Router: Is een Ubiquiti EdgeRouter X (SFP?) de juiste keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 10:27
Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat de huidige(pricewatch: Sitecom WLR-9000 AC1900) elke paar dagen opnieuw opstart. Leverancier wil na telefonisch support niets meer doen omdat ik me niet voor de 10 jaar garantie heb aangemeld.

Op dit moment heb ik VSDL van Telfort met een Experia V8 in bridge mode, daarna mijn eigen router, daarna één ethernet kabel de rest van het huis in, en raspberry Pi's met 1x Home Assistant en 1x Pi-Hole in de meterkast. Hier wil ik binnenkort ook nog een NAS (Synology DS220+ als die uit komt) op aansluiten. Op het wifi netwerk heb ik naast telefoons/werk laptops, ook veel smarthome apparaten zoals Shelly's/ESPhome sensoren. De kabel naar de rest van het huis gaat naar een switch (pricewatch: Linksys LGS105) met weer meer apparaten, weer doorvoer rest van huis, weer een switch(pricewatch: Linksys LGS108) en dan uiteindelijk een Ubiquiti AP (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack))

Als vervanging van de Sitecom router dacht ik aan een Ubiquiti Edgerouter X SFP. Binnenkort wordt er glasvezel in de buurt gelegd, en dan heb ik door de SFP aansluiting ook geen apparaat van de provider nodig, klopt dat? Om het wifi AP dat wegvalt van de oude router op te vangen, zal ik een tweede Ubiquiti AP plaatsen bij de eerste switch.

Is dit de juiste keuze voor een thuisnetwerk? De €30 meer voor Edgerouter met SFP is het me waard als daardoor ik één apparaat minder in de meterkast plaats. Wel heb ik gezien dat deze router Passive PoE heeft, en dat bepaalde andere apparaten daar niet tegen kunnen, hoe zit dat?

Ik zou dan kopen:
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Ik heb ook gekeken naar de Unifi USG, maar met lezen van reviews heb ik het idee dat de EdgeRouter en USG vergelijkbaar zijn, tenzij je USG functies gaat gebruiken die je netwerkverkeer redelijk vertragen.

Ik zoek een?
Router voor thuis.

Wat is je budget?
€200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ubiquiti, maar niet percé unifi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:54
Waarom gebruik je niet de Experia box als router, die lijkt me stabieler dan de Sitecom of had je daar ook problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
canonball schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:34:
Waarom gebruik je niet de Experia box als router, die lijkt me stabieler dan de Sitecom of had je daar ook problemen mee?
Ik dacht dat standaard routers van providers niet echt geschikt zijn voor gebruikers met bijvoorbeeld ~30 actieve devices op het netwerk. Ook het wifi AP van de experia is dacht ik vrij zwak (de reden om in het appartement hiervoor de sitecom te kopen), maar dat zou ik nu wel met de ubiquiti AP kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik dacht, ik dacht... Meten is weten. Mijn experiabox trekt op de wifi met gemak de verbinding dicht, hangen meer dan tien apparaten aan en heb draait al jaren super stabiel. Nooit iets aan hoeven doen. Ik heb wel een v10, misschien kan je je provider eens bellen voor een upgrade? Maar als je overstapt naar glas krijg je die sowieso wel denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
Ik zal gaan kijken of de Experia v8 met extra Ubiquiti AP voldoende werkt. Stel dat ik wel de Edgerouter X SFP zou gebruiken, kan deze opstelling dan, kan ik glasvezel op de SFP poort aansluiten, en geeft de passive PoE dan nog problemen voor niet Ubiquiti apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Slaut schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:56:
Ik zal gaan kijken of de Experia v8 met extra Ubiquiti AP voldoende werkt. Stel dat ik wel de Edgerouter X SFP zou gebruiken, kan deze opstelling dan, kan ik glasvezel op de SFP poort aansluiten, en geeft de passive PoE dan nog problemen voor niet Ubiquiti apparaten?
Ik zou dan ook eerst even kijken of de wifi van de Experiabox niet afdoende is voor jouw situatie, dat scheelt weer de aankoop van een Ubiquiti AP en een extra apparaat in of bij je meterkast.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Slaut schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:28:
Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat de huidige(pricewatch: Sitecom WLR-9000 AC1900) elke paar dagen opnieuw opstart. Leverancier wil na telefonisch support niets meer doen omdat ik me niet voor de 10 jaar garantie heb aangemeld.
Hier zou ik toch nog achteraan gaan. Grote kans dat je recht hebt op gratis reparatie.
Slaut schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:56:
Passive PoE staat standaard uit en dan is er niks aan de hand. Als je het aanzet, en je sluit op de PoE-poort een apparaat aan dat geen spanning verwacht, kan dat apparaat kapot gaan. De passive PoE-poort kan handig zijn om een AP te voeden.

Ik zou alleen een aparte router aanschaffen als je vlans wilt gebruiken of last hebt van bufferbloat. De ER-4 is wat krachtiger, wat je merkt als je QoS inschakelt en je meer dan 250 Mbps gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb gewoon de laatste Ziggo modem en zit op 56 apparaten waarvan 30 statisch ingesteld. Rest is DHCP.

Hey enige irritante is dat de modem update->herstart de DHCP server even weg is. Modem in bridge en een aparte router zou dat oplossen als je je interne netwerk draaiende wilt houden.

De edge router is redelijk simpel in te stellen.

Let wel op soms moet je wat dingetjes uitzoeken om de snelheid op te voeren. HW offload en nog wat dingen, met testen haalde ik maar 350mbps maar na enige aanpassingen ging hij wel naar de 550.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Vanochtend heeft wel de Experiabox het begeven, morgen komt er een andere, dus zal zeker gaan kijken of dat werkt voor mij.
GlowMouse schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Hier zou ik toch nog achteraan gaan. Grote kans dat je recht hebt op gratis reparatie.

[...]
Helaas, verkoper (MyCom) is failliet, en Sitecom was niet bereid verdere support te leveren omdat het meer dan 2 jaar oud is, ik had me direct na aankoop moeten registreren voor de langere garantie.
Pagina: 1