Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 21:06
Goedemiddag,

Ik heb mijn garage voorzien van bewegingssensor en ook losse wandschakelaar plus natuurlijk de ontvanger.

Werkt prima, maar toch loop ik ergens tegenaan.

Als ik stil zit achter een buro daar gaat het licht na een vooraf ingestelde tijd uit. Logisch, maar hoe kan ik hem zo instellen dat als ik het licht aanzet met de wandschakelaar of AB dat hij aan blijft?

Hij blijft eigenwijs uitgaan ook al gebruik ik de AB of wandschakelaar.

Bij de lampen gebruik ik de APC3-2300R
De bewegingssensor is de AWST-6000
De wandschakelaar is de AWST-8802

Ook aangesloten is de ICS 2000.

Mvg, Paul

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Helaas kan je met de ICS-2000 geen commandos 'overrulen'. Wat jij wilt is niet zonder meer mogelijk met je huidige apparatuur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Jammer. Zoiets dacht ik al. Dan maar de tijd dat hij aan moet blijven langer instellen. Dan ook maar vragen aan de huisgenoten als ze de garage uitgaan het licht ouderwets uit te zetten met de schakelaar.

Wordt dat vergeten dan zal hij zichzelf automatisch uitzetten na een tijdje. Niet ideaal, maar ach ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

@ShaquilleMoreno De meest eenvoudige oplossing is om bijv. de acm-3500-3 te gebruiken voor je lamp. Hievan gebruik je dan 1 voor de sensor en schakelaar en de andere parallel via de ics-2000 als 'overbrugging' via een schedule of handmatig via de app voor wanneer je aan het werk bent.

Wil je full control, zou je naar bijv. domoticz en rf link kunnen kijken maar mijn ervaring is dat met 'relay' schakelingen het niet altijd even betrouwbaar werkt of met vertraging. Met philips Hue kan het hoe dan ook i.c.m. een labs rule maar dan ben je wel meteen flink meer kwijt (maar is wel de meest betrouwbare oplossing in mijn opinie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:18
Ik ben even hardop aan het denken:
Je koppelt je 3 apparaten niet direct met elkaar, alleen via de ICS-2000.
Als je een scene maakt waarin de lamp bijvoorbeeld 5 minuten brandt nadat de bewegingsmelder een beweging heeft gedetecteerd, dan heb je je eerste functionaliteit.
En je geeft richt in de ICS-2000 de wandschakelaar zo in, dat die de scene onderbreekt als je die aanschakelt én de regel van de bewegingsmelder uitzetten. Tot slot moet de schakelaar, als je naar uit schakelt, de lamp uitzetten en de regel van de bewegingsmelder weer aanzetten.
Dan heb je dus dat het licht aangaat als je de ruimte binnengaat, en vervolgens kun je met de hand het uitschakelen van de lamp annuleren. Bij verlaten van de ruimte na gebruik van de schakelaar moet je die wel weer aanzetten, anders blijft het licht branden (en dat zul je dan wel vaker hebben).

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Patrick_6369 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:15:
En je geeft richt in de ICS-2000 de wandschakelaar zo in, dat die de scene onderbreekt als je die aanschakelt én de regel van de bewegingsmelder uitzetten.
Dat is een beetje het punt, je kan geen ingewikkelde flows maken in de ics. Iets anders uitschakelen dan een actor of een dummy status bestaat niet (geen en/of schakelingen).

Ah, zie dat dat nu (zelfs als sinds eind 2016 :X ) kan. Middels scenes kun je dus ook regels aan/uit zetten. Dat biedt inderdaad mogelijkheden voor @ShaquilleMoreno

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 15-06-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:18
Volgens mij klopt dat niet, @DukeBox. Je kunt met een regel een andere regel aan- of uitzetten en je kunt scenes maken met vertragingen die je met regels ook tussentijds kunt stoppen.

Ik zou de volgende regels maken:
Regel 1) Als bewegingsmelder aan dan scene lamp aan
Regel 2) Als wandschakelaar aan dan stop scene lamp aan en schakel regel 1 uit
Regel 3) Als wandschakelaar uit dan lamp uit en schakel regel 1 in

Edit: De edit van @Dukebox heeft zich gekruist met mijn bericht!

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 15-06-2020 08:33 . Reden: Heen en weer enzo ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik zal me er later eens mee bezig houden of ik er kaas van kan maken wat jullie zeggen. Ik ben nog wel iets nieuw in dit dus vandaar.

Wat ik wel heb bedacht is dat het systeem werkt met de bewegingsschakelaar. Wat nu als ik daarvan even het detectiegebied blokkeer?

Dat is voor nu wel even een oplossing: Het licht kan dan aan worden gezet met de muurschakelaar en blijft aan.

Het gaat in mijn geval misschien maar om 1 keer per dag dat ik dit hoef te te doen. Voor de rest blijft alles werken zoals ik het wil en gaat hij dus automatisch aan en uit.

Ik laat jullie later weten of de regels hebben gewerkt die jullie hebben geschreven.

[ Voor 0% gewijzigd door ShaquilleMoreno op 15-06-2020 14:33 . Reden: stomme kleine foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
De regels gemaakt, maar het licht gaat nog steeds vanzelf uit. Geprobeert met de schakelaar maar het geeft geen verschil. Voor zover ik kan zien zijn de regels goed aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heb je de directe koppeling met de sensor en de lamp/stekker verwijderd? Anders ontvangt de lamp nog steeds ongewild een uit singnaal van de sensor.

Lamp geheugen compleet wissen en alles via de ICS laten gaan.

Er is nog een andere manier, als je in het bereik van de sensor werkt aan je buro.

Regel 1: stop scene A, start scene A, trigger er is beweging.

Scene A: zet lamp aan, vertraging 10 minuten, zet lamp uit.

Tijd naar keus, in dit geval gaat de lamp uit als er 10 minuten geen beweging is.

Dit is eventueel te combineren met eerder genoemde opzet met de scene pauzeren.

[ Voor 50% gewijzigd door Erwin_83 op 15-06-2020 20:06 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1