Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kiwietje
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02-06 20:23
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop. Op het moment heb ik een Lenovo ideapad 710s-13isk-80sw0037mh welke nog redelijk functioneert. Omdat ik mijn laptop naast werk steeds intensiever ben gaan gebruiken (photoshop, lightroom, af en toe een potje League of Legends), merk ik dat ik toe ben aan een upgrade waarbij ik een aparte GPU heb :9 .

Wat ga je met je laptop doen?
  • Veel thuiswerken met 2 monitoren
  • Photoshop / Lightroom
  • Games zoals League of legends, shadow of the Tomb Raider
Wat is je budget?
€1250.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop voornamelijk thuis gebruiken. Hier sjouw ik hem dan wel wat rond, maar hij zal niet dagelijks lange afstanden afleggen. Hiernaast wil ik hem nog wel eens meenemen (op de fiets) naar vrienden om een avondje te gamen. Daarom zou ik graag maximaal een 15,6" laptop hebben.

Wensenlijstje
  • minimaal 512Gb schijfruimte waarvan 256 ssd.
  • 16gb werkgeheugen
  • i5/i7 processor (of vergelijkbaar)
  • GTX 1650, GTX1660ti, RTX2060.
  • "Prima" kleurenkalibratie. Voor photoshop heb ik een extern dell ultrasharp scherm, daarom is de kleurencalibratie van het laptop scherm iets minder belangrijk. Echter moet hij wel gewoon 'in orde' zijn.
  • Minimaal twee video-uit poorten (HDMI/Display).
Mijn afweging
Op het moment ben ik aan het 'spelen' met de configurator van de Lenovo Legion laptops. Hierbij vraag ik mij af wat de meerwaarde is van een i5 ten opzichte van een i7. Ook vroeg ik mij af wat het voor- en nadeel is van eventuele Ryzen cpu's.

Hiernaast vroeg ik me af of de bovengenoemde videokaarten ook daadwerkelijk een groot verschil maken. Voor het gebruik in photoshop / lightroom. Voor gaming heb ik begrepen dat de 1660ti een merkbaar verschil is t.o.v. de 1650. Wat zijn jullie ervaringen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald type merk. Zelf heb ik altijd Lenovo gehad, maar hier heb ik gemixte gevoelens over m.b.t. de bouwkwaliteit. Echter bieden ze wel altijd veel "bang for buck", daarom sta ik hier zeker open voor.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn / advies is!

edit: typo's

If you believe that God creates miracles, you have to wonder what satan has up his sleaves - Dexter Morgan

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True