Overkapping maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
Tweakers
harro wessels
Za 13-6-2020 13:33
Goeden Dag ,
Wij hebben het plan een overkapping te maken tegen ons huis aan.
Nu hebben we diverse vragen.

Welke fundering is hier geschikt voor ?
De grond is van klei (nieuwegein)
De situatie en ons idee
De maten die we in gedachten hadden.
5 meter breed ons huis is 5.20
En 2.5 m diep

Er licht voor een groot gedeelte een bestrating, deze kan er natuurlijk uit eventueel
We dachten eraan een draagbalk aan het huis te maken en 3 staanders in de tuin.
Probleem is wel dat we geen stenen muur hebben maar kunstof wel zijn de zijkanten van beton.

De balk aan de muur willen we dan ook ondersteunen met een staander.

Momenteel heb ik 2 poeren van 66 cm die dacht ik voor de 2 buitenkanten. Gat tegel en cemtent hebben we.

De constructie willen we van douglashout maken staanders van 15 bij 15.
Het dak is een ander punt
Waarschijnlijk polycarbonaat 16 dik
Of deels epdm en de rest polycarbonaat.
Dit omdat we er zonnecollectoren heatpipes 2 keer 18 op willen laten monteren.

Verder staat de tuin op het zuiden wat alleen nog uitmaakt voor het licht en de warmte.
Voor alsnog maken we hem niet dicht.

Als ik voor de 2 middenpalen
Verstelbare baalhouders gebruik en de 2 poeren met de steun vd balk aan het huis heeft dit dan voldoende draagkracht , of moet ik uit een ander vaatje tappen?

Verstelbare paulhouders
Bijv deze
https://www.toolstation.n...Y0wACjpYXPpxoC3w0QAvD_BwE

Een andere uitdaging is kan er op polycarbonaat een zonnecollector geplaatst worden?
Ik vond wel wat ideeën maar ben benieuw hoe er hier over gedacht wordt.

Lang verhaal kort
Is mijn idee van fundament goed en stevig genoeg. ?
En 2 kunnen jullie adviseren over het dak ?

Meer info nodig just ask

Ps ben nieuw op dit forum en heb nog wel wat te leren, so help me out mocht ik iets verkeerd plaatsen

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

JT

VETAK y0

Ik ben geen expert maar 2 betonpoeren lijkt me prima. Ik zou zelf geen polycarbonaat nemen. Familie heeft het en de afgelopen weken hebben we er praktisch niet onder gezeten. Veel te warm. Je kunt er schaduwdoeken onder hangen maar dan is de warmte al onder de kap.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:21
Hier hebben we ong dezelfde situatie alleen met een overkapping van Tuinmaximaal met een breedte van ong 5.8m en diepte 3,5 .
Wij wonen in Houten (dus zelfde klei) en ons huis heeft aan de zijkant baksteen en in het midden kunststof profiel platen. Tussen de bakstenen hebben wij een balk opgehangen om de voorkant gelijk te krijgen met de bakstenen en hieraan de muurbevesting van de overkapping. Aan de voorkant 2 staanders die geplaatst zijn op beton poeren met daaronder gewone beton tegels op een bed van zand. Het gewicht van alleen de goot van onze overkapping is alleen al heel veel doordat die verstevigd is door een stalen balk ook hangt er tussen de staanders een alu profiel (liggend op betontegels) waarop glazen deuren op staan en tot nu toe (4 jaar) hebben wij nog geen last van verzakkingen.
Wij hebben melkwitte polycarbonaat dakplaten en ik moet ook waarschuwen dat je bij veel zon er bijna niet onder kan zitten. Tuinmaximaal heeft sinds kort wel een systeem van elektrische zonwering eronder waar we naar zaten te kijken (maar we gaan verhuizen dus ga dat niet meer inbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
Goedenavond ,
Dank voor de reacties al.
Het advies wat ik lees, wees gewaarschuwd mocht je voor polycarbonaat gaan het wordt snel warm.
Mbt fundering lijkt het dus goed te gaan.. ja wij dachten ook aan een balk tegen het huis aan.

En zonwering gaan we sowieso aanbrengen en het geheel is aan de voor en zijkanten open en 2,5 meter is niet zo diep er gaat nog 90 cm af vanaf het huis gezien ivm de collectoren.

Ps succes met verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
M'n ouders hebben ook een overkapping van polycarbonaat kanaalplaten en het is inderdaad erg warm zodra de zon een beetje schijnt. Maar nog een nadeel wat ik nog niet genoemd heb zien worden: als het wat harder regent dan is het niet aangenaam meer onder overkapping vanwege het lawaai. Gaat behoorlijk tekeer dan, je kunt elkaar niet meer verstaan!

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 11:25
Inderdaad, ik zou hier sandwichpanelen gebruiken of een geïsoleerd plat dak voor maken.

2,5 meter is niet heel diep voor een overkapping. Ik heb hem 2,7 meter en had hem graag wat dieper gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:47
Als je een overkapping aan huis hebt dan is het wel fijn als het dak lichtdoorlatend is, anders wordt je huis erg donker.
Ik zou een dicht dak dan ook afraden.

Je hebt matte opaal kanaal platen, hier heb je minder het broeikas effect mee.

Je kan eventueel boven de overkapping ook een zonnescherm plaatsen die in rails loopt.
(Eigenlijk een soort plat liggende screens)

Warmte is ook afhankelijk van de ligging van je tuin.
Is je gevel richting het zuid-zuidwesten dan zal het inderdaad wel warm worden.
Maar dan kan je ook een terrasje achterin je tuin opzoeken.

Zelf heb ik een dichte overkapping met dakpanplaten achterin de tuin.
Deze staat op het zuiden gericht (achtertuin op noorden) mijn terras aan huis is een lekkere plek als het warm buiten is omdat die in de schaduw ligt.
Maar de overkapping is loeiheet.
Wij verplaatsen dus ook in de tuin naarmate waar je het lekkerst kan zitten.

De dagen in Nederland dat het echt heet is zijn er veel minder dan dat je binnen zit in huis. En met een dichte overkapping ga je je verlichting binnen heel veel aan moeten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 15-06-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
Hoi allen , dank voor de alle ervaringen tot nu toe..

sandwichpanelen had ik nog nooit van gehoort zag ook dat er lichtdoorlatende waren.. wel redelijk prijzig.

Een dichte overkapping wordt het iig niet , misschien de eerste meter ivm de zonnecollectoren
Dit vooral vanwege het licht inderdaad.
We hebben nu een zonnescherm en weten dus hoe donker het wordt.

Wat Franq ook zegt willen wij ook gaan doen maar dat staat later op ons to do lijstje.
De schuur achter in de tuin willen we aanpakken en ook de grond die erachter licht.
Kunnen we kopen ruim een meter en een schuur icm een overkapping maken
Dan kunnen we zitten waar we willen.

Mijn eerste ervaring met tweakers is iig fijn goede tips en mensen die hun ervaringen delen en meedenken.

Meer ervaringen ideeën waar we nog niet aan gedacht hadden zijn natuurlijk welkom.

Vr gr harro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harro006
Goeden dag

Even een update mbt de overkapping.. hij staat inmiddels volgende week komen de zonnecollectoren voor het warm water.

Ik denk dat we een sterke constructie hebben die het wel even gaat volhouden..

Het is een Douglas onderstel geworden met policarbonaten platen erop.

Ik zal jullie op de hoogte houden van alle bevindingen

Lichtinval
Geluid vd regen..
Warmte
Opbrengst vd collectoren
Ervaring vd grootte.

Eerste wat opviel onze woonkamer lijkt vergroot omdat we de gordijnen nu meer open hebben.
En het is heerlijk om de eerste stappen droog te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:02
@Harro006 Wat is je ervaring met de overkapping tot nu toe?
Heb je foto's?
Pagina: 1