Toon posts:

Laptops (evt binnenkort uit) met minst. 24GB en een AMD 4xxx

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 03:09
Wat ga je met je laptop doen?
Ten eerste gamen, ten tweede softwareontwikkeling. Ik wil dus een vrij goede videokaart maar het hoeft niet per se de top te zijn. Voor mijn werk moet ik wel regelmatig veel docker containers en VM's draaien en ik wil een beetje toekomstbestendig zijn dus liefst al met minstens 24GB (zal dus wel 32GB worden) aan RAM. Ik heb nu 16GB en zit al regelmatig aardig vol. Eventueel is later uitbreiden ook ok maar dat moet dus wel mogelijk zijn zonder 't oude te vervangen. Dat het tijdelijk niet in dual channel draait is weer niet het ergste, dus single 16GB mag.

Wat is je budget?
Tot 2000 euro, maar ik denk dat het wel met minder kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik werk in allerlei landen. Het hoeft niet het lichtste van het lichtste te zijn maar het mag geen bakbeest zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen sterke merkvoorkeur.

Verder:
  • Een high-end AMD Ryzen 4xxx, ik ben Intel's vulnerabilities persoonlijk zat
  • minstens 24GB ram vast of 16GB upgradebaar
  • Windows 10 pro moet draaien ivm werk en gaming, dus macbooks zijn niet de ideale optie
  • Accu niet ontzettend belangrijk
  • Scherm minimaal 15" om m'n werk te kunnen doen, maximaal 17" voor draagbaarheid
  • Idealiter een ingebouwde webcam (bovenop scherm, geen neusgat-look)
  • Minstens 120hz scherm
  • Goeie internationale garantie omdat ik op allerlei plekken ben, dit is bijvoorbeeld fijn bij Asus maar verder weet ik dat niet zo goed
  • Stil als ik niet aan het gamen ben
Ik heb zelf zitten kijken naar de Asus Zephyrus G15 maar helaas heeft die geen webcam. Ik zou daar wel mee kunnen leven eventueel. Maar deze is nog niet leverbaar. De G14 heeft ook geen webcam en is ook wel erg klein qua scherm.

De Asus TUF A15 is ook een best goeie optie met wel een webcam maar geen geweldig scherm. Ook heb ik helaas nog geen 32GB configuratie kunnen vinden in Nederland, en ook niet de configuratie met 90 watt accu. Dit is verder wel de meest realistische optie nu.

Andere laptops die ik heb bekeken zijn bijvoorbeeld de HP Pavilion 15-ec1170nd, Dell G5 SE, MSI Modern 14 B4X, HP Omen 15, MSI Bravo 15 en 17

Ik ben vooral benieuwd of er binnenkort nog betere opties voor mij uitkomen waar ik even op kan wachten.

[Voor 2% gewijzigd door Argantonis op 12-06-2020 20:15. Reden: typo en uitleg]

Beste antwoord (via Argantonis op 21-06-2020 12:55)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-03 12:14
Denk dat dat lastig gaat worden. Je ziet vaak alleen de echte high end gaming machines of workstations met 32GB en die zijn er nog niet echt met ryzen 4000. Je zal dus een machine moeten kopen met bijv 8gb en daar dan een module van 16gb bijzetten. Alleen zit je dan vaak vast aan de meer low end configs. Of je zou idd een module moeten vervangen.

De Asus Tuf zou ik afraden ivm de zeer slechte koeling. Zie ook de reviews op YouTube waar dat wordt aangetoond.

Windows pro zal ook lastig zijn maar er zijn tegenwoordig vrij goedkoop licenties te koop online.

Heb je de legion 5 ook overwogen? Die zijn er ook met ryzen alleen nog maar met gtx 1650 en 1650ti. Het schijnt dat de rtx versies later deze zomer komen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
Denk dat dat lastig gaat worden. Je ziet vaak alleen de echte high end gaming machines of workstations met 32GB en die zijn er nog niet echt met ryzen 4000. Je zal dus een machine moeten kopen met bijv 8gb en daar dan een module van 16gb bijzetten. Alleen zit je dan vaak vast aan de meer low end configs. Of je zou idd een module moeten vervangen.

De Asus Tuf zou ik afraden ivm de zeer slechte koeling. Zie ook de reviews op YouTube waar dat wordt aangetoond.

Windows pro zal ook lastig zijn maar er zijn tegenwoordig vrij goedkoop licenties te koop online.

Heb je de legion 5 ook overwogen? Die zijn er ook met ryzen alleen nog maar met gtx 1650 en 1650ti. Het schijnt dat de rtx versies later deze zomer komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Argantonis
Cinemaskoop schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:02:

De A15 kán iig wel in een configuratie van 32GB komen maar die heb ik nog niet voorbij zien komen helaas.
Ik heb wel een review gezien die idd de A15 helemaal afmaakt qua koeling (van Hardware Unboxed) maar in die van Digital Foundry bijvoorbeeld valt dat reuze mee. Het is wel jammer dat er zo'n relatief slecht scherm in zit.

Wat betreft licentie, ja prima om het idd later te upgraden, dat is het punt niet. Was meer even om aan te geven dat ik niet zo'n interesse had in macbooks.

De Legion 15 klinkt ook wel interessant, naast dat het ook geen wereldscherm is. Er staat hier alleen dat 't maximaal 16GB aankan, maar zolang het niet in 't geheel vastgesoldeerd zit moet daar toch nog wel wat aan te doen zijn?

pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007CMH)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
Argantonis schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:44:
[...]

De A15 kán iig wel in een configuratie van 32GB komen maar die heb ik nog niet voorbij zien komen helaas.
Ik heb wel een review gezien die idd de A15 helemaal afmaakt qua koeling (van Hardware Unboxed) maar in die van Digital Foundry bijvoorbeeld valt dat reuze mee. Het is wel jammer dat er zo'n relatief slecht scherm in zit.

Wat betreft licentie, ja prima om het idd later te upgraden, dat is het punt niet. Was meer even om aan te geven dat ik niet zo'n interesse had in macbooks.

De Legion 15 klinkt ook wel interessant, naast dat het ook geen wereldscherm is. Er staat hier alleen dat 't maximaal 16GB aankan, maar zolang het niet in 't geheel vastgesoldeerd zit moet daar toch nog wel wat aan te doen zijn?

pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007CMH)
Ik zag nog een filmpje waar iemand de legion 5 thermals vergelijkt met die van de A15 en waar de A15 niet al te best uit de bus komt. Dit was van “big head tech” op yt ook.

Af fabriek wordt de legion met max 2x8 geleverd maar mij lijkt ook dat je daar gewoon de modules van kan wijzigen. Het zijn iig losse so dimms.

De legions met 144hz hebben een beter scherm maar zijn ook duurder. Die hebben een 100% sRGB scherm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Argantonis
Cinemaskoop schreef op zondag 14 juni 2020 @ 02:33:
[...]

Ik zag nog een filmpje waar iemand de legion 5 thermals vergelijkt met die van de A15 en waar de A15 niet al te best uit de bus komt. Dit was van “big head tech” op yt ook.

Af fabriek wordt de legion met max 2x8 geleverd maar mij lijkt ook dat je daar gewoon de modules van kan wijzigen. Het zijn iig losse so dimms.

De legions met 144hz hebben een beter scherm maar zijn ook duurder. Die hebben een 100% sRGB scherm
Goeie tip, ik zal eens kijken of die met dat betere scherm beschikbaar is hier. Neem aan dat je dit filmpje bedoelde: YouTube: YouTube
Voor mij zou die temperatuur van de A15 ook echt wel een issue kunnen zijn, ik woon regelmatig in Bali (corona daargelaten) en die A15 lijkt me daar wel erg luidruchtig gezien de buitentemperaturen. Echter is die juist wel weer 'military quality' en zou die een stuk beter tegen de luchtvochtigheid moeten kunnen. Dat schijnt ook wel deels de reden te zijn van hoe die thermics zijn ontworpen. Maarja als 't dan de hele tijd een pokkeherrie maakt dan heb ik toch liever dat ie wat eerder kapot gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
Ja die bedoelde ik inderdaad. Military quality is denk ik wat overdreven. Dan denk ik toch eerder aan een thinkpad ofzo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Argantonis
Cinemaskoop schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:02:
Ben wel benieuwd waar je dit hebt gehoord trouwens? Die legion ziet er best goed uit maar zelfs de 1650ti versie is nu alleen nog maar bij paradigit te bestellen en kan pas over 40 dagen geleverd worden. Maar misschien is het wel de moeite om iets langer te wachten dan.

Zie 't wel op het nieuws van lenovo zelf staan maar volgens die site zou de legion 5 in mei al beschikbaar moeten zijn, maar dat is iig nog niet waar voor de versie met 1650ti en al helemaal niet voor een RTX.

[Voor 16% gewijzigd door Argantonis op 21-06-2020 12:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
Argantonis schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Ben wel benieuwd waar je dit hebt gehoord trouwens? Die legion ziet er best goed uit maar zelfs de 1650ti versie is nu alleen nog maar bij paradigit te bestellen en kan pas over 40 dagen geleverd worden. Maar misschien is het wel de moeite om iets langer te wachten dan.

Zie 't wel op het nieuws van lenovo zelf staan maar volgens die site zou de legion 5 in mei al beschikbaar moeten zijn, maar dat is iig nog niet waar voor de versie met 1650ti en al helemaal niet voor een RTX.
Ik zag de link naar het persbericht hier op Tweakers bij de aankondiging van de nieuwe legions.

https://news.lenovo.com/p...oved-truestrike-keyboard/

Hierin staat dat rtx 2060 ook komt en nav hiervan had ik t gevraagd en bij Lenovo.com gaven ze aan dat deze later zou komen door vertraging in ontwikkeling ivm COVID19.

De legions met 1650 en 1650ti zijn al wel gewoon leverbaar. Paradigit heeft beide al op voorraad (gehad) dacht ik. Ik heb die 1650ti al eens aangeraden hier op t forum.

Edit: nee ik vergis me. Die 1099 met 1650ti is nog niet op voorraad geweest. Maar sowieso is paradigit als eerste met de nieuwe producten. Je ziet dat de meeste grote clubs als Coolblue en bol enzo hun Nieuwe producten bestellen voor back to school. Veel zal dus de komende tijd komen. Die datum die Lenovo in het persbericht aangeeft is een start datum dat de winkels ze kunnen gaan inkopen denk ik

[Voor 14% gewijzigd door Cinemaskoop op 21-06-2020 13:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee