Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC Schoonpa ; Outlook 2007 verknalt attachments

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 16:38
Mijn schoonpa heeft nog een oude computer staan (64-bit, windows 7, 9 jaar oud). Nieuwe computer met W10 is deze week binnen.
Hij gebruikt Outlook 2007 uit Office 2007 voor zijn mail.
Afgelopen paar weken verknalt outlook bij het binnenhalen van zijn mail de attachments.
Als in ; ze zijn niet meer leesbaar. Maakt niet uit of het een PDF of een JPG file is. Maar het bijzondere is, is het een mail met eer attachments, dan sloopt hij er maar 2 of 3. Een andere pdf die bijv ook in die mail zit is wel leesbaar. Je file sdie gesloopt zijn hebben ook plots een veel langere naam.
Voorbeeld
originele naam ; OV route.pdf
nieuwe naam ; OV route wgfawfhfvavavhdasvhwvhws 08r2ye.pdf

Daarnaa zie ik ook welke files gesloopt zijn. De files gaan wel goed weg, want ik verstuur mijn eigen mails. En al sik die mails retourneer naar mij, dan zijn ze bij mij dus ook kapot. Ergo ; ligt niet aan de programatuur op zijn PC om die files te openen.

Mijn vraag
Wat gebeurt hier? Hoe kan ik het oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7, Outlook 2007 dmv Office 2007. 64 bit computer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Office diagnostics. Office repair, system scan, virusscan.Google gebruikt om oplossing te zoeken.
Nada, noppes, niks op kunnen lsosen
Meerdere virus/ransomware scanners laten lopen, allemaal schoon.
Losse pictures en documenten zijn gewoon te openen.
Er lijkt dus geen ransomware op te staan.
Het is ook niet dat zijn folders niet goed staan, want sommige attachments zijn gewoon te openen.
...

[Voor 10% gewijzigd door maartend op 14-06-2020 11:38]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Weet je zeker dat er onder de motorkap geen ransomware de boel aan het encrypten whatever is? Draait er een recente virusscanner? Je geeft aan een virusscan gedraaid te hebben maar als deze net zo recent is als de Outlookversie vrees ik het ergste... Doe eens een volledige scan. En upgrade Outlook eens naar een recente versie; oude software is kwetsbaar voor allerhande problemen en wordt niet meer voorzien van veiligheidsupdates noch bugfixes.

Installeer thunderbird of een andere cliënt en open hiermee de mailbox via IMAP om te checken of het probleem daarmee te omzeilen is.

[Voor 28% gewijzigd door MissingDog op 13-06-2020 14:53]

• maartend
MissingDog schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:51:
Weet je zeker dat er onder de motorkap geen ransomware de boel aan het encrypten whatever is? Draait er een recente virusscanner? Je geeft aan een virusscan gedraaid te hebben maar als deze net zo recent is als de Outlookversie vrees ik het ergste... Doe eens een volledige scan. En upgrade Outlook eens naar een recente versie; oude software is kwetsbaar voor allerhande problemen en wordt niet meer voorzien van veiligheidsupdates noch bugfixes.
Nee, weet ik dus niet zeker, vandaar al even de snelle scan gedaan. Draait recentste versie Norton, net als bij mezelf. Zal even idd volledige scan doen.

Overstap is natuurlijk lastig, moet dan eigenlijk ander mailproggie worden. Is veel werk bij mij dan.

En ik zie net wat de Windows Update service niet actief is, ook bijzonder.
edit ; deze gevonden, is de 3 december error

[Voor 7% gewijzigd door maartend op 13-06-2020 15:03]

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Lijkt inderdaad op ransomware.
Heeft je vader een map met foto's of word bestanden die je kunt checken ?

Als deze ook vage namen hebben gekregen dan vrees ik het ergste ..

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02:15
maartend schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Nee, weet ik dus niet zeker, vandaar al even de snelle scan gedaan. Draait recentste versie Norton, net als bij mezelf. Zal even idd volledige scan doen.
Scan ook eens met Hitman Pro, Emsisoft Emergencykit en TDSSkiller. Virusscanners vinden niet altijd wat anderen vinden. Daarom is het goed in geval van een vermoeden van infectie met meerdere scanners te scannen.

Windows 7 krijgt geen updates meer dus is het aan te raden om naar Windows 10 over te stappen.

[Voor 9% gewijzigd door EricJH op 13-06-2020 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Nou, volledige check met Norton leverde niks op. Straks maar weer eens inloggen en dan wat andere, meer specifieke ransomware laten lopen. En eens checken of zijn normale foto's docs ook beschadigd zijn.

en een sinloggen via webmail. Kijken of daar al iest foutloopt. Of anders idd even thunderbird.

Ok. Bestanden die niet recent via de mail lopen (docs en pics en pdf) zijn gewoon te openene. Er is niks wat er al opstond wat beschadigd is.

Nu maar eens op ransomware laten checken door hitman.

P.s. Update naar W10 komt met de nieuwe computer, maar er moet natuurlijk spul van deze naar de neiuwe. Dus vandaar dat ik zaken probeer it te sluiten

[Voor 77% gewijzigd door maartend op 14-06-2020 10:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01:19
Wat medetweakers hierboven aangeven, ransomware..

Probeer die andere scanners te doen die @EricJH aangeeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:28

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

Riekt inderdaad naar ransomware. Gebeurt het alleen bij bijlages of zijn er al meer bestanden corrupt/versleuteld?

Zorg dat je schoonvader een licentie koop voor Windows 10 en voor een recentie versie van Office. Aangezien hij 13!! jaar met zijn sotware wilt doen advisereer ik je om meteen de laatste versie van Office aan te schaffen. Vergeet niet, Windows 7 is sinds 14 Januari kwetsbaar en Office zelfs sinds October 10, 2017.

Check direct even of zijn mail is ingesteld op POP3 of IMAP, zeker zulke machines met zulke gebruikers zou POP3 mij niks verbazen.

Indien je qua beheer en licenties het een en andere wilt doorvoeren is Office 365 ook een optie, even afhankelijk of je schoonpa gebruikt maakt van specifieke e-mail hosting (Dezelde als bijvoorbeeld zijn website)

3D print nodig? Stuur me een DM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
mr.DJ95 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:32:
Riekt inderdaad naar ransomware. Gebeurt het alleen bij bijlages of zijn er al meer bestanden corrupt/versleuteld?

Zorg dat je schoonvader een licentie koop voor Windows 10 en voor een recentie versie van Office. Aangezien hij 13!! jaar met zijn sotware wilt doen advisereer ik je om meteen de laatste versie van Office aan te schaffen. Vergeet niet, Windows 7 is sinds 14 Januari kwetsbaar en Office zelfs sinds October 10, 2017.

Check direct even of zijn mail is ingesteld op POP3 of IMAP, zeker zulke machines met zulke gebruikers zou POP3 mij niks verbazen.

Indien je qua beheer en licenties het een en andere wilt doorvoeren is Office 365 ook een optie, even afhankelijk of je schoonpa gebruikt maakt van specifieke e-mail hosting (Dezelde als bijvoorbeeld zijn website)
Is tot wat ik nu heb gevonden, enkel en alleen bij attachments. Niks anders. En hij heeft het ook al enige weken blijkbaar, dus als het ransomware was, dan zou alles al moeten zijn gegijzeld en een bericht moeten bovendriven van betaal even 5 bitcoin.

update naar w10 komt met zijn nieuwe computer die er aan komt een deze dagen.

Nu dus HitmanPro laten scannen. Vind enkel tracking cookies. Mwagh, dat kan.
TDSSkiller ; no threats

maar wat zou het dus kunnen zijn als het geen ransomware is, iets dat ik begin te vermoeden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:28

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

maartend schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Nu dus HitmanPro laten scannen. Vind enkel tracking cookies. Mwagh, dat kan.

maar wat zou het dus kunnen zijn als het geen ransomware is, iets dat ik begin te vermoeden?
Heb je al een keer een andere (bij voorkeur up-2-date) machine geprobeerd waar je zijn e-mail account op toevoegd en dan checkt of de bijlages zijn verpest?

Is het trouwens alleen de bestandsnaam of oof de extensie?

3D print nodig? Stuur me een DM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
mr.DJ95 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Heb je al een keer een andere (bij voorkeur up-2-date) machine geprobeerd waar je zijn e-mail account op toevoegd en dan checkt of de bijlages zijn verpest?

Is het trouwens alleen de bestandsnaam of oof de extensie?
Goed voorstel. Eens kijken of ik hem aan mijn thunderbird kan toevoegen.
En is idd enkel de bestandsnaam dat is veranderd. Maar dus ook niet allemaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Niet helemaal. Het is nl. niet bij alle attachments die ik in een mail doorstuur.

edit ; ok, geen ransomware dus.
Hij gaat het maar een paar dagen doen via webmail. Nieuwe computer is deze week binnen.

Ik geef het zo ongeveer op.

[Voor 19% gewijzigd door maartend op 14-06-2020 11:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:44
Neem Microsoft 365, dan is meteen je Windows en Office versie up to date en heb je 1 TB storage voor alle foto's. In combinatie met KFM hoeft er niets te veranderen aan werkwijze. Windows 7 en Office 2007 kan echt niet meer. Dat is niet alleen vragen om jezelf te infecteren, maar je bent ook een gevaar voor anderen.

En post eens het resultaat van een offline virusscanner. Je kunt geen virusscan doen vanuit het geinfecteerde systeem op het geinfecteerde systeem, omdat een eenmaal geinfecteerd systeem er altijd voor zal zorgen dat een virusscanner niet functioneert.

Bijvoorbeeld deze offline scanner, maar iedere AV biedt een offline scanner aan.

[Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 14-06-2020 11:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-06 10:41

-36-

Trust me. I'm an amateur

even omgedraait, probeer is (een veilige) attachment binnen te halen met alle virusscanners ed uit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
@-36- Goed idee.

En ik denk dat ik toch m aar even een upgrade naar w10 gaat doen, desnoods illegaal. Hij krijgt deze week toch zijn nieuwe comp met W10.Enkel apps en settings kunnen gewiped worden, dat boeit me niet zo. Als zijn dox en pix maar bewaard blijven

edit ; niet eens nodig illegaal, kan gewoon legaal

[Voor 34% gewijzigd door maartend op 14-06-2020 14:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:18
Pop mails zou je gemakkelijk via Mailstore Home kunnen overzetten, ik zou in de tussentijd of webmail gebruiken of een betere client zoals TB of EM. Maar ik zou sowieso een scan doen met MBAM of Hitman

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Mailstore ga ik eens voor mezelf gebruiken. Thnx. Virusscanners al een zooi gedaan. Noppes

• elcapon
  • Registratie: juli 2017
  • Niet online
Staat er toevallig SAntivirus op die PC geinstalleerd? Recent meegemaakt dat bijlagen niet geopend konden worden. Bleek SAntivirus op te staan welke de bijlage verwijderde van Outlook.

Zie: https://forums.malwarebyt...tructions-for-santivirus/

• maartend
elcapon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:40:
Staat er toevallig SAntivirus op die PC geinstalleerd? Recent meegemaakt dat bijlagen niet geopend konden worden. Bleek SAntivirus op te staan welke de bijlage verwijderde van Outlook.

Zie: https://forums.malwarebyt...tructions-for-santivirus/
Nee, ook niet. Maar we gaan er niks aan doen. Dinderdag nieuwe computer binnen, tot die tijd even via webmail werken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True