Cid Highwind schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:55:
Ik snap je use case niet zo. Je lijkt een voorkeur te hebben voor KEF speakers en dan vooral de LS50, maar je wilt niet dat er mee gaan doen waar ze voor gemaakt zijn: Muziek luisteren.
Het zijn prachtige speakers, qua geluid en qua design, maar ze zijn absoluut geen ster qua bass. Als je waarde hecht aan een bioscoopervaring ontkom je er niet aan om dus één of twee subwoofers er bij te zetten. De Sonos Amp kan weliswaar een sub aansturen, maar dan ga je weer tegen iets anders aanlopen waar je ook met je LS50's tegenaan gaat lopen: Equalization. Om het beste uit je systeem te halen zal je kamer de beperkte factor worden. Audyssey biedt daar veel voordelen maar daar zie ik op de Sonos website niks over, die versterken en that's it. Ik vraag me dus echt af hoe het werkt wanneer je er daar twee van schakelt, al helemaal wanneer er verschillende speakers aangestuurd moeten worden.
Zoals hierboven ook reeds gesteld door freaky35 is plaatsing erg belangrijk. Als je voor LS50's gaat zorg dat ze op de juiste hoogte staan en stabiel zijn gemonteerd. Bij mij stonden ze op m'n AV meubel, daar kwamen ze gewoon niet tot hun recht. Nadat ik ze op met zand gevulde zuilen heb gezet werd het geluid stukken beter. Voller, ruimtelijker. Als je ze graag in een hoek op een lowboard wilt zetten dan zijn het vooral mooie ornamenten die daarnaast nog geluid voort kunnen brengen, maar akoestisch zou je ze zwaar tekort doen.
Daarom zou ik voor de rears ook eerder kijken naar iets als de E301 eitjes, die qua geluid perfect integreren in je bubbel voor films. Ik heb ze zelf op de verkrijgbare stands gezet, maar je kan ze ook met hun voet aan de muur schroeven en indraaien met het kogelgewrichtje. Als surrounds voldoen ze namelijk perfect want het volume van de LS50's heb je echt niet nodig, dat wordt pas interessant stel je woonkamer was dubbel zo diep en de bank zou in het midden daarvan staan.
Ik volg dit draadje met grote interesse want ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden, maar voor mij lijkt het alsof compleet niet passende middelen worden ingezet welke meer problemen veroorzaken dan dat ze oplossen. Misschien dat de E305 daadwerkelijk de oplossing biedt die je zoekt, want twee LS50's met één of twee subwoofers klinkt niet als de ruimte besparende oplossing die je oorspronkelijk zocht.
toon volledige bericht
Eiigenlijk helemaal eens

.
Naar mijn idee zou het ruimtebesparender zijn, bv de KEF eitjes met een goede sub erbij aangesloten op een reciever.Een reciever heeft bv Audessey met een meetmicrofoon die het dan voor je inregeld wat het veel minder omsclachtiger maakt.
Zeker voor film is dit wel een fijne oplossing.
Dan vallen de speakers gewoon niet zo op en je zit veel minder met plaatsing er van.
Dit omdat je deze eitjes bv aan de muur kan schroeven
De LS50 hebben gewoon goede stands nodig, ruimte van de muur af,door de rear bas poort en een degelijke amp.Hoe meer ik over de Sonos lees,hoe meer ik denk van,dat is het niet.
Zeker niet qua volume inregeling voor surround,.