Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies Coolblue offerte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 30-01 06:38
Hi all,

Ik ben nieuw hier, maar heb hier al veel info kunnen vinden over zonnepanelen en omvormer.
Nu heb ik vier offertes al vergeleken en Coolblue komt er zeer gunstig uit (goedkoopst van alle). Toch graag jullie mening over de configuratie en de offerte van Coolblue.

Het huis, in Utrecht, heeft één dakhelling (lessenaar) en die ligt op West/Zuidwest. Hellingshoek is 20°.
De hele wijk heeft stadswarmte.
Ons verbruik zit op 2400KWh en zal wat meer worden vanwege gezinsuitbreiding.
Er passen wel 16 panelen op het dak, maar ik heb me gericht op 3000 KWh opbrengst omdat ik niet weet of meer opwekken wel loont in salderingstijd.
We hebben geen schaduw op het dak (wel pijpjes, maar die geven geen schaduw op de panelen). In principe zou een stringomvormer kunnen, maar ik wil graag wel per individueel paneel monitoren.
Meterkast is 3-fase.
Het dak is niet zichtbaar vanaf begane grond dus estetisch zal eea niet veel uitmaken.

Offerte:
11x Trina Solar 325
11x Enphase IQ7+
Installatie/bekabeling/aanpassing meterkast
Prijs: €5329 icl BTW. Netto-investering: €4484

Deze offerte met Micro-omvormer is vreemd genoeg €100 goedkoper dan die met SE3680H+P370 optimisers. Volgens CB omdat dit systeem veel betrouwbaarder is en ze minder storingen hebben.

Het advies traject gaat erg makkelijk met Coolblue, op al mijn vragen krijg ik snel en persoonlijk antwoord door steeds dezelfde medewerker.

Zien jullie punten waar ik op moet letten/na moet vragen?
Ook vraag ik me nog wel af of nu investeren in PV nog wel zin heeft. Wat als straks half NL de zomermaanden vol teruglevert en je zelfs moet betalen om te mogen terugleveren? Wat is het verdienmodel van de energiemaatschappijen als 'iedereen' panelen heeft?
Energieprijzen gaan alleen maar omlaag...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik geloof niet dat je stadswarmte goedkoper gaat worden (het is grotendeels vastrecht)

Vraag (of bel) ook eens Patrick van zonnekompas voor een offerte.
http://www.zonnekompas.nl/contact/

1,25 euro per Wp is nog niet echt goedkoop te noemen.
Maar logging per paneel drijft de prijs op.

Het enige voordeel wat ik hier zie, is dat je eenvoudiger kan uitbreiden met micro omvormers (gaat er toch wel van komen)
Maar doe het dan meteen goed. 16x op een 3-fase string omvormer.

Ter vergelijking met je huidige "aanbieding"
https://www.winkelman-zon...0ns/52006/?display=detail
(komt nog bevestiging en montage bij)

Overtollige stroom kan je ook in een vat kwijt.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 16:32]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Heb je zo'n kettingbeding met achterlijke boetebedragen voor de SV, of kun je daar eenvoudig vanaf?

Waarom logging per paneel? Het kost je een flinke hap geld. Leuk om de eerste week te kijken wat het allemaal doet.. maar daarna?

Verdienmodel van de energiebedrijven is gewoon met conventionele centrales tegen piektarief leveren wanneer de windmolens niet draaien en de zon niet schijnt. Op de spotmarkt gaat nu al de prijs soms negatief als er veel aanbod zon + PV is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom wil je per paneel monitoren? Dit gaat je honderden euro's extra kosten. Neem je 16 panelen dan kan je ook een string omvormer nemen met twee trackers, op die manier kan je ze met elkaar vergelijken en problemen spotten, mocht je je daar zorgen om maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:08:
Ik geloof niet dat je stadswarmte goedkoper gaat worden (het is grotendeels vastrecht)

Vraag (of bel) ook eens Patrick van zonnekompas voor een offerte.
http://www.zonnekompas.nl/contact/

1,25 euro per Wp is nog niet echt goedkoop te noemen.
Maar logging per paneel drijft de prijs op.

Het enige voordeel wat ik hier zie, is dat je eenvoudiger kan uitbreiden met micro omvormers (gaat er toch wel van komen)
Maar doe het dan meteen goed. 16x op een 3-fase string omvormer.

Ter vergelijking met je huidige "aanbieding"
https://www.winkelman-zon...0ns/52006/?display=detail
(komt nog bevestiging en montage bij)

Overtollige stroom kan je ook in een vat kwijt.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Zonnekompas heeft het op zn website over €1,55 per Wp, dus dan is 1,25/Wp toch een stuk goedkoper? Of zit hier nog iets anders in?

De logging per paneel is een leuke gadget en ik doe dit ook alleen maar omdat dit bij CB goedkoper is dan de optie met SMA bij de meeste andere aanbieders.
En met micro-omvormers ben ik het meest flexibel als ik nog panelen wil bijplaatsen toch?

[Voor 3% gewijzigd door Robbie74 op 14-06-2020 17:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
Ik hoef niet perse van stadsverwarming af, meeste is vastrecht en heb al wel gelezen dat van stadsverwarming afkomen een heel gedoe is.
Daarnaast is een zonneboiler ook niet handig omdat we het meeste warmwater in de winter gebruiken, wanneer de PV opbrengst juist erg laag is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:07
De offerte van Coolblue is denk ik inderdaad niet heel duur voor een Enphase systeem. Maar ik zou met zo'n dak nooit voor Micro omvormers kiezen.

Als je zelf iets bij elkaar klikt in de webshop van bijvoorbeeld solar-bouwmarkt of een andere aanbieder heb je voor bijna evenveel geld en inclusief installatie een systeem met 16 panelen en een 3 fase string omvormer. Enkelfase +/-4 kW omvormer kan ook als het nog iets goedkoper moet.
Dat zou mijn keuze zijn bij een makkelijk dak zoals die van jou.
Inderdaad het paneel bij het pijpje weglaten is dan op zich niet verkeerd denk ik.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:41:
[...]

Zonnekompas heeft het op zn website over €1,55 per Wp, dus dan is 1,25/Wp toch een stuk goedkoper? Of zit hier nog iets anders in?

De logging per paneel is een leuke gadget en ik doe dit ook alleen maar omdat dit bij CB goedkoper is dan de optie met SMA bij de meeste andere aanbieders.
En met micro-omvormers ben ik het meest flexibel als ik nog panelen wil bijplaatsen toch?
Kijk even onderaan de pagina.
Sinds 2012 niet meer bijgewerkt.

Te druk waarschijnlijk.

Waarom zou je panelen bij plaatsen en 2x montagekosten betalen?
Het is goedkoper het in 1x goed te doen. Ook ivm belasting terugvragen.

Zit er uberhaupt wel monitoring per paneel bij dmv een envoy-s en een q-relay met 2 extra stroomklemmen? Past CB de meterkast aan? Is daar genoeg ruimte voor de klemmen? (totaal 4 ivm 3 fase en 1 fase teruglevering)
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/
Gezien CB niet komt schouwen, wordt het weer een spannend verhaal.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 19:34]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:57

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Robbie74

Het is een donker dak op de foto, zijn dat gewoon dakpannen of is dat een lei dak of zoiets? Dat kan verklaren dat andere aanbieders duurder zijn, of hadden die allemaal solar edge vanwege jouw vraag om monitoring per paneel?
Op een dakvlak met alle panelen dezelfde kant op zou ik nooit monitoring per paneel doen, die panelen zijn vrijwel identiek dus je ziet er niets aan, neem een string omvormer en log die naar pv output.

Coolblue is ook een partij waar het prima kan gaan maar ook heel slecht, dat risico heb je en een voorbeeld hier op het forum.
Edwin3 in "zonnepanelen van coolblue of toch lokaal"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
busscherski schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:33:
De offerte van Coolblue is denk ik inderdaad niet heel duur voor een Enphase systeem. Maar ik zou met zo'n dak nooit voor Micro omvormers kiezen.

Als je zelf iets bij elkaar klikt in de webshop van bijvoorbeeld solar-bouwmarkt of een andere aanbieder heb je voor bijna evenveel geld en inclusief installatie een systeem met 16 panelen en een 3 fase string omvormer. Enkelfase +/-4 kW omvormer kan ook als het nog iets goedkoper moet.
Dat zou mijn keuze zijn bij een makkelijk dak zoals die van jou.
Inderdaad het paneel bij het pijpje weglaten is dan op zich niet verkeerd denk ik.
Ok, 16 panelen kan ook, maar ik heb begrepen dat 2x zoveel opwekken dan je verbruikt niet heel gunstig is toch? TvT is veel langer en het is maar de vraag hoe de ontwikkelling van het teruglevertarief gaat?
Daarnaast, met 16 panelen heb ik wel weer te maken met schaduw van het pijpje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
Rol-Co schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:07:
@Robbie74

Het is een donker dak op de foto, zijn dat gewoon dakpannen of is dat een lei dak of zoiets? Dat kan verklaren dat andere aanbieders duurder zijn, of hadden die allemaal solar edge vanwege jouw vraag om monitoring per paneel?
Op een dakvlak met alle panelen dezelfde kant op zou ik nooit monitoring per paneel doen, die panelen zijn vrijwel identiek dus je ziet er niets aan, neem een string omvormer en log die naar pv output.

Coolblue is ook een partij waar het prima kan gaan maar ook heel slecht, dat risico heb je en een voorbeeld hier op het forum.
Edwin3 in "zonnepanelen van coolblue of toch lokaal"
Nee, het zijn normale dakpannen.
Die eerdere review over CB had ik ook gelezen. Ja kan slecht zijn, maar dat kan ook met een andere voor mij onbekende installateur. Bij Coolblue geven ze de garantie dat ze net zo lang blijven doorgaan totdat ik tevreden ben. Het is ook achteraf betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Kijk even onderaan de pagina.
Sinds 2012 niet meer bijgewerkt.

Te druk waarschijnlijk.

Waarom zou je panelen bij plaatsen en 2x montagekosten betalen?
Het is goedkoper het in 1x goed te doen. Ook ivm belasting terugvragen.

Ik weet nu nog niet of ik nog wel meer panelen nodig heb. Levert het echt nog wel zoveel op als je 2x zoveel teruglevert dan je verbruik?

Zit er uberhaupt wel monitoring per paneel bij dmv een envoy-s en een q-relay met 2 extra stroomklemmen? Past CB de meterkast aan? Is daar genoeg ruimte voor de klemmen? (totaal 4 ivm 3 fase en 1 fase teruglevering)
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/
Gezien CB niet komt schouwen, wordt het weer een spannend verhaal.
Er zit wel monitoring per paneel bij, dat heb gecheckt, maar of dat via de Envoy gaat is goed om ook na te vragen. Q-relay had ik ook gevraagd, die zit er bij.
CB komt wel schouwen als ze er met de fotos die ik moet opsturen niet uitkomen.
Dan zal ook blijken of er genoeg ruimte is voor klemmen, maar het huis is 5 jaar oud, dus zal wel goedkomen neem ik aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:09
Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:36:
Er zit wel monitoring per paneel bij
Heb je daar +/- 1500 piek extra voor over is dan de resterende vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Ok, 16 panelen kan ook, maar ik heb begrepen dat 2x zoveel opwekken dan je verbruikt niet heel gunstig is toch? TvT is veel langer en het is maar de vraag hoe de ontwikkelling van het teruglevertarief gaat?
Daarnaast, met 16 panelen heb ik wel weer te maken met schaduw van het pijpje.
Dat valt dus enorm mee. Het aanleggen van zonnepanelen bestaat uit zowel materiaal als arbeid. En een omvormer heb je sowieso nodig, of je nu 11 of 16 panelen neemt. En je kabels moeten vanaf je dak sowieso naar je omvormer toe en die omvormer moet sowieso in de meterkast aangesloten worden ongeacht het aantal panelen. Dus het gros van de arbeid ben je sowieso kwijt, of je nu 11 of 16 panelen neemt. Dus het neerleggen van vijf extra panelen is in verhouding relatief goedkoop aangezien je enkel wat extra panelen moet betalen en voor het leggen van die extra panelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
_Arthur schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Heb je daar +/- 1500 piek extra voor over is dan de resterende vraag.
€1500 idd niet, maar dat is het gekke van hun prijzen, dit van CB is goedkoper dan de offertes van andere aanbieders met String.
Bij CB is het enphase systeem dus €100 goedkoper dan de optimizers variant.

[Voor 3% gewijzigd door Robbie74 op 14-06-2020 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:47:
[...]

€1500 idd niet, maar dat is het gekke van hun prijzen, dit van CB is goedkoper dan de offertes van andere aanbieders met String.
Dan zou ik nog wat extra aanbieders zoeken. Voor onder de euro per WP moet je het wel kunnen vinden bij een makkelijk dak met 16 panelen in string.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
16 panelen op een 3-fase SMA is zo goed als even duur, als 11 met enphase.
En je hebt 5 panelen meer.

Je moet er alleen een installateur bij zoeken die in de buurt woont.
En die heb ik je al gegeven.

Edit: en schaduw is geen probleem. Ik heb een hele dakkapel die voor schaduw zorgt in de ochtend.
Zoek op shadefix

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 19:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

O ik had de screenshots al klaar en toen zag ik dat je me voor was.
Post ze toch maar even ook al komen ze op hetzelfde neer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robbie74 Lijkt me iemand die gevoelig is voor aftoppen...
Dan vind ik voor de geringe meerprijs (tov enphase), mijn 3-fase variant met makkelijk uitleesbare omvormer en 1 paneel meer, beter. ;)
Ideale Vmpp ook met 16 panelen.

[Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 20:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Vanuit mijn eigen ervaring met Coolblue, buiten zonnepanelen om: Binnen de garantieperiode een prima club.

Vanaf een seconde na de garantieperiode besef je dat je bij de verkeerde partij hebt gekocht. Je denkt goed te zitten qua service en garantie omdat je namelijk bij de aanschaf iets extra hebt betaald, maar direct na het aflopen van de garantietermijn gaat de zakelijke modus daar aan. Je kunt voor ieder klein detail gaan betalen.

Omdat zonnepanelen meer dan 2-3 jaar meegaan zou ik heel erg op de garantie gaan letten. Bij mijn lokale zonnepanelenboer krijg ik gewoon nog steeds support na 2-3 jaar. Bij Coolblue zou ik er niet op rekenen, daar mag je minimaal een rechtszaak gaan starten na die periode. Mijn advies: Ga ergens anders shoppen.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:51
Monitoren per paneel is even leuk, zoals iemand hierboven schrijft.
Maar je hebt met die micro-omvormers Enphase wel veel extra techniek op het dak liggen dat kapot kan gaan.
De kans dat een micr-omvormer de geest geeft is een stuk groter dan dat een paneel dat doet. Dus de kans dat iemand het dak op moet is vanwege de monitoring juist vceel groter (het wordt een 'self fulfilling prophecy' ;-) )
Verder heb je geen voordeel van de micro-omvormers (omgaan met lastige schaduw situaties).
Je gaat dus veel extra betalen en krijgt er een onbetrouwbaarder systeem voor terug...

Als je echt op paneelniveau wilt monitoren (wat in jouw situatie hooguit de eerste week zin heeft om te zien of alle panelen het goed doen), zou je SMA Tigo TS4-R-S https://www.estg.eu/ts4-r-m-1000vul-tuv-1m-cable-mc4/ kunnen overwegen. Die monitoren alleen op paneelniveau en zouden simpeler moeten zijn dan een optimizer of micro-omvormer en hebben misschien geen invloed op de string als ze defect. En ze zijn veel goedkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:57

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:03:
Maar je hebt met die micro-omvormers Enphase wel veel extra techniek op het dak liggen dat kapot kan gaan.
De kans dat een micr-omvormer de geest geeft is een stuk groter dan dat een paneel dat doet. Dus de kans dat iemand het dak op moet is vanwege de monitoring juist vceel groter (het wordt een 'self fulfilling prophecy' ;-) )
Verder heb je geen voordeel van de micro-omvormers (omgaan met lastige schaduw situaties).
Je gaat dus veel extra betalen en krijgt er een onbetrouwbaarder systeem voor terug...

Als je echt op paneelniveau wilt monitoren (wat in jouw situatie hooguit de eerste week zin heeft om te zien of alle panelen het goed doen), zou je SMA Tigo TS4-R-S https://www.estg.eu/ts4-r-m-1000vul-tuv-1m-cable-mc4/ kunnen overwegen. Die monitoren alleen op paneelniveau en zouden simpeler moeten zijn dan een optimizer of micro-omvormer en hebben misschien geen invloed op de string als ze defect. En ze zijn veel goedkoper.
Is ts4-M voor alleen monitoring, en i.c.m een CCA of een goodwe omvormer met een TAP.
De S is safety, dat hij af schakelt op paneel voltage bij uitschakelen van de stroom en of verbinding met de CCA of goodwe omvormer.

Dan krijg je dit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Met jouw plan maar dan de 4 kW versie krijg je zoiets. Dan topt het ongeveer 0.1 % van de jaaropbrengst af. Het staat iedereen vrij om ruim 100 euro te investeren voor een extra 4 kWh per jaar. Ik zou het niet doen.

[Voor 16% gewijzigd door busscherski op 14-06-2020 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Er passen 16 panelen. (hoop ik... CB...)
Er lijkt een hoge rand te zitten op de wazige foto.

[Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 20:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:28:
@busscherski Er passen 16 panelen. (hoop ik... CB...)
Er lijkt een hoge rand te zitten op de wazige foto.
Ik heb de maten niet maar misschien passen er wel 20 zonder al teveel tetris. Maar ik weet niet of we TS daar warm voor kunnen krijgen. Vandaar dat ik maar even de gemakkelijkste 15 had gekozen.

20 kan ook nog wel op die 5 kW SMA verdeeld over 2 strings. (bij de SMA max 19 per string ivm max string voltage van 850 V.
Of neem een 6 kW omvormer als het niet af mag toppen.
In een Goodwe is 22 ongeveer het maximum per string ivm max string voltage van 1000 V.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:09
Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:47:
Klik dezelfde onderdelen bij elkaar op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ of https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ maar dan met een Goodwe of andere stringomvormer (dus geen optimizers). Dan ben je dus inc installatie 1500 euro goedkoper uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie74
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:00:
@Robbie74 Lijkt me iemand die gevoelig is voor aftoppen...
Dan vind ik voor de geringe meerprijs (tov enphase), mijn 3-fase variant met makkelijk uitleesbare omvormer en 1 paneel meer, beter. ;)
Ideale Vmpp ook met 16 panelen.
Ik heb het al meer gelezen maar wat is aftoppen precies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen mooie parabool en dus is het bovenste gedeelte vlak.
https://pvoutput.org/intr...186&sid=44793&dt=20200529

Link werkt niet, zonder account.

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 21:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robbie74 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Ik heb het al meer gelezen maar wat is aftoppen precies?
Dat je zonnepanelen meer energie opwekken dan de omvormer kan verwerken. Stel je hebt een omvormer die 5000 watt kan omvormen maar je zonnepanelen kunnen op dat moment 5200 watt opwekken dan verlies je 200 watt. Dat noemen ze aftoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
In dit plaatje zie je een opstelling gesimuleerd met een relatief kleine omvormer van slechts 3.68 kW. Terwijl er 15 zonnepanelen aan zitten van ieder 335 Wp. Dus samen 5025 Wp.
Omvormer/zonnepaneel verhouding is dan 3680 / 5025 = 0.73.
Bij jouw orientatie en helling zal het dan een "energy usability factor" van 99.7% hebben. Dat betekend dat 0.3% van de jaaropbrengst niet binnen gehaald kan worden ten opzichte van het geval je bijvoorbeeld een 5 kW omvormer had gehad.
Je kunt zelf berekenen hoeveel euro dat per jaar is.
En als je bijvoorbeeld 200 euro extra uitgeeft aan een grotere omvormer, hoeveel jaar het duurt voor je die extra investering terugverdiend hebt.

Hoewel die 0.3% op jaarbasis dus niet veel is moet je er mentaal wel tegen kunnen dat er een beetje opbrengst verloren gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Dit is aftoppen.
31350 Wp op een 25 kW omvormer. 40 graden helling richting zuid.
Hoewel het veel lijkt topt ook deze omstelling ongeveer 0.3% per jaar af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Waarom link je steeds in sunny design naar een omvormer die niet meer verkocht wordt?

En het prijsverschil tussen een 3.6 en een 4.0 is 6 euro.
Poehee

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2020 21:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:53:
@busscherski Waarom link je steeds in sunny design naar een omvormer die niet meer verkocht wordt?

En het prijsverschil tussen een 3.6 en een 4.0 is 6 euro.
Poehee
O per ongeluk het oude model aangeklikt. Te haastig geweest.
Voor de simulatie maakt het niet uit in dit geval. Deze string indeling werkt zelfs op andere merken omvormers.

Als het prijsverschil klein is kun je inderdaad best een 4 kW omvormer kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EnphaseBenelux
  • Laatst online: 17-06-2020
WackoH schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:03:

De opmerking dat in onze micro omvormer veel extra techniek zit dat kapot kan gaan en dat een micro-omvormer eerder de geest geeft dan een paneel dat doet willen we graag nuanceren. De failure rate van onze micro-omvormers is 0,05% dat wil zeggen dat 1 op de 2.000 micro's soms niet goed functioneert. In combinatie met 25 jaar productgarantie geeft dat zekerheid voor de installateur maar vooral voor de eindgebruiker. Wanneer je kiest voor een centrale omvormer (string opstelling) weet je zeker dat je na 8-12 jaar de omvormer moet vervangen, die overleeft een paneel idd niet.

Wist je bijvoorbeeld dat er in de micro's geen draaiende componenten zitten en dat de behuizing intern wordt afgevuld met een epoxy zodat de micro's tijdens transport en installatie niet stuk kunnen gaan en op z'n plek blijven zitten.

Dat een Enphase Micro-omvormer enkel goed is wanneer er schaduw is doet het product te niet. Er zijn verschillende redenen die zorgen dat micro's (niet te verwarren met optimizers) interessant zijn.
1) Schaduw van bomen of schoorstenen werden hier al genoemd.
2) Snellere opstart en werking van een paneel in de ochtend en langer gebruik op het einde van de dag
3) Uitvalpercentage van onze micro's is nihil
3) Rendement op lange termijn is vele malen hoger (zie oa punt 2).
4) Monitoring per paneel zichtbaar, zo kan je zien welk paneel misschien niet goed werkt.
5) Bijplaatsen van panelen is mogelijk, bij string niet wanneer de omvormer berekend is op de bestaande capaciteit van panelen.
6) Niet maar afhankelijke van het zwakste paneel.
7) Automatische detectie van systeemproblemen
8 ) Geen hinder van omvormer in de woning/garage
9) Geen geluid of warmte van omvormer in het huis
10) Lagere prijs per KWH per systeem
11) Mogelijke meeropbrengsten 20% tot 30% tov string opstelling en één centrale omvormer
12) Geen mogelijkheid tot vlamboog op je dak, wat weer ten goede komt aan de veiligheid en verzekeringspremie.

• busscherski
EnphaseBenelux schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:01:
[...]

De opmerking dat in onze micro omvormer veel extra techniek zit dat kapot kan gaan en dat een micro-omvormer eerder de geest geeft dan een paneel dat doet willen we graag nuanceren. De failure rate van onze micro-omvormers is 0,05% dat wil zeggen dat 1 op de 2.000 micro's soms niet goed functioneert. In combinatie met 25 jaar productgarantie geeft dat zekerheid voor de installateur maar vooral voor de eindgebruiker. Wanneer je kiest voor een centrale omvormer (string opstelling) weet je zeker dat je na 8-12 jaar de omvormer moet vervangen, die overleeft een paneel idd niet.

Wist je bijvoorbeeld dat er in de micro's geen draaiende componenten zitten en dat de behuizing intern wordt afgevuld met een epoxy zodat de micro's tijdens transport en installatie niet stuk kunnen gaan en op z'n plek blijven zitten.

Dat een Enphase Micro-omvormer enkel goed is wanneer er schaduw is doet het product te niet. Er zijn verschillende redenen die zorgen dat micro's (niet te verwarren met optimizers) interessant zijn.
2) Snellere opstart en werking van een paneel in de ochtend en langer gebruik op het einde van de dag
4) Monitoring per paneel zichtbaar, zo kan je zien welk paneel misschien niet goed werkt.
5) Bijplaatsen van panelen is mogelijk, bij string niet wanneer de omvormer berekend is op de bestaande capaciteit van panelen.
11) Mogelijke meeropbrengsten 20% tot 30% tov string opstelling en één centrale omvormer
12) Geen mogelijkheid tot vlamboog op je dak, wat weer ten goede komt aan de veiligheid en verzekeringspremie.
Bedankt voor je reactie.
Ik vind het leuk dat je er inhoudelijk op in wilt gaan.

Ik ben persoonlijk niet echt bekend met Enphase maar heb inderdaad nog niet gehoord van kapotte Enphase micros.
Van SolarEdge hoor ik daar wel relatief vaak van. Uiteraard heeft SolarEdge ook een veel groter marktaandeel.
(ja ik verwar optimisers niet met micro omvormers maar het zijn allebei dingen die achter een paneel zijn geschroefd)
Ik ben nog niet zover om Enphase aan te raden op plekken zonder schaduw. Misschien tenzij het een systeem is op het dak van een tankstation of andere plek met vluchtige brandbare stoffen.
eens.
Kun je dit onderbouwen? Ook qua yield? Waarmee vergelijk je het? Ik kan me niet voorstellen dat het eerder opstart dan bijvoorbeeld een 3 fase omvormer met dichtbij ideale string lengte.
Claim je 0.05% failure rate na een jaar of na 25 jaar?
Waarmee vergelijk je het? Vergeet niet dat een systeem met string omvormer en dichtbij het ideale DC voltage gewoon een veel hogere efficientie heeft dan Enphase micro's. (niet dat het geen mooie micro's zijn hoor)
eens
Bijplaatsen is makkelijker dan met andere systemen ja.
Maar volgens mij is je stelling alleen waar indien je systeem al van de IQ serie is? Als je een ouder Enphase systeem hebt is het toch niet meer compatible? En over enkele jaren is de opvolger wellicht niet meer compatible met de huidige?

Met een string omvormer kan het meestal alleen met hetzelfde type paneel of als je nog een tracker over hebt. Het komt niet vaak voor dat het gebeurt.
Met SE is uitbreiding meestal zeer beperkt mogelijk in verband met het max toegestaan DC vermogen.
6) Niet maar afhankelijke van het zwakste paneel.[/quote]
eens maar alleen significant als een paneel echt grotendeels kapot is. Het maakt het verschil in efficientie met een string omvormer die in het ideale DC voltage werkt lang niet goed.
[...]
eens, hoewel veel moderne string omvormers dat ook gedeeltelijk doen
[...]
eens, maar wel iets meer ruimte nodig in de meterkast. Dit is echter zelden een probleem.
[...]
eens
[...]
Kun je dat onderbouwen voor een geval zonder schaduw?
[quote]
Eens, wellicht 30% in geval er enorm veel schaduw is.
Eens. Hoewel vlamboogdetectie op stringomvormers tegenwoordig volgens mij verplicht is. Maar goed die detectie vind dus pas plaats nadat de vlamboog ontstaan is en dan kan het kwaad al geschiedt zijn. Zolang er nog stalen golfplaten of dakpannen tussen zitten kan er bij een string omvormer ook niet snel brand ontstaan. Alsnog is Enphase wat dat betreft veiliger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:51
Het is mooi dat er een reactie van Enphase is gekomen. Dank daarvoor.
Het is zeker niet zo dat ik tegen micro-omvormers ben. Sterker nog, ik heb ze zelf.
Maar een dak dat volledig in de zon ligt, lijkt me niet de sterkste busienss case om ze toe te passen.
EnphaseBenelux schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:01:
[...]De opmerking dat in onze micro omvormer veel extra techniek zit dat kapot kan gaan en dat een micro-omvormer eerder de geest geeft dan een paneel dat doet willen we graag nuanceren. De failure rate van onze micro-omvormers is 0,05% dat wil zeggen dat 1 op de 2.000 micro's soms niet goed functioneert.
Hoe moeten we die 0.05% zien? Is dat bij installatie, jaarlijks of over 25 jaar (maar dat is dan met kunstmatige veroudering of extrapolatie vastgesteld?)
Ik vond een Youtube video YouTube: How Reliable Are Enphase Micro Inverters? en https://solaray.com.au/re...-enphase-micro-inverters/ van een Australisch bedrijf over de betrouwbaarheid van Enphase. Een MTBF van >300 jaar is een hele knappe prestatie. Maar nog wel 2x meer dan het paneel zelf (>600 jaar). Dus op het dak kan meer kapot, al is de kans daarop erg klein.
Maar, als in een string een paneel de geest geeft, werkt wellicht de hele string niet meer (en kom er dan maar eens achter welk paneel defect is).
De kans op een defect in een Enphase-systeem is weliswaar 3x zo groot (verbeter me als dit niet fout is; statistiek was niet m'n sterkste vak). Maar dan gaat het om 1 paneel dat niet meer werkt. De rest van het systeem zou operationeel moeten blijven. En het is bekend waar het defect is. Dus er is tijd om het op te lossen en het kan sneller.
In combinatie met 25 jaar productgarantie geeft dat zekerheid voor de installateur maar vooral voor de eindgebruiker. Wanneer je kiest voor een centrale omvormer (string opstelling) weet je zeker dat je na 8-12 jaar de omvormer moet vervangen, die overleeft een paneel idd niet.
Klopt. Maar ik verwacht dat er de komende jaren veel gaat veranderen op energiegebied, dus voor mij is het een bewuste keuze om de omvormer over ~10 jaar te moeten vervangen door iets wat bv. geïntegreerde batterijen heeft.
Ja, ik heb wel eens wat foto’s gezien en de video die ik hierboven noemt, laat dat ook goed zien.
Dat is ook de reden waarom ik ze heb.
Als er een relatie is met schaduw op een deel van de panelen snap ik het, maar anders zie ik niet waarom een microomvormer eerder zou starten dan een string omvormer.
3a) Uitvalpercentage van onze micro's is nihil
De actuele getallen zijn heel knap. Laten we hopen dat het zo in de toekomst blijft.
3b) Rendement op lange termijn is vele malen hoger (zie oa punt 2).
Het EU (NEN-EN 50530) rendement in de specificatie (96.5%) is gelijk aan dat van een typische string omvormer. Dus het extra rendement zou uit meeropbrengst aan begin en einde van de dag moeten komen.
Dat is zeker een groot voordeel.
Klopt. Je ziet steeds vaker (andere kleur/vorm van panelen, dat mensen hebben bijgeplaatst. De grens is dan bij 16 A? Bij meer wordt het dan een drie-fase systeem? Die ombouw is goed te doen?
Het is fijn om niet dat knagende gevoel te hebben dat een matig paneel de opbrengst van de hele string naar beneden trekt
Dit geldt in meer of mindere mate ook voor string omvormers, toch? Behalve dat micro-omvormers problemen per paneel kunnen detecteren.
Ik moet m’n oor op m’n stringomvormer leggen om ‘m te horen.
Dat is een lastige discussie omdat hier de relatie prijs/kwaliteit om de hoek komt kijken. Een string omvormer van een gerenommeerd merk kost ongeveer even veel, maar een goedkope stringomvormer ongeveer de helft. Zelf heb ik micro-omvormers van jullie concullega omdat ik dan 25% goedkoper uit was en er relatief goed bij kan. Als ik ze op 2 hoog op het dak van een huis zou leggen, zou ik voor het meest betrouwbare product gaan.
Dat vind ik wel een stevige opmerking die ik niet kan plaatsen. Ik denk dat dat geldt voor een situatie met veel schaduw.
Dit kan wel eens het belangrijkste argument (‘unique selling point’) in de nabije toekomst gaan worden, al we kijken wat er met Thialf is gebeurd (moeten de zonnepanelen op het dak uitzetten omdat ze anders geen brandverzekering krijgen). Geen betere reclame dan wanneer Thailf met Enphase weer stroom zou mogen gaan leveren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True