergoeding voor een eventuele waardedaling van de auto of voor deuken in je gemoedstoestand. Dit is nu eenmaal de afspraak die alle verzekeraars hanteren, of je het nu leuk vindt of niet. Dit is ook welbewust gedaan, omdat er anders een perverse prikkel in het systeem zou ontstaan - je zou er dan in potentie beter van kunnen worden als je wordt aangereden.
Om hier even op aan te haken, als alles vakkundig gerepareerd wordt is er ook eigenlijk geen aanleiding om te denken dat iets minder goed zou werken bij een standaard auto. Als je een stuk in de bodem moet lassen, of een draagarm moet vervangen, of een paneel wordt uitgedeukt, dat zijn zaken die op een paar gram extra of minder massa na niet echt verschil gaan maken.

Wat betreft beter worden van aanrijdingen, dat kan wel zeker. Je moet er echter wel zelf wat werk en tijd in willen stoppen. De schade wordt meestal vergoed aan de hand van originele nieuwe onderdelen en professioneel herstel. Ga je zelf wat panelen vervangen door nette van de sloop kun je zo honderden euro's overhouden aan je ongeval. Zelf je schade herstellen is een heel goed betaalde 'baan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
mark-k schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Zelf je schade herstellen is een heel goed betaalde 'baan'.
Vandaar dat er ook hele youtube kanalen over bestaan, maar die pakken wel de wat exclusievere auto’s. Dat krikt de kijkcijfers mooi op.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

rimave schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Vandaar dat er ook hele youtube kanalen over bestaan, maar die pakken wel de wat exclusievere auto’s. Dat krikt de kijkcijfers mooi op.
Zelfs met 'huis-tuin-en-keuken'-schades kan je een leuk zakcentje over houden, als je tenmisnte er moeite voor wilt doen.
Ik heb afgelopen september 500 euro verdiend nadat iemand op de parkeerplaats langs mijn bumper geschaafd was. Schade werd geschat op 500 euro, alles door de verzekering laten afhandelen, 500 euro gestort gekregen en zelf een uurtje aan het poetsen/polijsten geweest en je ziet er eigenlijk niks meer van O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numb3r13
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
tja of je auto nu echt veel minder waard is ligt eraan, ikzelf zou het(mits gewoon netjes gerepareerd) niet heel erg vinden bij een aankoop van een 2e hands auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msjl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:16
Er is nu toch geen financiële schade? Immers heeft de garage de volledige reparatie gedaan. De schade ontstaat pas op het moment dat je inderdaad de auto verkoopt en er minder voor terug krijgt. Dan kun je ook pas de schade claimen bij de verantwoordelijke partij.

Volgens mij is het op dit moment een kwestie van documenteren en op het moment van verkoop het aannemelijk kunnen maken dat er sprake van een waardevermindering is door het ongeval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:14

mark-k

AKA markkNL

-tom-562 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Zelfs met 'huis-tuin-en-keuken'-schades kan je een leuk zakcentje over houden, als je tenmisnte er moeite voor wilt doen.
Ik heb afgelopen september 500 euro verdiend nadat iemand op de parkeerplaats langs mijn bumper geschaafd was. Schade werd geschat op 500 euro, alles door de verzekering laten afhandelen, 500 euro gestort gekregen en zelf een uurtje aan het poetsen/polijsten geweest en je ziet er eigenlijk niks meer van O-)
Tja, zo heb ik een keer alle kuipdelen van mn motor beschadigd gehad, motor economisch total loss dus dagwaarde minus restwaarde gekregen. Zelf n naked bike van gebouwd voor n paar honderd euro en van de rest n auto gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 21:51
Tomatoman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:46:
[...]

https://www.anwb.nl/jurid...aimt-u/waardevermindering
https://www.nivre.nl/medi...autos-motorvoertuigen.pdf
https://www.schadealert.nl/waardevermindering-na-schade

Maar een paar voorbeelden... Jouw uniek geschetst scenario dat alleen een oldimer en onderdelen die niet te krijgen zijn een waardevermindering zouden kunnen krijgen is niet correct.

Heeft meneer een auto van 10.000 zal dat waarschijnlijk wel meevallen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Lees volgende keer eerst de overige reacties even :)

Mr.Joker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:43:
[...]

https://www.anwb.nl/jurid...aimt-u/waardevermindering
https://www.nivre.nl/medi...autos-motorvoertuigen.pdf
https://www.schadealert.nl/waardevermindering-na-schade

Maar een paar voorbeelden... Jouw uniek geschetst scenario dat alleen een oldimer en onderdelen die niet te krijgen zijn een waardevermindering zouden kunnen krijgen is niet correct.

Heeft meneer een auto van 10.000 zal dat waarschijnlijk wel meevallen ja
Je haalt hier voorbeelden aan die nou net een paar uitzonderingen beschrijven: er moesten juristen aan te pas komen om de waardevermindering vergoed te krijgen. Eigenlijk onderschrijf je precies mijn punt: eventuele waardedaling als gevolg van een aanrijding wordt standaard niet vergoed. Je moet zelf met degelijke bewijslast komen die de veronderstelde waardedaling onderbouwt. De voorbeelden die je aanhaalt laten zien dat dat niet eenvoudig is.

Overigens is het niet altijd kommer en kwel. Toen mijn auto total loss raakte, zat de taxateur (Dekra, in opdracht van AllSecur) met een probleem: hij had vrijwel geen vergelijkbare auto’s en had het gevoel dat hij op basis van de informatie die hij tot zijn beschikking had tot een te lage waardebepaling (vóór de schade) kwam. Hij belde mij toen op om te overleggen en extra info te vragen. Hij heeft daarna extra onderzoek gedaan en in overleg met collega-taxateurs een flink hogere taxatie gedaan, die mijns inziens keurig was d:)b. Zo kan het dus ook :)

[ Voor 237% gewijzigd door Tomatoman op 15-06-2020 15:56 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49
Mijn ouders kregen destijds een formulier erbij dat er een garantie op de herstelde schade verleend word.
Net even een snelle google (ik meende iets met keurmerk FOCWA-Eurogarant)
Je zou dan nog door iemand anders een second opinion kunnen doen als je het helemaal zeker wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:16
Ik weet niet hoe makkelijk jullie een beslissing maken, maar als ik 10, 20, 30 of 40 duizend uitgeef aan een auto dan wil ik echt geen schadebak, hoe geweldig de auto ook gerepareerd is. Dit is gewoon zwaar kut, want je moet altijd nog maar afwachten of er niet meer schade is dat zich op een later moment gaat laten zien en daarnaast zie je vaak ook een (klein) verschil qua lak.

[ Voor 35% gewijzigd door NotSoSteady op 15-06-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Moeilijk om te beoordelen aan de hand van gegeven informatie of het dermate erg is.

En zijpaneeltje en koplamp vervangen is nou niet zo spraakmakend. Eveneens de ophanging, ook gewone slijtage kan scheefstand/uitlijningsproblemen veroorzaken.

Je kunt ook zelf een keer een stoeprandje raken en het niet eens goed doorhebben.. of een steentje dat je koplamp scheurt..

Bij schade-auto’s, die geborgen verbreken hebben en dus echt minder waard zijn,denk ik aan auto’s die uit Duitsland geïmporteerd zijn. Auto’s die bij ernstige ongelukken betrokken zijn (en in Duitsland niet meer de weg op mogen) en waar stukken chassis vervangen of recht gemaakt moeten worden.

Kleurverschil heb je vaak ook bij auto’s die compleet origineel zijn; ene materiaal verkleurt sneller/anders door UV straling. Net zoals naden tussen panelen, sommige auto’s hebben dit vanaf de fabriek.

Dus de vraag is meer hoe ernstig is de schade daadwerkelijk en dan vooral aan de basisonderdelen van je auto? Belangrijk is dat je dus vooral vraagt naar watvoor opdonder je assen en ophanging hebben gehad.

Je zou bijvoorbeeld, mijn inziens, wel kunnen vragen dat beide koplampen vervangen worden. De oude is een aantal jaar oud en het plastic is dus wat versleten en stoffig aan de binnenzijde en je hebt dan niet meer hetzelfde zijn qua lichtbeeld en opbrengst! Dit geld uiteraard ook voor je wielophanging e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:58

Er staat nergens dat het chassis(zo noem je dat bij een auto, het is geen fiets) krom is. Alle genoemde onderdelen zijn vervangbaar. Als het chassis gericht moet gaan worden, zou er misschien sprake zijn van enige waardedaling, hoewel dat ook goed gericht kan worden.
redwing schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Als jij kunt kiezen tussen een auto waarbij een gedeelte van de onderdelen is vervangen door gloednieuwe onderdelen zie ik daar best wel voordelen in. Het gaat dus ook echt om de daadwerkelijke schade en hoe het wordt gerepareerd. Afhankelijk van de schade en de reparatie kan het eindresultaat beter zijn dan wat je had of juist minder.
Dat zou wat mij betreft alleen opgaan indien vergelijkbare onderdelen aan beide kanten van de auto vervangen zijn. Je hebt er niets aan als het aan 1 kant nieuw is, en aan de andere kant niet.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Garage had een foutje gemaakt, waardoor 3000 km het vervangen van de distributieriem, de spanner afbrak. Zonder morren door de garage de kop gereviseerd en de auto weer tiptop teruggekregen. Ik vond het erg spreken voor de garage, dat ze zich geen moment verscholen hebben achter de km-stand van de auto (310.000 km) en het gewoon netjes opgelost hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-06-2020 17:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Balen zeg! Ik ben zelf ook zo’n perfectionist die met een lakdiktemeter erbij een auto koopt :). Ik laat zelfs een auto met een 1tje op het kenteken staan.

Het is ook een optie om de auto met schade te laten verkopen. Dit zou je met de schadeexpert moeten overleggen. Deze biedt hem dan aan voor bijv een week en dan kun je afwachten wat de biedingen zijn. Dan kun jij wat anders kopen.
Pagina: 1