Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Krachtige Allround PC (3000 euro incl monitor)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fmvbeest
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18-06-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De laatste 10 jaar heb ik vooral op laptops gewerkt. Zo'n 6-7 jaar geleden heb ik wel een keer een desktop van iemand overgenomen waar ik destijds nog wel op heb gegamed. Ik draaide eigenlijk altijd een dual-boot systeem met Linux en Windows. Linux deed ik al m'n werkzaamheden op en windows alleen om te gamen. Toen windows 10 net uit was ben ik eigenlijk gelijk volledig overgestapt op een linux systeem. (Soort rage quit was het wel ^^).
Sindsdien heb ik dus ook weinig meer gegamed op pc. De desktop is nu wel aan het eind van z'n leven en gaat vervangen worden.

Het nieuwe systeem gaat gebruikt worden voor programmeren, datascience-projectjes en ander hobbymatig ontwikkelwerk. Daarnaast heb ik weer de beschikking over een digitale camera, dus zal ik ook het fotobewerken weer gaan oppakken (Darktable). Wat erbij komt is dat ik het gamen weer wil oppakken. Vroeger deed ik veel CoD, dus Warzone zal zeker langskomen, maar niet competitief. Verder titels als Assassin's Creed (Odyssey/Valhalla), Anno 1800, Ghost Recon (Wildlands/Breakpoint) en ben ik ook wel benieuwd naar de nieuwe CyberPunk. Dat maakt dat ik er dus weer een dual-boot systeem van ga maken. Ik wil ook investeren in een monitor, aangezien deze ook gebruikt gaat worden voor het thuiswerken, wat de komende tijd nog wel zo gaat zijn. Voor werk heb ik een aparte laptop, dat gaat niet op het te-bouwen-systeem gebeuren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie had ik een budget van 2500 euro in m'n hoofd, maar vanwege de monitor heb ik dit verhoogd naar zo'n 3000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Afgezien van toetsenbord/muis en een HDD die ik nog heb gaat alles aangeschaft worden. Wel heb ik nog een monitor die waarschijnlijk gebruikt zal blijven worden om een laptop op aan te sluiten. Dit is een simpele monitor, en dus mijn referentie wat betreft kleur, refreshrate etc.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenSamsung S24D300HS Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrijwel alles: CPU, Moederbord, Grafische Kaart, Geheugen, 2xOpslag (2 OS), CPU-koeler, Behuizing, Voeding + Monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een videokaart van Nvidia, zodat ik ook van de CUDA-libraries gebruik kan maken.
Verder vind ik het wel mooi om een aantal dingen van hetzelfde merk te hebben, ook al is dit niet per se rationeel. Vandaar Koeler/Voeding/Kast van be quiet! en voorkeur voor Moederbord/Grafische Kaart van MSI.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Monitor
De monitor gaat een ultrawide 34" (3440x1440) monitor worden. Op kantoor heb ik al gemerkt hoe fijn dat is voor productiviteit, voor gamen/series moet het ook fantastisch zijn.

Moederbord
Omdat ik op een bovenverdieping zit waar geen ethernetaansluiting is, wil ik graag WiFi op het moederbord. Voor de 'overleden' desktop had ik een setup gemaakt met een wirelessbridge. Nu ik even alleen m'n laptop gebruik is die niet nodig. Een snelle WiFi adapter is dus fijn, een router upgrade is niet uitgesloten. Bluetooth is wenselijk zodat ik m'n headphones kan connecten.
Daarnaast vind ik het mooi dat, omdat ik een dual-boot systeem met 2 M2-drives wil aanschaffen, deze drives ook op eenzelfde slot, met dezelfde type aansluiten en onder een shield aangesloten kunnen worden. Ik ben me ervan bewust dat dit alles maakt dat het moederbord wat aan de dure kant zal zijn, maar dat is dan maar zo. Om alvast iets in de build te kunnen zetten staat dit bord erin. Het zou kunnen dat het hier bij blijft, maar ik wil de prijzen van de overige B550-borden even afwachten dinsdag. Het liefst zou ik een vergelijkbaar MSI bord aanschaffen, vanwege combi met videokaart.

Overig
Verder wil ik een stevige processor en ruim geheugen, maar dat spreek wellicht voor zich. Koel en stil is ook zeer wenselijk, maar performance gaat voor. Verder heb ik vaak voor de RGB versie gekozen. Ik heb deze behuizing in levende lijve gezien en vind het er met RGB toch wel cool uitzien, ook al dacht ik eerst dat ik het niet nodig had.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben inmiddels al een paar weken bezig met het samenstellen. In die tijd veel vergelijkbare build hier op het forum bekeken, en zelfs recent nog de BBG voor 1440p gaming/114hz. Ik denk dat de onderdelen an sich compitable moeten zijn, als dat niet zo is hoor ik het graag.

Er zijn nog een paar punten waar ik wat twijfel heb, daar is zeker elk advies welkom.

Monitor
Grootste twijfelpunt was de monitor, omdat dit toch ook wel nauw samenhangt met de keuze van grafische kaart. De concepten Freesync, G-sync waren ook nieuw voor me, zolang ben ik er al niet mee bezig geweest. Ik begon met een selectie op 34" UW en 144Hz+ refresh rate. Snel kwam ik zo bij dit scherm: AOC CU34G2X/BK Zwart. Maar na wat meer lezen ben ik er toch op uitgekomen dat ik waarschijnlijk een scherm met een IPS panel wil, vanwege de kleuren. Dat maakt het in combinatie met 144Hz+ lastig, dus dat heb ik enigzins losgelaten. Voor wat ik wil gaan doen aan games op zo'n scherm is 120Hz ook al heel wat gok ik zo. Eigenlijk zit ik nu op de keuze tussen deze schermen:
De LG UltraGear 34GN850 en de Alienware AW3420DW Zwart.

Op papier lijkt de LG iets beter, maar ik vind de Alienware iets mooier, en ziet er ook degelijker uit. Daarnaast is het ook daadwerkelijk een G-Sync scherm, al heb ik nooit ervaren of dit echt uitmaakt. De LG is G-Sync compatible, en wordt genoemd op https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/ als zodanig, dus wat dat betreft zou dat eigenlijk geen probleem mogen zijn. Het verschil in prijs is nog best groot, 200 euro. Maar aangezien ik veel naar dit scherm ga kijken is het me dat waard als dit een mooier scherm oplevert. Ziet iemand een duidelijke reden om voor de een dan wel de ander te gaan?

Geheugen
Klopt het dat de geheugenspecificatie van de Ryzen 7 3700x (PC4-25600 (DDR4-3200)) wil zeggen dat geheugen sneller dan 3200 MT/s geen zin heeft. In dat geval blijf ik bij dit geheugen, al kan ik deze niet exact vinden in deze compatibility lijst van AMD:
https://www.amd.com/en/pr...emory/ready-for-amd-ryzen. Elders las ik dat 3600 MT/s de zogenaamde sweetspot zou zijn, maar ook de ryzen 9 3900x heeft deze geheugenspecificatie.

Processor
Ik heb ook over de Ryzen 9 3900x nagedacht, maar deze is wellicht wat overkill. Wel last ik recent dat mogelijk ook dinsdag wat nieuwe refresh modellen aangekondigd worden. Ik ben nog wel benieuwd naar prijs en specs van de 7 3800XT.

Grafische Kaart
Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik deze kaart wil, de 2080 super in zelfde uitvoering is toch aanzienlijk duurder. Enige twijfel is dat het wel hoge resolutie op een UW scherm moet aansturen, en of de 2070 super dan genoeg is. Het is bekend bij me dat er in het najaar weer een nieuwe generatie aankomt, maar ik wil eigenlijk niet nog 3-4 maanden wachten voor ik m'n pc heb. De mogelijk releasedate van de 3800xt van 7 juli vind ik al ver weg.

Dit zijn eigenlijk de belangrijkste overwegingen, ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Voor de duidelijkheid, het wordt dus een Dual-Boot systeem met elk OS op een aparte SSD. Ik zal wel dat de nvidia drivers onder linux achterlopen tov van windows, maar ik verwacht geen problemen aangezien ik onder linux niet zal gamen.

Voorlopige build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI X570 Tomahawk WiFi€ 249,90€ 249,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 603,97€ 603,97
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1MonitorenAlienware AW3420DW Zwart€ 1.065,01€ 1.065,01
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 195,25€ 195,25
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 115,55€ 115,55
2Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 134,94€ 269,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.973,24

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:41
Voor jouw doel is een MSI x570 tomahawk wifi een goed idee :)

Vandaag is de prijs van de R7 xt op Amazon gekomen,maar hij is pas over maand te koop. Natuurlijk is dit geen definitieve prijs. Persoonlijk denk ik dat een gewone R7 al genoeg is, gezien deze zichzelf ook underclocked als hij te warm wordt. nieuws: Amazon zet prijzen en releasedata van Ryzen 9 3900XT en Ryzen 5 3600X...
* Enkel r5 en r9
Ik denk dat een 2070 super prima keuze is, mogelijk net een andere 2070s, maar dat zijn kleine aanpassingen.

De gewone pure base 500 is ook al erg stil, mist voornamelijk de RGB op de voorkant. Als je zegt ik vind dit mooi pak het, anders kan je ook naar een gewone kijken met of zonder raampje. Zonder raam heeft als voordeel dat hij wat stiller is.

De koeler is vooral nuttig om een stiller systeem te krijgen. Je zou ook naar de pro versie kunnen kijken als je bang bent dat hij boven je ram sloten hangt.

Je vraag over ram geheugen: 3200 is genoeg, vooral omdat deze ook op 3600 kunnen draaien als je dit graag wilt.

Goede voeding en goede SSD :)

[Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 14-06-2020 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:19
Hier een overzicht van soortgelijk werkgeheugen zonder lampjes. Scheelt flink in de centen. Werk je ook met images/VMs lokaal? Als dat zo is kan je overwegen meer GB ram te pakken.

Edit: Als je niet gaat overclocken is een aparte CPU koeler geen must. Zet de boel eerst in elkaar en doe twee temp metingen - een bij idle en een tijdens een stress test. Als de temperaturen je niet bevallen kan je altijd een koeler kopen.

Mooie topicstart.

[Voor 21% gewijzigd door Kuusje op 14-06-2020 23:13]

• fmvbeest
Dank voor jullie reacties.

@99ruud99 Thanks voor de tip, dat is idd ook een goed moederbord om te overwegen. Wat betreft koeler, begrijp ik uit je woorden dat de Pro-versie juist niet boven je ramsloten hangt terwijl deze juist 'dieper' is dan de gewone? (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1129749;1129745/). Overigens heb ik ook lang de Pro erin gehad, dus klik deze er zonder problemen weer in. Verder denk ik inderdaad dat ik het gewoon bij de 2070super en de r7 laat.

@Kuusje Ik ben af en toe wel met dockers aan het experimenteren, voor nu heb ik er 32GB RAM in, daar kan ik voorlopig wel mee uit de voeten. Kan altijd bijprikken. Ik houd het bij deze crucial ballistix, eventueel nog de variant zonder rgb, maar waarschijnlijk met :)

Iemand nog advies over de monitor? Uiteindelijk gaat misschien beshcikbaarheid wel de doorslag spelen als ik op korte termijn wil bestellen. Voorlopig neig ik naar de AlienWare.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:52
Mooie eerste opzet!
Om je keuze qua moederborden te vergroten zou je ook kunnen overwegen om een losse wifi-kaart in te bouwen. Voor circa 40 euro heb je er een.
Dan zou je bijvoorbeeld voor dit moederbord kunnen gaan:
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max
Scheelt je ongeveer de helft. Wat je bespaard kan je een hele deftige wifi-kaart van kopen en eventueel een nieuw Accespoint.
Verder zou ik als ik jou was overwegen om als beeldscherm setup voor een 2x 1440P scherm te gaan.
Dan heb je in totaal 5120x1440 pixel ipv 3440x1440.
144 HZ schermen op 1440P zijn goed verkrijgbaar en een stuk betaalbaarder dan de ultrawide scherm.
Maar dit blijft een persoonlijke keuze. Ik vind het heerlijk om met 2x 1440P te werken.

• Canelo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 21:28

Canelo

BT61.

Ik zou de MSI X570 TOMAHAWK WIFI nemen.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• fmvbeest
Voorlopig vind ik de Pricewatch: MSI X570 Tomahawk WiFi een mooie placeholder. Zie meer en meer b550 beschikbaar komen, mocht ik daar iets tegenkomen switch ik wellicht nog. Losse wifi kaart ga ik nog wel even naar kijken maar heeft denk ik niet de voorkeur.

Gezien de beschikbaarheid van de voeding switch ik denk ik naar de be quiet! Straight Power 11 Platinum 650W. scheelt niet heel veel in prijs en is voorlopig wel direct leverbaar. Lijk bijna alles bij megekko vanuit voorraad te kunnen bestellen, en dat laatste heeft zeker de voorkeur.

@chrisborst heb oorspronkelijk ook nagedacht over 2 schermen, maar sinds ik achter een ultrawide heb gewerkt wil ik dat simpelweg graag hebben. Maar zoals je zegt, een questie van persoonlijke voorkeur :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True