Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ben al een tijdje aan het proberen een goede build te maken voor 1080p, 60fps gaming.

Nu zie ik overal dat ze de A320 mobo's afraden omdat met deze overclocken niet mogelijk zou zijn,
Het systeem dat ik nu al 8 jaar heb heb ik echter ook nooit overclocked en ben ook niet van plan dit bij mijn aankomende build te gaan doen.

Ook zag ik dat de A320 gewoon werd aangeraden bij de BBG van januari.

Mijn vraag dus,
Kan ik gewoon voor de Asus Prime A320M-K gaan icm. een 1600AF en RX 480 8GB of is het zowieso beter om voor die B450 te gaan ook al ben ik niet van plan te gaan overclocken.

Verder komt er in het systeem ook maar 2x8GB RAM, 1 M.2. SSD en 1 GPU, verder heb ik volgens mij niks nodig.

Ook ben ik wel benieuwd hoeveel FPS meer je kan halen als je wel voor een B450 bord gaat en een beetje overclocked.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Overklokken is absoluut geen exacte wetenschap in die opzicht je van te voren al kan bepalen welke snelheden je kan halen, en kan door hardware, en zelfs per productie batches verschillen in performance, rule of thumb, hoe hoger je gaat overklokken, des te meer word geëist van de hardware, en des te betere koeling je nodig zal hebben.
Zelfs fabrikanten die voorheen zeer goede borden maken, kunnen plots daarna zeer slechte weer maken, dus zelfs reputatie/naam van de bordenboer is geen garantie, al moet ik zeggen ROG(Asus) op dit moment zeer goede borden maakt voor overklokken met Ryzens, wat wel eens anders is geweest met Asus.

Zeker goedkopere borden zullen minder goed te zijn overklokken, dan soms zelfs nog niet eens de kloksnelheden zelf, maar in Thermische afvoer, en zullen wellicht erg heet worden, zeker de VRM's kunnen aardig bakken op goedkopere borden, waar vaak juist bij de VRM's op word beknibbelt.
Wil je serieus overklokken, dan kan je beter gaan kijken naar een serieuze overklokbaar bord met goede VRM's erop, en genoeg koeling op het bord.

Van te voren zeggen hoeveel je uit een PC kan persen is natte vinger werk, 2 exact gelijke PC's kunnen met O/c totaal verschillende resultaten geven.

a320, is een verouderd platform dat heel snel uitgefaseerd zal worden, dus dat kan je een dood spoor noemen, de 450 borden idem, al zijn die wel nog compatibel met een Bios upgrade met ryzens en absoluut prima geschikt voor een budged build nog, al zullen de Ryzen 3000 CPU's zich niet heel erg comfortabel voelen op dat platform, en het eind ervoor is ook in zicht.

Wellicht is de nieuwere B550 interressanter, deze zullen zeker tot en met Zen3 meegaan, daarna is het nog een vraag of AMD door gaat met de AM4 sockets, en al weet ik daar absoluut geen prijzen van, en zullen deze borden ook wel iets duurder zijn als een 450, zo duur als een x570 zullen ze niet zijn weer.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

ArranChace schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:16:

Wellicht is de nieuwere B550 interressanter, deze zullen zeker tot en met Zen3 meegaan, daarna is het nog een vraag of AMD door gaat met de AM4 sockets, en al weet ik daar absoluut geen prijzen van, en zullen deze borden ook wel iets duurder zijn als een 450, zo duur als een x570 zullen ze niet zijn weer.
B550 borden onder de €100 gaan er niet komen, dus een B450 is nog steeds een betere koop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Arran... Je verhaal is geweldig geschreven voor iemand die WEL wilt overllokken.
@Yushi wilt juist niet overllokken.

Een a320 chip zou met ryzen samen kunnen, maar toch zou ik op safe spelen en een b450 bord pakken.
Als je moet besparen pak een uATX bord, daar zijn er een hoop van te vinden onder 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
@ArranChace @99ruud99

Het idee voor een goedkoper/ouder bord was omdat ik hier toch wel weer een paar jaar mee vooruit kan en dan over paar jaar een nieuwe pc te bouwen met nieuw moederbord (voor nieuwe socket ipv AM4) en met DDR5 geheugen.

Vergelijken
Zou een van deze geen goed alternatief kunnen zijn?
De X370 is toch zoals de X470 en X570, maar gewoon een generatie eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yushi ipv 10 topics aan te maken, kun je ook 1 topic aanmaken en gelijk je hele buildvoorstel doen.

oa pricewatch: MSI A320M-A PRO MAX voldoet prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1