Toon posts:

=Waterkoeling= welke vloeistof?

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb wat topics gelezen ect. Ik zie allerlei verhalen over algen en kalk en electrolyse. Dit hoort toch niet op te treden bij zuiver water? Maar ja ik kan er niet zo aan komen. Een vriend van me zegt dat koelvloeistof veel beter is dan gewoon water. Maar waaruit bestaat die koelvloeistof precies uit? Tast het aluminium of koper in een manier aan? En zit er kalk in?

Ben je dus van al die verhalen verlost als je koelvloeistof gebruikt? Of heb je weer verschillende koelvloeistoffen??

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 21:05

scorpionv

This space for rent

Koelvloeistof tast je slangen aan. En is minder goed in warmte-opname dan H2O.
Aluminium en koper vreten elkaar op.

Dus:
1. Water met ietwat chloor tegen de alg.
2. Volledig koperen installatie, evt. volledig alu.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 00:44
ja , dan ben je r geheel van af, maar koelt slechter. Neen gewoon alles in je setup van hetzelfde : bv koper blok, radiator. Het gaat hierbij dan om de metalen, plastics doen niet mee in het verhaal. De meeste blokken zijn van koper en op de sloop heb je ook hele mooie koperen goedkope radiatoren.

Vul hem daarna met gedeminiraliseerd (demi) water... Loopt hier ook al een paar maanden, en totaal geen last van.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

ik heb koelvloeistof erin zitten dat ook geschikt is voor aluminium. kost iets meer, maar werkt uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
Die koelvloeistof voor aluminium...tast dat ook de slangen aan? En is met die koelvloeistof electrolyse verleden tijd?

Verwijderd

ik werk in een slijterij en daar hebben ze WKD, wodka met ijs, en die hebben ze in een leuk blauw kleurtje dus ik zat daaraan te denken :)

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

ik heb met mijn koelvloeistof voor alu nog nooit problemen gehad met mijn slangen.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

ik heb hier gedestileerd water met een scheutje boorolie , krijg je mooi wit water van en smeert meteen de pomp .

( moet er wel bij vertellen dat ik een gesloten systeem heb )

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 09:47
Op dinsdag 07 augustus 2001 23:11 schreef talin het volgende:
ik heb hier gedestileerd water met een scheutje boorolie , krijg je mooi wit water van en smeert meteen de pomp .

( moet er wel bij vertellen dat ik een gesloten systeem heb )
Volgens mij verslechterd dat je warmte overdracht, omdat je in je overal, dus ook in je koelblok, een dun laagje olie op de wand krijgt, waar het water langs stroomt. Gebruik dus zo weinig mogelijk (liever niets). Bovendien, zo'n aquariumpomp hoef je toch niet te smeren?

• Kaag
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 20:42
Boorolie is gemaakt voor oa koeling, het is een mengsel van water en olie, volgens mij koelt het prima, werk er vaak mee.

het idee van alcohol is helemaal prima, probleem is echter dat wanneer e een lekje hebt, de hele kast spectaculair zal door branden ( lees explosief :) )

toch zou ik voor de alcohol gaan :) (open systeem betekent dat jhet snel verdampt, maar jij meer lol hebt :) )

(wil niet weten wat er gebeurt met je koelvloeisteof als je kratje op is.........)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Ik zou juist niet voor alcohol gaan..

Het koelt slechter, en je bent best wel link bezig (met pure alcohol dan, of met iets >50%)

Gewoon eerst proberen met water, en mocht dit problemen gaan geven dan wat koelvloeistof ofzo toevoegen.. Waterwetter schijnt trouwens ook heel aardig te werken.. (geen last meer van algen en kalk, en het koelend vermogen wordt nog hoger!)

Verwijderd

Maar ja... je topic is: waterkoeling, welke vloeistof? Ik zou zeggen: waterkoeling doe je met water.

Misschien is kwik ook een lekkere koeler, of olie (heb je wel een zwaardere pomp nodig)

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-02 20:06

RvV

Alleen zie ik het nog niet gebeuren dat iemand een liter giftige kwik gaat rondpompen. Een half jaar geleden had ik er antivries in gedaan tegen de algen. De algen bleven vrolijk, en de temperatuur ging ervan omhoog. Nu heb ik demi water (uit eigen installatie >:) ) en dat gaat prima zo. Het koelt prima, en tot nu toe nog geen algen.

Y'24

Verwijderd

Ik gebruik gewoon kraanwater met een scheutje waterwetter. Dat gaat al maanden goed. Bij gebrek aan waterwetter kun je ook andere antibacteriele middelen gebruiken, zoals kopersulfaat (werkt prima, en je water is mooi diepblauw. Niet gebruiken in combinatie met aluminium) of waterbed anti-alg (geen ervaring mee).

Chloor is alleen geschikt om je systeem schoon te spoelen als er al alg in zit omdat het langzaam verdwijnt.

Koelvloeistof is een slechte keuze vor volledig-koper of volledig-alu systemen: het tast vaak de weekmakers in PVC slangen aan, en het reduceert de efficientie van je systeem. Koelvloeistof is gemaakt om een automotor te koelen, ook als het vriest, en ook als je je sleurhut de Pyreneeen op moet trekken.

Voor gemengd-metaal systemen met aluminium en koper erin zijn water+waterwetter en koelvloeistof de enige goede keuzes ivm elektrocorrosie.

demi water vervuilt ook op den duur, en dan is het niet demi meer.
Pagina: 1