Acties:
  • 0Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 19-09 11:21
Beste tweakers,

Bij het schoonmaken van het stof-filter van mijn pc keek ik toevallig voor de 1e keer binnenin mijn voeding, waarna bleek dat een van de capacitatoren (zeg ik het juist?) scheef is gaan staan.

Nu is mijn vraag, zit er nu een risico aan in het (verdere) gebruik van deze voeding?

Het betreft de volgende voeding: Super Flower Golden Green SF-550P14XE
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-550P14XE

De voeding is rond september 2012 aangekocht, en is dus alweer bijna 8 jaar oud.

Ik verneem graag jullie reactie(s), bij voorbaat dank! >:)

N.B. Ik heb nog geen problemen gehad met de voeding (voor zover ik weet); de pc functioneert nog prima (voor zover te verwachten is).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:49

bonzz.netninja

Product Manager

Ik denk dat die altijd scheef heeft gestaan en zou mij er zeker niet druk over maken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 15-09 12:39
Is niet erg. Zolang ze maar niet bol staan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rzn
Bedankt voor jullie snelle, en duidelijke reacties. Heb ik weer iets geleerd!

@-The_Mask- ik zal een poging doen om de hoeveelheid stof te verminderen. Nog tips hiervoor?

Dan nog een andere vraag, nu dit topic al gestart is.

Zou deze voeding bij een aanschaf van een nieuwe pc verder nog hergebruikt kunnen worden, of zou dat wel tot risico's kunnen leiden voor de nieuwe hardware, als de voeding het toch na x jaar begeeft?
Wat is de verwachte levensduur van dergelijke voedingen?

Laten we daarbij zeggen dat het nieuwe systeem zal bestaan uit een AMD Ryzen 3600/3700X cpu en een AMD 5700 XT videokaart.

Bij voorbaat dank voor de verdere hulp! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Ik ben geen kenner, maar ik heb ook voedingen van meer dan 8 jaar oud gebruikt, welliswaar van goede merken en serie (op aanraden van hier o.a., + geen tot weinig stof), dat ging altijd zonder problemen bij up/downgrades.

Er zijn mensen die inderdaad niet te lang willen doen met hun voeding. Ik ken dit merk helaas niet om daar goede uitspraken over te doen, mocht je twijfelen dan kan je altijd kijken naar het topic over voedingen (sorry zit op mobiel..).

[Voor 13% gewijzigd door foxgamer2019 op 14-06-2020 11:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:20
rzn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:48:

Zou deze voeding bij een aanschaf van een nieuwe pc verder nog hergebruikt kunnen worden, of zou dat wel tot risico's kunnen leiden voor de nieuwe hardware, als de voeding het toch na x jaar begeeft?
De kwaliteit van de voeding is niet erg hoog waardoor de betrouwbaarheid na 8 jaar laag is. Meer hoef je niet te verwachten van een budget Gold voeding.
Met 7 - 8 jaar zou ik hem vervangen, zeker als die matige caps onder een laag stof hebben gezeten. Ze worden dan warmer dan nodig wat de levensduur verkort.

Acties:
  • +1Henk 'm!
rzn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:48:
Bedankt voor jullie snelle, en duidelijke reacties. Heb ik weer iets geleerd!

@-The_Mask- ik zal een poging doen om de hoeveelheid stof te verminderen. Nog tips hiervoor?
Als je een compressor hebt kun je die gebruiken. Anders zou openen en met een kwast verwijderen ook kunnen, garantie is ondertussen toch al verlopen.
Mag geen probleem zijn, vergelijkbare voedingen worden tegenwoordig geleverd met 10 jaar garantie, omdat ze zo'n lange levensduur hebben. Deze voeding voldoet ook nog aan de ATX 2.4 standaard welke op dit moment gebruikt wordt. Op het moment dat een ATX 2.5 of ATX 2.6 voeding noodzakelijk of beter zou zijn, dan is het handig de voeding te vervangen.
Laten we daarbij zeggen dat het nieuwe systeem zal bestaan uit een AMD Ryzen 3600/3700X cpu en een AMD 5700 XT videokaart.
Dat mag geen probleem zijn.
Uszka schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:57:
[...]

De kwaliteit van de voeding is niet erg hoog waardoor de betrouwbaarheid na 8 jaar laag is. Meer hoef je niet te verwachten van een budget Gold voeding.
Over welke voeding heb jij het?

[Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 14-06-2020 12:00]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:20
Blijkbaar over de SF-550K14XP. De XE is wezenlijk beter. Mijn advies mag genegeerd worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rzn
Uszka schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:10:
Blijkbaar over de SF-550K14XP. De XE is wezenlijk beter. Mijn advies mag genegeerd worden.
Geen probleem. toch bedankt voor je bijdrage. Deze voeding is destijds ook door -The_Mask- goed bevonden, toen ik topic had gestart voor het samenstellen van een pc. Zo zie je maar weer.

Ik zal nog kijken of ik het ook daadwerkelijk ga hergebruiken.
Enerzijds scheelt het weer wat geld en is het ''duurzaam'',
en 2e hands zal deze voeding toch niets meer opleveren.

Enfin, bedankt voor al jullie reacties.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Ik wens jullie allemaal nog een fijne zondag! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
rzn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:37:
Beste tweakers,

Bij het schoonmaken van het stof-filter van mijn pc keek ik toevallig voor de 1e keer binnenin mijn voeding, waarna bleek dat een van de capacitatoren (zeg ik het juist?) ........
Op zich helemaal niets op tegen om het zo te noemen, maar ...

Misschien heb je deze benaming opgepikt uit het Engels, want daar heten die dingen inderdaad capacitors. Maar in het Nederlands is capacitatoren niet een bestaand woord, ook al begrijpt iedereen die er verstand van heeft wat je bedoelt. Maar je vraagt er naar, dus versta me niet verkeerd. Het antwoord is dat we In Nederland dat woord niet gebruiken en spreken over condensatoren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee