Zoem in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06-2020
Hoi allemaal,

Ik ben laatst verhuisd naar een portiekflat, derde verdieping. Nu hebben wij een zoemgeluid dat continu uit de meterkast komt. Het geluid is zo hard dat je het in de woonkamer nog kan horen.

De zoem is nu continu, maar eerst was het alleen nog s’nachts (willekeurig van ongeveer 11 uur s’avonds tot 6 uur s’ochtends.

Ik heb iemand van Stedin ernaar laten kijken (de zoem was niet aanwezig toen hij er was) maar hij kon niks vinden wat dit geluid zou kunnen veroorzaken.

Dit is mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkWliuZibkMqWF1KHfwkK9DHw50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUw7hXk6qWTm6UrtluMl3k9y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4peMWBUlXsyl21ffbUNrl6jV0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTyRWbsAStkS63VPHGUSjsAI.jpg?f=fotoalbum_large

[URL="https://tweakers.net/i/Fx76TsrWtwgARVA9cDzobtF_GU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N6o5HjjB7UwgtLEB0Hx6fxIX.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxdmRPG_mS4T5QFO9x0_BTLQCU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6o5HjjB7UwgtLEB0Hx6fxIX.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Het geluid lijkt uit de linker bovenhoek te komen.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Je hebt heel wat apparatuur daar staan.

Haal eerst eens alle adapters uit de stopcontacten, en controleer of dan de zoem is verdwenen.

Als de zoem dan ook daadwerkelijk is verdwenen, is het gewoon uitzoeken welke adapter of apparaat dat was.
Als het nog niets was verdwenen, probeer dan de groepen uit te schakelen totdat de zoem weg is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09

AlphaRomeo

FP PowerMod
Bij ons zoemt de beltrafo soms, zit naast de groepenautomaten, tikje er tegenaan en het is weer over. In flats komt het ook wel eens voor dat het intercom systeem van de deur zoemt. Uitschakelen kan vaak met een knopje of door een stekkertje los te halen. Dan weet je in ieder geval de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06-2020
Onbekend schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:39:
Je hebt heel wat apparatuur daar staan.

Haal eerst eens alle adapters uit de stopcontacten, en controleer of dan de zoem is verdwenen.

Als de zoem dan ook daadwerkelijk is verdwenen, is het gewoon uitzoeken welke adapter of apparaat dat was.
Als het nog niets was verdwenen, probeer dan de groepen uit te schakelen totdat de zoem weg is.
Ik heb alle groepen al een keer uitgeschakeld en toen bleef het geluid doorgaan. Het is ook niks bij de buren, heb dit al gecheckt met hen. Het lijkt ook wel alsof het geluid uit de muur in de meterkast zelf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Als je al het elektriciteit als eens hebt uitgeschakeld en je hoort nog steeds de zoem kunnen dat twee zaken betekenen:
1. De zoem komt niet van een elektrisch apparaat, en is iets mechanisch.
2. De zoem komt bij de buren vandaan.

Indien situatie 2:
Komt de zoem niet van bijvoorbeeld de cv-ketel(pomp) tijdens het douchen? Of van een wasmachine of wasdroger die je 's nachts of 's morgens hoort omdat deze op goedkope stroom moet draaien?

Vraag jouw omringende buren ook of ze ook diezelfde zoem horen, en of ze willen bijhouden wanneer ze het horen. Hopelijk kan je er een patroon in ontdekken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RomanJ schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:35:

De zoem is nu continu, maar eerst was het alleen nog s’nachts (willekeurig van ongeveer 11 uur s’avonds tot 6 uur s’ochtends.
Mijn eerste gedachte was, zeker gezien de genoemde tijdstippen, de omschakeling van dag/nachttarief.
Bij oude(re) meterkasten wil die nog wel eens blijven hangen. Dan begint het gezoem om 23:00h 's-avonds.
En geef je dan een beschaafde klap erop, met je hand, is het gezoem over. :)

M.a.w. heb je wel of niet een dubbeltariefmeter?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ehtweak schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:54:
[...]

Mijn eerste gedachte was, zeker gezien de genoemde tijdstippen, de omschakeling van dag/nachttarief.
Bij oude(re) meterkasten wil die nog wel eens blijven hangen. Dan begint het gezoem om 23:00h 's-avonds.
En geef je dan een beschaafde klap erop, met je hand, is het gezoem over. :)

M.a.w. heb je wel of niet een dubbeltariefmeter?
Zo te zien hangt er een slimme meter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Ben je de enige die het hoort, of heb je daadwerkelijk huisgenoten/andere mensen die het ook horen?
Het geluid is zo hard dat je het in de woonkamer nog kan horen.
Ik weet niet hoe jouw appartement er uit ziet, en wat voor een muren er in zitten (hout, gips, of beton) maar als je dat geluid nog hoort door diverse muren moet het laagfrequent zijn, en dat is meestal geen electra maar meer een compressor van een koelkast o.i.d.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 14-06-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lekkere installatie trouwens... 2 groepen, geen aardlekbeveiliging. Huur of koop?

Linksboven... van wat? Je foto's staan op de kant.

Wordt het erger als je de waterkoker aanzet?

Ik zie trouwens los draad... dat hoort in buis. Bij die draden ook een gat wat troep in je groepenkast laat. En een wcd zonder montageplaat.

Heb je een elektrische boiler? Hebben je buren een elektrische boiler? Heb je blokverwarming? Dat kan ook lawaai maken als een malle..

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-06-2020 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Wat zit er in die witte kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Plankje boven je gasmeter is ook weg waardoor je nu een muismat (?) hebt als tijdelijk plankje voor je modem? Ofzoiets? Ik zou dat plankje wel een keer terugmaken geloof ik. Ik heb die gastmeter het liefst toch een beetje veilig met iets erboven zodat er niks op kan vallen. (en leunt dat nou op een gasleiding?)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-06 07:34
De zoem is een roep om hulp van al die installaties die degelijk afgemonteerd willen worden.

Of het kan een circulatiepomp zijn, heb je gezamenlijke CV verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerryhopper
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik zou de waterleidingen checken.

In een flat is er niet altijd genoeg druk op de bovenste etages.
Ook mijn bovenburen hebben een soort pomp op de waterleiding die hun druk verhoogt.

Dus als mijn buren water pakken, hoor ik een brom (van de pomp die zn werk doet).

Tip: Hoor de de brom? check je waterleidingen .. misschien is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39
Heb je dubbeltarief schakeling? Dat ie in het daltarief zoemt? Nu is het weekend dus nu zoemt ie de hele tijd?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
RomanJ schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Ik heb alle groepen al een keer uitgeschakeld en toen bleef het geluid doorgaan. Het is ook niks bij de buren, heb dit al gecheckt met hen. Het lijkt ook wel alsof het geluid uit de muur in de meterkast zelf komt.
Als die grijze kast een alarm is dan ook de nood accu losgetrokken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 00:02
Kan ook de transformator zijn welke in de witte kast zit, volgens mij is dit een Networx alarmsysteem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:56

Theo

moederbord

Draai die Experiabox even 180 graden om zodat deze niet naar je meterkast hoeft te kijken. De ingebouwde wifiantenne straalt namelijk sterker uit naar voren dan naar achteren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het 100Hz? Je kan het zien met een spectrum analyzer op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Manke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:06:
Is het 100Hz? Je kan het zien met een spectrum analyzer op je telefoon.
Waar zou dat op duiden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Theo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:37:
Draai die Experiabox even 180 graden om zodat deze niet naar je meterkast hoeft te kijken. De ingebouwde wifiantenne straalt namelijk sterker uit naar voren dan naar achteren.
Goed advies zonder te weten waar TS zijn/haar woonkamer heeft of normaal met Wifi clients zit ;)
Mijn meterkast staat iig niet in mijn woonkamer.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06 15:53

ep667

It doesn't hurt to help

Grote kans dat het de beltransformator is. Dat lijkt me dan direct het ding linksboven? Bij mij zoemt de ook regelmatig, zoals iedere trafo dat kan doen.

Ik schrik overigens een beetje van de afwerking. Allerlei lasdozen en contactdozen zonder afdekplaat. Ik zou dat wel even fiksen als ik jou was. En binnenkort ook even investeren in een kleine renovatie van je groepenkast. Aardlekschakelaars horen er in 2020 wel bij.

En als het een huurhuis is, even je verhuurder aan zijn oren trekken.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 21:29
ep667 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:33:
Ik schrik overigens een beetje van de afwerking. Allerlei lasdozen en contactdozen zonder afdekplaat. Ik zou dat wel even fiksen als ik jou was. En binnenkort ook even investeren in een kleine renovatie van je groepenkast. Aardlekschakelaars horen er in 2020 wel bij.

En als het een huurhuis is, even je verhuurder aan zijn oren trekken.
Ik zou precies eens een keuringsattest opvragen aan je verhuurder als je huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat een oude gribusbende zeg :X

Ik zou de boel daar serieus op laten knappen. Een fatsoenlijke groepenkast met méér dan twee groepen... Al die oude bedrading en leidingen weg en alles goed afwerken.
Ik zie ook flink wat losse kabels, en een roestige leiding. Ik zou dit echt aan laten pakken...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06 15:53

ep667

It doesn't hurt to help

redfox314 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:39:
[...]

Ik zou precies eens een keuringsattest opvragen aan je verhuurder als je huurt.
Ja, zeker ook doen in het geval van een huurwoning. In Nederland is een verhuurder verantwoordelijk voor het keuren van een meterkast. Meestal gebeurt dit tenminste bij een nieuwe huurder.

[ Voor 12% gewijzigd door ep667 op 14-06-2020 20:23 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
The_Vice schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Waar zou dat op duiden dan?
Dat vraag ik me ook af, ik hoor hier een 100Hz brom maar ik heb geen idee wat de oorzaak is.
Pagina: 1