Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2e windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rickyboy12367
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-04 18:18
Goedenavond,

Ik heb een probleem met windows 10, ik heb een SSD van 500gb en een HDD van 2TB in mijn pc zitten. op de SSD draait windows 10 en nu wil ik op die HDD ook windows 10 hebben om een dual boot systeem te creëren.
Ik heb via rufus de windows 10 iso geladen op een usb van 8 gb en vervolgens de installatie gestart op de pc. dit werkte allemaal prima maar toen de installatie klaar was moest hij opnieuw opstarten en kwam hij weer terug bij de usb installatie.

als ik dan via de BIOS de HDD geforceerd laat opstarten krijg ik een foutmelding met Winload.efi is missing. ik heb van alles al geprobeerd wat op google stond maar ik kom er niet uit.

Heeft iemand van jullie een idee?

ik gebruik een MSI Z87-G55 als moederbord.

Met vriendelijke groet,
Rick

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom met Rufus en niet met Media Creation tool? En hoe geboot: USB:EFI of USB:MBR?

[Voor 26% gewijzigd door Wim-Bart op 15-06-2020 00:06]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 00:02
Zie hier
Wat daar staat als methode 1 zou ik als eerste proberen. Met secure boot uit.

...

• rickyboy12367
Wim-Bart schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:06:
Waarom met Rufus en niet met Media Creation tool? En hoe geboot: USB:EFI of USB:MBR?
Usb:efi maakt het verschil welke je gebruikt? Dit had ik zo op internet gelezen.
Luxicon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:06:
Zie hier
Wat daar staat als methode 1 zou ik als eerste proberen. Met secure boot uit.
Bij het moederbord die ik heb staat niet een apart kopje om secure boot uit te schakelen maar ik heb hem in boot mode: uefi+legacy

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ja maakt zeker verschil uit. Stel je PC staat ingesteld op EFI. Maar je start je Installatie USB in normale MBR modus (dus niet EFI) dan gaat Windows een legacy boot installatie uitvoeren. Op zich maakt dit niet zo veel uit, maar kan performance schelen. Daarom moet je op een EFI systeem (dus CSM disabled) altijd EFI booten met installatie medium.

Wat er nu wel fout kan zijn. Stel je eerste installatie was als normale legacy Windows geïnstalleerd. Daarna installeer je op een tweede disk Windows in EFI modus. Dan gaat het stuk, je systeem veracht namelijk een EFI bootloader (de melding die je krijgt) terwijl je originele bootloader een MBR versie is. Geen van de twee OS'en kan dan nog booten.

Je zal dus met een originele Window 10 Media in recovery modus moeten starten, en het artikel van @Luxicon moeten uitvoeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• rickyboy12367
Okee bedankt voor de reactie! Tis ingewikkelder dan ik dacht. Maar in principe kan ik dus ook als ik de ssd windows nog kan opstarten, de hdd windows verwijderen en formatteren en dan opnieuw installeren in efi modus? En deze efi modus stel ik in in de media creation tool van windows?

• ajouin
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 29-12-2020
De SSD verwijderen als je windows op de HDD zet.
Dan ben je zeker dat beide schijven hun eigen bootsysteem hebben en ze elk apart kunnen opstarten.
Daarna kan je eventueel (optioneel) easyBcd gebruiken om tussen beide windowsinstallaties te kunnen kiezen onafhankelijk van welke schijf je opstart.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 00:02
@rickyboy12367 start de PC nu niet op dan, als je je SSD kiest om vanaf op te starten? Ik denk dat jouw moederbord wel de mogelijkheid heeft om secure boot uit te zetten trouwens.

...

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:25
Waarom de tweede windows niet in een vm draaien?

⛔Trackers of betalen...⛔

• rickboy333
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-06 20:24
Hi naamgenoot,

Je moet rekening houden dat MBR maar max 2TB ondersteund. Als je 1 mb hoger zit dan wil MBR wel eens gekke dingen doen. Ook al is je HDD 2tb, het kan zijn dat ie in werkelijkheid bijvoorbeeld 2005 GB is ofzo.

Daarom zou je altijd GTP moeten installeren, en dat doe je door legacy boot uit te zetten en alleen UEFI draaien.

De SSD loskoppelen zou trouwens ook wel helpen. Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn SSD Windows word aangetast door een of andere fout.

Nu heb ik wel de vraag waarom je het wil doen. In Windows 10 heb je de optie om een Windows 10 VM te starten, en ik denk dat een Windows 10 VM sneller is dan een HDD Windows.

TIME TO UPGRADE !!!

• rickyboy12367
Ik heb de schijf in gpt en de ssd is losgekoppeld ook heb ik in de BIOS UEFI only aangeklikt en nog wil hij niet opstarten. Ik krijg nu een efi shell bij het opstarten dat startup.nsh niet is gevonden

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-04 22:50
Ik weet niet precies waarom je twee keer windows nodig hebt. Als je gebrek aan ruimte voor bestanden hebt op de SSD hebt dan kun je die ook op een lege HDD zetten en gewoon in Windows op een mediaplayer op de SSD openen.

Het probeem zal trouwens zijn dat je een SSD en ernaast een HDD gebruikt. Als je windows op 2 HDDs zou installeren dan zouden er geen problemen zijn. Met een of meer SSD kan dat iets ingewikkelder zijn. Op mijn PC moet de SSD op een bepaalde manier aangesloten worden en is er nog weinig ruimte voor een HDD dan. Ik zou eerst even checken hoe dat zit bij jouw moederbord.

[Voor 10% gewijzigd door 8mile13 op 15-06-2020 14:23]

• rickyboy12367
8mile13 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:20:
Ik weet niet precies waarom je twee keer windows nodig hebt. Als je gebrek aan ruimte voor bestanden hebt op de SSD hebt dan kun je die ook op een lege HDD zetten en gewoon in Windows op een mediaplayer op de SSD openen.

Het probeem zal trouwens zijn dat je een SSD en ernaast een HDD gebruikt. Als je windows op 2 HDDs zou installeren dan zouden er geen problemen zijn. Met een of meer SSD kan dat iets ingewikkelder zijn. Op mijn PC moet de SSD op een bepaalde manier aangesloten worden en is er nog weinig ruimte voor een HDD dan. Ik zou eerst even checken hoe dat zit bij jouw moederbord.
maar dan zou hij het toch wel moeten doen zonder ssd aangesloten? dat heb ik ook al geprobeerd

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-04 22:50
Oke. Ik zou configuratie eens checken voor een HDD alleen en als dat in orde is pas installeren. Ik zou ook eens kijken voor windows installeren op dat specifiek moederbord..misschien dat er wat info staat op dit Forum. Kan ook zijn dat er iets is waardoor je windows niet meer goed kunt installeren.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=181558.0
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True