Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 07:47
Hallo allen,

Graag advies. Situatie thuisnetwerk:

Ziggo Connectbox in de meterkast, daar direct bedraad op aangesloten een desktop pc een Synology NAS en de NETGEAR Orbi router.

De orbi router staat in de huiskamer en verbindt de andere orbi satellieten. Op de orbi router bedraad de Sonos en televisie aangesloten. Het draadloze netwerk is verder perfect.

Nu is het probleem dat ik niet (makkelijk) via mijn draadloze apparaten kan verbinden met de NAS en mijn desktop pc. Dit heeft neem ik aan te maken met het feit dat ze direct op de connectbox aangesloten zijn en de rest op de orbi router. Als dit inderdaad het probleem is dan weet ik ook niet hoe ik het moet oplossen. Iemand een idee?

Dank, gr Joep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
De router moet alleen als Access Point zijn ingesteld in niet zelf DHCP hosting.
Zo voorkom je dat voor en na je router 2 verschillende netwerken worden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
Thanks voor je snelle reactie! Ja dat vermoedde ik al, maar ik wil wel graag dat de orbi het netwerk regelt ipv de connectbox. Gaat dat dan nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:47
Nee, dan moet je de connectbox in bridge mode zetten en je nas en PC achter de Orbi plaatsen. Ik ken je bekabeling niet dus een kabeltje erbij naar de woonkamer en eventueel een switch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

Garyu

WW

Je NAS staat in een exclave buiten het normale bereik van je router. Simpelste oplossing is om hem aan de router aan te sluiten ipv aan de modem, gaat dat niet? Je kan wel andere routes definieren, maar het blijft een hannesen.

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 14-06-2020 22:59 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
Garyu schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:58:
Je NAS staat in een exclave buiten het bereik van je router. Simpelste oplossing is om hem aan de router aan te sluiten ipv aan de modem, gaat dat niet?
Op zich wel, de nas is te verplaatsen natuurlijk, maar het probleem is de desktop pc die nu bekabeld is aangesloten op de connectbox via de loze leidingen van m’n woning.

Die AP lijkt te werken, maar dan regelt de connectbox dus het verkeer.

Ik kan ook de orbi router naast de modem zetten in de meterkast, maar ik ben bang dat het draadloze netwerk er onder gaat lijden.

Korte termijn is opgelost door AP modus, nu maar even kijken wat de definitieve oplossing gaat worden.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De enige juiste oplossing is:

[ROUTER IN BRIDGE] ---- [ORBI] ---- [OVERIGE]

Je zal dus je NAS op de ORBI LAN poort moeten aansluiten.

Overigens let wel op, bij herstarten internet moet de Orbi eerst aan en daarna je Ziggo Router.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
Met het aanzetten van de AP modus is het mesh netwerk uitgevallen. Toch maar de Orbi na de Connectbox zetten. Weet iemand of de Connectbox een bridge functionaliteit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Connectbox in bridge modus laten zetten kun je het beste Ziggo voor bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 14:53
Ziggo kan dat voor je doen. Let er wel op dat het 24u kan duren voordat hun het doorgevoerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
@agrarico
Een andere mogelijkheid is i.p.v. bridge modus is 2 managed switches te plaatsen tussen de kabel van de connectbox en de orbi en hier beide DHCP's over te laten trunken.

Voordeel is: Je hoeft niks te verplaatsen en je kan alle apparatuur ineens achter de orbi DHCP zetten dus ook je PC.
Tevens de connectbox staat in de meterkast ? Deze staat vaak ook in de buurt van een voordeur en maakt het makkelijker later eventueel bedrade camera's/deurbel aan te leggen.

Nadeel is: Extra apparatuur nodig en ICT kennen betreft vlans en managed switches.
Ook behoud je dubbele nat en is vaak niet wenselijk en kan extra complicaties verzorgen maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

-Edit- Tevens je kan dit hier boven ook doen wanneer de connectbox in bridge staat waardoor de dubbele nat verdwijnt.

[ Voor 8% gewijzigd door Arthion-nl op 15-06-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
Klinkt als een goede oplossing, maar gaat mijn IT kennis wel iets te boven vrees ik.

Bedankt voor je antwoord! 👍
Pagina: 1