Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:18
Na een paar weken klussen, is onze overkapping / schuur bijna klaar. Alleen het dak van de schuur nog, en...de dakgoot.
Dingetje waar we nog mee zitten, is de afvoer van t water.
Op t achtererf hebben we verder geen HWA aansluiting, die zit bij de buren, en is niet bereikbaar vanaf onze tuin.

Het oppervlakte van t dak is 25m2.

Oplossing zou een gindbak zijn, maar die moet vrij groot zijn (had een speciekuip in gedachte, zonder bodem. Grond laat water snel weglopen hier).
Maar ik ben bang dat dat toch nog te klein is.

Zijn er hier mensen nog met andere oplossingen?
De ruimte is redelijk beperkt qua graven enzo.

[Voor 4% gewijzigd door hansie_k op 14-06-2020 19:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:47
Zet er een grote waterkoker onder die al het regenwater kookt en laat verdampen.

Alle gekheid op een stokje, wat zonde dat je er pas over nadenkt als alles klaar is. Heb je geen hwa van je woning op je eigen erf, waar je de afvoer van je overkapping op kunt laten aftakken? Verder kun je het laten infiltreren in de grond door bijv een infiltratiebuis in de grond te maken, eventueel kun je het combineren met opvang bovengronds (regenton bijvoorbeeld) of ondergronds (de infiltratiebuis combineren met een grindbekken of grindkratten, die je bijvoorbeeld onder je terras aanlegt).
/edit: ik lees nu pas dat de ruimte beperkt is "qua graven". Je kunt ook op je perceel lozen, maar bepaal dan vooraf waar het water heen loopt, en bedenk je of het acceptabel is dat het water daar heen loopt.

Verder is er best veel over te lezen op internet. Wat in ieder geval in je voordeel werkt is dat de grond goed water doorlaat. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

[Voor 12% gewijzigd door Nieknikey op 14-06-2020 21:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:36
Is dit iets; een regenton met een automatische dompelpomp erin met evt een slang eraan dat je ergens anders een grindbak maakt? of een langere slang langs een eventuele haag haag leggen met meerdere open t-stukken (kleine diameter) zodat je het water verspreid over meerdere plekken en niet op 1 plaats verzameld (zeker als je grond hebt die snel afvoert)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:32
Meerdere opties mogelijk;
- Water de straat / stoep op laten lopen
- Water de Tuin in laten lopen (grasveld?)
- Water in een grindbak laten lopen.

Als je zandgrond hebt is dat alleen maar een voordeel..

• hansie_k
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had al wat gezocht op internet voor oplossing, maar eigenlijk komt t allemaal op t zelfde neer; terug de grond in.

IDD niet handig om dit op t laatste moment te bedenken, maar echt een andere oplossingen is er sowieso niet.

Ik ga denk ik voor een grote grindbank (speciekuip zonder bodem) met worteldoek, en evt nog wat extra pvc buizen dieper de grond in.
Een overloop de tuin in zou ook nog een optie zijn.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

hansie_k schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:22:
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had al wat gezocht op internet voor oplossing, maar eigenlijk komt t allemaal op t zelfde neer; terug de grond in.

IDD niet handig om dit op t laatste moment te bedenken, maar echt een andere oplossingen is er sowieso niet.

Ik ga denk ik voor een grote grindbank (speciekuip zonder bodem) met worteldoek, en evt nog wat extra pvc buizen dieper de grond in.
Een overloop de tuin in zou ook nog een optie zijn.
Ik heb ook een dak van ongeveer 25m² (4,5 x 5,5) en heb de afvoer uit laten lopen in een grindbak van 80x80 ongeveer een halve meter diep. Daaronder zit gewoon zand. Dat zit er nu 2 jaar in en heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:46
Infiltratiekrat kun je ook eenvoudig onder bv een tegelpad of terras plaatsen.

• hansie_k
Harrie_ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb ook een dak van ongeveer 25m² (4,5 x 5,5) en heb de afvoer uit laten lopen in een grindbak van 80x80 ongeveer een halve meter diep. Daaronder zit gewoon zand. Dat zit er nu 2 jaar in en heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd...
Kijk, dat geeft de burger moed.
Vandaag is de zinken mastgoot geleverd, morgen monteren, en dan ook meteen de grindbank maken.
Wordt een grote speciekuip, die qua afmeting overeenkomt met de maten die jij gebruikt.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 08:04
Wij hebben een overkapping van ca 30 m2 en een grindkoffer van ca 70x70x70 aangelegd. Worteldoek rondom en onderin grof (goedkope) kiezels, worteldoek bovenop en daar op 10 cm siergrind.
En werkt prima. En mocht hij toch overlopen, dan loopt het in de naastgelegen border. Hoewel we dat nog niet hebben meegemaakt.

[Voor 9% gewijzigd door Hsb-3 op 16-06-2020 07:42]

• hansie_k
Top.
Ik ben een wat dat betreft altijd bang dat t fout loopt, en maak alles dan ook groter en steviger dan nodig 🙄
Maar als ik dit zo lees moet het wel goed gaan.

• TwoR
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

TwoR

Gekleurde stippen

Infiltratiekrat(ten) ingraven.

Mooiere oplossing omdat het onzichtbaar is. En je hebt al snel meer opslagvolume dan een grindbak
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True