Toon posts:

Extra fans/aftermarket cooler nodig als ik niet overclock?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ernest9637
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 19-04 09:43
Dit is de build die ik momenteel op het oog heb.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 593,05€ 593,05
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 97,-€ 97,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 204,60€ 204,60
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 114,85€ 114,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.519,35

Nu is mijn vraag of ik nog extra fans nodig heb naast de 3 front intake fans die stock in deze case zitten.
Volgens gamers nexus review haalt deze stock ongeveer 45°C voor gpu onder load.
YouTube: Phanteks P400A Digital Case Review: High Airflow Mesh & Panel Testing

En zal de stock cooler (wraith prism) genoeg zijn voor de 3700x of toch een aftermarket cooler?
Design van de wraith prism is gaaf maar moet ook goed koelen natuurlijk.

Ik keek naar deze aftermarket coolers.
pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Grijs)
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Dan vroeg ik me ook nog af of de ram die ik gekozen heb goed is.
Mooie ram met low latency en goede snelheid, misschien toch betere alternatieven?
Rgb hoeft niet maar ram moet wel mooi zijn
Niet deze dus pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC :P

Ik denk dat ik met deze pc niet ga overclocken omdat het mijn eerste build is maar misschien zie ik dat verkeerd.

Feedback altijd welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 14-09 18:31
Bij zo'n mooie build hoort eigenlijk ook een aftermarket cooler. Maar het kan natuurlijk ook zonder, het hangt een beetje af van wat je zelf ergerlijk vind qua geluid en hoe warm je kamer is. In mijn eigen kamer wordt het soms 30 graden als het buiten erg warm is, dan is zo'n stockkoeler wel redelijk aanwezig.

De ram die je hebt uitgekozen staat niet in de QVL lijst van jouw moederbord. Dat betekent dat je zelf nog wat met de timings moet spelen om te kijken of je het stabiel kan krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ernest9637
Immanent Ike schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:24:
Bij zo'n mooie build hoort eigenlijk ook een aftermarket cooler. Maar het kan natuurlijk ook zonder, het hangt een beetje af van wat je zelf ergerlijk vind qua geluid en hoe warm je kamer is. In mijn eigen kamer wordt het soms 30 graden als het buiten erg warm is, dan is zo'n stockkoeler wel redelijk aanwezig.

De ram die je hebt uitgekozen staat niet in de QVL lijst van jouw moederbord. Dat betekent dat je zelf nog wat met de timings moet spelen om te kijken of je het stabiel kan krijgen.
Ja inderdaad, voor zo een dure build zou ik best wat ophoesten voor een aftermarket.
Is het een goed idee eerst de stock cooler uit te testen? Misschien bevalt het mij wel.

Ram: interessant, had ik niet gecheckt. Ik ga dan toch voor één gaan die uit de box werkt.

Mijn kamer gaat normaal gezien vrij koel zijn in de zomer maar toch liever wat extra geld voor gemoedsrust :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:05
ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Ja inderdaad, voor zo een dure build zou ik best wat ophoesten voor een aftermarket.
Is het een goed idee eerst de stock cooler uit te testen? Misschien bevalt het mij wel.
Dat is natuurlijk altijd een goed idee. Bevalt 'ie toch niet genoeg, dan kan je altijd nog een andere koeler kopen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ernest9637
Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Dat is natuurlijk altijd een goed idee. Bevalt 'ie toch niet genoeg, dan kan je altijd nog een andere koeler kopen.
Kan een beginner die makkelijk switchen?
Ben niet handig en heb nog nooit een pc gebuild.
Met wat YT moet dat lukken zeker.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:29:
[...]

Kan een beginner die makkelijk switchen?
Ben niet handig en heb nog nooit een pc gebuild.
Met wat YT moet dat lukken zeker.....
Als het je lukt om de koeler er de eerste keer op te plaatsen, dan zal het je vast ook wel lukken om 'm er weer af te halen en daarna een andere op te plaatsen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:58
If it ain't broke - don't fix it. Tenzij je een mega bakbeest van een CPU koeler neemt zijn deze doorgaans (redelijk) makkelijk te plaatsen/vervangen. Let wel dat als je een grote CPU koeler neemt dit ten koste gaat van de airflow van de rest van je case. Oplossing: moar fans!

Kijk eerst eens naar de temps van je case (tijdens een stress test) en beslis dan of je meer fans wil.

Edit: Ik zie dat die case ook fans faciliteert die werken als schoorsteen (warmte afzuigen). Dat scoort doorgaans wel :). Let op dat je de fans goed monteert(!). Been there, done that...

[Voor 19% gewijzigd door Kuusje op 13-06-2020 22:34]

Team anti-scalp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 09:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

De cooler die erbij zit, is natuurlijk persoonlijk, toch wel een mooi ding. Niet zo'n gaar ding wat je vroeger vaak had. Weet je eigenlijk wel wat voor 1 er bij zit? Want de 3700x komt naar mijn inziens gewoon met een Wraith Prism met RGB LED

• ernest9637
Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Als het je lukt om de koeler er de eerste keer op te plaatsen, dan zal het je vast ook wel lukken om 'm er weer af te halen en daarna een andere op te plaatsen :)
Ik ga eerste keer samen met een meer ervaren iemand bouwen

• ernest9637
Douweegbertje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:33:
De cooler die erbij zit, is natuurlijk persoonlijk, toch wel een mooi ding. Niet zo'n gaar ding wat je vroeger vaak had. Weet je eigenlijk wel wat voor 1 er bij zit? Want de 3700x komt naar mijn inziens gewoon met een Wraith Prism met RGB LED

[Afbeelding]
Ja is een zeer mooie cooler.
Ik vraag me gewoon af ik lagere temps die een aftermarket zal geven de moeite waard zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusje
ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Ik vraag me gewoon af ik lagere temps die een aftermarket zal geven de moeite waard zijn.
En dát is een andere vraag dan wat er in de titel van het topic staat ;). Nodig hebben = bare minimum. Moeite waard (als in €€€ <==> resultaat) - dat is iets persoonlijks.

Heb je de aftermarker cooler nodig? Waarschijnlijk niet. Beetje fatsoenlijke cable management, case stofvrij houden, ventilatiegaten niet blokkeren en case een paar cm van de grond i.v.m. stof en voila - je bent er.

De moeite waard... tja, hoeveel €€€ ben je bereid te spenderen? Te veel ventilatie bestaat niet (tenzij je case opstijgt), slecht geconfigureerde ventilatie wel. Fans die elkaar tegen werken of geluid maken bijvoorbeeld. Let er wel op dat als je veel airflow hebt je plastic componenten zullen uitdrogen. Eventuele klemmetjes bij de PCIe sloten zijn hier een goed voorbeeld van. Dit maakt dat het stroever beweegt.

Wat ik denk te weten qua temperaturen in de PC is dat hoe meer en hoe groter de temperatuur schommelingen zijn van je onderdelen, des te harder ze slijten. Dit door krimpen/uitzetten van de onderdelen/transistoren etc. Dit gaat geleidelijk maar is geen garantie. Er zijn builds die elke dag ~60 graden aantikken en jaren meegaan, ook zijn er builds die strak rond de 30 graden blijven en na twee jaar doodgaan. Garanties zijn er niet, maar het zal de 'bottom line' altijd ten goede komen.

[Voor 18% gewijzigd door Kuusje op 13-06-2020 22:44]

Team anti-scalp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 09:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Mijn redenatie is dat als je niet zelf kan bedenken waarom het nut heeft (anders dan bijv. esthetiek, wat vrij duidelijk/simpel is) dan hoef je het zeker anno 2020 niet een aftermarket te nemen. De stockcoolers zijn niet meer die gare dingen wat het vroeger was.

Je overclocked niet en je kast is meer dan standaard met extra cooling. Dus daarmee zit je gewoon goed. Het wordt lastig om exacte cijfers te geven qua temps. Ik denk persoonlijk dat je in een stock cpu opstelling er niet eens zo heel van merkt.

Persoonlijk zou ik twee opties hebben;

Of ik ga voor de iets meer basis PC, goedkopere mobo, geen X cpu (waarom unlocked nemen als je niet gaat overclocken?), memory dat niet 200 euro kost maar meer richting de ~120 en dan behoud ik de stockcooler en voila. Klaar.

Of, ik ga voor een iets betere mobo, je behoudt dat geheugen, aftermarket cooler erbij, basis overclock erop en dan zit ik 100% goed.

Nogmaals, mijn persoonlijke mening ;)

• ernest9637
Kuusje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:41:
[...]

En dát is een andere vraag dan wat er in de titel van het topic staat ;). Nodig hebben = bare minimum. Moeite waard (als in €€€ <==> resultaat) - dat is iets persoonlijks.

Heb je de aftermarker cooler nodig? Waarschijnlijk niet. Beetje fatsoenlijke cable management, case stofvrij houden, ventilatiegaten niet blokkeren en case een paar cm van de grond i.v.m. stof en voila - je bent er.

De moeite waard... tja, hoeveel €€€ ben je bereid te spenderen? Te veel ventilatie bestaat niet (tenzij je case opstijgt), slecht geconfigureerde ventilatie wel. Fans die elkaar tegen werken of geluid maken bijvoorbeeld. Let er wel op dat als je veel airflow hebt je plastic componenten zullen uitdrogen. Eventuele klemmetjes bij de PCIe sloten zijn hier een goed voorbeeld van. Dit maakt dat het stroever beweegt.

Wat ik denk te weten qua temperaturen in de PC is dat hoe meer en hoe groter de temperatuur schommelingen zijn van je onderdelen, des te harder ze slijten. Dit door krimpen/uitzetten van de onderdelen/transistoren etc. Dit gaat geleidelijk maar is geen garantie. Er zijn builds die elke dag ~60 graden aantikken en jaren meegaan, ook zijn er builds die strak rond de 30 graden blijven en na twee jaar doodgaan. Garanties zijn er niet, maar het zal de 'bottom line' altijd ten goede komen.
Normaal gezien zet ik de pc altijd op mijn bureau.

Ik ga proberen met stock setup voor cpu en case en zien hoe dat loopt.

Als temps te hoog zijn en ik wil niet te veel geld uitgeven, vervang ik dan de CPU cooler of koop ik extra fans?

Ik neem aan dat als de gpu temps oke zijn dat ik ga voor aftermarket cooler en indien ze beide te hoog extra fans?

• ernest9637
Douweegbertje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Mijn redenatie is dat als je niet zelf kan bedenken waarom het nut heeft (anders dan bijv. esthetiek, wat vrij duidelijk/simpel is) dan hoef je het zeker anno 2020 niet een aftermarket te nemen. De stockcoolers zijn niet meer die gare dingen wat het vroeger was.

Je overclocked niet en je kast is meer dan standaard met extra cooling. Dus daarmee zit je gewoon goed. Het wordt lastig om exacte cijfers te geven qua temps. Ik denk persoonlijk dat je in een stock cpu opstelling er niet eens zo heel van merkt.

Persoonlijk zou ik twee opties hebben;

Of ik ga voor de iets meer basis PC, goedkopere mobo, geen X cpu (waarom unlocked nemen als je niet gaat overclocken?), memory dat niet 200 euro kost maar meer richting de ~120 en dan behoud ik de stockcooler en voila. Klaar.

Of, ik ga voor een iets betere mobo, je behoudt dat geheugen, aftermarket cooler erbij, basis overclock erop en dan zit ik 100% goed.

Nogmaals, mijn persoonlijke mening ;)
wraith prism is volgens mij één van de meer estetische coolers dus dat zit goed.

Wat mobo, cpu en ram betreft:
Ik wil de pc ook gebruiken als workstation voor videobewerking en dergelijke.
3700x leek me prijs kwaliteit een zeer goede cpu die zowat alles aankan.
Zou je een andere aanraden?
Vandaar ook de keuze voor snelle en veel ram en een goede mobo

[Voor 12% gewijzigd door ernest9637 op 13-06-2020 22:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusje
ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:48:
[...]
Normaal gezien zet ik de pc altijd op mijn bureau.
d:)b
Ik ga proberen met stock setup voor cpu en case en zien hoe dat loopt.

Als temps te hoog zijn en ik wil niet te veel geld uitgeven, vervang ik dan de CPU cooler of koop ik extra fans?
Kijk even welk onderdeel te heet wordt. Is het je moederbord 'als geheel', de CPU, de GPU? Als het de CPU is dan is een betere CPU cooler een goed idee [/open deur].
Ik neem aan dat als de gpu temps oke zijn dat ik ga voor aftermarket cooler en indien ze beide te hoog extra fans?
Doe temp metingen bij idle en bij stress tests. Dan zie je precies welke onderdelen meer lucht kunnen gebruiken. De schoorsteen fans scoren altijd goed. Een simpele fan van ~10 euro geeft al verschil daar. Goede RGB fans zijn duur, begin daar niet aan zou ik zeggen. Heb zelf jarenlang plezier gehad met deze - pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm.

Team anti-scalp

• ernest9637
Kuusje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:54:
[...]

d:)b

[...]

Kijk even welk onderdeel te heet wordt. Is het je moederbord 'als geheel', de CPU, de GPU? Als het de CPU is dan is een betere CPU cooler een goed idee [/open deur].

[...]

Doe temp metingen bij idle en bij stress tests. Dan zie je precies welke onderdelen meer lucht kunnen gebruiken. De schoorsteen fans scoren altijd goed. Een simpele fan van ~10 euro geeft al verschil daar. Goede RGB fans zijn duur, begin daar niet aan zou ik zeggen. Heb zelf jarenlang plezier gehad met deze - pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm.
Eén kopen voor aan de achterkant? Of de front fans vervangen? Zijn fans aan de bovenkant de moeite?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusje
ernest9637 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Eén kopen voor aan de achterkant? Of de front fans vervangen? Zijn fans aan de bovenkant de moeite?
Nogmaals - If it ain't broke - don't fix it. Doe eerst de metingen, beslis daarna verder. Fans aan de bovenkant zijn altijd de moeite.

Team anti-scalp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:50
Andersom wil je de bovenkant eigenlijk dicht houden i.v.m. stof.
Ik ben van mening dat je met 3 intake fans (en eventueel 1 achterin erbij) meer dan voldoende flow hebt met deze setup.

• Kuusje
mitsumark schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:11:
Andersom wil je de bovenkant eigenlijk dicht houden i.v.m. stof.
Ik ben van mening dat je met 3 intake fans (en eventueel 1 achterin erbij) meer dan voldoende flow hebt met deze setup.
Zie foto 7 van de case. Stof filter/afvanger voor bovenop. De fans daar blazen, zuigen geen lucht/stof in. Neemt niet weg dat er altijd wat stof neerslaat.

Team anti-scalp

• mitsumark
Uiteraard zit er een stoffilter en blaast de fan naar boven, maar mijn ervaring is dat de pc vaker uit staat dan aan, en dan gaat het er toch gewoon doorheen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
mitsumark schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:58:
Uiteraard zit er een stoffilter en blaast de fan naar boven, maar mijn ervaring is dat de pc vaker uit staat dan aan, en dan gaat het er toch gewoon doorheen.
Of een pc vaker uit dan aan staat kan je natuurlijk niet baseren op jouw eigen ervaring, zat mensen die 'm 24/7 aan laten ;)

En hoe gaat stof precies door een stoffilter als 'ie uitstaat? Het valt erop, pc gaat aan, en blaast het er weer af. Geen probleem, toch? Ik denk dat het bijzonder weinig uit zal maken of je de bovenkant open of dicht laat, mits je een (goede) stoffilter hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
Hahn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:01:
[...]

Of een pc vaker uit dan aan staat kan je natuurlijk niet baseren op jouw eigen ervaring, zat mensen die 'm 24/7 aan laten ;)
True, die mogelijkheid heb je, maar ik zie geen reden met de huidige setup.
Het is geen server of iets dergelijks, hoop ik... anders ben je alleen maar energie aan het weggooien en dan is stof wel je laatste probleem :)
En hoe gaat stof precies door een stoffilter als 'ie uitstaat? Het valt erop, pc gaat aan, en blaast het er weer af. Geen probleem, toch? Ik denk dat het bijzonder weinig uit zal maken of je de bovenkant open of dicht laat, mits je een (goede) stoffilter hebt.
Tja, stofdeeltjes zijn klein.
Mijn Fractal Define heeft geen top opening/filter en verder goede/fijne filters, maar zit alsnog vol met stof na een paar maanden.

Maargoed, je hoeft het risico niet te nemen is mijn punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
mitsumark schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:19:
[...]
True, die mogelijkheid heb je, maar ik zie geen reden met de huidige setup.
Het is geen server of iets dergelijks, hoop ik... anders ben je alleen maar energie aan het weggooien en dan is stof wel je laatste probleem :)
Tja, ieder mag voor zichzelf bepalen hoe lang 'ie z'n pc aan laat staan, of niet, toch? :P
[...]

Tja, stofdeeltjes zijn klein.
Mijn Fractal Define heeft geen top opening/filter en verder goede/fijne filters, maar zit alsnog vol met stof na een paar maanden.

Maargoed, je hoeft het risico niet te nemen is mijn punt.
Mijn ervaring is het omgekeerde. Ik heb sinds april 2019 de Fractal Design Define S, en ik was blij verrast alleen wat stof aan de buitenkant van m'n stoffilter te vinden, precies op de plek waar de front fan zit, toen ik 'm weer eens opende vorige week.

Binnenin de kast had ik echt bijna geen stof, terwijl m'n pc toch echt vele tientallen uren per week aanstaat én op de grond staat.

Dus als je bovenin een stoffilter hebt, dan zie ik geen 'risico' om de bovenkant open te laten en daar een fan (of 2-3) te plaatsen.

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 14-06-2020 00:36]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee