Hoi allemaal, ik heb een nieuwe pc nodig.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem moet een (Debian Linux) desktop zijn waarmee ik:
Helaas is mijn budget beperkt en heb ik maximaal 1000,- te besteden. Hoe minder hoe beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, dat zijn:
Intel wordt beter ondersteund door Linux dan AMD is mijn ervaring. AMD ziet er in de benchmarks een stuk beter uit. De onderdelen die ik nu heb uitgezocht lijken compatible te zijn met Linux, dus lijkt AMD een logische keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Muisstil want de pc komt in mijn huis/slaapkamer. Daarnaast wil ik voor de komende tien jaar weer klaar zijn, dus upgrade in de toekomst moeten ook mogelijk zijn. Het liefst bestel ik alle componenten bij dezelfde winkel zodat zij hem kunnen assembleren. Mijn motoriek is niet zo fijnzinnig en ik ben bang om dingen te breken. De oude onderdelen bouw ik wel zelf in.
Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan. Tot nu toe waren de standaard instellingen altijd prima.
Wat verwacht je van ons?[i]
Met jullie kennis en kunde hoop ik tot een nieuwe configuratie te komen. Mijn laatste pc heb ik in 2013 aangeschaft n.a.v. de BBG alhier. Tot hij ter ziele ging heb ik er veel plezier van gehad.
Tot nu toe heb ik het volgende bij elkaar gezocht en misschien is dat een redelijke basis. De videokaart vind ik heel lastig want ik heb op zich niets spetterends nodig behalve een dvd kijken zonder dat het scherm hapert. Ook moet hij ondersteund worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem moet een (Debian Linux) desktop zijn waarmee ik:
- cd's rip
- dvd's kijk
- wesnoth speel
- muziekbestanden converteer van flac naar ogg
- KVM/QEMU en/of containers host
- en python + java kan ontwikkelen
Helaas is mijn budget beperkt en heb ik maximaal 1000,- te besteden. Hoe minder hoe beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, dat zijn:
- Samsung HD204UI SATA 2TB (storage)
- Samsung DVD Writer Model SH-222
- Asus PCE-N15 Wifi adapter
- Crucial M500 240GB 6Gb/s 2.5 SSD (OS)
- Samsung S34J550WQU 34" 3440x1440 21:9
- Consair Vengeance LP 32GB(4x8) DDR3 1600MHz CL10
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.4
- Corsair Carbide 330R, ATX, Zwart
- stabiele processor met voldoende rekenkracht om zowel VMs te draaien als muziek te converteren en een film te kijken
- stille koeling
- minimaal 16G RAM, en het oude geheugen mag best vervangen worden
Intel wordt beter ondersteund door Linux dan AMD is mijn ervaring. AMD ziet er in de benchmarks een stuk beter uit. De onderdelen die ik nu heb uitgezocht lijken compatible te zijn met Linux, dus lijkt AMD een logische keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Muisstil want de pc komt in mijn huis/slaapkamer. Daarnaast wil ik voor de komende tien jaar weer klaar zijn, dus upgrade in de toekomst moeten ook mogelijk zijn. Het liefst bestel ik alle componenten bij dezelfde winkel zodat zij hem kunnen assembleren. Mijn motoriek is niet zo fijnzinnig en ik ben bang om dingen te breken. De oude onderdelen bouw ik wel zelf in.
Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan. Tot nu toe waren de standaard instellingen altijd prima.
Wat verwacht je van ons?[i]
Met jullie kennis en kunde hoop ik tot een nieuwe configuratie te komen. Mijn laatste pc heb ik in 2013 aangeschaft n.a.v. de BBG alhier. Tot hij ter ziele ging heb ik er veel plezier van gehad.
Tot nu toe heb ik het volgende bij elkaar gezocht en misschien is dat een redelijke basis. De videokaart vind ik heel lastig want ik heb op zich niets spetterends nodig behalve een dvd kijken zonder dat het scherm hapert. Ook moet hij ondersteund worden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 211,90 | € 211,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1D3000C16 | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 114,95 | € 114,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 611,70 |
[ Voor 34% gewijzigd door markd81 op 13-06-2020 19:31 ]