Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smansoni
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-06 08:31
Hallo,

Na onze verhuizing is de huidige 42" TV op magische wijze veel te klein geworden, en willen we graag upgraden richting 55". Deze tv zal vooral gebruikt om films/series te kijken, gamen is (helaas!) niet echt aan de orde. Er is niet veel zij-inval licht. Ik wil graag de TV zwart is, en niet zilver of iets anders.

Als ik een beetje de filters van beter naar slechter invul kom ik uit op de drie volgende kanshebbers:

pricewatch: Sony KD-55XG8096 Zwart
pricewatch: Sony KD-55XG8196 Zwart
pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

De sony tv's hebben een chromecast ingebouwd, en de samsung tv heeft een 100hz paneel.
Beide hebben local dimming, maar de sony TV's zijn direct led, wat hopelijk voor een betere beeldkwaliteit zorgt? Voor net wat meer geld bereik ook de onderkant van het QLED assortiment van Samsung.

Maar goed hoor graag jullie mening over wat een goede fijne tv is.

[Voor 9% gewijzigd door Smansoni op 14-06-2020 08:54]

Beste antwoord (via Smansoni op 14-06-2020 10:39)

• benbaba
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Negeer bepaalde info bij de specs op Tweakers. De tv's missen local dimming en komen ook helderheid te kort voor HDR.

De Samsung is edge-led en de Sony's direct. In deze prijsklasse maakt het niets uit, behalve dat de Samsung dunner is en mogelijk minder uniform in de hoeken en de Sony's dikker en juist minder uniform in het midden.

Het grootste verschil is het type-lcd. De Sony's (en LG's) zijn 60Hz IPS tv's met prima kijkhoeken, maar een slecht contrast, zwartwaarde en donkere kamer/scène prestatie. De Samsung een 120Hz VA tv met beperkte kijkhoek, maar een 5x hoger contrast, betere zwartwaarde en donkere kamer/scène prestatie. Door het 120Hz paneel voorkomt hij ook 24p-judder bij films/series en kan je ook effectiever interpolatie en BFI toepassen.

Daarnaast bieden de Sony's op AndroidTV niets extra's t.ov. de goedkopere IPS tv's van LG. Tot slot zal Tizen verder ook soepeler werken dan AndroidTV op de XG80/81 en de Q60R biedt op een Ambient mode en iets meer helderheid niets extra t.o.v. de RU80.

[Voor 3% gewijzigd door benbaba op 14-06-2020 10:22]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:08
Smansoni schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:52:
Hallo,

Na onze verhuizing is de huidige 42" TV op magische wijze veel te klein geworden, en willen we graag upgraden richting 55". Deze tv zal vooral gebruikt om films/series te kijken, gamen is (helaas!) niet echt aan de orde. Er is niet veel zij-inval licht. Ik wil graag de TV zwart is, en niet zilver of iets anders.

Als ik een beetje de filters van beter naar slechter invul kom ik uit op de drie volgende kanshebbers:

pricewatch: Sony KD-55XG8096 Zwart
pricewatch: Sony KD-55XG8196 Zwart
pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

De sony tv's hebben een chromecast ingebouwd, en de samsung tv heeft een 100hz paneel.
Beide hebben local dimming, maar de sony TV's zijn direct led, wat hopelijk voor een betere beeldkwaliteit zorgt? Voor net wat meer geld bereik ook de onderkant van het QLED assortiment van Samsung.

Maar goed hoor graag jullie mening over wat een goede fijne tv is.
De onderkant van de QLED serie is toch wel wat anders dan de bovenkant. Vraag is of je dit wil doen. Ik zou persoonlijk niet doen.

Ook naar dit model gekeken? pricewatch: LG 55UM7450PLA Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smansoni
Ja, ik vind de LG voet niet mooi, maar uiteindelijk moet de tv opgehangen worden, dus dat kan niet het argument zijn. 60hz IPS en google cast, voor 100 euro minder klinkt als een interessante middenweg. Ik neem hem mee in de vergelijk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-06 08:09
Ik heb een 55RU8000 en ben er heel tevreden over. Maar ik stel ook niet echt bijzondere eisen.

Waar ik je wel op wil wijzen, deze tv is “bol” aan de achterkant, daar moet je rekening mee houden bij het aanschaffen van een ophangbeugel. Ik heb een vlakke beugel en daardoor hangt de tv nu iets achterover. Daar zie je niets van tijdens het kijken maar is een beetje vreemd als je vanaf een afstandje de zijkant van de tv bekijkt.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Negeer bepaalde info bij de specs op Tweakers. De tv's missen local dimming en komen ook helderheid te kort voor HDR.

De Samsung is edge-led en de Sony's direct. In deze prijsklasse maakt het niets uit, behalve dat de Samsung dunner is en mogelijk minder uniform in de hoeken en de Sony's dikker en juist minder uniform in het midden.

Het grootste verschil is het type-lcd. De Sony's (en LG's) zijn 60Hz IPS tv's met prima kijkhoeken, maar een slecht contrast, zwartwaarde en donkere kamer/scène prestatie. De Samsung een 120Hz VA tv met beperkte kijkhoek, maar een 5x hoger contrast, betere zwartwaarde en donkere kamer/scène prestatie. Door het 120Hz paneel voorkomt hij ook 24p-judder bij films/series en kan je ook effectiever interpolatie en BFI toepassen.

Daarnaast bieden de Sony's op AndroidTV niets extra's t.ov. de goedkopere IPS tv's van LG. Tot slot zal Tizen verder ook soepeler werken dan AndroidTV op de XG80/81 en de Q60R biedt op een Ambient mode en iets meer helderheid niets extra t.o.v. de RU80.

[Voor 3% gewijzigd door benbaba op 14-06-2020 10:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Smansoni
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Binnen deze prijscategorie kan ik mijn geld dus het beste uitgeven aan de Samsung RU8000? Of is er toevallig nog een ander pareltje wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Smansoni schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:39:
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Binnen deze prijscategorie kan ik mijn gekd dus het beste uitgeven aan de Samsung RU8000? Of is er toevallig nog een ander pareltje wat ik over het hoofd zie?
De RU80 is eigenlijk de enige in zijn soort. Zijn opvolgers komen met 60Hz panelen en bieden daardoor niets extra's meer t.o.v. de goedkopere 60Hz VA instappers. Nee, met jouw budget is er momenteel niets beters. Daarvoor zou je naar de duurdere Q70R moeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smansoni
Dat is wel weer 25% extra inderdaad, dan bestel ik vanavond de RU80! Bedankt!

• bmaster001
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:45
Sorry dat ik even op dit topic reageer, maar ik ben op zoek naar een tv met ongeveer dezelfde criteria. Due UR8000 is momenteel wel weer iets duurder, maar lijkt me toch nog steeds een goeie keuze? De Samsung Q70 was ik ook aan het bekijken, maar die heeft nogal veel last met subtitles in combinatie met de dimming waardoor een derde van het scherm mee oplicht blijkbaar. Heeft de RU8000 hier ook last van?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True