Zonnepanelen uitbreiden / vervangen op plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 21:50
Mijn woning is 10 jaar oud en wij wonen er zo'n 5 jaar. Toen wij de woning kochten lagen er al 3 zonnepanelen op het dak. Deze zijn aangesloten op een mastervolt soladin. Deze leveren in totaal zo'n 600 kwh / jaar op.

Vanuit binnen gemeten is mijn woning 10m x 5.5m.

Op de foto van google maps kan je mijn dak zien, de richting en de zonnepanelen die er al op liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY5Lj4w9hg6G-832LwsgA8aIAwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm1oGln75IzVPy33Xj28uMFp.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn concrete vragen:
  • Is het aantrekkelijk om dit aan te vullen/te vervangen door een grotere zonnepanelen installatie?
  • Volgens mij is het platte dak met Z/W ligging zonder schaduw van andere objecten erg efficient, wat voor opbrengst zou ik kunnen verwachten?
  • Moet ik de bestaande installatie in zijn geheel vervangen?
  • Is 600 kwh / jaar van de huidige panelen een beetje gemiddeld rendement voor deze ligging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ze staan perfect zuid, en 3x200Wp of misschien zelfs iets minder nog en dan 600kWh in het jaar is gewoon goed.
Ik zou deze op marktplaats zetten, krijg je nog wat geld voor en op het dak een nieuwe set richting zuid west met 4 rijen van 3 panelen van 340Wp.
Dat is 4000Wp, past net op één 16A groep.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
Als er echt geen pijpjes zijn kunnen de oude panelen denk ik nog wel blijven maar alleen een beetje opgeschoven worden. Dan passen die 4 rijen van 3 er denk ik nog wel bij.

Hoeveel elektriciteit verbruiken jullie per jaar?
We hebben nog enkele jaren de salderingsregeling. Als je een set hebt die ongeveer je eigen verbruik opwekt heb je die begin 2023 al ongeveer half terugverdiend.
Die andere helft lukt ook wel. Totale tvt zal, als je niet teveel betaald, binnen 7 jaar moeten liggen.
Bovenstaand is indien je de installatie uitbesteed.
Als je het zelf installeert heb je het in 2023 al ongeveer terugverdiend.

Het dak is erg gunstig.
Het maakt nauwelijks verschil of het nu perfect zuid of richting zuidwest ligt.
Aangezien je niet heel ver van de kust lijkt te wonen zou je met jouw orientatie erop kunnen rekenen dat je gemiddeld op of boven 0.9 kWh/Wp komt. Dus dat een set van 4000 Wp minstens 3600 kWh per jaar oplevert.

Als je het maximale uit je dak wilt halen zou je kunnen denken aan deze panelen. Daarvan passen er net 3 in de breedte van je dak.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/g8-duo-355wp-perc-copy.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 21:50
busscherski schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
Als er echt geen pijpjes zijn kunnen de oude panelen denk ik nog wel blijven maar alleen een beetje opgeschoven worden. Dan passen die 4 rijen van 3 er denk ik nog wel bij.

Hoeveel elektriciteit verbruiken jullie per jaar?
We hebben nog enkele jaren de salderingsregeling. Als je een set hebt die ongeveer je eigen verbruik opwekt heb je die begin 2023 al ongeveer half terugverdiend.
Die andere helft lukt ook wel. Totale tvt zal, als je niet teveel betaald, binnen 7 jaar moeten liggen.
Bovenstaand is indien je de installatie uitbesteed.
Als je het zelf installeert heb je het in 2023 al ongeveer terugverdiend.

Het dak is erg gunstig.
Het maakt nauwelijks verschil of het nu perfect zuid of richting zuidwest ligt.
Aangezien je niet heel ver van de kust lijkt te wonen zou je met jouw orientatie erop kunnen rekenen dat je gemiddeld op of boven 0.9 kWh/Wp komt. Dus dat een set van 4000 Wp minstens 3600 kWh per jaar oplevert.

Als je het maximale uit je dak wilt halen zou je kunnen denken aan deze panelen. Daarvan passen er net 3 in de breedte van je dak.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/g8-duo-355wp-perc-copy.html
Ik zit net onder de 2400 kWh plus de 600 kWh van de huidige panelen is het dus zo’n 3000.
Ik woon in Amsterdam, dus redelijk dichtbij de kust.
Ik heb wel pijpjes, van de CV afvoer en ventilatie, dat zijn denk ik de zwarte pixels op het plaatje.
Ik ga maar eens wat offertes opvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
Een bedrijf dat netjes een verkoper stuurt zal deze prijs nooit kunnen halen. Dit is zo goed als compleet inclusief installatie, er komt alleen nog een Wifi stick of Lan stick bij maar die kost een paar tientjes. Kon ik zo snel niet vinden.

3828 euro / 4320 Wp = 0.89 euro / Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euCS1sGDXvCkQyPh_elyJF1r4EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocqJNPlBT3qyS8CodpXLzqej.png?f=fotoalbum_large

Voor een platdak opstelling zou bi-facial overigens ook kunnen.
Of als je meer uit je dak wilt halen een oost-west opstelling.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)