Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

thuisServer / workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bassa21
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-06 12:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hi, ik wil graag thuis een server hebben draaien die data vergaart van internet en waar ik bepaalde calculaties op wil los laten gaan. Hoofdzakelijk draait er een postgres dB, waar ik de data voor alle calculaties uithaal. En wat zelf geschreven software. Qua graphische kaart etc hoeft het absoluut niet super te zijn. Dus op dat gebied kan ik wat besparen.

Ik zit nu op een synology NAS 918+, linux dus. Maar dat wil ik niet meer, want ik ben teveel tijd om elke keer weer in de Linux te "duiken" als ik wat veranderd wil hebben. En de rekenkracht van de nas is behoorlijk ondermaats natuurlijk.

Heb er een budget van ongeveer 1500 euro voor. Tevens wil ik ook nog een 2e pc aanschaffen waar ik zeg maar "echt" op werk. En die ik dus ook gewoon uit kan zetten itt de thuisserver uiteraard. De server moet wel zo stil mogelijk zijn (binnen het budget). Mijn initiele idee is om zoveel mogelijk dezelfde setup voor beide comps aan te houden. Zodat ik taken die ik op mijn werk pc wil laten draaien ook kan laten runnen op de server.

Wil de calculaties met zoveel mogelijk echte cores per euro (zo rond het budget) doen. Vandaar dat ik al snel bij AMD uitkwam.

Nou had ik al een lijstje gemaakt met onderdelen voor beide pc's. Eisen die ik enigszins heb, zoveel mogelijk cores, hoge snelheid qua lees/schrijf van de SSDs. En snelle RAM. Ik zal veel queries met een hoop joins etc doen. Dit proces wil ik zo efficient / snel mogelijk laten verlopen. Beeldscherm voor de server hoeft uiteraard niet. En voor de werkpc heb ik al een scherm, muis, toetsenbord

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 438,-€ 876,-
2MoederbordenASRock X470 Taichi Ultimate€ 248,07€ 496,14
2VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 77,05€ 154,10
2Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 79,49€ 158,98
2Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 148,10
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 167,90€ 335,80
2Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 115,80€ 231,60
2Solid state drivesAdata XPG SX8100 2TB€ 289,-€ 578,-
1Solid state drivesAdata XPG SX8100 1000€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.127,62

Een aantal additionele vragen die ik heb, buiten de beoordeling van mijn shoppinglist om. Zijn de volgende:

Is het beter om een windows server versie te laten draaien of kan het ook met een windows 10 versie?
Welke versie van beide os is adecaat ? Het budget voor software is niet heel groot en valt buiten de 1500 per pc. Max 500 euro voor beide os-en.

Benut ik met win10 wel de volledige setup (cores)?

Het liefst wil ik tussen beide pc's 10Gb netwerk hebben. (kaartjes staan nog niet op de aanschaflijst)
Nou vroeg ik mij af, of ik beide pc's op mijn gewone netwerk kan aansluiten (niet 10gb) EN ze onderling verbind via een lankabel waar ik dan 10gb haal. Geen idee of dit uberhaupt mogelijk is?

De oude Nas ga ik gebruiken als backup voor de server data. Deze zal dan elke avond gaan synchen.

Zijn er wellicht nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt alvast

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-06 12:48
Never mind... Al gekocht

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True