Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-04 23:13
Ik ben op zoek naar wat advies bij de aankoop van een nieuwe laptop voor werk en tekenen. Ik zoek feedback van jullie op mijn huidige overwegingen, en hoop meer inzicht te krijgen in de systemen die ik aan het overwegen ben. Ik denk dat ik ook vooral wat feedback zoek over de HP Envy X360 13 (ay000 series), in vergelijking met de andere systemen die ik overweeg.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop waarop ik kan tekenen en schrijven (dus een tablet of 2-in-1 convertable) waarop windows draait. Ik zal het vooral voor werk en hobby gebruiken. Voor werk moet de laptop goed microsoft meetings/zoom/jitsi ect kunnen draaien, naast het standaard mailen en office werk. Voor hobbies wil ik fotos kunnen bewerken en kunnen tekenen (denk affinity designer, krita ect.). Hiervoor moet het systeem dus pen input ondersteunen.
Ik zal er waarschijnlijk ook een beetje op gamen, maar ik heb ook een ander systeem hiervoor, dus dat is niet kritisch.
Ik hoef niet heel veel op te slaan; ik zet veel in de cloud of sla het op op een lokale NAS.

Wat is je budget?
Rond de €1000; het liefst rond de €800(dat is denk ik wat laag), maximaal rond de €1250.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik wil deze laptop ook voor op reis gebruiken, en meenemen naar aandere locaties. Lichtgewicht is belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet perse merkvoorkeuren. Tot nu toe gebruik ik een surface 3 (niet pro) hiervoor, maar die is echt aan vervanging toe. Deze is heerlijk licht, het scherm is een beetje klein.

De volgende producten overweeg ik nu:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Envy x360 13-ay0001nd€ 869,-€ 869,-
1LaptopsLenovo Yoga C930-13IKB (81C400D3MH)€ 1.199,99€ 1.199,99
1TabletsMicrosoft Surface Pro 7 (Core i5, 8GB ram, 128GB opslag) voor consumenten Platinum€ 891,65€ 891,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.960,64

De surface go staat hier niet bij; Het scherm is klein, en met toestenbord en pen valt het ook wel mee hoe goedkoop dat systeem is.

De Microsoft Surface Pro 7 lijkt me een solide aankoop, maar is aan de dure kant, zeker als je het toesenbord en pen erbij koopt. Ik heb wel een originele surface 3 pen, die mogelijk ook op de surface pro 7 kan werken. Wel de lichtste optie die ik nu overweeg. Het scherm heeft de hoogste resolutie, maar ik weet niet hoeveel dat in de praktijk van belang is.

De HP Envy X360 13 (ay000 series) is net uit. Ik heb wat moeite om er verdere reviews van de vinden. Grafisch lijkt de performance wel goed. 1.3 kg is natuurlijk niet het lichts, maar lijkt me wel acceptabel. De battterij lijkt beter dan de rest in deze vergelijking. Ik heb hier de ay0001nd toegevoegd. De verschillen tussen de andere versies lijkt vooral opslag grootte en geheugen te zijn. ik denk dat 8 gb genoeg is.

Ik heb de Lenovo Yoga C930 er ook bijgezet omdat dit nog wel eens terugkomt als advies bij convertible laptops. Hij is al wat aan de oudere kant, heeft wel meer videoaansluitingen, maar lijkt voor de prijs niet beter dan de andere twee systemen.

Toevoeging: Ik twijfel enigzins over de pennen van Lenovo, ik heb begrepen dat deze wat dun/klein zijn. klopt dit?

[ Voor 1% gewijzigd door Pluto_P op 14-06-2020 16:01 . Reden: toevoeging over LEnovo pennen ]

Beste antwoord (via Pluto_P op 18-06-2020 10:31)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
De C930 is idd al wat ouder maar nog wel steeds goed apparaat.

Heb je deze ook overwogen?
pricewatch: Lenovo Yoga C740-14IML (81TC004UMH)

Zeer goeie prijs voor die specs.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
De C930 is idd al wat ouder maar nog wel steeds goed apparaat.

Heb je deze ook overwogen?
pricewatch: Lenovo Yoga C740-14IML (81TC004UMH)

Zeer goeie prijs voor die specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 617899

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Cinemaskoop Ik had deze nog niet overwogen, ik denk dta hij net buiten mijn zoekresultaten viel door het schermformaat. Ik ga hem zeker overwegen.

Één twijfel die ik heb bij de Lenovo's (die ik vergeten was op te schrijven) zijn de pennen. Ik heb begrepen dat deze vrij klein zijn, en daardoor neit helemaal comfortabel. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Anoniem: 617899 Ik heb zelf nog niet van deze bug gehoord. Is er een plek waar ik hier meer over kan lezen?

Ik wil de laptop binnen een maand aanschaffen, dus kan denk ik niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Pluto_P schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:00:
@Cinemaskoop Ik had deze nog niet overwogen, ik denk dta hij net buiten mijn zoekresultaten viel door het schermformaat. Ik ga hem zeker overwegen.

Één twijfel die ik heb bij de Lenovo's (die ik vergeten was op te schrijven) zijn de pennen. Ik heb begrepen dat deze vrij klein zijn, en daardoor neit helemaal comfortabel. Heb jij hier ervaring mee?
Bij de c930 en c940 zit idd een kleinere pen omdat deze in de behuizing worden opgeborgen. Die zijn inderdaad wat kleiner anders past t niet. Bij de c740 zit een full size pen en dat is een stuk fijner in gebruik maar minder handig om mee te nemen.

De c740 is full metal en heeft een hele goeie build quality en zijn ondanks dat toch behoorlijk scherp geprijsd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Anoniem: 617899 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:33:
Ik zoek ook een laptop voor vergelijkbaar gebruik.

Waar je op moet letten is dat veel laptops met pen een 'bug' hebben met diagonale lijnen waardoor je geen strakke lijnen kunt trekken. De HP had hier ook last van tijdens een review.

Ik wacht verder nog op de nieuwe Ryzen modellen. Affinity is op Windows afhankelijk van de CPU voor zover ik weet, dus Ryzen zou dan mijn voorkeur hebben.
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Bij de Lenovo c940 is het iig geen probleem om een strakke diagonale lijn te trekken. In de Windows ink software zit een ingebouwde lineaal en daar kan t prima mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 617899

Pluto_P schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:04:
@Anoniem: 617899 Ik heb zelf nog niet van deze bug gehoord. Is er een plek waar ik hier meer over kan lezen?

Ik wil de laptop binnen een maand aanschaffen, dus kan denk ik niet wachten.
YouTube: Latest 2020 HP Spectre x360 15, Tilt Pen, Battery Charge, Webcam, We...

YouTube: 2017 HP Spectre x360 15" Review for Artists

Zoek er maar eens op. Niet alleen HP heeft er last van. Surface laptop ook bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 14-06-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDurk
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2020
pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH)

Deze lijkt me ook het overwegen waard als budget optie.
Goede cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Anoniem: 617899 : Het lijkt erop dat dit inherent is aan de N-trig technology, en alleen voorkomt als je langzaam een lijn trekt. Ik kan er niet heel veel over vinden, dus ik denk niet dat het zo'n groot probleem is. Wat er ook in de tweede video gezecht wordt "It's just live"

@Cinemaskoop Bedankt!, goede informatie.

@JanDurk: Ook die zal ik in overweging nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Pluto_P schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:41:
@Anoniem: 617899 : Het lijkt erop dat dit inherent is aan de N-trig technology, en alleen voorkomt als je langzaam een lijn trekt. Ik kan er niet heel veel over vinden, dus ik denk niet dat het zo'n groot probleem is. Wat er ook in de tweede video gezecht wordt "It's just live"

@Cinemaskoop Bedankt!, goede informatie.

@JanDurk: Ook die zal ik in overweging nemen.
Nou als het aan N-trig ligt hoef je je sowieso geen zorgen te maken want Lenovo gebruikt al jaren lang WACOM AES technologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
@Pluto_P Wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Cinemaskoop Ik ben er nog niet helemaal uit, ik ga de aankoop ook pas volgende week doen.

Van de HP envy / AMD lees ik wisselende verhalen, dus die is afgevallen. De C740 is wel een goede suggestie, en die ben ik ook aan het overwegen. En de surface pro overweeg ik nog.
De plus punten van de C740 is voor mij het iets grotere scherm en de prijs. De 16 gig versie is zeker ook erg toekomst bestendig kwa specs, maar dan zit je wel aan het prijsniveau voor een pro 7.

De surface pro 7 heeft een goede reputatie kwa tekenen en ontwerp natuurlijk, is erg robuust en licht. Lijkt een beter scherm, camera en wifi te hebben. Upgrades zijn wel duurder, maar ik denk dat ik toch naar de pro 7 neig, al is dat misschien omdat ik mijn surface 3 zo gewend ben.

De vraag is ook een beetje wat ik nou precies mijn gebruikssituatie wordt; een half jaar geleden was het duidelijk, maar nu werk ik opeens vanuit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
De pro 7 is toch veel duurder als je dezelfde specs neemt ? En dan moet je ook nog een dure type cover erbij nemen en de pen moet je ook nog los kopen en de c740 heb je ook in lagere configs.

Ben je zo tevreden over pro 3? Je bent de eerste die ik hoor die na een surface pro er nog een overweegt. Je moet naar mijn mening toch continu concessies doen qua laptop experience. De tablet experience zal wat beter zijn dan van een convertible: maar gebruik je dat vaak? Buiten “media consumeren”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
Voor het basis model (i5 / 8gb) is de prijs van de pro 7 en de C740 zonder accesoires ongeveer gelijk, met typecover en pen is het verschil ~250. Voor het hogere model (i7/ 16gb) is het prijsverschil wel wat groter zonder accesoires. Dus je hebt wel een punt hier.

Ik gebruik de tablet best wel wat voor aantekenen, tekenen en ontwerpen. Het gewicht helpt ook op reis. Als ik een laptop of tablet voor langere tijd thuis gebruik, sluit ik toch meestal een extern keyboard en scherm aan, dus dan is de ervaring niet zo verschillend. Met typecover is het verschil naar mijn gevoel niet zo groot, voor media consumeren is het niet echt een goede tablet om eerlijk te zijn, windows is daar gewoon niet echt op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Cinemaskoop Uiteindelijk toch voor de C740 gegaan. Het is niet helemaal duidelijk of er een pen bij zit, dus we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Pluto_P schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:36:
@Cinemaskoop Uiteindelijk toch voor de C740 gegaan. Het is niet helemaal duidelijk of er een pen bij zit, dus we zullen zien.
Welke C740 heb je gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:07
De nieuwe Envy modellen van dit jaar zijn anders oerdegelijk en hebben enorm veel van de Spectre overgenomen qua bouwkwaliteit en features. Deze Envy is allang niet meer het simpele goedkope budgetmodelletje wat het eerst was.

En met de nieuwste modellen van juli 2020 met Ryzen 4700U zou voor mij de keuze echt simpel en duidelijk zijn. Die rent rondjes om de andere (Intel) modellen, is lichter en voldoet aan al je eisen, voor een heel concurrerende prijs (nu €1017).

Ik mis alleen een 2e USB-C poort en een 2500x1600 16:10 scherm ipv 1920x1080. Maar je kan niet alles hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 02-07-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmehhh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik zit zelf te overwegen om deze HP envy 2 in 1 aan te schaffen

Nieuwste Ryzen processor
15,6 inch inclusief numlock

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Iemand een idee of dit wat is? Ben benieuwd of zon grote tablet beetje handig is en of die niet te zwaar is. Maar numlock is wel een vereiste voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Timmehhh op 05-07-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@Cinemaskoop de Lenovo Yoga C740 - 81TC004UMH. Paradigit dacht dat ie niet met pen kwam maar er zat een Lenovo digital pen in de doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
https://youtu.be/4V3uB12mRrU

LTT is wel fan van die envy 360 met ryzen 4500u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
X360 envy bij bol.com. kost 799 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluto_P
@hsb85 Die review is helaas pas gisteren uitgekomen, dus na mijn aankoop. Toen ik aan het zoeken was, waren er weinig reviews beschikbaar over de nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
Pluto_P schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:23:
@hsb85 Die review is helaas pas gisteren uitgekomen, dus na mijn aankoop. Toen ik aan het zoeken was, waren er weinig reviews beschikbaar over de nieuwe modellen.
Die Lenovo is ook een mooie laptop overigens, denk ook betere support voor Linux daar denk ik, HP werkt meestal niet zo lekker..
Pagina: 1