Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.slot1990
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-01-2022
Beste Tweakers,

Mijn PC komt bij het opstarten niet meer voorbij het scherm "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS setting". De BIOS kom ik echter niet in door DEL of F2 te drukken. Ik heb alle troubleshooters die ik kon vinden uitgeprobeerd maar heb helaas nog geen oplossing gevonden. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Wat is er gebeurd
Bij het opstarten kom ik niet verder dan het zwarte scherm met het Asus-logo. Dit is al een keer eerder (afgelopen maart) gebeurd, echter kwam ik (na een aantal keer proberen) toen de Bios wel in. Vervolgens kon ik zonder iets te wijzigen de BIOS afsluiten en startte Windows normaal op. Nu kom ik echter de BIOS niet eens in. De fans beginnen wel te draaien en het scherm werkt ook.

Wat ik al heb geprobeerd
-Meerdere acties om in de BIOS te komen, (3/10/30 seconden powerknop gebruikt met combi's van ALT&F10 of F8 of gewoon DEL of F2)
-fysieke controle op beschadigingen van componenten,
-Clear CMOS ,
-CMOS batterij vervangen,
-Alle USB kabels losgekoppeld (inc. en excl. toetsenbord en muis)
-Vast stopcontact gebruikt ipv verlengsnoer,
-Alle interne kabels los gehaald en opnieuw verbonden,
-RAM opnieuw geplaatst,
-Speaker geïnstalleerd (1 korte beep; "device boots normally")
-GPU verwijderd,
-alle Ram verwijderd (meerdere beeps; "probleem gedetecteerd)
-1 Ram module geplaatst (1 korte beep; "device boots normally")
-opgestart met alleen SSD, CPU en 1 Ram module,
-SSD met reserve kabels (power & SATA) aangesloten,
-opgestart met windows recovery stick op USB,(geen effect)

Ondanks alle bovenstaande acties blijf ik hetzelfde resultaat krijgen. Ik ben dus nog geen stap verder om het probleem op te lossen.Ik hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen sturen. Alle hulp en tips zijn welkom!

Mijn PC
*eind 2016 gebouwd, bios versie is de meest recente v3805, instellingen staan allemaal op Default, Windows 10 Pro 64bit geïnstalleerd.
MOBO : ASUS Skylake Z170M-PLUS - Socket 1151 - Micro ATX
CPU : Intel Core i7-6700K - 4,0GHz - Socket 1151
Koeling : Cooler Master Hyper 212X - 120mm
Geheugen: Corsair Vengeance LPX - 16 GB - PC4-25600 - DIMM
GPU : Geforce GTX 1070
SSD : Crucial MX300 - 525 GB
PSU : CoolerMaster GM Series G650M 650 Watt
HDD : Seagate - 1TB - Desktop
Internet : TP-LINK TL-WDN4800 - PCI-E

Alvast bedankt voor de hulp en mocht ik nog meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aangezien je je bios niet in komt is het handig om te checken of je toetsenbord wel herkend wordt tijdens opstarten.
Zie je de lichtjes aan gaan tijdens booten? En ik check ook altijd of de NumLock of capslock reageren. Daarmee kan je dat deel al uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:03
Heb laatst ook met precies net zo moederbord gewerkt, En kwam ook niet de bios in via DEL Of andere keys, Heb er verder geen aandacht aan geschonken en ben via Windows 10 menu naar de bios gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.slot1990
fm77 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:40:
Aangezien je je bios niet in komt is het handig om te checken of je toetsenbord wel herkend wordt tijdens opstarten.
Zie je de lichtjes aan gaan tijdens booten? En ik check ook altijd of de NumLock of capslock reageren. Daarmee kan je dat deel al uitsluiten.
Helaas, daar ligt het ook niet aan. Lampje bij Num-Lock gaat gewoon aan en ik heb ook al 2 andere toetsenborden geprobeerd. Laatst wel in de bios gekomen na eindeloos proberen, maar vervolgens bleef die daar vastlopen. Toen was mijn geduld op en heb ik hem opnieuw opgestart waarna ik weer terug bij af was (het zwarte scherm met Asus Logo & "Please press Dell or....".

Als je nog verdere tips hebt dan zijn die zeker welkom.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.slot1990
popie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:21:
Heb laatst ook met precies net zo moederbord gewerkt, En kwam ook niet de bios in via DEL Of andere keys, Heb er verder geen aandacht aan geschonken en ben via Windows 10 menu naar de bios gegaan.
Dat is nu precies het probleem, ik kom niet verder dan het Zwarte Asus logo. Windows 10 heb ik al tijden niet meer gezien... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Kun je wel in het flashmenu van je bios komen? Bij mijn asrock krijg ik een paar opties zoals f2 of del voor uefi setup, f11 voor instant flash.

Als je hier in kan komen, dan kun je met usb stick met bios erop gemaakt op werkende pc de bios overschrijven. Dit mag gewoon met dezelfde versie. Aanrader is dan wel enkel toetsenbord en scherm aan te sluiten om mogelijke fouten zoveel mogelijk te beperken. (Gaat flash mis, is je moederbord stuk, tenzij je net als bij sommige moederborden 2e bios kan laden).

Dan hopen dat het werkt en is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.slot1990
Nu breekt mijn klomp....

ik heb geen flauw benul wat ik heb gedaan of wat er is veranderd, maar na 10 minuten stil te hebben gestaan start windows ineens en doet mijn muis/toetsenbord het weer.....

Ik durf de computer nu alleen nooit meer uit te zetten
Pagina: 1