Bestanden iCloud Drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb kort geleden extra opslag aangeschaft voor iCloud Drive. Hierin staat een gedeelde map met foto’s en video’s zodat ik en mijn vriendin beiden op elke locatie (met internet) de gedeelde foto’s kunnen bekijken.

Nu is het zo dat als ik een foto/video wil bekijken ik deze eerst moet downloaden (wolkje met pijltje), de foto is dan later ook zonder internetverbinding te zien. Alleen in welke map dit opgeslagen wordt kan ik niet achterhalen.... Het probleem is echter dat ik had gehoopt dat alles gestreamed zou worden en zo dus geen locale opslag in gebruik zou nemen.

Klopt het dat bijvoorbeeld foto’s en video’s opgeslagen in onedrive wel gestreamed worden? Zoja dan moet ik alles maar naar onedrive gaan exporteren. Apple lijkt wel geen mogelijkheid te hebben voor een cloudopslagdienst die geen locale opslag in gebruik neemt. En waar de bestanden komen te staan vind ik ook erg onduidelijk, dit zit vast ergens diep in het systeem weggewerkt. Op een iPad in ieder geval niet te vinden.

Weet iemand of onedrive zeker weten wel gebruikt maakt van streaming zodat ik niet alles voor niets gaat exporteren?

Mijn dank is groot.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 20:20
OneDrive heeft in ieder geval de mogelijkheid video's en foto's te streamen. Net getest op mijn iPhone. Vwb iCloud, dat zou ook moeten werken als je bijvoorbeeld een gedeeld album aanmaakt. Streaming zou dan ook moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
-Burner- schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:51:
OneDrive heeft in ieder geval de mogelijkheid video's en foto's te streamen. Net getest op mijn iPhone. Vwb iCloud, dat zou ook moeten werken als je bijvoorbeeld een gedeeld album aanmaakt. Streaming zou dan ook moeten werken...
Dank je. Het ‘probleem’ voor mij is dat iCloud foto ook opslag gebruikt op de devices. Ik dacht hier met iCloud Drive vanaf te zijn omdat dit een cloud dienst is. Echter als ik een foto wil bekijken moet ik hem eerst downloaden. Dit is opzich ook geen probleem als deze alleen gestreamed wordt alleen wordt deze blijkbaar ergens in de structuur op mijn device opgeslagen (want de afbeelding is ook zichtbaar als ik nadien offline naar mijn iCloud Drive map ga). iCloud photo is geen optie omdat dit geen backup is.
Zo te zien bevat onedrive dus wel de functies die ik zoek, Foto’s bekijken zonder ze fysiek te downloaden op een apparaat en eventueel wel te downloaden als file indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:56
Hier thuis gebruiken wij daarvoor speciaal "Shared Albums in Photos". Eventueel samen met het aanzetten van "Optimise iPhone Storage" zorg je in ieder geval dat alle de originele foto's in iCloud worden bewaard, zodat je geen ruimte verliest bij het opslaan van alle originele foto's op je iDevice. Iedereen die je dan toevoegt aan je shared album kan foto's zien, toevoegen, zelfs comments plaatsen. En als je een foto in je eigen Photo Library wilt hebben, kun je die direct toevoegen...

Misschien dat dit voor jullie ook een uitkomst kan bieden. Het werkt hier prima. Zo delen we bijvoorbeeld vakantiefoto's (die de een maakt waar jij toevallig geen plaatje van hebt geschoten) of dagjes uit met het gezin (of familie)...
Reticulum schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:20:
[...]

... Ik dacht hier met iCloud Drive vanaf te zijn omdat dit een cloud dienst is...
iCloud is in die zin niet echt een cloud opslag dienst, maar wordt net als Dropbox of OneDrive gebruikt om data tussen systemen te synchroniseren, waarbij lokaal opslag wordt gebruikt. Je wilt immers nog wel bij je data als je even geen i'net verbinding hebt... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door xsess op 14-06-2020 10:23 . Reden: Antwoord op iCloud Drive toegevoegd ]

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
xsess schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:20:
Hier thuis gebruiken wij daarvoor speciaal "Shared Albums in Photos". Eventueel samen met het aanzetten van "Optimise iPhone Storage" zorg je in ieder geval dat alle de originele foto's in iCloud worden bewaard, zodat je geen ruimte verliest bij het opslaan van alle originele foto's op je iDevice. Iedereen die je dan toevoegt aan je shared album kan foto's zien, toevoegen, zelfs comments plaatsen. En als je een foto in je eigen Photo Library wilt hebben, kun je die direct toevoegen...

Misschien dat dit voor jullie ook een uitkomst kan bieden. Het werkt hier prima. Zo delen we bijvoorbeeld vakantiefoto's (die de een maakt waar jij toevallig geen plaatje van hebt geschoten) of dagjes uit met het gezin (of familie)...
Dankje, zie mijn bovenstaande reactie. Ik ga persoonlijk denk ik toch voor onedrive, heb ik meteen een backup op de cloud en ik vind de structuur net wat overzichterlijker. Ik raak snel de weg kwijt in Apple Photo omdat deze alles voor je gaat ordenen etc en ook de nieuwe geschoten (vaak achteraf nutteloze) kiekjes worden er tussen gezet waarmee ik soms totaal het overzicht kwijt ben en/of dubbele foto’s creër of soms zelfs foto’s verwijder die ik wil behouden. Zal wel een persoonlijke kwestie wezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
xsess schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:20:
Je wilt immers nog wel bij je data als je even geen i'net verbinding hebt... ;)
Dit is voor mij minder van belang met foto’s. Bestanden die ik altijd bij de hand wil hebben staan op de hdd.
Ik wil graag foto’s en video’s streamen en downloaden indien gewenst. En volgens mij kun je bij onedrive zelf bepalen welke items offline beschikbaar zijn maar dat weet ik nog niet zeker. Ben er net mee aan het spelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Reticulum op 14-06-2020 10:39 ]

Pagina: 1