Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-06 20:16

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Aangezien een video meer zegt dan 1000 woorden, dit is mijn probleem:

Op het moment dat ik de Adrenalin-drivers versie 20 (maakt niet uit welke subversie) van AMD installeer, gaat het scherm raar doen bij specifieke programma's, waaronder het adrenalin-programma zelf. In spellen of chrome heb ik nergens last van.

Het vervelende is dat Citrix ook een trigger is, en daar kan ik op deze machine niet om heen, aangezien ik hem ook voor werk gebruik.

Downgraden naar een 19-versie driver lost het op, maar dan verlies ook functies als AMD Eyefinity (2 schermen als één groot virtueel scherm laten werken).

Oververhitting of overbelasting kan het probleem niet zijn, juist in spellen als de GPU-load richting 100% gaat, treedt het hele probleem niet op. Juist op de desktop, als de GPU vrijwel niks doet, heb ik het probleem.

Spelen met de verschillende instellingen (Anti-lag, Chill, Boost, Freesync, schalen met GPU, noem maar op) lijkt allemaal geen invloed te hebben.

Dit is mijn systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 128,90€ 128,90
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Phantom Gaming X Radeon RX570 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 52,84€ 52,84
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 105,-€ 105,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,26€ 67,26
1VoedingenCorsair CX550M€ 76,05€ 76,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,05

Wie kan mij verder helpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

• Single Malt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 09-12-2020
MSI Dragon Center.

Mocht je het hebben, herinstalleren en gaming mode uitzetten et voila, je probleem is opgelost ;)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Single Malt schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:59:
MSI Dragon Center.

Mocht je het hebben, herinstalleren en gaming mode uitzetten et voila, je probleem is opgelost ;)
Ik had het niet geïnstalleerd, maar heb het er net opgezet. Vanavond zal eens testen met de meest recente drivers.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Update, helaas heeft het uitzetten van Gaming mode in MSI Dragon Center geen invloed gehad.

Wat me wel opviel, was dat het heel even duurt voor de storing optreedt, dus alsof er wel eerst iets warm moet worden. Maar dat kan eigenlijk niet de oorzaak zijn, want het systeem is al warm na installatie van de nieuwe drivers (de pc had al de hele dag aangestaan) en het wordt niet erger na het spelen van een spel, waarbij de GPU temperatuur oploopt tot 90 graden.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Voorzichtig kickje, heeft er echt niemand een idee?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:00
In je bios in common options ergens de 10 bit flag voor PCI-E uitzetten?

Ik heb vergelijkbare problemen, of ik nu mijn 5700 XT of RX 570 gebruik. Het komt meestal pas voor na 1 of 2 uur en nooit op de desktop tenzij ik hardware accel in de browser heb.

Battle.net tag

• MikeNL90
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-06 10:29
Weet niet wat voor monitor je heb met welke aansluiting je gebruikt? Wellicht heb je de mogelijkheid om een andere kabel te testen of andere aansluiting?

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Heb je MSI Afterburner geïnstalleerd? De r9 290 had nog wel eens last van flikkeringen in rust, of bij lage belasting. Het core voltage met een paar stapjes verhogen, deed dit probleem oplossen. En probeer anders eens op stock speeds te draaien(in plaatst van de OC instellingen)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:18:
In je bios in common options ergens de 10 bit flag voor PCI-E uitzetten?

Ik heb vergelijkbare problemen, of ik nu mijn 5700 XT of RX 570 gebruik. Het komt meestal pas voor na 1 of 2 uur en nooit op de desktop tenzij ik hardware accel in de browser heb.
Ik kan met niet herinneren die optie in de bios te hebben, maar ik ga eens kijken.
MikeNL90 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:24:
Weet niet wat voor monitor je heb met welke aansluiting je gebruikt? Wellicht heb je de mogelijkheid om een andere kabel te testen of andere aansluiting?
Er hangen 2 monitoren aan (LG 24MK600) die exact tegelijkertijd deze storing steeds geven. Ze hangen aan de displayport uitgangen en wisselen van uitgang heeft geen effect. De kans dat 2 kabels en monitors tegelijk kapot gaan, is verwaarloosbaar, dus dat kan het niet zijn. Misschien wel een incompatibiliteit, maar dan is het raar dat het pas na meer dan een half jaar (zolang heb ik nu deze schermen op deze GPU) voor het eerst optreedt.
kendo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:33:
Heb je MSI Afterburner geïnstalleerd? De r9 290 had nog wel eens last van flikkeringen in rust, of bij lage belasting. Het core voltage met een paar stapjes verhogen, deed dit probleem oplossen. En probeer anders eens op stock speeds te draaien(in plaatst van de OC instellingen)
Op stock snelheden draaien deed ik sowieso al. MSI afterburner draait volgens mij wel, maar die werkt niet op de GPU (want dat is een Asrock). Verhogen van de core voltage wil ik nog wel proberen (als ik ergens een methode kan vinden om dat te doen).

Volgens het AMD-forum zou een nieuwe functie, Navi support, de oorzaak kunnen zijn in combinatie met een dual screen setup. Dat moet ook nog getest worden.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

RR570/580/590 zijn een drama met twee schermen. Wanneer je drivers installeert altijd kiezen voor "naar fabrieksinstellingen terugzetten" en "gameprofielen wissen".

Maar beste oplossing is geen dual screen. Heb je Dual screen zal je ook zien dat je memory clock niet terug schroeft. Op AMD user forums zijn er meerdere topics over.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MikeNL90
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-06 10:29
deepbass909 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:09:

Er hangen 2 monitoren aan (LG 24MK600) die exact tegelijkertijd deze storing steeds geven. Ze hangen aan de displayport uitgangen en wisselen van uitgang heeft geen effect. De kans dat 2 kabels en monitors tegelijk kapot gaan, is verwaarloosbaar, dus dat kan het niet zijn. Misschien wel een incompatibiliteit, maar dan is het raar dat het pas na meer dan een half jaar (zolang heb ik nu deze schermen op deze GPU) voor het eerst optreedt
Ik wist niet dat je 2 schermen had. Wellicht even een clean install uitvoeren van de video driver? Even verwijderen via ddu. Daarnaast kan je even kijken naar Radeon overlay om uit te schakelen. Aangezien je het hebt wanneer je specifieke programma's start kan het misschien hier aanliggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:
RR570/580/590 zijn een drama met twee schermen. Wanneer je drivers installeert altijd kiezen voor "naar fabrieksinstellingen terugzetten" en "gameprofielen wissen".

Maar beste oplossing is geen dual screen. Heb je Dual screen zal je ook zien dat je memory clock niet terug schroeft. Op AMD user forums zijn er meerdere topics over.
Sowieso heb ik alles al meerdere keren teruggezet naar fabrieksinstellingen (die vraag krijg ik overigens niet bij de Adrenalin drivers), maar dat maakt dus niet uit.

Geen dual-screen is voorlopig geen optie, ik heb het dubbele scherm nodig voor m'n werk en met al het thuiswerken ontkom ik er nu niet aan.
MikeNL90 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Ik wist niet dat je 2 schermen had. Wellicht even een clean install uitvoeren van de video driver? Even verwijderen via ddu. Daarnaast kan je even kijken naar Radeon overlay om uit te schakelen. Aangezien je het hebt wanneer je specifieke programma's start kan het misschien hier aanliggen?
Uninstall via ddu ga ik proberen. Radeon overlay moet ik even checken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bij de Adrenalin drivers krijg je dat wel.

Even "Extra opties" uitvouwen.

Daarna even hier kijken voor tips
https://community.amd.com...t-forums/drivers-software

Je kan ook DDU gebruiken, maar dat gaat niet werken, DDU mist een aantal zaken helaas.

Tevens een aantal functies niet aanraken (uit laten staan, ook niet aan, en dan uit, want dan moet je weer drivers opnieuw installeren met factory default):
Integer scaling - afblijven (staat default uit, staat dat aan, dan drivers geheel opnieuw installeren met factory default).
Radeon Beeldverscherping - afblijven, uit laten staan.

[Voor 27% gewijzigd door Wim-Bart op 21-06-2020 03:10]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-06 18:51
Wim-Bart schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:

Eerder inderdaad is gehad met amd kaarten dat vram te laag ging terugclocken en daardoor artifacts/flickering kreeg met multi monitor. weet uit mijn hoofd zo niet hoe je dat vram terugclocken ook alweer moet voorkomen maar daar kan google vast bij helpen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True