Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2 laptops naast elkaar met zelfde bluetoothmuizen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Angellis
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2020
Mijn vraag

Hoi, ik heb 2 laptops thuis die naast elkaar staan. Kan ik bij beide dezelfde draadloze bluetooth muis kopen? Of gaan die signalen dan met elkaar mixen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een Logitec Marathon M705 muis. En wil voor mijn 2e laptop dezelfde muis gaan kopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wil het deze keer eens niet aan mijn vriend vragen maar het zelf (ahem O-)) oplossen.

Beste antwoord (via Angellis op 14-06-2020 14:49)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Rukapul

Moderator General Chat
De achterliggende reden dat het werkt is dat elk bluetooth apparaat een uniek identificatienummer (MAC) heeft en dus onderscheiden kunnen worden ondanks dat de apparaatnamen gelijk zijn. (Daarnaast spreken de apparaten bij het koppelen ook nog een unieke geheime sleutel af die een ander apparaat niet kan weten.)

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2020 13:03]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-06 17:00

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

In plaats van een direct antwoord geven, laat ik je even nadenken om zelf tot de conclusie te komen. :)

Wat zorgt er voor dat als je je koptelefoon met je telefoon verbindt, je niet opeens met een andere telefoon verbonden bent of raakt? Of dat je eigen telefoon opeens verbinding maakt met de headset van een vriend die dezelfde telefoon heeft?

Bedenk dan eens hoe het met het standaard RF signaal gaat voor een draadloze muis/toetsenbord en hoe conflicten voorkomen worden. Ditzelfde principe gaat ook op voor bluetooth. Vroeger moest je nog een pin opgeven om verbinding te maken met apparaten. Waar zou dat voor zijn geweest?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-06 14:58

SeatRider

Hips don't lie

En ook, wil je niet juist beide laptops bedienen met 1 muis? Er is software dat als je de muis beweegt van het ene scherm, dat het op de andere verschijnt :)

Edit: dit bijvoorbeeld: https://symless.com/synergy

[Voor 14% gewijzigd door SeatRider op 14-06-2020 12:06]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Angellis
@Hero of Time
Kijk, dit is nou precies de manier waarop mijn vriend mij antwoord gegeven zou hebben...come to think of it....hij zit waarschijnlijk ook op Tweakers....yikes?
Maar dank voor je snelle reactie. Ik begrijp dat dit dus prima kan. Mooi, dan ga ik hem bestellen. Thanks!

@SeatRider
Laat me raden....omdat het kan? Hahaha, nee, dat is niet nodig. Ik probeer de pull naar mijn nerd darkside zo lang mogelijk te weerstaan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Angellis schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:35:
@Hero of Time
Kijk, dit is nou precies de manier waarop mijn vriend mij antwoord gegeven zou hebben...come to think of it....hij zit waarschijnlijk ook op Tweakers....yikes?
Maar dank voor je snelle reactie. Ik begrijp dat dit dus prima kan. Mooi, dan ga ik hem bestellen. Thanks!
We zien graag dat mensen zelf eerst wat moeite doen om een antwoord te vinden voordat ze een vraag stellen. Als dat niet is gelukt, probeer iig ik de persoon te helpen door deze in de juiste richting te duwen en zelf tot een conclusie te komen. Zo leert de persoon er uiteindelijk meer van dan direct een antwoord te krijgen en zal het bij een volgende vraag hopelijk hetzelfde eerst doen.

Doet mij denken aan wiskunde op school. Je leert meer van hoe je tot een antwoord komt, dan direct het antwoord te krijgen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Angellis
Je hebt uiteraard helemaal gelijk Hero. Had ook wel uitvoerig nagedacht en alles afgewogen, maar wilde het toch even zeker weten... Je weet maar nooit...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Rukapul

Moderator General Chat
De achterliggende reden dat het werkt is dat elk bluetooth apparaat een uniek identificatienummer (MAC) heeft en dus onderscheiden kunnen worden ondanks dat de apparaatnamen gelijk zijn. (Daarnaast spreken de apparaten bij het koppelen ook nog een unieke geheime sleutel af die een ander apparaat niet kan weten.)

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2020 13:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:01

g0tanks

Moderator CSA
SeatRider schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:05:
En ook, wil je niet juist beide laptops bedienen met 1 muis? Er is software dat als je de muis beweegt van het ene scherm, dat het op de andere verschijnt :)

Edit: dit bijvoorbeeld: https://symless.com/synergy
Het kan ook zonder software met een muis zoals pricewatch: Logitech M590 Zwart

Daarmee kan je met een knop instantaan wissselen tussen twee computers, waarbij eentje met Bluetooth is verbonden en de andere met een radiosignaal (via een dongle).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-06 17:47
Hero of Time schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:50:
[...]

We zien graag dat mensen zelf eerst wat moeite doen om een antwoord te vinden voordat ze een vraag stellen. Als dat niet is gelukt, probeer iig ik de persoon te helpen door deze in de juiste richting te duwen en zelf tot een conclusie te komen. Zo leert de persoon er uiteindelijk meer van dan direct een antwoord te krijgen en zal het bij een volgende vraag hopelijk hetzelfde eerst doen.

Doet mij denken aan wiskunde op school. Je leert meer van hoe je tot een antwoord komt, dan direct het antwoord te krijgen. :)
Vergeet alleen niet dat veel mensen, inclusief tweakers, niet eens weten wat de techniek achter bluetooth is. Of uberhaupt waar RF voor staat en dat bluetooth ook RF is.
'Zelf na laten denken' is goed, maar een vriendelijke uitleg over de werking is soms leerzamer.

On topic:
Bluetooth werkt een beetje op de zelfde manier als WIFI. Je kan prima meerdere verbindingen naast elkaar hebben, zonder dat deze elkaar (veel) beïnvloeden.
Ook al is de muis hetzelfde, hij zal een eigen unieke bluetooth verbinding kunnen opzetten. Dit is geen probleem.
Pas als je heel veel bluetooth apparaten in dezelfde ruimte gaat gebruiken zullen ze elkaar gaan storen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-06 20:55

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

g0tanks schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:03:
[...]
Het kan ook zonder software met een muis zoals pricewatch: Logitech M590 Zwart

Daarmee kan je met een knop instantaan wissselen tussen twee computers, waarbij eentje met Bluetooth is verbonden en de andere met een radiosignaal (via een dongle).
Die muis kan juist ook 2x verbinden via BlueTooth.
Ideaal ding. :)

Ik heb er 2. 1 permanent thuis op mijn bureau, 1 in mijn tas. Gaat ook absurd lang mee op 1 batterijlading, dusdanig dat oplaadbare batterijen niet nuttig zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Met de Pricewatch : Logitech MX-Master 3 hoef je zelfs niet te switchen dmv een knop, je sleept gewoon je muispointer over naar de volgende laptop.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Angellis
Dank allemaal voor jullie hulp. Ik kom zeker nog een keer terug als ik weer vragen heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

dragonhaertt schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Vergeet alleen niet dat veel mensen, inclusief tweakers, niet eens weten wat de techniek achter bluetooth is. Of uberhaupt waar RF voor staat en dat bluetooth ook RF is.
'Zelf na laten denken' is goed, maar een vriendelijke uitleg over de werking is soms leerzamer.
Als het na het eerste stuk nadenken nog niet helemaal wordt begrepen, is er altijd nog ruimte om verder uit te leggen hoe het werkt e.d. Het gaat mij er vooral om dat men er stil bij staat en nadenkt over de werking ipv klakkeloos een voorgekauwd antwoord te krijgen waar de vraag wel mee wordt beantwoord, maar de reden waarom niet.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True