Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-03 12:30
Mijn vraag
PC start niet meer op na crash.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Ryzen 3900X
MOBO: MSI x570 Gaming plus
PSU: Corsair RM850
RAM: Corsair Vengeance RGB zwart 3600 MHz 2 x 8 Go zwart. (AMD series)
SSD: Samsung 970 EVO NVMe
HDD: 1TB seagate
Case: Corsair 680X
GPU: MSI 2070 Super trio X
Extra fans: Corsair LI120
Cooler: Corsair Hydro Series, H100I

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerste keer aanzetten, spannend...! de build is eindelijk af. De pc start, de RGB lichtshow start en er gebeurd niet veel op het scherm. Ohja vergeten de 3900X series heeft geen ingebouwde GPU. Ik switch de HDMI van moederbord naar GPU. Er gebeurd nog steeds niets, ik check de MSI ez build led lampjes en zie bij DRAM een rood ledje.

Kijken wat er aan de hand is, RAM eruit, RAM erin. Ik doe een check, check dubbel check op de kabels. (Twijfels beginnen natuurlijk want hey de pc start niet in 1 keer op) De pc zet ik wederom aan, ik kijk bij de EZ build leds en zie dat de DRAM led uit staat dat is mooi! Op het moment dat ik verder wil gaan om mijn scherm op de goede source te zetten gebeurd er wat vreemds. Ik hoor een tik, alles valt stil de fans gaan uit, maar de LEDS op het RAM geheugen blijven aan en die van de pomp van de CPU koeler. Ik doe pc "uit" en opnieuw aan er gebeurd niks, totale stilte, je hoort alleen de PSU af en toe tikken.

Wat heb ik al gedaan om te testen:
- RAM op een ander bankje, alle RAM eruit.
- NVME eruit
- Alle onnodige zooi los van de PSU (Alleen 24 pins en CPU)
- Opgezocht of er een beveiliging op de PSU zit. (Nope)
- In wanhoop een vriend gebeld, gevraagd of ik alles goed heb aangesloten (op zo'n moment ga je aan je zelf twijfelen)

Er gebeurd helemaal niks, alleen die gekke tik bij de PSU zodra je de pc wilt aanzetten.
Heeft er iemand tips of hulp wat ik kan doen om te testen? Of is dit een gevalletje (eerste x) DOA. ;w

Groetjes Jeff. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nofearnl
Waar zitten de ram modules geplaatst ?
Staat er op de doos van Corsair een AMD sticker ?
Hoe is de GPU aangesloten aan de voeding, en heb je de RM850 2019 ?
Geen pinntjes verbogen op de cpu ?
De boel uit de kast halen en op de doos van MB testen(sowieso 1e stap)
afstandshouders geplaatst achter moederbord ?......

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Alles buiten de behuizing testen. Je wil niet weten hoe vaak er kortsluiting voor komt bij een nieuw systeem door verkeerd geplaatste spacers, helemaal geen spacers of lipjes van het I/O bracket in USB poorten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:47:
@nofearnl
Waar zitten de ram modules geplaatst ?
Staat er op de doos van Corsair een AMD sticker ?
Hoe is de GPU aangesloten aan de voeding, en heb je de RM850 2019 ?
Geen pinntjes verbogen op de cpu ?
De boel uit de kast halen en op de doos van MB testen(sowieso 1e stap)
afstandshouders geplaatst achter moederbord ?......
Waar zitten de ram modules geplaatst ? -- Eerst volgens instructies van handleiding, daarna na wat speur werk op DIMMA1 geplaatst.
Staat er op de doos van Corsair een AMD sticker ? -- De doos van RAM? Ga ik checken, zou namelijk wel zo moeten zijn.
Hoe is de GPU aangesloten aan de voeding, en heb je de RM850 2019 ? -- 1 PCIe stekker 6 + 6 pins. 2019 versie zal ik even moeten controleren (staat dat aangegeven op de sticker van de psu?) Yes is een 2019 versie.
Geen pinntjes verbogen op de cpu ? -- Nog niet gecontroleerd.
De boel uit de kast halen en op de doos van MB testen(sowieso 1e stap) Ga ik van de week even proberen.
afstandshouders geplaatst achter moederbord ?...... -- Zaten standaard al in de kast gedraaid. Lijkt me niet dat ik daar nog wat bovenop moet plaatsen toch?

[ Voor 20% gewijzigd door nofearnl op 13-06-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Uszka schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:48:
Alles buiten de behuizing testen. Je wil niet weten hoe vaak er kortsluiting voor komt bij een nieuw systeem door verkeerd geplaatste spacers, helemaal geen spacers of lipjes van het I/O bracket in USB poorten e.d.
Thanks voor de tip, ik gaat dat inderdaad even testen. MOBO lag namelijk al een heel stuk lager dan de I/O bracket. (wellicht zit daar het probleem ook in, misschien door het aansluiten van de HDMI kortsluiting gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Corsair(RAM) geeft vaak problemen met Ryzen 3000. maar men heeft zgn Intel en AMD versies, waar een zwarte AMD sticker op de doos staat.

GPU moet je aansluiten met 2x 8-pin (6+2)peg/pcie) kabels (vaak 1 kabel met 2 losse connectors)
Afbeeldingslocatie: https://cwsmgmt.corsair.com/pdp/rm-2019/images/rm_2019_cable_pcie.png
RM850(2019)CP-9020196-EU
RM850 (2013) CP-9020056-EU
RM850X(2018) CP-9020180-EU

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 13-06-2020 15:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:11:
Corsair(RAM) geeft vaak problemen met Ryzen 3000. maar men heeft zgn Intel en AMD versies, waar een zwarte AMD sticker op de doos staat.

GPU moet je aansluiten met 2x 8-pin (6+2)peg/pcie) kabels (vaak 1 kabel met 2 losse connectors)
[Afbeelding]
RM850(2019)CP-9020196-EU
RM850 (2013) CP-9020056-EU
RM850X(2018) CP-9020180-EU
Thanks voor je berichtje.
Doosje van RAM heeft een AMD Ryzen logo geoptimalliseerd voor Ryzen.
Ja inderdaad met die kabel is de GPU aangesloten op de PSU :)
PSU is een 2019 model: RM850(2019)CP-9020196 staat op de voeding. Zijn daar problemen mee dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nofearnl schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Thanks voor je berichtje.
Doosje van RAM heeft een AMD Ryzen logo geoptimalliseerd voor Ryzen.
Ja inderdaad met die kabel is de GPU aangesloten op de PSU :)
PSU is een 2019 model: RM850(2019)CP-9020196 staat op de voeding. Zijn daar problemen mee dat je weet?
Nee, wou het weten ivm leeftijd voeding. dus de aansluiting van GPU is vol met stekkers naar de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Waarom ging je monitor op de juiste bron instellen? Dat detecteert je monitor toch automatisch?! (Heeft verder niets met je probleem te maken)

Hoe lang heb je gewacht bij het aanzetten van je nieuwe pc? Wellicht was je pc bezig met memory training. Daarbij kan je pc tot wel drie keer opnieuw opstarten waarbij de fans ook uit en aan gaan. Zodra dat proces klaar is dan verschijnt pas het POST scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Luc77z schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:08:
Waarom ging je monitor op de juiste bron instellen? Dat detecteert je monitor toch automatisch?! (Heeft verder niets met je probleem te maken)

Hoe lang heb je gewacht bij het aanzetten van je nieuwe pc? Wellicht was je pc bezig met memory training. Daarbij kan je pc tot wel drie keer opnieuw opstarten waarbij de fans ook uit en aan gaan. Zodra dat proces klaar is dan verschijnt pas het POST scherm.
Oke is dat dan iets van de AMD Ryzen cpu's? Ik heb daar namelijk bij Intel nog nooit van gehoord. (BTW is dit mijn eerste AMD build)
Als het dat was hoe kan ik ervoor zorgen dat die dan toch weer aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Ik ben atm bezig met de pc, ik heb de ATX kabel nagekeken (24 pins) en zie op plek 20 dat die leeg is?
Kan het daar aan liggen, ik zie bijvoorbeeld op deze pinlayout dat het een -5V moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://domoticx.com/wp-content/uploads/2017/10/Pinout-ATX-power-connectors.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 00:26
Luc77z schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:08:

Dit herken ik inderdaad,ik heb een systeem met een Ryzen 3600 gebouwd voor mijn zus,maar schrok toen die niet gelijk in he POST scherm kwam toen ik deze aanzette,maar wel bezig was

.Ik heb toen maar even gewacht en gelukkig kwam daar uiteindelijk toch het post scherm tevoorschijn

Maar gaat het systeem nu helemaal niet meer aan?
Waar hoorde je die tik vandaan komen?
Heb je toevallig eeen andere voeding liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 13-06-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
nofearnl schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Oke is dat dan iets van de AMD Ryzen cpu's? Ik heb daar namelijk bij Intel nog nooit van gehoord. (BTW is dit mijn eerste AMD build)
Als het dat was hoe kan ik ervoor zorgen dat die dan toch weer aan gaat?
Ik weet eerlijk gezegd niet of het typisch ryzen is. Mijn laatste intel was een 80486.
De memory training is een automatisch proces: wachten en geduld hebben. Er zijn vast YT videos ervan te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
freaky35 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Dit herken ik inderdaad,ik heb een systeem met een Ryzen 3600 gebouwd voor mijn zus,maar schrok toen die niet gelijk in he POST scherm kwam toen ik deze aanzette,maar wel bezig was

.Ik heb toen maar even gewacht en gelukkig kwam daar uiteindelijk toch het post scherm tevoorschijn

Maar gaat het systeem nu helemaal niet meer aan?
Waar hoorde je die tik vandaan komen?
Heb je toevallig eeen andere voeding liggen?
Nee helaas geen tweede voeding liggen (ja me oude pc) Maar die wil a.t.m. niet uit elkaar schroeven zit in mijn laatste 3 weken van mijn project op school :P Zou zonde zijn als die ook kapot gaat door iets anders wat de error geeft.

Het tikken komt van de PSU, ik heb nu net de setup buiten de kast gebouwd. Helaas zonder resultaat.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 00:26
Ik zou echt eerst een andere voeding proberen in dit geval.

Ik snap dat je je andere pc niet uit elkaar wilt halen nu.
Echter soms kom je er alleen achter door onderdelen te wisselen,wat er precies aan de hand is.

anngezien het tikken uit de voeding kwam,is die voor mij verdacht.
Maar daar kom je dus alleen achter door te testen met een andere voeding of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
nofearnl schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:44:
Ik ben atm bezig met de pc, ik heb de ATX kabel nagekeken (24 pins) en zie op plek 20 dat die leeg is?
Kan het daar aan liggen, ik zie bijvoorbeeld op deze pinlayout dat het een -5V moet zijn.

[Afbeelding]
Dat is bij de meeste nieuwe voedingen zo. -5v wordt niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Twijfel twijfel twijfel, toch maar de paperclip trick uitgevoerd. Daarop een oude molex fan aangesloten, fan draaide netjes rond. (eerst zonder fan geprobeerd, maar de PSU fan stopt uiteindelijk met draaien ivm niet warm)

Mijn vriendin kwam daarna met het geniale idee! We hadden blijkbaar nog een oude pc in de schuur staan. Ik heb die erbij gepakt, open geschroefd 24 pin en cpu kabel aangesloten op het moederbord.
3 x raden... De pc gaat aan en valt uit, wat die in het begin ook deed bij de nieuwe pc (maar nu helemaal niet meer doet)

Ik ben nu alleen benieuwd wat voor schade de PSU heeft aangericht aan andere componenten. Mocht de rest namelijk ook kapot zijn, kon ik dat ook terug sturen naar Amazon voor nieuwe componenten of geld terug.

Groetjes en dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Oke... nieuwe voeding binnen, same problem :-/

Wat kan hier aan de hand zijn?

CPU pins niet krom 100% zeker net gechecked.
RAM zit er nu niet in.
MOBO buiten de kast omgebouwd.
M2 uit MOBO gehaald.
GPU zit niet op MOBO aangesloten.
2x 4 pins en 1 x 4 pins CPU power op MOBO aangesloten en de 24 Pins aansluting.

Kan het nog te maken hebben met de bios flash van de Ryzen 9 3900x ?
Eventueel naar een computer winkel om het moederbord te laten testen?

[ Voor 18% gewijzigd door nofearnl op 18-06-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 19:29
Hij maakt ergens kortsluiting. heb je de kabels van PSU naar MBO goed ?
Zoals de CPU kabel in de het moederbord en geen PCI kabel die voor de GPU is bedoeld.
En stop weer 1 RAM stickje terug in het moederbord

[ Voor 14% gewijzigd door Hodam op 19-06-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 20:13
Inderdaad als ik het zo aanhoor dan lijkt het op kortsluiting / overbelasting.
Een geschakelde voeding schakelt niet als als er een kortsluiting is.

Wat je kan doen is het volgende:

Voeding los opstarten (ff pinnetjes verbinden met een draadje zodat hij start) en dan de voedingslijnen nameten.
Als de spanning in orde is dan stapje voor stapje de voedingsstekkers aansluiten en opnieuw opstarten en de voedingslijnen nameten.
Als je geen spanning meer meet dan weet je dat het een relatie heeft tot de laatste stekker welke je hebt aangesloten en dan kun je weer verder zoeken.

Mijn gevoel is dat er een sluiting in de MOBO zit. dan zou je hier ook weer het zelfde kunnen doen.
Dus kaal mobo zonder CPU etc.. en dan 1 voor 1 de zaken erin steken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De tik gaf al aan dat er kortsluiting is geweest of een andere kritische fout. De beveiliging heeft de voeding uit gezet.

Een aantal zaken.
- Bij deze kast is IO shield en ruimte hiervoor perfect. Wanneer hij niet goed uitgelijnd was het is er iets met de spacers niet goed.
- Geheugen is perfect voor deze set, niks mis mee
- PSU mag 2018 model zijn, maar ook 2019 en nieuwer
- 8 pins CPU power moet aangesloten zijn, de 4-pins is optioneel, sluit je alleen de 4-pins aan en niet de 8-pins branden er 1 of 2 Doublers/VRM's uit (bij 3900/3950) en is kans dat je moederbord kapot is groot.
- Bij de eerste boot kan het wat langer duren, ongeveer 15 seconden, dan krijg je een bericht dat systeem niet uit mag en is de CPU en Moederbord op elkaar afgestemd.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 19-06-2020 16:58 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik las dat iemand vroeg naar de spacers voor het moederbord.
Jouw reactie was vervolgens dat die er standaard op zaten in de kast.

Echter, heb je ook gecontroleerd of er niet één van die spacers op een plek zit waar geen gat voor een schroef is? Als dat zo is maak je namelijk wel gewoon kortsluiting omdat die spacer tegen je moederbord komt op een plek waar het niet hoort.

Ik controleer ze altijd ongeacht of ze er al in zitten of niet. Daarbij verwijder ik alles wat niet op de plek voor een schroef zit van die spacers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Arunia schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:02:

Echter, heb je ook gecontroleerd of er niet één van die spacers op een plek zit waar geen gat voor een schroef is? Als dat zo is maak je namelijk wel gewoon kortsluiting omdat die spacer tegen je moederbord komt op een plek waar het niet hoort.

Ik controleer ze altijd ongeacht of ze er al in zitten of niet. Daarbij verwijder ik alles wat niet op de plek voor een schroef zit van die spacers.
Dit MB heeft trouwens een locatie ergens in het midden waar geen gat zit en je de spacer uit kast moet halen. Was een video over bij Linus. Omdat daar het slot van de M2 zit of zo. Bij de Corsair kast zit daar de "uitlijn"-spacer volgens mij. Vergeet je die dan is MB gewoon kapot want dat drukt dwars door een aantal lagen heen. (scherpe punt)

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 19-06-2020 17:07 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Doorgaans is die uitlijnspacer toch een plastic puntje? Maar goed punt.. t kan stuk

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Arunia schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:02:

Dat is een goede daar gaat ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Wim-Bart schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Dit MB heeft trouwens een locatie ergens in het midden waar geen gat zit en je de spacer uit kast moet halen. Was een video over bij Linus. Omdat daar het slot van de M2 zit of zo. Bij de Corsair kast zit daar de "uitlijn"-spacer volgens mij. Vergeet je die dan is MB gewoon kapot want dat drukt dwars door een aantal lagen heen. (scherpe punt)
Klopt inderdaad dat puntje heb ik omgewisseld met een normale schroef (stand off), anders kan inderdaad je M2 shield vastgemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Je kan ook naar een computerzaak gaan ermee. Ongeacht of je hem daar hebt gekocht of niet. Dan kost het je tussen de 10 en 20 euro ongeveer en doen ze cpu en moederbordtest + bios update.

Als je moederbord kapot is dan krijg je dat ook te horen.

Je kan trouwens ook een defect moederbord nieuw hebben gekregen. Dan kun je fabrieksgarantie claimen.

[ Voor 17% gewijzigd door JA93 op 21-06-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
JA93 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:43:
Je kan ook naar een computerzaak gaan ermee. Ongeacht of je hem daar hebt gekocht of niet. Dan kost het je tussen de 10 en 20 euro ongeveer en doen ze cpu en moederbordtest + bios update.

Als je moederbord kapot is dan krijg je dat ook te horen.

Je kan trouwens ook een defect moederbord nieuw hebben gekregen. Dan kun je fabrieksgarantie claimen.
Yes zaterdag middag naar een computerwinkel in de buurt geweest, vandaag te horen gekregen dat het moederbord dus inderdaad defect is. Winkel gaf zaterdag al aan dat ik me cpu / ram moet langs brengen zodra ik me moederbord kom ophalen. (deze wordt dan onder de zelfde kosten gechecked)

Ik houdt jullie op de hoogte zodra ik een nieuwe moederbord heb en die dus kan uittesten.
Pagina: 1