Ubuntu gebruikt de dconf / gsettings database, waarin settings zitten die gebonden zijn aan de user.
Zoals: grootte en plaats van het dock, positie van de close-button, default scanresolutie van je scanner, toetscombinatie waarmee je bureaublad-zoom activeert, muisversnelling, of je wel of niet seconden wilt zien in de klok, dat removable media wel of niet automatisch geopend wordt na de automount, van dat soort dingen.
Kortom: dingen die heel fijn zijn als je Ansible ze in één keer voor je goed zet, in plaats van dat je bij een herinstallatie nog dagen later op zoek moet naar de plaats in de GUI waar je dat ene ding kunt aanpassen.
Ik heb hier 3 vragen over:
Zoals: grootte en plaats van het dock, positie van de close-button, default scanresolutie van je scanner, toetscombinatie waarmee je bureaublad-zoom activeert, muisversnelling, of je wel of niet seconden wilt zien in de klok, dat removable media wel of niet automatisch geopend wordt na de automount, van dat soort dingen.
Kortom: dingen die heel fijn zijn als je Ansible ze in één keer voor je goed zet, in plaats van dat je bij een herinstallatie nog dagen later op zoek moet naar de plaats in de GUI waar je dat ene ding kunt aanpassen.
Ik heb hier 3 vragen over:
- Gebruiken dconf en gsettings inderdaad precies dezelfde database?
- Ik zie dat Dejadup, de backup-oplossing van Ubuntu, ook in dconf / gsettings geconfigureerd wordt. Maar dat lijkt me vreemd; betekent dit dan dat als die ene user niet regelmatig inlogt in de GUI, dat er dan geen backups gemaakt worden?
- Ik zou voor alle users die ik eventueel in de toekomst nog aanmaak, dezelfde bureaubladinstelling willen hebben. Wat is in de praktijk een handige oplossing om dan de dconf/gsettings goed te zetten? Is er bijvoorbeeld een systeembrede default die je ook kunt aanpassen? Of kan ik Ansible beter een Bash scriptje laten genereren waarmee elke "nieuwe user" zelf de settings kan aanpassen?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”