Mijn vraag
PC start niet meer op na crash.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Ryzen 3900X
MOBO: MSI x570 Gaming plus
PSU: Corsair RM850
RAM: Corsair Vengeance RGB zwart 3600 MHz 2 x 8 Go zwart. (AMD series)
SSD: Samsung 970 EVO NVMe
HDD: 1TB seagate
Case: Corsair 680X
GPU: MSI 2070 Super trio X
Extra fans: Corsair LI120
Cooler: Corsair Hydro Series, H100I
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerste keer aanzetten, spannend...! de build is eindelijk af. De pc start, de RGB lichtshow start en er gebeurd niet veel op het scherm. Ohja vergeten de 3900X series heeft geen ingebouwde GPU. Ik switch de HDMI van moederbord naar GPU. Er gebeurd nog steeds niets, ik check de MSI ez build led lampjes en zie bij DRAM een rood ledje.
Kijken wat er aan de hand is, RAM eruit, RAM erin. Ik doe een check, check dubbel check op de kabels. (Twijfels beginnen natuurlijk want hey de pc start niet in 1 keer op) De pc zet ik wederom aan, ik kijk bij de EZ build leds en zie dat de DRAM led uit staat dat is mooi! Op het moment dat ik verder wil gaan om mijn scherm op de goede source te zetten gebeurd er wat vreemds. Ik hoor een tik, alles valt stil de fans gaan uit, maar de LEDS op het RAM geheugen blijven aan en die van de pomp van de CPU koeler. Ik doe pc "uit" en opnieuw aan er gebeurd niks, totale stilte, je hoort alleen de PSU af en toe tikken.
Wat heb ik al gedaan om te testen:
- RAM op een ander bankje, alle RAM eruit.
- NVME eruit
- Alle onnodige zooi los van de PSU (Alleen 24 pins en CPU)
- Opgezocht of er een beveiliging op de PSU zit. (Nope)
- In wanhoop een vriend gebeld, gevraagd of ik alles goed heb aangesloten (op zo'n moment ga je aan je zelf twijfelen)
Er gebeurd helemaal niks, alleen die gekke tik bij de PSU zodra je de pc wilt aanzetten.
Heeft er iemand tips of hulp wat ik kan doen om te testen? Of is dit een gevalletje (eerste x) DOA.
Groetjes Jeff.
PC start niet meer op na crash.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Ryzen 3900X
MOBO: MSI x570 Gaming plus
PSU: Corsair RM850
RAM: Corsair Vengeance RGB zwart 3600 MHz 2 x 8 Go zwart. (AMD series)
SSD: Samsung 970 EVO NVMe
HDD: 1TB seagate
Case: Corsair 680X
GPU: MSI 2070 Super trio X
Extra fans: Corsair LI120
Cooler: Corsair Hydro Series, H100I
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerste keer aanzetten, spannend...! de build is eindelijk af. De pc start, de RGB lichtshow start en er gebeurd niet veel op het scherm. Ohja vergeten de 3900X series heeft geen ingebouwde GPU. Ik switch de HDMI van moederbord naar GPU. Er gebeurd nog steeds niets, ik check de MSI ez build led lampjes en zie bij DRAM een rood ledje.
Kijken wat er aan de hand is, RAM eruit, RAM erin. Ik doe een check, check dubbel check op de kabels. (Twijfels beginnen natuurlijk want hey de pc start niet in 1 keer op) De pc zet ik wederom aan, ik kijk bij de EZ build leds en zie dat de DRAM led uit staat dat is mooi! Op het moment dat ik verder wil gaan om mijn scherm op de goede source te zetten gebeurd er wat vreemds. Ik hoor een tik, alles valt stil de fans gaan uit, maar de LEDS op het RAM geheugen blijven aan en die van de pomp van de CPU koeler. Ik doe pc "uit" en opnieuw aan er gebeurd niks, totale stilte, je hoort alleen de PSU af en toe tikken.
Wat heb ik al gedaan om te testen:
- RAM op een ander bankje, alle RAM eruit.
- NVME eruit
- Alle onnodige zooi los van de PSU (Alleen 24 pins en CPU)
- Opgezocht of er een beveiliging op de PSU zit. (Nope)
- In wanhoop een vriend gebeld, gevraagd of ik alles goed heb aangesloten (op zo'n moment ga je aan je zelf twijfelen)
Er gebeurd helemaal niks, alleen die gekke tik bij de PSU zodra je de pc wilt aanzetten.
Heeft er iemand tips of hulp wat ik kan doen om te testen? Of is dit een gevalletje (eerste x) DOA.

Groetjes Jeff.