dconf / gsettings persoonlijk, maar dejadup dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ubuntu gebruikt de dconf / gsettings database, waarin settings zitten die gebonden zijn aan de user.
Zoals: grootte en plaats van het dock, positie van de close-button, default scanresolutie van je scanner, toetscombinatie waarmee je bureaublad-zoom activeert, muisversnelling, of je wel of niet seconden wilt zien in de klok, dat removable media wel of niet automatisch geopend wordt na de automount, van dat soort dingen.

Kortom: dingen die heel fijn zijn als je Ansible ze in één keer voor je goed zet, in plaats van dat je bij een herinstallatie nog dagen later op zoek moet naar de plaats in de GUI waar je dat ene ding kunt aanpassen.

Ik heb hier 3 vragen over:
  1. Gebruiken dconf en gsettings inderdaad precies dezelfde database?
  2. Ik zie dat Dejadup, de backup-oplossing van Ubuntu, ook in dconf / gsettings geconfigureerd wordt. Maar dat lijkt me vreemd; betekent dit dan dat als die ene user niet regelmatig inlogt in de GUI, dat er dan geen backups gemaakt worden?
  3. Ik zou voor alle users die ik eventueel in de toekomst nog aanmaak, dezelfde bureaubladinstelling willen hebben. Wat is in de praktijk een handige oplossing om dan de dconf/gsettings goed te zetten? Is er bijvoorbeeld een systeembrede default die je ook kunt aanpassen? Of kan ik Ansible beter een Bash scriptje laten genereren waarmee elke "nieuwe user" zelf de settings kan aanpassen?
Ik gebruik Ubuntu 16.04 en 20.04 en bijbehorende Ansible.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik zit me af te vragen wat eigenlijk nog het nut is van een backup.
Alle data staat op de NAS en het systeem zelf installeer ik gemakkelijk opnieuw via Ansible.
Alleen de homedirectory dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat wilde ik gaan vragen: wat voor zin heeft het om alleen dconf/gconf zaken te gaan backuppen, als er ook nog een hoop wordt opgeslagen in .config en andere dot-mappen? Gewoon de hele home inpakken en meenemen, klaar. Heb je ook gelijk zaken als documenten e.d. te pakken als je die op de standaard plek opslaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Mijn vragen liepen een beetje in elkaar over, dat maakt het wat onduidelijk.

Het punt is dat je deja-dup moet configureren via dconf/gsettings. Daarom vraag ik me af: als de user die dit gedaan heeft zelf niet inlogt, worden er dan helemaal geen backups gemaakt?

Ik had er niet bij stilgestaan dat de dconf/gsettings uiteindelijk gewoon in de homedirectory staan en dat de oude settings automatisch geconverteerd worden als ik de homedirectory overzet.

Uiteindelijk hoef je dus sowieso niet meer dan alleen de homedirectories te backuppen.

Dan is misschien een rsync kopie van de homedirectory nog wel gemakkelijker in te richten en te gebruiken dan dejadup.