Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstart problemen ASRock B450M-HDV met Ryzen 5 2600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Dag Tweakers,

Ik heb een nieuwe PC gebouwd maar zit helaas met wat opstart problemen. De onderstaande componenten zitten in mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 128,90€ 128,90
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 61,98€ 61,98
1BehuizingenCorsair Carbide 88R€ 47,90€ 47,90
1KabelsNoctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)€ 5,80€ 5,80
3Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 24,27
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16€ 47,30€ 47,30
1VoedingenCorsair CX550M€ 76,05€ 76,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,20

Het probleem wil dat de PC niet stabiel is in de BIOS. Bij het opstarten viel het mij direct op dat het geheugen op DDR4-2133 draait i.p.v. DDR4-2666 wat ik erin heb zitten. Na het corrigeren hiervan (XMP profile aan en geheugen op correcte settings) kwam ik de BIOS niet meer in en heb ik een CMOS reset uit moeten voeren. Met de standaard BIOS die net gereset is loop deze helaas ook soms volledig vast.

Ik twijfel nu of dit een probleem is met mijn geheugen of BIOS versie. Op de website van ASRock staan bij de BIOS versies namelijk notities. Ik gebruik nu P3.7.0, de nieuwste. Daarbij staat echter: ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU is being used on your system.

Hoe denken jullie hierover? Downgraden naar versie P2.30, waarbij de notitie staat dat ze support voor de next gen. Ryzen hebben toegevoegd? Zo ja, kan ik dit dan gewoon doen met hun instant flash methode?

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via n9iels op 13-06-2020 20:38)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• fm77
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Korte Google search geeft dat meerdere mensen niet hoger komen dan 2133.
Is je geheugen wel compatible met je cpu?
Ryzen schijnt daar best gevoelig voor te zijn....

• n9iels
  • Niet online
Geheugen had ik nog liggen, dus was een gok. Maar jullie denken die niet de BIOS gezien die vreemde notitie?

Gaan we nieuw RAM kopen in elk geval

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Ze zetten die opmerking er niet voor niets bij. Dus bios downgraden lijkt mij verstandig.

Hoe krijg je überhaupt beeld zonder videokaart?

• n9iels
  • Niet online
Hoe krijg je überhaupt beeld zonder videokaart?
De Ryzen 5 2600 heeft geen GPU dus ik verwacht weinig beeld dan :)

• Uszka
Hoe wil je zonder beeld je bios up-/downgraden dan?

• n9iels
  • Niet online
Ja oke fair punt. Ik heb nu wel beeld en kan in de BIOS (met de 2166 settings), maar echt helemaal stabiel is het niet. Dus dan is een BIOS updaten wellicht ook geen goed plan

• n9iels
  • Niet online
Nou, toch maar even een SSD met Windows eraan gehangen, en die geeft een instant BSOD met de error MEMROY_MANAGEMENT. Dus ik denk dat we zeker kunnen zijn van het issue.

@Hackus Dank voor het aanraden van geheugen, gaan we die proberen :)

• n9iels
  • Niet online
Voor mensen die dezelfde combinatie van hardware willen gebruiken, ik heb nu de volgende plakjes RAM gekocht: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16. Het moederbord accepteerde het geheugen zonder problemen en het draait stabiel op 2666Mhz

[Voor 13% gewijzigd door n9iels op 15-06-2020 17:38]

• Uszka
n9iels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:33:
Voor mensen die dezelfde combinatie van hardware willen gebruiken
Dat zou ik sws geen mens aanraden. Gigabyte is het minst stabiel met zijn B450 borden en 2666 MT/s is te traag voor Ryzen. Waarom heb je geen 3200 MT/s kitje gehaald?

• n9iels
  • Niet online
Omdat ik geen gigabyte bord heb maar een ASRock
Overal lees ik dat niemand het geheel voorbij 3000 kreeg met deze cpu/mobo combi. Ik had 3000 kunnen kopen ja, maar deze module stond op de QVL van het moederbord en had geen zin in verder gezeik met compatibiliteit issues.

Het geheel moest met wat spoed up and running zijn. Dus dan ga ik voor iets dat werkt.

• Uszka
n9iels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:17:
Omdat ik geen gigabyte bord heb maar een ASRock
Ja, hoe ik daar nu weer bij kom 8)7 Tijd voor vakantie denk ik.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True