Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Random crashes PC - Windows 10

Pagina: 1
Acties:

• fb_consultancy
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10-04 15:33
SOLVED: Rollback Bios naar version 5007 >> ASUS PRIME B350

Mijn PC crasht elke keer vanuit het niks. Het lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer ik bijvoorbeeld een spel zoals Battlefield 5 opstart.

Wat Ik al geprobeerd heb
  • Windows Updaten
  • Drivers Updaten
  • Grafisch drivers verwijderen in safe mode.
Mijn Systeem:

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 1500X 47 °C
14nm Technology
RAM
16.0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz (16-16-16-39)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME B350-PLUS (AM4) 32 °C
Graphics
2490W1 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc) 45 °C
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SATA (SSD)) 35 °C
232GB Microsoft Storage Space Device (TMax (SSD))
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
Realtek High Definition Audio

Verder heb ik in de events manager gekeken maar de foutmelding zeggen mij niks.

Alvast bedankt!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Heb je maar 2400MT/s ram, of heb je het niet hoger ingesteld ?

codes al opgezocht ?
https://www.tenforums.com...rrors-distributedcom.html

[Voor 56% gewijzigd door Hackus op 13-06-2020 18:36]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Heb je sinds kort een crash of al sinds langere tijd?
Alleen met BF5 of ook andere games?
Merk en type van het geheugen?
Merk en type voeding?

• fb_consultancy
@Hackus heb deze geheugen strips: HyperX FURY - Geheugen
DDR3 - 8 GB: 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - 1866 MHz / PC3-14900 - CL10 - 1.5 V

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Shoprevieuw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:38:
@Hackus heb deze geheugen strips: HyperX FURY - Geheugen
DDR3 - 8 GB: 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - 1866 MHz / PC3-14900 - CL10 - 1.5 V
Dat is DDR3 en werkt niet met Ryzen 1500X !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• fb_consultancy
@Uszka

De voeding die ik heb is een Corsair CX450M

Ik heb de crashes recent na het herinstalleren van Windows 10.

Heb ook de koelpasta van de CPU vervangen maar dat lijk mij toch niet de oorzaak?

• fb_consultancy
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:40:
[...]

Dat is DDR3 en werkt niet met Ryzen 1500X !
Oke, dus het geheugen moet ik vervangen? Ik gebruik deze combinatie al een paar jaar maar nog nooit problemen gehad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Shoprevieuw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Oke, dus het geheugen moet ik vervangen? Ik gebruik deze combinatie al een paar jaar maar nog nooit problemen gehad.
Het klopt niet met OP waar 16GB staat op 2400MT/s. wat DDR4 is.

• Uszka
Shoprevieuw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Onmogelijk. DDR3 past niet in het moederbord dat je hebt.

• fb_consultancy
@Hackus @Uszka

Excuses had op mijn azerty account gekeken maar dat waren de vorige geheugen strips die ik had.

Deze heb ik nu.

Merk: Crucial Ballistix Sport LT Gray - BLS2K4G4D240FSB,
Bouwvorm: 288-pin DIMM,
Klokfrequentie: 1200 MHz.
Overdrachtssnelheid: 2400 MT/s.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 01-05 12:58
Shoprevieuw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:40:
@Uszka

De voeding die ik heb is een Corsair CX450M

Ik heb de crashes recent na het herinstalleren van Windows 10.

Heb ook de koelpasta van de CPU vervangen maar dat lijk mij toch niet de oorzaak?
Als de problemen zijn begonnen na herinstallatie van windows, dan zou ik het daar gaan zoeken, en niet in je hardware als die daarvoor probleemloos liep.

Is alles wel geinstalleerd, Framework, c libs, etc etc die voor bepaalde games soms nodig zijn, zijn alle drivers up-to-date. Ik heb het zelf ook wel eens gehad ik iets was vergeten te installeren wat niet een,twee,drie je meteen aan denkt, en games crashen of niet wilde starten.

iig als ik het zo eerste instantie lees zou ik me niet al te ongerust maken over de hardware, maar windows, nadeel is, Hardware issues zijn vaker makkelijker op te lossen dan Software issues |:(

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:10
ArranChace schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:31:
[...]

Hardware issues zijn vaker makkelijker op te lossen dan Software issues |:(
Bedoel je fysieke schade of een defect onderdeel? Windows opnieuw erop knallen is zo gepiept, maar een verbogen PCI-e slot door transportschade ga je niet meer fixen (onlangs meegemaakt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:42
Doe ffe een memtest van je geheugen dat je kun je dat in ieder geval uitsluiten.

En om de echte oorzaak te achterhalen moet je full memory dumps maken en die analyseren met een debug tool, maar dat is niet heel simpel zo te doen, daar moet je best wat kennis voor hebben😉😜

[Voor 56% gewijzigd door Turdie op 14-06-2020 04:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chim0
En misschien even naar de SMART waardes van je SSD kijken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fb_consultancy
Zal vandaag de memtest doen en SSD waardes bekijken.

Wat ik wel recent gedaan heb is de bios geupdate.

Maar lijkt mij dat de laatste bios juist beter is toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chim0
Shoprevieuw schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:27:
Zal vandaag de memtest doen en SSD waardes bekijken.
downloads: CrystalDiskInfo 8.6.0
Wat ik wel recent gedaan heb is de bios geupdate.

Maar lijkt mij dat de laatste bios juist beter is toch?
Nee, daar heeft het niks mee te maken. Of er moet een rare BIOS instelling zijn, waar je PC niet van houdt en daardoor crasht. Al teruggezet naar BIOS defaults? Kijk ook of je processor en videokaart niet te warm worden en daardoor crashen. Laatste chipset drivers ook geïnstalleerd?

Maar dan blijft de vraag van @Uszka sinds wanneer je de crashes hebt? Het kan door een driverupdate komen. Kijk in de releaselog van de drivers of er issues zijn met jouw kaart met bepaalde spellen.

Dit bord heeft wel aardig wat BIOS updates gehad, zie ik, en aardig wat "Improve system performance" verbeteringen.

[Voor 6% gewijzigd door chim0 op 14-06-2020 08:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fb_consultancy
Hoelang duurt een memtest normaal gesproken?

Zit nu op 66% test 8 all passed 0 fails.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Meerdere passes zijn wel nodig voor een goede scan. Memtest aanzetten als je naar bed gaat en laten lopen tot de volgende ochtend. Hoef je je ook niet te ergeren aan het feit dat het lang duurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fb_consultancy
Oke, ik zal de memtest vanavond nog een keer aanzetten.

De smart values lijken goed...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fb_consultancy
Update: Heb het opgelost, schijnbaar had het te maken met DX12 heb nu DX11 geïnstalleerd en het werkt perfect.

Bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
Bedoel je dan BF5 op DX11 zetten of Windows of de NVIDIA drivers? Kan je Windows 10 überhaupt op DX11 zetten? Dat gaat toch automatisch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 01-05 12:58
chim0 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 04:39:
[...]

Bedoel je fysieke schade of een defect onderdeel? Windows opnieuw erop knallen is zo gepiept, maar een verbogen PCI-e slot door transportschade ga je niet meer fixen (onlangs meegemaakt).
Je weet al dan meteen na visuele inspectie waar het probleem ligt, ondanks zoals je zegt het niet zo te fixen is, en je wellicht nieuwe hardware moet kopen en inbouwen, het probleem zelf is zo gevonden, en in wezen ook zo opgelost.

Software issues kunnen zo diep begraven zitten, ze crashen je PC, maar je hebt geen idee waar en wat hier de oorzaak van is, en op eerste oog is zoiets voor meeste mensen ook vrij moeilijk te localiseren, en zoveel oorzaken met software die crashes kunnen veroorzaken dit veel moeilijker is te vinden vaak.
Drivers issue, bugs, incompatibele hardware, vergeten libs. etc etc kan best een zoektocht worden.

Met hardware kan het maar aan paar componenten liggen, en vaak kan je die nog even testen in een andere PC als je die toevallig hebt, waardoor uitsluiten van problemen met hardware nog makkelijker word.

Goed, nu kan hardware ook ondoorgrondelijke issues hebben, maar dat is in vergelijking met software issues toch vrij minder voorkomend, daar kan een gemiddelde leek niet al te veel aan verkloten, Software daar in tegen wel, neem dan risicos van Malware en andere ellende erbij die onervaren gebruikers lijken aan te trekken als vliegen naar een stronthoop.

Dan is het voor mij die regelmatig PC's repareert en onderhoud, Hardware issues vaak een eitje, maar Software issues willen nog wel eens voor hoofdpijn zorgen.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:34
@ShoprevieuwBattlefield zou gewoon op dx12 moeten kunnen draaien. Mocht je opnieuw crashes hebben, controleer dan even of je de laatste versie van de nvidia drivers geïnstalleerd? Op het moment van schrijven dus versie: 446.14.

Zo ja dan zou ik deze terugrollen naar de vorige whql versie. Er zijn namelijk nogal wat mensen met crashes/bsod’s met die versie. Zie ook dit artikel.

Maar voor zolang het lekker loopt, veel gameplezier! 🥳

• fb_consultancy
Lijkt toch niet te werken...

https://answers.ea.com/t5...tion-request/td-p/9195316

Meer mensen schijnen recent problemen met battlefield 5 te hebben.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True