Snijplank van IKEA laminaat werkblad maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 17:18
Ik heb wat mooie vierkante en rechthoekige stukken werkblad over van IKEA (uitsparingen) van 4 cm dik.

Nou leek het mij een idee om hiervan snijplanken/hakblokken van te maken. Aangezien de laminaat toplaag niet krasvast is, is dat niet zo vanzelfsprekend.

De onderkant van het blad is ook glad, maar lijkt mij ook niet heel krasvast.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit het beste aan te pakken of als dit überhaupt de moeite waard is? Een coating of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX-4t2ejTqElAW1h5VbuiuImwM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZsD0WO2ObXao38Lvqf2OUQs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

Absoluut niet de moeite waard. Spaanplaat is niet bestand tegen water en de toplaag is niet krasvast.

Van een massief houten werkblad zou je wel een snijplank kunnen maken (zoals het is, of in stukjes kopshout), maar dit geperste hout is daar zeker niet geschikt voor.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dit moet wel het meest onverstandige plan zijn wat ik heb gehoord het afgelopen half jaar.

Nee, dat kan dus niet. Spul is allemaal gelijmd. Dat wil je niet in je eten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Niet de moeite. Word ook lekker afwassen. Spaanplaat zuigt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 17:18
Ok duidelijke feedback! Thanks! Mod mag deze sluiten aub :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Lijkt me ook onhandig zwaar worden voor een simpele snijplank maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
@RUFFNECK
Kan uit ervaring vertellen dat dit een fijne snijplank is.
Gebruik deze al jaren voor de grotere stukken vlees die ik op de bbq bereid.
De groef rondom voorkomt dat vleessappen op je aanrecht stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:43
Stuk kantenband aan de zijkant plakken en je hebt een mooie plank voor op je aanrecht waar je even snel een warme pan of bijv je frituurpan op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:28
De redenen die aangedragen worden waarom het niet geschikt is als snijplank kan ik volgen. Maar hoezo is het dan wel geschikt als werkblad in je keuken? Dan komt het toch net zo goed in aanraking met water en voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 15:36

HaTe

haat niet

Mania-92 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:48:
De redenen die aangedragen worden waarom het niet geschikt is als snijplank kan ik volgen. Maar hoezo is het dan wel geschikt als werkblad in je keuken? Dan komt het toch net zo goed in aanraking met water en voedsel.
Omdat je niet op een aanrechtblad snijd en dus de harde toplaag openmaakt. Daaronder zit het zwakke spaanplaat wat water zuigt, lijm bevat en dus niet fijn is voor je hygiëne en dus voedselbereiding. Het laminaat beschermd hiertegen.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 18-06-2020 22:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mania-92 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:48:
De binnenkant niet (tenzij er geprutst is bij het afkitten van de randen/naden). Zo’n los stuk waterbestendig afwerken is een stuk lastiger.

Maar los van waterbestendigheid is dat oppervlak gewoon ongeschikt om op te snijden. Of de toplaag is zo hard dat je je messen elke dag kan slijpen of je sloopt het in no-time.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1