Zelf bureau maken, welke houtsoort?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 14:17
Beste mede tweakers,

Ik hoop dat ten eerste dit het correcte forum is, en ten tweede dat er wat tweakers zijn met verstand van hout :+

Ik wil in mijn studeerkamer een bureau op maat gaan maken. Het wordt een hoek bureau met 1 stuk 200x80 en het andere stuk 175x60 (cm)

nu zit ik te kijken voor onbehandelde werbladen/timmerpanelen. alleen vind ik de keuze van de houtsoort nogal lastig.

Wat ik nu van plan was:
Bij de gamma (of andere bouwmarkt) 2 panelen kopen en op maat laten zagen.
ik zag bij de gamma mooie panelen van CanDo. (voorbeeld: https://www.gamma.nl/asso...200x80-cm-28-mm/p/B513652 en https://www.gamma.nl/asso...200x80-cm-26-mm/p/B513621)
Qua uiterlijk vond ik de Vuren panelen de mooiste natuurlijke houtlook hadden. (andere panelen leken samengesteld uit heel veel kleine stukjes..)

Nu is volgens mij Vuren een stuk zachter hout dan bijvoorbeeld beuken/eiken. Maar ik kan nergens echt terug vinden of vuren te zacht is voor een bureau of niet.
En zeker als stereotype tweaker zal mijn bureau wat intensiever gebruikt worden dan de doorsnee nederlander.

Wat is jullie advies qua houtsoort?
Of zeggen jullie van: laat de bouwmarkt links liggen en ga lekker naar een hout zaak?

En eerlijk is eerlijk, financieel speelt ook mee. het is een bureau dat in een aparte kamer gaat staan en niet midden in het zicht. dus hoef niet een super duur net eiken blad er in te hebben.
Ik zat nu te denken aan 200 a 250 max aan hout voor het bureau.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen in de hout zoektocht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Neem aan dat je het hout wel wilt behandelen. Als je het aflakt met bv PU lak maakt de hardheid niet zoveel uit. Voor €250,- ga je het denk ik niet redden bij de hout speciaal zaak. Als de bouwmarkt niet volstaat zou je hoogstens nog bij de ikea voor goedkope houten (keuken)bladen oid kunnen kijken.

Als het perse een houtlook moet hebben is een andere optie is iets van multiplex icm fineer gebruiken

[ Voor 25% gewijzigd door -36- op 14-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
-36- schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:11:
Neem aan dat je het hout wel wilt behandelen. Als je het aflakt met bv PU lak maakt de hardheid niet zoveel uit. Voor €250,- ga je het denk ik niet redden bij de hout speciaal zaak. Als de bouwmarkt niet volstaat zou je hoogstens nog bij de ikea voor goedkope houten (keuken)bladen oid kunnen kijken.
Yes behandelen was zeker het plan ;)

dus met PU lak kan ik ook gewoon een zachtere houtsoort nemen, dat is top!

Bij Ikea had ik ook gekeken, maar hier waren de massieve bladen al snel een stuk duurder, en kamen de ander bladen steeds niet goed uit qua maatvoering.
En gaan zagen in de kartonnen bureaus is ook niet handig ;)

Daarnaast zijn de ikea werkbladen helaas allemaal 60 diep, en hebben ze geen opties voor 80...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb met een Cando beukenblad en met verstelbare ikea poten ook zelf een bureau gemaakt. Bevalt prima en het blad is lekker hard. Ik heb hem nu geolieded en dat geeft ook een mooie look. Blad is inderdaad wel gemaakt uit geperste stukjes beuken maar dat vond ik zelf juist wel mooi. Zou zelf geen vuren nemen omdat dat hout erg zacht is. Ook voor dit blad gegaan omdat ik 80cm diepte wou. Bij de Praxis heb je vaak 25% kortingscode's die ook voor dit blad gelden, ik was totaal volgens mij nog geen 150€ kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Er zijn legio bureaus te koop van vurenhout. Dus je eigengemaakte bureau kan ook. Hooguit beschadigt het een keer als je iets scherps (je boormachine met Boortje of een ijzeren dikke staaf) erop laat vallen.

Edit: overigens zou ‘wonen en verbouwen’ een beter subforum zijn..

[ Voor 15% gewijzigd door prein2 op 14-06-2020 12:44 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
fjux schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:00:
Qua uiterlijk vond ik de Vuren panelen de mooiste natuurlijke houtlook hadden. (andere panelen leken samengesteld uit heel veel kleine stukjes..)

Nu is volgens mij Vuren een stuk zachter hout dan bijvoorbeeld beuken/eiken. Maar ik kan nergens echt terug vinden of vuren te zacht is voor een bureau of niet.
En zeker als stereotype tweaker zal mijn bureau wat intensiever gebruikt worden dan de doorsnee nederlander.

Wat is jullie advies qua houtsoort?
Let op dat dat vuren blad net zo goed bestaat uit verlijmde kleine stukjes. Het valt op de foto alleen wat minder op omdat vurenhout veel homogener is qua kleur. Als je dat niet wilt, gaat de prijs echt flink omhoog schieten!
Ik heb zelf jarenlang een vurenhouten bureau gehad en dat werkte prima. Na jaren van (mis/ge)bruik zaten er wel de nodige kraters in het oppervlak, maar heb me daar nooit echt aan gestoord. Met beuken of eiken zul je dat niet zo gauw hebben natuurlijk.
Of zeggen jullie van: laat de bouwmarkt links liggen en ga lekker naar een hout zaak?
Neuh, eerder "laat de gamma links liggen" en kijk bij de hornbach. Dat scheelt zomaar de helft.
En eerlijk is eerlijk, financieel speelt ook mee. het is een bureau dat in een aparte kamer gaat staan en niet midden in het zicht. dus hoef niet een super duur net eiken blad er in te hebben.
Ik zat nu te denken aan 200 a 250 max aan hout voor het bureau.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen in de hout zoektocht!!
Ik weet niet hoe groot het moet worden en hoeveel je er zelf aan wilt verzagen, maar voor 200 euro moet je echt wel een heel puik beuken werkblad kunnen vinden lijkt me. Als het recht toe recht aan is, zou je ook eens kunnen kijken naar fineer bladen, maar als je 200 euro stuk te smijten hebt zou ik massief toch een stuk mooier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:54
Je kan op marktplaats eiken planken kopen voor een prikkie. Wel even in de opslag leggen want ze zijn niet altijd volledig droog. Ik heb voor 120 euro een eettafel en salontafel gemaakt. Opgedikt naar 6cm.

Voor een bureau van 3 meter heb ik overigens gewoon een diep keukenblad gepakt met houtlook laminaat. Lekker stevig en hard oppervlakte.

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2020 12:53 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:27
Ik heb hetzelfde gedaan als LED-Maniak: Bij ikea een werkblad gehaald (in mijn geval een werkblad met 3mm houten toplaag in hardwax)

https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=werkblad

Hardwax is wel fijn zodat vocht geen probleem is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 22:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Vuren zou ik nooit doen voor een tafel/bureaublad. Ook met PU-lak is het gewoon zo zacht dat je deuken hebt als je er hard naar kijkt.

Ik heb een tijdlang een Douglas blad gehad. Dat was eigenlijk ook nog te zacht, en door een constructiefout mijnerzijds is dat blad uiteindelijk gaan scheuren.

Nu heb ik een massief beukenhouten blad, en dat voelt zo veel steviger en kwalitatiever dat het niet eens grappig meer is.

Voor het hout voor dit blad van 195x85x5cm heb ik 107 euro betaald, maar dat is groothandelprijs. Als je ergens als particulier koopt zal het wel meer worden.

Eiken verwerken we ook erg veel op het werk en is een doorgaans erg duurzame keuze. Is ook op vele manieren mooi te behandelen, al zou ik zelf ivm praktische overwegingen altijd voor lak kiezen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn vriendin en ik hebben een tweepersoons (220cm+) bureau gemaakt van 18mm multiplex. Dat vonden wij ook goed betaalbaar :) (244x122 cm = €109,95)

Het bureau zelf heeft geen poten, de achterzijde rust op een goedkope vurenhoutenbalk die in de muur geschroefd zit en het werkblad gaat van wand tot wand en zit aan de zijkant op twee steunen bevestigd. Wat meer aan de voorzijde van het blad loopt nog een houtbalk van muur tot muur voor extra stevigheid. De rand van het multiplex hebben we met een bovenfrees mooi rond gemaakt zodat het op geen enkele wijze vervelend voelt aan je armen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Of je vuren kan gebruiken is geheel afhankelijk van hoe je het afwerkt, echter ongeacht hoe je het doet de toplaag van je afwerking slijt naar mate van tijd en afhankelijk van hoe vaak je het onderhoudt slijt je op een gegeven moment door je afwerkingslaag heen.

Belangrijk is om een stevige afwerking te kiezen die lang mee gaat en als het op het hout light inplaats van in het houdt trekt moet je het ééns elk jaar/paar jaar opnieuw aanbrengen of zelfs van het hout schuren/schrapen met een schraapstaal en opnieuw aanbrengen.

Laminaat afwerkingen gaan over het algemeen lang mee en kunnen keihard worden en tevens lang mee gaan. Elke houtsoort heeft zijn eigen voor en nadelen, beuken wordt gestoomd om niet al te hard krom te trekken, echter is dat niks in vergelijking met vuren. Eiken is een redelijk stabiele keuzen en light kwa hardheid ergens tussen vuren en beuken in.

Vuren kan je eigenlijk niet in de breedte toepassen van een bureaublad, naast dat de stammen waar goedkoop vuren niet zo breed zijn trekt dat geheid krom. Zelfde geldt voor beuken en eiken, na zo’n 6-10cm moet je met meerdere planken werken en de planken afwisselen zodat ze niet krom trekken, of beter gezegd dat ze golvend en mindere mate.

Als je geen ‘balkje, balkje’ look wilt moet je met plaatmateriaal gaan werken of zelf ruw hout gaan schaven, mdf is goedkoper dan multiplex maar buigt sneller door zijn eigen gewicht. Plaatmateriaal kan ook gefineerd worden besteld. Dit kan je of met kantenband afwerken, wat je dan met een droge strijkbout en een natte theedoek aanbrengt of door er een massief latje tegenaan lijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Af en toe staan er trouwens leuke restpartijtjes vloerdelen van verschillende soorten hout op marktplaats(mensen hebben dit na plaatsen van de vloer over en gooien het weg).

Het is dat ik er net naast greep anders had ik van vloerdelen de meubels gemaakt.

Of loop even langs de kringloop of dezelfde marktplaats. Koop je prachte eettafels voor weinig, alleen even op maat zagen en poten er eventueel onder uit.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2020 16:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 10:08
Je kan ook een oude eiken tafel kopen. Zo'n lelijk bruin massief ding. Met een cirkelzaag haal je een stuk van de randen af zodat het allemaal wat moderner en strakker is, en dan helemaal kaal schuren met een goede schuurmachine. Zo haal je ene prachtig blad uit een 40,- marktplaats aankoop. Zelf heb ik er oud Ikea bureau frame onder gegooid. Een grote bak er achter voor alle kabels en stekkerdozen, en alles ziet er nu super uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Potje houtlijm en dan panelen, planken of balken aan elkaar lijmen. Heb je voor weinig een dik en stevig blad. Even met de schuurmachine erover of als het echt ongelijk is met een schaafmachine en je hebt een perfect vlak blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Is het eigenlijk erg als er wat deukjes ontstaan na verloop van tijd? Als je het blad beitst i.p.v. een laag er op smeert, dan zijn die deukjes makkelijk te repareren met kneedbaar hout en weer een keer beitsen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

JukeboxBill schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:30:
Is het eigenlijk erg als er wat deukjes ontstaan na verloop van tijd? Als je het blad beitst i.p.v. een laag er op smeert, dan zijn die deukjes makkelijk te repareren met kneedbaar hout en weer een keer beitsen.
En dan komen die ondiepe stukjes kneedbaar hout er vrij snel weer uit zetten omdat het niet door een coherente laklaag op zijn plek wordt gehouden. Tenzij je K2 holzmasse oid bedoelt, maar zelfs dan is het een blijvend zwakke plek.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:34

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb de mijne gemaakt van betonplex met losse ikea poten. Dan heb je een mooi glad oppervlak. Nadeel is dat het laagje vrij makkelijk beschadigd/krast als er bijvoorbeeld iets scherps op valt. (maar goed, dit geldt ook voor mijn andere 2ehandse bureau, het gaat gewoon een keer gebeuren). Aan de onderkant 2 balken in de lengterichting zodat het grote blad niet doorbuigt

klusbureau

[ Voor 47% gewijzigd door Dwarlorf op 14-06-2020 19:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer iets voor wonen en verbouwen :) schopje die kant op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:06
McGryphon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:44:
Vuren zou ik nooit doen voor een tafel/bureaublad. Ook met PU-lak is het gewoon zo zacht dat je deuken hebt als je er hard naar kijkt.

Ik heb een tijdlang een Douglas blad gehad. Dat was eigenlijk ook nog te zacht, en door een constructiefout mijnerzijds is dat blad uiteindelijk gaan scheuren.

Nu heb ik een massief beukenhouten blad, en dat voelt zo veel steviger en kwalitatiever dat het niet eens grappig meer is.

Voor het hout voor dit blad van 195x85x5cm heb ik 107 euro betaald, maar dat is groothandelprijs. Als je ergens als particulier koopt zal het wel meer worden.

Eiken verwerken we ook erg veel op het werk en is een doorgaans erg duurzame keuze. Is ook op vele manieren mooi te behandelen, al zou ik zelf ivm praktische overwegingen altijd voor lak kiezen.
Dat zijn mooie prijzen :o
Als ik 30% zaag en schaafverlies mee reken dan betaal ik daar in beuken al snel 180-200 euro voor.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
McGryphon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:09:
[...]

En dan komen die ondiepe stukjes kneedbaar hout er vrij snel weer uit zetten omdat het niet door een coherente laklaag op zijn plek wordt gehouden. Tenzij je K2 holzmasse oid bedoelt, maar zelfs dan is het een blijvend zwakke plek.
Mijn ervaringen zijn anders. Kneedbaar hout van Alabastine hecht prima als je het goed aanbrengt en hoeft niet op z'n plaats te worden gehouden door verf. Eventueel maak je het deukje iets dieper (niet groter!) met een houtsnijmesje. Alleen als je het voor buitenwerk gebruikt, moet je het beschermen met verf omdat het niet langdurig vochtbestendig is.

K2 vulmateriaal is doorgaans superieur aan hout, dus die zwakke plek zal wel meevallen. Maar ook hier geldt dat het aanbrengen vakkundig moet gebeuren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

JukeboxBill schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Mijn ervaringen zijn anders. Kneedbaar hout van Alabastine hecht prima als je het goed aanbrengt en hoeft niet op z'n plaats te worden gehouden door verf. Eventueel maak je het deukje iets dieper (niet groter!) met een houtsnijmesje. Alleen als je het voor buitenwerk gebruikt, moet je het beschermen met verf omdat het niet langdurig vochtbestendig is.
Mijn punt is niet de hechting, maar hoe sterk het spul zelf is. Er zit geen coherente vezelstructuur in en het is vrij korrelig spul, en dat is met een bureau iets om rekening mee te houden.
K2 vulmateriaal is doorgaans superieur aan hout, dus die zwakke plek zal wel meevallen. Maar ook hier geldt dat het aanbrengen vakkundig moet gebeuren.
Ik werk als meubelmaker ;)

K2 is stukken beter dan eender welk vulmiddel in de bouwmarkt, maar in de beuken- en eikenhouten tafelbladen die we maken blijven opgevulde stukken de relatief makkelijkst beschadigde stukken. Hechting is het probleem niet. De structuur is waar het spaak loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-04 09:38
Als kostprijs meespeelt:ikea blad goedkoopste blad wat ik destijds heb kunnen vinden.

Degelijke constructie eronder en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het ligt er denk ik vooral aan hoeveel tijd en geld je kwijt wil. Je hebt prima kant en klare werkbladen van zowel massief hout (wel vaak samengesteld/geperst hout) als van spaanplaat met daarop een kunststof lamineer laag. Wil je massief hout dan kan dat ook maar praat je over andere bedragen.

Als je van de vuren look houdt maar een wat harder materiaal wil kun je eens naar berken multiplex kijken. Dat is ook mooi af te lakken met bv een matte/eiglans meubellak. Qua kosten valt dat ook reuze mee en zit je ongeveer aan je budget bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Bouwie heeft mooie eiken timmerpanelen voor weinig geld. Daar heb ik een bureau van gemaakt door het op een onderstel te schroeven:

https://www.bouwiedoehetz...en/massief-eiken-panelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:52
Zelf vurenhouten balken gepakt, gat er doorheen met draadeind. https://www.klusidee.nl/F...-uit-houten-palen.111873/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:42
Hier een 2.5m x 0,8m (lekker diep, kan je je spullen tenminste kwijt) bureau gemaakt uit een 28mm beuken meubelpaneel van de lokale houthandelaar afgelakt met een zijdeglas parketlak (knetterhard en slijtvast) en ziet er prachtig uit. Bureau zit volledig opgehangen aan de muur zodat er geen poten op de grond staan om je kleine teen en stofzuiger aan te blesseren. Bij de muur een paar gaten in het bureau waar alle kabels doorheen gaan om onder het bureau uit het zicht weg te werken.

Hiervoor een zelfde soort vurenhouten bureaublad gehad, dat is echter behoorlijk zacht en beschadigd ook sneller (je kan vrij makkelijk je nagel erin duwen als je wilt) dan beuken. Eiken is weer harder dan beuken, maar ook duurder en je moet van de gelige kleur houden. Gelamineerd is het meest kras vast, goedkoopst en saaist, maar prima functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:18
Je zou ook eens kunnen kijken naar een keukenwerkblad.
Heb je in verschillende materialen, dikte en kleuren.
Zit dan meestal al een beschermlaag op en zijn vaak wel robuust o.w.v. gebruik in keuken.
Ik heb dit gebruikt om mijn eigen stereo meubel in de "man-cave" in mekaar te steken.
Heb dit toen in de Gamma gehaald en ligt prijstechnisch ruim binnen je aangegeven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Allen super bedankt voor de reacties!!

ik had niet zo veel verwacht :D

zelf een bureau maken van balken/planken is voor mij net een stap te ver, maar zeker goede ideeën hier!

ik ga denk ik niet verder met vuren maar ga kijken naar eiken/beuken!!
Pagina: 1