Nieuw Netwerk Aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-tester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:24
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis wat onderdeel is van een nieuwbouwproject. Helaas is het project zodanig dicht getimmerd dat er geen opties zijn voor extra loze leidingen en zal mijn allereerste bezoek aan het huis pas zijn nadat ik de sleutels krijg, vandaar dit topic want ik heb een aantal challenges door het gebrek aan loze leidingen:
  1. Er gaat geen loze leiding richting de zolder, wat de studeerruimte wordt
  2. Ik wil per verdieping een POE WiFi access point hebben
  3. Ik wil een POE camera hebben voor de achtertuin
  4. Ik wil een deurbel met camera, wat hiervoor nodig is ligt aan wat UI binnenkort naar buiten brengt
Na een kwart leven te hebben gedaan met Wifi en powerline adapters weet ik ondertussen wel dat ik bij mijn eigen huis eindelijk eens een fatsoenlijke situatie wil hebben (i.e. kabels!)

Mijn vraag is dan ook, als je net een nieuw huis hebt gekocht en tegen de betonnen wanden aan zal kijken, hoe leg je dan deze situatie aan? Ik zit zelf te denken aan het beton frezen en daar dan PVC buis in te leggen om het vervolgens weer te stuccen en daarna te schilderen maar ik vraag me af hoe ik tussen de verdiepingen kan werken (e.g. van meterkast richting 1e verdieping of zelfs helemaal richting zolder?). Hier zijn mijn ideen (in dezelfde volgorde als de challenges):
  1. 1 verdieping lager in de slaapkamer is wel een loze leiding. Deze kan ik misschien verlengen richting zolder? De vraag is dan hoe?
  2. Begane grond: ophangen naast de meterkast, klein beetje boren.
    1e verdieping: Niets in de buurt. De muur in de hal is ook geen betonnen wand. Meterkast naar boven komt in de badkamer uit. Clueless.
    Zolder: Access point ophangen op hetzelfde punt als waarmee punt 1 opgelost wordt.
  3. Ofwel via de kruipruimte een kabel van de meterkast naar achteren leggen. Andere oplossing zal zijn gebruik te maken van de loze leiding die zich op 0.5 meter van de achterwand bevindt. Ik moet dan wel een hoek om en weet niet of de PVC buis dat leuk vindt en of ik dat netjes kan frezen
  4. Nog even geen oplossing voor, maar volgens mij werkt de deurbel momenteel met een stroomkabel in een PVC buis. Dat zou ik kunnen vervangen door een UTP kabel, maar dat ligt dus aan wat de UI deurbel nodig gaat hebben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier kan niemand zo een antwoord op geven, door vloeren ook beton kan je boren maar wat ligt er wel hoeveel heb je er voor over en durf je het zelf te doen. Als je niet de kennis kunde zelf of in je omgeving hebt zou ik serieus een installateur in de arm nemen om het aan te leggen. Bedenk wel dat er tegenwoordig veel kunststof leidingen in vloeren liggen dus wees voorzichtig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 16:46
Misschien worden er wel leidingen gelegd voor radio/TV (coax) en/of telefonie die je niet gaat gebruiken? Dan zou je die kabels kunnen vervangen door UTP.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou inderdaad eerst proberen een installatietekening te pakken te krijgen zodat je een idee hebt waar de leidingen komen te liggen.

En om problemen met boren door vloeren te voorkomen zou ik eerst een kijken of er geen mogelijkheid is om via het trapgat naar boven te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
De bouwwereld loopt helaas 20 jaar achter op de huidige stand van de techniek.
Dus standaard krijg je in een nieuwbouw huis nog steeds enkel twee loze leidingen in de woonkamer(tv + telefoon) en een loze leiding in de hoofd slaapkamer (telefoon) en verder niets.

Wat wel tegenwoordig in het bouwbesluit is opgenomen is een verplichting voor centrale lucht afzuiging.
Die kanalen lenen zich vaak prima om netwerkkabels dooheen te trekken en met een beetje geluk zelfs een loze buis erin waar je dan weer veel flexibeler mee wordt.

Alternatief kun je kijken of je iets langs de standleiding van de riolering kunt leggen, vaak is daar enkel een simpele koof omheen getimmerd

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.