Videokaart (4GB vs 8GB)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ben van plan een Pc te gaan bouwen voor 1080p,60fps gaming.

Nu kwam ik al snel uit bij de iets oudere kaarten (RX 470-480 en RX 570-580) en nu hebben deze meestal een 4GB en een 8GB variant.

Wat is het grote verschil hiertussen en is de 4GB ook gewoon goed voor 1080p, 60fps?
Of toch sowieso voor de 8GB variant gaan omdat die misschien langer mee kan komen in de toekomst?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yushi RX570 4GB presteert vaak beter dan de 8GB versie op 1080p. Dit kun je zelf ook opzoeken via(Google) je zoekmachine
RX570 4gb v 8gb etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Hackus en voor de toekomst met nieuwere games maakt dit ook niet veel uit zolang ik maar 1080-60 blijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yushi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:18:
@Hackus en voor de toekomst met nieuwere games maakt dit ook niet veel uit zolang ik maar 1080-60 blijf?
Toekomst is er niet met deze GPU's, je kunt dan beter een GTX 1650 Super kopen nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Omdat die nieuwer is of heeft die ook iets wat beter is/blijft in de toekomst?

Als ik bijv. naar deze benchmark video kijk is 't een close call.

Een 2dehands RX 580 ligt rond de €100 en een nieuwe GTX 1650 kost €165.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Toekomst is er niet met deze GPU's, je kunt dan beter een GTX 1650 Super kopen nu.
Alsof die wel toekomst heeft, die paar procent winst tov een 580 ga je het ook niet mee redden.
Zou gewoon voor de goedkoopste optie gaan tussen die 2 dan (tenzij het verschil in prijs zeer klein is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Snowdog

2dehands is de 1650 super niet echt te vinden, maar die RX 580 of 480 kan ik wel 1 voor €90-€100 vinden.

Ook in deze benchmark video gaan ze nek aan nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yushi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:26:
Omdat die nieuwer is of heeft die ook iets wat beter is/blijft in de toekomst?

Als ik bijv. naar deze benchmark video kijk is 't een close call.

Een 2dehands RX 580 ligt rond de €100 en een nieuwe GTX 1650 kost €165.
Wat verwacht je van een 2e hands RX580(waar vaak mee gemined is) voor de toekomst. je kunt beter een nieuwe en zuinige GTX1650 Super kopen nu, dan 2e hands RX580. Maar de keus is aan jezelf, dit is mijn gedachte ervan. Veel games gebruiken niet veel Vram(van videokaart) en op 1080p lage fps zal dat ook niet veel gaan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Yushi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:29:
@Snowdog

2dehands is de 1650 super niet echt te vinden, maar die RX 580 of 480 kan ik wel 1 voor €90-€100 vinden.

Ook in deze benchmark video gaan ze nek aan nek.
Yep, ik zou zeggen dat dat de betere keuze is. Gebruikt wel wat meer power, maar goed, als het prijsverschil idd zo'n 50-60 euro is, dan zou ik zelf nooit voor de 1650 super gaan. Misschien dat ik (of we) wat over het hoofd zie(n) though, maar ik zou niet weten wat.
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Wat verwacht je van een 2e hands RX580(waar vaak mee gemined is) voor de toekomst. je kunt beter een nieuwe en zuinige GTX1650 Super kopen nu, dan 2e hands RX580. Maar de keus is aan jezelf, dit is mijn gedachte ervan. Veel games gebruiken niet veel Vram(van videokaart) en op 1080p lage fps zal dat ook niet veel gaan verschillen.
Dat zuinige gaat je verder weinig schelen en daarmee ga je zeker nooit het verschil in prijs terugverdienen (not even close). Wat betreft de levensduur van de kaart. Daar moet je altijd wat geluk mee hebben. Zelf zou ik de gok bij zo'n prijsverschil wel durven te nemen, maar goed, da's net geluk hebben of pech hebben.

Heb zelf ook een 2e hands rx580 gekocht ongeveer een jaartje geleden en die doet t iig nog prima (ff afkloppen). In mijn geval zeker een goede investering geweest, aangezien er geen kaart was die dicht in de buurt kwam qua price/performance (kocht 'm destijds ook voor 75 euro, dus dat was vrij cheap).

[ Voor 46% gewijzigd door Snowdog op 13-06-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4GB is prima voor de spellen die je goed kan spelen met de videokaarten naar waar je op zoek bent icm 1080.

Spellen (cq. resoluties cq. instellingen) die 8GB vereisen ga je uberhaupt niet goed kunnen spelen op die oudere kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 13-06-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snowdog schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Yep, ik zou zeggen dat dat de betere keuze is. Gebruikt wel wat meer power, maar goed, als het prijsverschil idd zo'n 50-60 euro is, dan zou ik zelf nooit voor de 1650 super gaan. Misschien dat ik (of we) wat over het hoofd zie(n) though, maar ik zou niet weten wat.

[...]

Dat zuinige gaat je verder weinig schelen en daarmee ga je zeker nooit het verschil in prijs terugverdienen (not even close). Wat betreft de levensduur van de kaart. Daar moet je altijd wat geluk mee hebben. Zelf zou ik de gok bij zo'n prijsverschil wel durven te nemen, maar goed, da's net geluk hebben of pech hebben.

Heb zelf ook een 2e hands rx580 gekocht ongeveer een jaartje geleden en die doet t iig nog prima (ff afkloppen). In mijn geval zeker een goede investering geweest, aangezien er geen kaart was die dicht in de buurt kwam qua price/performance (kocht 'm destijds ook voor 75 euro, dus dat was vrij cheap).
Het is toch wel duidelijk, dat je van nieuwe GPU meer mag verwachten qua gebruiksduur/levensduur dan een gebruikte GPU ? Je kunt over de periode ook 2x een gebruikte kaart kopen, oa nu een RX570 4Gb en over jaar of anderhalf een ...RX5500 XT..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Hackus ik denk dat dit over het algemeen wel zo zit,
maar die RX zijn gewoon zo'n goede bang for buck kaarten die na al die jaren nog steeds goed mee lijken te komen.

De enige gok/nadeel is natuurlijk wel dat er met die series nogal wat gemined kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Het is toch wel duidelijk, dat je van nieuwe GPU meer mag verwachten qua gebruiksduur/levensduur dan een gebruikte GPU ? Je kunt over de periode ook 2x een gebruikte kaart kopen, oa nu een RX570 4Gb en over jaar of anderhalf een ...RX5500 XT..
Yea, daar mag je meer van verwachten, maar je mag van een 2e hands rx580 ook nog wel verwachten dat die jaren meegaat. Veel langer hoeft 'ie niet mee te gaan, want tegen die tijd zijn allebei de kaarten waardeloos en is het wel tijd voor wat nieuws.

Het prijsverschil is ook dermate groot (50-75% ofzo) dat ik persoonlijk niet voor die nieuwe kaart zou gaan ondanks die garantie. Het enige echte risico dat je loopt is dat die 2e hands kaart er al binnen een paar maanden mee kapt (wat natuurlijk wel zou kunnen gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yushi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:50:
@Hackus ik denk dat dit over het algemeen wel zo zit,
maar die RX zijn gewoon zo'n goede bang for buck kaarten die na al die jaren nog steeds goed mee lijken te komen.

De enige gok/nadeel is natuurlijk wel dat er met die series nogal wat gemined kan zijn.
Je kunt V&A aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 de vraag stellen of er mee gemined is, en welke BIOS er op staat nu. Bij 2e hands aankopen zvm vragen. ook hier heb je te maken met conformiteit, maar in mindere mate dan nieuw via winkel/webwinkel. verkoper moet ook leveren wat je bent overeengekomen(oa beloofd wat ermee gebeurt is) maar nogmaals, geen grote discussie waardig. de keuze is aan jezelf, mijn gedachten heb ik uitgelegd. meer dan €100/110,- is een RX580 niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Hackus
Oke, wel heb ik nog nooit iets via tweakers gekocht, heb wel wat ervaring met marktplaats "Gelijk Oversteken" maar heeft ook zijn gebreken.

En die €100-€110 max is dus puur voor hoe lang die kaart nog meegaat en niet per se de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techmode
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:39
Yushi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:02:
@Hackus
Oke, wel heb ik nog nooit iets via tweakers gekocht, heb wel wat ervaring met marktplaats "Gelijk Oversteken" maar heeft ook zijn gebreken.

En die €100-€110 max is dus puur voor hoe lang die kaart nog meegaat en niet per se de performance.
Je weet dat als je voor gelijk oversteken kiest dat het alleen of je het pakket ontvangen hebt, niet of het pakket iets anders bevat of de staat van het product. Kun je beter paypal gebruiken, betaal je bijna evenveel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Je kunt V&A aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 de vraag stellen of er mee gemined is, en welke BIOS er op staat nu. Bij 2e hands aankopen zvm vragen. ook hier heb je te maken met conformiteit, maar in mindere mate dan nieuw via winkel/webwinkel. verkoper moet ook leveren wat je bent overeengekomen(oa beloofd wat ermee gebeurt is) maar nogmaals, geen grote discussie waardig. de keuze is aan jezelf, mijn gedachten heb ik uitgelegd. meer dan €100/110,- is een RX580 niet waard.
Kom toevallig weer hier terecht, maar je vooroordeel tov mining is enigszins onterecht, dat hele mining cards = bad cards gebeuren moet er eens uitgaan. Waar is dat ooit vandaan gekomen behalve van vooroordelen? De bad cards gaan er tijdens het minen wel uit en de rest van de cards runnen ondergeklokt dus dat zou geen enkel probleem mogen vormen. Met de rest ben ik het wel eens, maar dat hele mining cards ding, ik zou graag een bron zien dat die kaarten vaker defect zouden gaan, want ik geloof er persoonlijk geen ruk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snowdog schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 05:15:
[...]

Kom toevallig weer hier terecht, maar je vooroordeel tov mining is enigszins onterecht, dat hele mining cards = bad cards gebeuren moet er eens uitgaan. Waar is dat ooit vandaan gekomen behalve van vooroordelen? De bad cards gaan er tijdens het minen wel uit en de rest van de cards runnen ondergeklokt dus dat zou geen enkel probleem mogen vormen. Met de rest ben ik het wel eens, maar dat hele mining cards ding, ik zou graag een bron zien dat die kaarten vaker defect zouden gaan, want ik geloof er persoonlijk geen ruk van.
Weet niet waar je op doelt, maar lees het eens goed. Ik verkondig nergens dat een mining card snel kapot gaat of kapot wordt verkocht. verder zit op een mining card vaak een andere bios, of het is speciaal een mining card (MI) wat niet geschikt is voor gamen. Ik heb dus geen vooroordeel, maar informeer TS er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
De meeste kaarten die ik zie waar bij staat geschreven dat de kaarten gebruikt zijn voor mining zijn wel een stuk goedkoper, als dit niet per se iets negatiefs hoeft te zijn zal de goedkopere prijs wel zijn omdat ze er meerdere hebben en er vanaf willen of omdat het minen ze een "onterechte" slechte naam geeft.

Misschien ook wel waard om daar eens na te kijken, moet het natuurlijk wel een normale kaart zijn waarmee gemined is en niet een echte mining kaart zonder aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Hackus schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Weet niet waar je op doelt, maar lees het eens goed. Ik verkondig nergens dat een mining card snel kapot gaat of kapot wordt verkocht. verder zit op een mining card vaak een andere bios, of het is speciaal een mining card (MI) wat niet geschikt is voor gamen. Ik heb dus geen vooroordeel, maar informeer TS er over.
Ok, verkeerd begrepen dan, my bad.
Qua bios heb je wel gelijk iig, maar goed, even normale bios terug flash kost 10 seconden.
Maar dat moet natuurlijk wel gebeuren, dus verder wel een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snowdog schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:53:
[...]

Ok, verkeerd begrepen dan, my bad.
Qua bios heb je wel gelijk iig, maar goed, even normale bios terug flash kost 10 seconden.
Maar dat moet natuurlijk wel gebeuren, dus verder wel een goed punt.
Voor iemand die zoveel topics aanmaakt en dit advies vraagt, is het waarschijnlijk niet zo 1-2-3 klaar.
(daar moet je oa in DAA wel rekening mee houden) ;)

Pagina: 1