Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• renem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:48
Vannacht heb ik update 2004 van Windows 10 (64bit) geinstalleerd. Toen ik vanmorgen wakker werd stond mijn pc op het inlogscherm, wat op zich vreemd is omdat ik dmv netplwiz mijn systeem heb ingesteld dat die vanzelf moet inloggen.

Nadat ik mijn wachtwoord had ingevoerd, stond er een halve seconde dat Windows ging inloggen waarna die gelijk over ging op signing out. Toen stond het inlogscherm er weer.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de Shell in de registry (HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon) op 'cmd.exe /K start cmd.exe' stond ipv op explorer. Ook als ik dit aanpaste naar explorer (door de computer op te starten via USB met de Windows 10 installatiemedia en dan naar Repair Your Computer- Troubleshoot - Command Prompt te gaan en daar regedit uit te voeren) en de computer opnieuw opstartte stond het er weer.

Ik heb toen uiteindelijk de 2004 update weer verwijdert door op te starten in safe mode. Daarna doet mijn pc het weer zoals voorheen. Ik heb daarna Malwarebytes gedraaid, die vond wel wat vulnerabilities maar dat stelde, voor zover ik kon beoordelen, weinig voor.

Wat zou dit kunnen zijn geweest? En nog beter hoe kan ik voorkomen, als ik nu weer ga updaten, dat het opnieuw zal gebeuren...?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True