Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

130mbit verbinding met Netgear R7000 via Realtek Rtl8811au

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21-06 19:17
Ik maak gebruik van een Netgear r7000 router en een Netgear WAC104 AP (beiden laatste firmware).

Nu heb ik van een vriend een USB 2.0 adapter gekregen die 600mbit verbinding aan moet kunnen. Via hardwareeigenschappen gaat het om een Realtek Rtl8811au.

Maar ik haal met geen mogelijkheid een connectie hoger dan 130mbit (via status wifi connectie). Als ik een speedtest uitvoer dan zit ik rond de 45mbit. Ik heb een 300mbit glasverbinding, dus dat zal de oorzaak nog zijn.

Heeft iemand nog ideeën, of is het waarschijnlijk china aliexpress troep? Zo ja, iemand nog tips voor een goedkoop alternatief, waar ik stabiel mijn internet 300mbit abbo mee kan gebruiken?

Overigens haal ik met mijn laptop gewoon een 433mbit verbinding (via status wifi) en via speedtest rond de 250mbit up/down. Dus het zal wel niet aan de router of AP liggen.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Met welk kanaal ben je verbonden? Hoe staat WiFi ingesteld op de Netgear (alles behalve SSID en wachtwoord)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Brahiewahiewa

boelkloedig

VivaAtloni schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:41:
...
Nu heb ik van een vriend een USB 2.0 adapter gekregen die 600mbit verbinding aan moet kunnen...
Klinkt sterk overdreven; USB2 stopt bij 480 Mbps

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 19:34
Brahiewahiewa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Klinkt sterk overdreven; USB2 stopt bij 480 Mbps
Snelheden van netwerkapparatuur zijn vaak up en down gecombineerd, dus 600 Mbit in dit geval is waarschijnlijk 300 Mbit up + 300 Mbit down. Op Amazon zie ik 433 Mbit (5.8 GHz) + 150 Mbit (2.4GHz) staan, dus dat pakken ze zo te zien samen voor ~600 Mbit :+

Maar dat gezegd hebbende, de Realtek Rtl8811au zie ik voor $10 op Amazon, dus sowieso zou ik er heel weinig van verwachten.

Ik volg alleen niet helemaal wat je nu verwacht of wilt bereiken @VivaAtloni? Je haalt met je laptop al 433 Mbit, wat sneller is dan je internetverbinding, toch :?

[Voor 41% gewijzigd door Hahn op 14-06-2020 16:55]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VivaAtloni schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:41:
Ik maak gebruik van een Netgear r7000 router en een Netgear WAC104 AP (beiden laatste firmware).

Nu heb ik van een vriend een USB 2.0 adapter gekregen die 600mbit verbinding aan moet kunnen. Via hardwareeigenschappen gaat het om een Realtek Rtl8811au.
Lies, damned lies, statistics and WiFi specs :+

Allereerst, wees nauwkeurig met hoofdletters en eenheden. "600mbit" is 600millibit. 0.6 bit. Vrij weinig dus. Maar dat zegt niets zonder tijdseenheid erbij. Waarschijnlijk bedoel je "600Megabit per seconde", kortaf "600Mbps". Zeg dat dan. Klinkt mierenneukerig, maar bij dit soort berekeningen ga je hopeloos de mist in als je het niet scherp houdt :o

Enfin, laten we die "600Mbps" eens gaan ontleden. Zoals @Hahn al aangeeft telt de verkoper de max link rates in 2.4GHz (150Mbps) en 5GHz (433Mbps) bij elkaar op, en rondt dat ook nog eens naar boven af. Nu, totdat WiFi-7 uitkomt kun je geen link aggregation doen tussen de twee banden, dus je gaat nooit meer dan de hoogste van die twee kunnen halen qua link rate, 433Mbps dus.

Dat is link rate dat je bij perfecte signaalsterkte zonder verstoring kunt halen. Heb je minder goede signaalsterkte en/of verstoring dan ga je minder halen.
Maar ik haal met geen mogelijkheid een connectie hoger dan 130mbit (via status wifi connectie). Als ik een speedtest uitvoer dan zit ik rond de 45mbit. Ik heb een 300mbit glasverbinding, dus dat zal de oorzaak nog zijn.
Nu, even een misverstand uit de weg helpen: link rate is geen maat voor snelheid, maar een indicatie van een aantal instellingen die de driver in de verbinding doet. 130Mbps zegt dus niet zoveel over hoeveel snelheid je echt haalt, maar wel iets over de instellingen. Voor de liefhebber hier te vinden. Wat mij opvalt: jouw adapter kan maar 1 spatial stream aan (low end prutding dus), en in de rijen voor 1 spatial stream komt 130Mbps maar op een plek voor, namelijk bij 80MHz kanaalbreedte 400ns guard interval en 16-QAM modulatie met 1/2 coding rate. Wat dat mij zegt is dat je zeker wel met 5GHz verbonden bent (=goed), maar dat je blijkbaar een vrij slechte signaalsterkte en/of verstoring hebt. Nu, in je verhaal zeg je niets over locatie. Met je laptop haal je 433Mbps link rate. Is dat op dezelfde locatie als waar je met deze USB-adapter meet? Of doe je dat op andere plek? Zo ja, wat gebeurt er al je je laptop op zelfde locatie als USB-adapter plaatst? - en dan ook echt hetzelfde, dus achter je PC tussen de draden als je daar de USB adapter plaatst!

Enfin, signaal is niet optimaal, maar er is meer aan de hand. In het algemeen is ongeveer 2/3 van je link rate beschikbaar aan maximale bandbreedte in het kanaal. Als jij jouw kanaal met geen ander verkeer hoefde te delen zou je met 130Mbps link rate uitkomen rond de 85Mbps netto TCP throughput (met een goede speedtest gemeten). In plaats daarvan haal je ongeveer 45Mbps. Met je laptop haal je meer, dus het ligt niet aan de speedtestserver. Dat verschil is rechtstreeks aan drukte in het kanaal te wijten. Blijkbaar is ongeveer de helft van de zendtijd in dat kanaal al bezet op moment dat jij je speedtest doet. Dat is in de 5GHz opvallend, want meestal is het daar rusitig. Hoe staan de kanalen in die twee AP's afgesteld? Probeer zoveel mogelijk 36-48 te vermijden, omdat die het drukste zijn. Ik zou met twee AP's de ene op 100-112 laten werken en de ander op 52-64. Als je op 36-48 staat met de AP waarmee je verbindt met die USB dongle (met welk van de twee verbind je eigenlijk?), probeer dat eens op een hoger kanaal te zetten.

Trouwens, komt weer punt van locatie voorbij: met je laptop haal je met de speedtest ongeveer 85% van wat op basis van link rate haalbaar zou moeten zijn. Klink bijna alsof die verbonden is met een ander AP op een ander kanaal...
Heeft iemand nog ideeën, of is het waarschijnlijk china aliexpress troep? Zo ja, iemand nog tips voor een goedkoop alternatief, waar ik stabiel mijn internet 300mbit abbo mee kan gebruiken?
Mbt 'china aliexpress troep' - zowel die dongle als je laptop hebben 1x1 SISO adapters. Dat is allemaal low-end troep. Je R7000 doet 3x3, de WAC104 doet 2x2, maar overgrote deel van die meerwaarde is weggeooid met zulke clients. Dan nog: je hebt blijkbaar ook een RF-probleem op locatie waar je de USB dongle gebruikt. Dat gaat met een betere adapter waarschijnlijk niet vanzelf weg, je merkt het hooguit wat minder. Met 2x2 zou je vrijwel exact dubbele prestaties halen, dus 90Mbps. Lijkt me handiger om te achterhalen wat je probleem exact is voordat je geld tegen een oplossing aan gaat gooien.

Misschien moet je je vooroordelen over AliExpress ook even bijstellen - daar is vrijwel alles te koop, van shit die in EU niet verkocht zou mogen worden tot en met betere apparatuur dan je hier via een A-merk kunt krijgen. Je moet alleen wel zelf kaf van koren scheiden - en je krijgt waar je voor betaalt. Als je incl verzendkosten iets daar koopt dat minder kost dan de goedkoopste in een winkel hier, is de kans dat je kwalitatief hoogwaardig spul krijgt klein. Als je daarentegen goed geld uitgeeft en dat doet op basis van gedegen onderzoek, kun je er echt goede dingen halen. Het probleem met goedkope shit van Ali heeft vooral te maken met degene die denkt voor dubbeltje op eerste rij te kunnen staan, niet met het aanbod aldaar.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank allen voor de antwoorden.

Een aanvulling. Het gaat om een wifi adapter die ik heb toegevoegd aan mijn Lenovo i5 desktop. Deze heeft geen onboard wifi en geen vrij slot om een wifi kaart te installeren.
Dus de laptop meeting was puur ter illustratie dat het niet aan de router of Ap ligt. Dus het lijkt me zinloos om hier alle screenshots van deze apparaten gaan posten. Ze functioneren bij andere apparaten goed.

Het is overigens deze dongle link

De opmerking dat ik bij de laptop dichter bij het AP zat dat klopt. Het signaal bij de desktop is dus inderdaad minder vergeleken met de laptop.

Drukte op de kanalen kan het volgens mij niet zijn. Ik woon in het buitengebied en de eerste buren wonen hemelsbreed minstens 500 meter van mij vandaan. Desondanks wel even gekeken om het uit te sluiten. De r7000 staat op 36 + 40 + 44(P) + 48 en op de wac104 staat dit ook op Auto (P(36)+S(40)+S(44)+S(48)). De wac104 kon ik maar beperkt aanpassen en ipv auto kiezen voor 36, 40, 44 of 28. Dus deze heb ik maar op auto laten staan.
De r7000 heb ik nu gezet op 100 en dit resulteert in de nieuwe waarde 100(P) + 104 + 108 + 112
Jammer genoeg heeft dit geen verbetering opgeleverd.

Daarna heb ik de usb dongle in de laptop gestopt en de standaard wifi kaart uitgeschakeld. Hier kreeg ik op dezelfde plaats als waar ik voorheen de 433mbit haalde ook een betere waarde. Varierend tussen de 190 en 433. Dus een stuk instabieler dan de standaard wifi kaart. Ook de speedtest resultaten waren op exact dezelfde plek 50% slechter.
Vervolgens naar de eerste verdieping de laptop naast de laptop geplaats en ook hier de 130mbit connectie.

Dus conclusie is dat de usb dongle geen top kwaliteit is, maar dat het signaal ook niet top is op de plek waar de desktop staat. Dus beide moeten verbeterd worden. Met als begin eerst een goede dongle. Op pricewatch kwam ik er een aantal tegen, waarbij ik geselecteerd heb op minimaal usb3,1200 snelheid en bij voorkeur een externe antenne. Dus hierover ga ik nog wat reviews lezen.
@dion_b ik kan nog lastig vinden of een dongle 3x3 heeft, want daarmee haal ik denk ik het meest uit de setup. Ik kan de desktop gewoon standaard verbinden met de r7000. Heb je een tip?

Deze dongles ben ik aan het vergelijken.
Netgear AC1200 €35
TP-Link Archer T4U €23
TP-Link Archer T3U Plus €18

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VivaAtloni schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:12:
Dank allen voor de antwoorden.

Een aanvulling. Het gaat om een wifi adapter die ik heb toegevoegd aan mijn Lenovo i5 desktop. Deze heeft geen onboard wifi en geen vrij slot om een wifi kaart te installeren.
Dus de laptop meeting was puur ter illustratie dat het niet aan de router of Ap ligt. Dus het lijkt me zinloos om hier alle screenshots van deze apparaten gaan posten. Ze functioneren bij andere apparaten goed.
Screenshots zijn hoegenaamd vrij nutteloos, dus geen probleem daar :)
Het is overigens deze dongle link
Zo'n miniscule antenne is sowieso waardeloos. Een ideale dipoolantenne heeft een lengte van 1/2 golflengte. 5GHz WiFi heeft een golflengte van ongeveer 5.5cm, dus de helft daarvan is ongeveer 2.75cm. Kleinen dan dat is hoe dan ook suboptimaal.
De opmerking dat ik bij de laptop dichter bij het AP zat dat klopt. Het signaal bij de desktop is dus inderdaad minder vergeleken met de laptop.

Drukte op de kanalen kan het volgens mij niet zijn. Ik woon in het buitengebied en de eerste buren wonen hemelsbreed minstens 500 meter van mij vandaan. Desondanks wel even gekeken om het uit te sluiten. De r7000 staat op 36 + 40 + 44(P) + 48 en op de wac104 staat dit ook op Auto (P(36)+S(40)+S(44)+S(48)). De wac104 kon ik maar beperkt aanpassen en ipv auto kiezen voor 36, 40, 44 of 28. Dus deze heb ik maar op auto laten staan.
De r7000 heb ik nu gezet op 100 en dit resulteert in de nieuwe waarde 100(P) + 104 + 108 + 112
Jammer genoeg heeft dit geen verbetering opgeleverd.
Als ze beide op 36-48 stonden moesten ze in ieder geval op elkaar wachten. Met een meting op slechts een van de twee zul je dat niet zo snel zien, maar, met beide in gebruik merk je het snel genoeg.
Daarna heb ik de usb dongle in de laptop gestopt en de standaard wifi kaart uitgeschakeld. Hier kreeg ik op dezelfde plaats als waar ik voorheen de 433mbit haalde ook een betere waarde. Varierend tussen de 190 en 433. Dus een stuk instabieler dan de standaard wifi kaart. Ook de speedtest resultaten waren op exact dezelfde plek 50% slechter.
Vervolgens naar de eerste verdieping de laptop naast de laptop geplaats en ook hier de 130mbit connectie.

Dus conclusie is dat de usb dongle geen top kwaliteit is, maar dat het signaal ook niet top is op de plek waar de desktop staat. Dus beide moeten verbeterd worden. Met als begin eerst een goede dongle. Op pricewatch kwam ik er een aantal tegen, waarbij ik geselecteerd heb op minimaal usb3,1200 snelheid en bij voorkeur een externe antenne. Dus hierover ga ik nog wat reviews lezen.
@dion_b ik kan nog lastig vinden of een dongle 3x3 heeft, want daarmee haal ik denk ik het meest uit de setup. Ik kan de desktop gewoon standaard verbinden met de r7000. Heb je een tip?
Het zit in die geweldige fantasievolle snelheidsaanduidingen. Per stream rekent men doorgaans 433Mbps in 5GHz en 150Mbps in 2.4GHz - en ze ronden ook nog eens naar boven af. Dus 2x2 = 2x 433 + 2x 150 = 1266 ~"1300Mbps", 3x3 = 3x 433 + 3x 150 = ~"1750Mbps"

Let echter op dat je dus niet alleen kijkt naar getallen maar ook naar ontwerp. Als er geen grote antenne aan hangt moet je niet teveel verwachten.
Deze dongles ben ik aan het vergelijken.
Netgear AC1200 €35
"AC1200" is een snelheidaanduiding, geen modelnr. Kan meerdere modellen zijn.
TP-Link Archer T4U €23
Vrij redelijk apparaat, een van de betere USB gevallen.
TP-Link Archer T3U Plus €18
Andere uitsterste qua antenne: compensatiegedrag :+

Golflengste van 2.4GHz is 12cm, helft daarvan is 6cm. Meer dan 6cm is puur egostrelerij :z

Zonder te weten welke Netgear je exact bedoelt zou ik uit dit rijtje zonder meer de T4U kiezen. Zelf heb ik voor m'n zoontje onder vergelijkbare omstandigheden de TP-Link T9U-H gekocht, een 4x4:3 oplossing dat beduidend beter ontvangstgevoeligheid heeft dan de (al goede) T4H. Kost wel iets meer.

Welke beter is hangt af van wat je met je andere probleem gaat doen: die locatie is beroerd. Ben je van plan daar op korte termijn wat aan te doen (kabel trekken, ofwel voor PC zelf danwel voor AP in de buurt), dan zou ik voor nu de goedkopere van de twee (T4U) kopen. Kan dat even duren, dan zou ik de T9U-H pakken.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VivaAtloni
dion_b schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Screenshots zijn hoegenaamd vrij nutteloos, dus geen probleem daar :)

[...]

Zo'n miniscule antenne is sowieso waardeloos. Een ideale dipoolantenne heeft een lengte van 1/2 golflengte. 5GHz WiFi heeft een golflengte van ongeveer 5.5cm, dus de helft daarvan is ongeveer 2.75cm. Kleinen dan dat is hoe dan ook suboptimaal.

[...]

Als ze beide op 36-48 stonden moesten ze in ieder geval op elkaar wachten. Met een meting op slechts een van de twee zul je dat niet zo snel zien, maar, met beide in gebruik merk je het snel genoeg.

[...]

Het zit in die geweldige fantasievolle snelheidsaanduidingen. Per stream rekent men doorgaans 433Mbps in 5GHz en 150Mbps in 2.4GHz - en ze ronden ook nog eens naar boven af. Dus 2x2 = 2x 433 + 2x 150 = 1266 ~"1300Mbps", 3x3 = 3x 433 + 3x 150 = ~"1750Mbps"

Let echter op dat je dus niet alleen kijkt naar getallen maar ook naar ontwerp. Als er geen grote antenne aan hangt moet je niet teveel verwachten.

[...]

"AC1200" is een snelheidaanduiding, geen modelnr. Kan meerdere modellen zijn.

[...]

Vrij redelijk apparaat, een van de betere USB gevallen.

[...]

Andere uitsterste qua antenne: compensatiegedrag :+

Golflengste van 2.4GHz is 12cm, helft daarvan is 6cm. Meer dan 6cm is puur egostrelerij :z

Zonder te weten welke Netgear je exact bedoelt zou ik uit dit rijtje zonder meer de T4U kiezen. Zelf heb ik voor m'n zoontje onder vergelijkbare omstandigheden de TP-Link T9U-H gekocht, een 4x4:3 oplossing dat beduidend beter ontvangstgevoeligheid heeft dan de (al goede) T4H. Kost wel iets meer.

Welke beter is hangt af van wat je met je andere probleem gaat doen: die locatie is beroerd. Ben je van plan daar op korte termijn wat aan te doen (kabel trekken, ofwel voor PC zelf danwel voor AP in de buurt), dan zou ik voor nu de goedkopere van de twee (T4U) kopen. Kan dat even duren, dan zou ik de T9U-H pakken.
Thx voor de goede tips. Een kabel trekken is geen optie, dus het wordt een adapter.
Die T9U-H is idd een stuk duurder. Dus dan ga ik voor de T4U, moet nog wel even een USB verlengkabel er naast aanschaffen, want dat gaat niet passen op de desktop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VivaAtloni
@dion_b ik heb toch een T9U-H besteld. Thx voor de tip.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True