Formule Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdW-O
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2020
Mijn vraag
Ik heb in een excel tabblad o.a. 3 kolommen.
1. Aantal kilometers
2. Recht op km vergoeding ja of nee
3. Kilometer vergoeding.

Nu wil ik graag Het volgende: als in kolom 1 “ja” staat dat In kolom 3 automatisch het aantal kilometers uit kolom 1 vermenigvuldigd wordt met 0,19. Als er ‘nee’ staat dan moet er ‘0’ in kolom 3 komen.

Het lukt mij niet om hier een formule voor maken.
Relevante software en hardware die ik gebruik

Excel 2019

Hopelijk kan iemand mij helpen. Dank alvast.

Beste antwoord (via LdW-O op 14-06-2020 20:22)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@LdW-O Hier een mooi opzetje hoe je dit moet organiseren. Je kunt het zo volgen. Wanneer je een Nederlandse versie hebt van Excel moet je overal waar "IF" staat even "ALS" intikken.
https://www.techonthenet.com/excel/formulas/if_nested.php

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 14-06-2020 17:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heb je al geprobeerd, geef eens voorbeelden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 21:01
als in kolom 1 “ja” staat dat In kolom 3 automatisch het aantal kilometers uit kolom 1 vermenigvuldigd wordt met 0,19. Als er ‘nee’ staat dan moet er ‘0’ in kolom 3 komen.
Iets met ALS() al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:29
Natuurlijk kan dat met een simpele 'als'-formule, maar als je in plaats van JA of NEE 1 of 0 in kolom 2 zet, dan wordt het nog simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:33
Volgens mij beschrijf je al heel goed hoe het zou moeten werken, waar kom je niet uit? In Excel zit ook een "hulp" om de formule te maken, je kan dan naar het tabblad "Formules" en dan kiezen voor "Functie invoegen". Als je zoekt op "ALS" (zoals al genoemd in het topic), kun je vervolgens de "ALS" formule gaan maken door de waarden te kiezen in de rij die je wil vergelijken (bijv. A2="Ja").

Met wat Google werk vermoed ik dat je er ook wel uitkomt trouwens, desnoods kun je op Engelse termen zoeken als je probleem wat moeilijker wordt (dat is hier niet het geval).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@LdW-O Hier een mooi opzetje hoe je dit moet organiseren. Je kunt het zo volgen. Wanneer je een Nederlandse versie hebt van Excel moet je overal waar "IF" staat even "ALS" intikken.
https://www.techonthenet.com/excel/formulas/if_nested.php

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 14-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdW-O
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2020
Dank jullie wel voor de hulp. Ik heb voor de makkelijkste manier gekozen ja=1 en nee=0.
Op een later moment als ik meer tijd heb ga ik het alsnog aanpassen. 😉
Pagina: 1