Nieuwe 49" of 55" TV voor max EUR 900

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 16:01
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
nieuwe TV ter vervanging van onze oude LG Plasma van 32" die het prima heeft gedaan in onze vorige woning maar nu we al weer enige tijd zijn verhuisd duidelijk te klein is voor de huidige woonruimte. Ik denk aan 49" tot max. 55", waarbij de kijkafstand zo'n 3 meter is. Wat zou de goede afmeting zijn?

Wat is je budget?
Ik denk aan maximaal EUR 900.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
hoofdzakelijk reguliere TV mee te kijken, met name ook sport (zodra dat weer kan na de corona-crisis...) en Netflix. We zijn geen gamers. TV komt binnen via provider KPN (kabel, nog geen glas).

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb de laatste tijd gekeken naar met name de Sony's (de 49 of 55XF9005, of 55XG9505) en de LG's (49SM9000 of 55SK8500). Bij de Samsung kom ik uit op de 55RU8000, terwijl de verkoper van Coolblue mij de QE55Q64 adviseerde, maar dit was alweer enige tijd geleden (januari). De Q70 is ook al wat in prijs gezakt sinds die tijd zie ik. Kortom, keuzestress.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hoef geen high-end kast maar wil wel graag minimaal de komende 5 jaar zonder al te veel problemen met plezier kijken naar een helder en contrastrijk beeld. Voor een vloeiend beeld (met name bij voetbal wel zo fijn) begrijp ik dat je al snel naar een 100Hz TV moet kijken. Bediening en besturingssysteem moet eenvoudig en vooral gebruikersvriendelijk zijn en a.u.b. geen vastlopers zoals ik wel eens lees. Ik was altijd gehecht aan m'n plasma TV's vanwege de natuurlijke kleuren en de relatief grote kijkhoek.

Beste antwoord (via H. Armor op 21-06-2020 22:25)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou kijken naar de XG95 in 55 inch en evt. naar de 49 inch XG90. De XG95 is net wat beter, biedt meer value per inch en kan ook prima met jouw kijkafstand. Sony tv's hebben de beste bewegingsverwerking, beeldinterpolatie, zijn zeer uniform en hebben ook een van de beste upscaling. Met andere woorden, zeer geschikt voor sport en kabel tv. De XF90 zou ik in jouw geval overslaan gezien AndroidTV daar wat minder soepel werkt dan bij zijn opvolgers.

De LG's met IPS-panelen zijn stukken minder, de RU80 is een mid-range sdr-tv met redelijk goede motion handeling voor het geld, de Q64R is een te dure Q60R en vergelijkbaar met de RU80, de Q70R is redelijk vergelijkbaar met de Sony's, maar is meer gaming gericht, heeft een wat hoger contrast, is minder kleurnauwkeurig, meer reflectief en heeft met Tizen een iets beter werkend smartplatform.

Als je het budget nog iets kan oprekken dan zou ik een oled als de LG B9 overwegen. Voordeel is dat je goede kijkhoeken behoud, die bij bij de eerder benoemde VA-lcd's verliest. Hierbij geldt weer de gebruikelijke plus- en minpunten c.q. discussie van lcd vs oled, maar daar is genoeg over te lezen/vinden. VA-tv's met redelijk goede kijkhoeken zijn de Q80R+ en de 55'' XH95, maar bij laatstgenoemde moet je een halfjaar tot een jaar wachten voor een prijsdaling.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16

Major_ton

Shoot!

In het 49" segment zijn eigenlijk alleen de Sony XF9005 en XG9505 interessant vanwege de 120Hz panelen, waar de rest 60Hz is. Je hebt dus meer keuze als je naar 55" modellen gaat kijken, maar ook dan zou ik voor één van de genoemde Sony TV's gaan. Er is al veel over geschreven, dus struin vooral het internet eens af. Grote voordelen zijn de motion handling, uniformiteit, piek helderheid, FALD en het anti reflectiefilter. Kies de goedkoopste van de twee en ga genieten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou kijken naar de XG95 in 55 inch en evt. naar de 49 inch XG90. De XG95 is net wat beter, biedt meer value per inch en kan ook prima met jouw kijkafstand. Sony tv's hebben de beste bewegingsverwerking, beeldinterpolatie, zijn zeer uniform en hebben ook een van de beste upscaling. Met andere woorden, zeer geschikt voor sport en kabel tv. De XF90 zou ik in jouw geval overslaan gezien AndroidTV daar wat minder soepel werkt dan bij zijn opvolgers.

De LG's met IPS-panelen zijn stukken minder, de RU80 is een mid-range sdr-tv met redelijk goede motion handeling voor het geld, de Q64R is een te dure Q60R en vergelijkbaar met de RU80, de Q70R is redelijk vergelijkbaar met de Sony's, maar is meer gaming gericht, heeft een wat hoger contrast, is minder kleurnauwkeurig, meer reflectief en heeft met Tizen een iets beter werkend smartplatform.

Als je het budget nog iets kan oprekken dan zou ik een oled als de LG B9 overwegen. Voordeel is dat je goede kijkhoeken behoud, die bij bij de eerder benoemde VA-lcd's verliest. Hierbij geldt weer de gebruikelijke plus- en minpunten c.q. discussie van lcd vs oled, maar daar is genoeg over te lezen/vinden. VA-tv's met redelijk goede kijkhoeken zijn de Q80R+ en de 55'' XH95, maar bij laatstgenoemde moet je een halfjaar tot een jaar wachten voor een prijsdaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je plasma gewend bent, dan moet je je de vraag stellen of een downgrade naar LCD gewenst is, ofdat je de stap naar OLED maakt. Je budget van €900 is evenwel ontoereikend, gezien de B9 voor rond de €1100 over de toonbank gaat. Als je huidige TV nog werkt, dan zou ik serieus overwegen om even door te sparen.

Mocht je voor LCD kiezen, dan zou ik, omdat je niet gewend bent aan stoorlicht, het advies geven om sterk te letten op de hoeveelheid FALD-zones. Zo goed als plasma/oled wordt het nooit, maar helpen doen FALD-zones zeker.

Betreffende je kijkpatroon, sport, wil je een scherm hebben met een goede responstijd, om te voorkomen dat de bal bazig wordt als hij van links naar rechts over het scherm schiet. Dit is mogelijk nog belangrijker dan de hoeveelheid Hz. Wederom bij oled geen kwestie van belang, bij LCD wel.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 14-06-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
Dank voor de adviezen. Ik ga nog wat nader research doen. Mogelijk dat ik nog wacht met de aanschaf tot na de zomer (er wordt sowieso minder gekeken als het goed weer is, en de huidige TV werkt nog naar behoren, dus er is geen urgentie). M'n shortlist gaat richting 2 toestellen; de Samsung Q80R en de LG B9; beide hebben uitstekende reviews. En ja, dan ga ik over m'n gestelde budget, maar ik heb dat er voor over als de keuze uiteindelijk kwalitatief onderscheidend is. Nog wat sparen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
dmantione schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:22:
Als je plasma gewend bent, dan moet je je de vraag stellen of een downgrade naar LCD gewenst is, ofdat je de stap naar OLED maakt. Je budget van €900 is evenwel ontoereikend, gezien de B9 voor rond de €1100 over de toonbank gaat. Als je huidige TV nog werkt, dan zou ik serieus overwegen om even door te sparen.

Mocht je voor LCD kiezen, dan zou ik, omdat je niet gewend bent aan stoorlicht, het advies geven om sterk te letten op de hoeveelheid FALD-zones. Zo goed als plasma/oled wordt het nooit, maar helpen doen FALD-zones zeker.

Betreffende je kijkpatroon, sport, wil je een scherm hebben met een goede responstijd, om te voorkomen dat de bal bazig wordt als hij van links naar rechts over het scherm schiet. Dit is mogelijk nog belangrijker dan de hoeveelheid Hz. Wederom bij oled geen kwestie van belang, bij LCD wel.
Dank voor je advies. Enig idee of de B9 op de korte tot middellange termijn in prijs gaat dalen? Ben absoluut niet op de hoogte van de TV markt en hoe prijzen zich ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik verwacht niet dat de B9 in prijs gaat zakken. Het is een 2019-model en die zijn LG kennende het jaar erop vaak het goedkoopst. Na de zomer verdwijnt het oude model van de markt en worden ze opgevolgd door de nieuwe serie, in dit geval de BX.

De B9 is nu waarschijnlijk op zijn goedkoopst. Na de zomer is hij verdwenen en kun je de BX krijgen, maar die is de rest van het jaar waarschijnlijk duurder dan de B9 nu is.

Verder zou het zo maar kunnen dat LG de 48-inch CX als instapmodel zal positioneren en de BX iets duurder maakt (zodat het nog een verschil in prijs tussen 48 en 55 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
Het is uiteindelijk de B9 geworden; bij een van de leveranciers een volgens mij goede deal gevonden waardoor de aanschaf binnen bereik kwam. Hij staat er sinds gisteren en we genieten van het beeld. De komende dagen de instellingen regelen.
Pagina: 1